Annons

Var finns alla stativ gjorda av trä?

Astroscapist

Aktiv medlem
Fått för mig att köpa ett stativ i trä.
Men det verkar inte finnas så många alternaktiv. Hittar typ 2st märken som riktar sig till fotografer och det är tyska Berlebach och svenska Stabil.
Inga bra vs recensioner på hittar jag heller, dvs fördelar och nackdelar gentemot aluminium och kolfiber.
Finns det fler märken och varför göra inte det fler av detta miljövänligare alternativet?

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Leta efter "lantmätarstativ". Sådana brukar vara gjorda av trä och vara mycket stabila. Förmodligen rätt tunga också.
 

gunte

Aktiv medlem
Klistrade in mitt eget omdöme.
Sålde det med sorg i hjärtat men behövde minska ner vikten på grejerna.
Var en trogen följare i typ 9 år men såg nästan nytt ut och fick sin regelbundna inoljning.


Mounting head with easy-to-read 360° scale and spring-mounted fastening screw. This tripod version is especially suitable for heavy apparatus as the spring-mounted fastening screw is capable of holding any equipment without problems. Very well suited to work at near ground level. Single leg extension.
- Weight: 3,30 kg = 7,28 lb.
- Transportation length: 100 cm = 39 inch
- Minimum height: 8 cm = 3 inch
- Maximum height: 163 cm = 64 inch
- Load capacity: 10,00 kg = 22,05 lb.
- Vibration damping: very good



Att använda: 4 Hållbarhet: 5
PLUS: Gediget och hantverksmässigt tillverkat, utsökt finish.
MINUS: Hittar inget.

Ett stativ som är vackert, stabilt och med bra inställningsmöjligheter. Täcker in från markläge till 190 cm med kula och kamera. Skönt att hålla i när kylan gör sig påmind. Valde brunlaserade varianten och jag blev inte besviken,snyggt som tusan.En riktig klassmöbel som inte göms undan i garderoben mellan turerna. Centimetergradering på benen underlättar vid utdraget.
Lätt att skifta mellan spik och gummifötter efter behov.

Liknande produkter: Har haft Benbo innan som är outstanding i inställningshänseende.

Kundtjänst: Beställde direkt från Berlebach och fick det till dörren på tre dagar.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Fått för mig att köpa ett stativ i trä.
Men det verkar inte finnas så många alternaktiv. Hittar typ 2st märken som riktar sig till fotografer och det är tyska Berlebach och svenska Stabil.
Inga bra vs recensioner på hittar jag heller, dvs fördelar och nackdelar gentemot aluminium och kolfiber.
Finns det fler märken och varför göra inte det fler av detta miljövänligare alternativet?

/Stefan
Får jag fråga varför du vill ha ett trästativ, när det finns lätta och stabila dito i kolfiber !?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Får jag fråga varför du vill ha ett trästativ, när det finns lätta och stabila dito i kolfiber !?
Ju tyngre desto stabilare oavsett material.
Sen kostar nog de riktigt stabila kolfiberstativena mer?!?
Trämaterial borde ligga i tiden med tanke på miljöpåverkan. Kolfiber görs väl fortfarande på olja trots det går göra ifrån träden.
Sen har jag börjat få mer smak av trämaterial. Det är snyggt och stilrent.
Trä är aningen varmare att hålla med i kalla tider. Trästativen borde även vara enklare att hålla rent när man fotar mkt i vatten/sankmark odyl.


/Stefan
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ju tyngre desto stabilare oavsett material.
Sen kostar nog de riktigt stabila kolfiberstativena mer?!?
Trämaterial borde ligga i tiden med tanke på miljöpåverkan. Kolfiber görs väl fortfarande på olja trots det går göra ifrån träden.
Sen har jag börjat få mer smak av trämaterial. Det är snyggt och stilrent.
Trä är aningen varmare att hålla med i kalla tider. Trästativen borde även vara enklare att hålla rent när man fotar mkt i vatten/sankmark odyl.


