Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

varför är digitalkameror oskarpa

Produkter
(logga in för att koppla)

mbrihler

Aktiv medlem
har läst endel om att digitalkamerorna är oskapra och måste skärpas upp med interna algoritmer.

varför klarar inte digitalsenorerna av knivskarp kantskärpa ? å hur kan man då se skillnad på olika sensorer när man egentligen inte vet hur mycket bilderna skärps i kameran, skiljer ju sig från kamera till kamera.

För att det finns ett AA-filter framför sensorn som ska förhindra moiré. Finns kameror där det kan tas bort eller där det saknas.

mbrihler skrev:
å hur kan man då se skillnad på olika sensorer när man egentligen inte vet hur mycket bilderna skärps i kameran, skiljer ju sig från kamera till kamera.

Skillnader mellan sensorer är inte så intressant som jag ser det. Däremot skillnaderna mellan de raw-filer kameran skapar. Kameran är en helhet, där sensorn är en del.

Alla bilder måste skärpas för att se bra ut. Skärpa här är inte hög upplösning utan konstrasten i övergångar mellan ljusa och mörka partier. Denna kontrast måste finnas för att våra tröga hjärnor ska tycka att bilden är skarp.

Med film sker denna skärpning/kontrasthöjning genom kornens uppbyggnad. Inga korn = inte skarpt. Med svartvitt film kan man manipulera denna skärpning med olika sorters framkallare.

Digitalt sker det med skärpning typ oskarp mask. Detta måste även göras på skannade bilder så det har inte med kamerorna att göra.

objernulf skrev:
Med film sker denna skärpning/kontrasthöjning genom kornens uppbyggnad. Inga korn = inte skarpt. Med svartvitt film kan man manipulera denna skärpning med olika sorters framkallare.

En undran i sammanhanget:
En film med för ögat "osynligt" korn, som Tecnical Pan, upplevs inte som oskarp utan tvärtom som knivskarp. Jag sitter just och studerar en bild fotograferad med den filmen och har tagit fram luppen. Även med denna har jag svårt att urskilja kornet från filmen. Men trots det upplever jag detaljerna i bilden som knivskarpa. Vad är det som gör att jag upplever bilden som knivskarp trots att jag har svårt att se kornen ens med lupp?

Filmkemi är ganska komplext och jag är inte rätt man att svara på detaljer kring detta. Tech Pan är superskarp men det har med kontrasten att göra, inte bra att den är högupplösande och finkornig. Det finns ju korn även om de är svåra att se.

Usch vad flummigt. Jag återkommer om jag hittar någon bättre förklaring på detta.

ANNONS
Götaplatsens Foto