/Stefan
Ok, då har jag fått svar på min fråga, och jag stannar vid det. Tack och bock.
 

Tridentphoto

Aktiv medlem
Hej
det jag vill framhålla är Stabil , Jan Karlsson ,Skövde
det är vackra och välgjorda stativ
utan att ha vägt så trorjag att vikten är lite den samma som Gitzo med Arca kula
men det är bara en uppskattning.

MvH
Harry
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hej
det jag vill framhålla är Stabil , Jan Karlsson ,Skövde
det är vackra och välgjorda stativ
utan att ha vägt så trorjag att vikten är lite den samma som Gitzo med Arca kula
men det är bara en uppskattning.

MvH
Harry
Väldigt lite info om Stabil dock. Inte ens hans hemsida säger mycket.
Men det ser fint ut!

/Stefan
 

Sabud

Aktiv medlem
Tja, då stativ av kolfiber verkar `regera´ rent tekniskt bland konventionella stativ skulle jag i samma anda välja ett trästativ tillverkat av Jatoba (brasiliansk körsbär). Tyngst men även starkast och mest vibrationsdämpande.


/Stephan
 

plenty1

Aktiv medlem
Jag har använt ett trästativ av märket "stabil" gjort utanför skövde om jag inte minns fel. Mitt är två delat, övre delen av benet är trä och nedre består av ett stålrör med bra fot, biter på allt. Stativet är underbart och enkelt o använda (snabbt o justera höjd). Pga av resa till usa så köpte jag mig ett kolfiberstativ som jag nu använder, det är lättare och kortare ihopfällt. Nackdelen med mitt trä stativ är då fukten tränger upp i ändträt där stålbenet löper, det kan kärva lite.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tja, då stativ av kolfiber verkar `regera´ rent tekniskt bland konventionella stativ skulle jag i samma anda välja ett trästativ tillverkat av Jatoba (brasiliansk körsbär). Tyngst men även starkast och mest vibrationsdämpande.


/Stephan
kanske lite dyrt då.
Ibland köper man inte saker pga teknisk överlägsenhet. Räcker ibland att nån parameter tilltalar en och de andra är nära där konkurrenterna ligger.
Jag har använt ett trästativ av märket "stabil" gjort utanför skövde om jag inte minns fel. Mitt är två delat, övre delen av benet är trä och nedre består av ett stålrör med bra fot, biter på allt. Stativet är underbart och enkelt o använda (snabbt o justera höjd). Pga av resa till usa så köpte jag mig ett kolfiberstativ som jag nu använder, det är lättare och kortare ihopfällt. Nackdelen med mitt trä stativ är då fukten tränger upp i ändträt där stålbenet löper, det kan kärva lite.
ok! Trodde den var behandlad.
Du funderar inte sälja den?

/Stefan
 

präntare

Medlem
Fått för mig att köpa ett stativ i trä.
Men det verkar inte finnas så många alternaktiv. Hittar typ 2st märken som riktar sig till fotografer och det är tyska Berlebach och svenska Stabil.
Inga bra vs recensioner på hittar jag heller, dvs fördelar och nackdelar gentemot aluminium och kolfiber.
Finns det fler märken och varför göra inte det fler av detta miljövänligare alternativet?

/Stefan
Hej
Jag har ett Berlebach i min ägo sedan snart 30 år och det fungerar som det vore nytt, använder det mest vid astrofotgrafering numera alltså lite tyngre grejor...
Med vänlig hälsning
/Hans-Åke
 

PMD

Aktiv medlem
Trästativen borde även vara enklare att hålla rent när man fotar mkt i vatten/sankmark odyl.
Varför? Kolfiberstativ är tämligen blanka och därmed lätta att torka av.
Trästativ måste man nog lacka om då och då (med för mig okänt intervall) för att de inte ska bli fula i träet.
 
ANNONS