Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

varför är ni nöjda med eran d300???

Produkter
(logga in för att koppla)

ambient

Avslutat medlemskap
Varför jag frågar detta är att jag sorligt nog inte blivit vän med denna kamera än, det skall tilläggas att jag innan d300:an fotat med d40 och tycker att bilderna från d40:n har mycket mera "tryck" på nogåt sätt. I ärlighetens namn så får jag kämpa mycket hårdare nu att få till bra bilder,,fotar bara natur och i raw. Har läst att d300:an kräver mycket mer av fotografen men jag förstår inte riktigt vad som menas med det?fastän jag är en usel fotograf så borde inte bilderna ändå bli bra i ett förvalsläge?måste man dit o pilla med exponeringskompensation och liknande för att inte få så ljusa bilder.Tycker det borde vara tvärtom med tanke på hur mycket mer d300:an kostar än t.e.x d40? Känns som att bilderna från d300:an är väldigt "okontrasiga","gammiga"och alldeles för ljusa. Kanske jag som hade för stora förväntningar men jag vill väldig gärna tycka om denna kamera och därför höra era positiva ord om kameran så att jag kommer ner på jorden igen.Jag kan åxå märka att om man matar på en serie bilder så blir vissa bilder ljusare eller mörkare.Kan åxå se att i centrumvalt läge så ändras exponeringen beronde vart i bilden man har fokuspunkten,,precis som spottmätning,,varför är det så??? jaja nu får detvara färdigklagat,,ös påmed positiva ord om d300:an mvh: Mika

Fotar du i råformat med D300:an? I så fall måste du själv lägga på lite lullull efteråt, t.ex. färgmättnad, skärpa och kontrast. Fotar du i Jpg lägger kameran på detta själv i viss mån (det går att styra hur mycket).

Du kanske fotade i jpg med D40:an?

ambient skrev:
....Har läst att d300:an kräver mycket mer av fotografen men jag förstår inte riktigt vad som menas med det?...Känns som att bilderna från d300:an är väldigt "okontrasiga","gammiga"och alldeles för ljusa. ...om man matar på en serie bilder så blir vissa bilder ljusare eller mörkare.

Med så många roliga kranar att vrida på är det lätt att skruva bort sig, - det är det svåra. Precis vad jag gjorde och det blev inga bra bilder.

Efter en tid av besvikelse la jag om tekniken helt. Gick över till JPG och granskade bilden i den suveräna skärmen efter varje bild och såg till att få den rätt direkt ur kameran. Raw ger alldeles för många möjligheter att fixa fel efteråt och då lär man sig inte kameran. Radera, ändra och ta om tills jag är nöjd. Nu har jag funnit mina grundiställningar och vet vad och hur mycket jag kan ändra.

När 95% av bilderna blir rätt direkt ur kameran så går jag över till raw igen, inte förr. Har några procent kvar.

Exponeringskompensationen lär du få vrida på även med D300. Ingen kamera vet hur du vill ha bilden. Jag har lagt exponeringskompensationen på frontratten, då behöver jag inte hålla ner knappen samtidigt. Går snabbare.

Jag är nöjd med min D300 och blir nöjdare ju mer jag lär mig använda den.

Hej Mika!
Ska vi träffas och gå igenom allt från hur du ställt in kameran till vad du gör i redigeringsprogrammet?

Kanske hittar vi vad det är som brister om vi går metodiskt fram.

En "avancerad" systemkamera skall inte höja skärpa, kontrast, färgmättnad och liknande värden för mycket i kameran. Det är svårt att i efterhand minska detta på ett bra sätt. Dessutom har datorn mera kraft att göra efterjobbet. En bra utgångsbild att jobba med är ofta ljus och "blaskig" för att sedan bli skarp och noga avvägd.

Jag såg naturbilden du hade i Digitalfoto, den var tagen med din D40. Den var kraftfull och snygg. Jag gissar att det är åt det hålet du vill ha dina resutat.

Länge sedan vi sågs.
Patrik

Jag glömde att du frågade om ljusmätning.

Jag gjorde en liten bild till det.

Spotmätning mäter bara innom den lilla pricken i mitten på sökarbilden. Detta är jättebra om man skal fota en flygande fågel mot en himmel eller ett människoansikte framför en grottas öppning.
Man kan även själv med spotmätning mäta på flera ställen i bilden och räkna ut ett snittvärde för exponering.

Centrumvägning mäter innom den större cirkeln. Detta var länge standarden på analoga tiden. Här räknar man med att större delen av motivet finns med innom cirkeln och att detta fält blir rätt ljusmätt. Vinjeteringar som går mot mörkare eller ljusare kan förekomma utanför mätzoonen.

Matrix/Flerfältsmätning använder i stort sett hela bildytan med många mätfält. Här räknas ett gyllene medelvärde ut av kameran för att hela bilden skall bli "lagom" exponerad.

Så ju mindra mätfält (centrum, spot)du riktar omkring innom bilden, desto mer kommer ljuset att variera med ljusre och mörkare bilder som resultat.

Ingen av dessa metoder är bättre än någon annan utan dom är till för olika sätt att mäta ljus/jobba/fota.

Patrik

Bilagor

• mattskiva.jpg
    mattskiva.jpg
    12.5 KB · Visningar: 1,137
ambient skrev:
Varför jag frågar detta är att jag sorligt nog inte blivit vän med denna kamera än, det skall tilläggas att jag innan d300:an fotat med d40 och tycker att bilderna från d40:n har mycket mera "tryck" på nogåt sätt.

Det är nog ingen slump. D40 har som målgrupp fotografer som använt kompaktkameror. Dessa kameror tävlar om att lämna bilder med stor kontrast och färgmättnad, så Nikon drog nog upp dessa parametrar i JPEG-konverteringen för att göra kunderna tillfreds.

Nikon D300, å andra sidan, vänder sig till fotografer som vill ha så opåverkade bilder som möjligt.

Det ovan sagda baserat på JPEG direkt ur kameran. Använder man NEF lär nog det mesta av skillnaden försvinna.

Per.

chinerunner skrev:

Centrumvägning mäter innom den större cirkeln. Detta var länge standarden på analoga tiden. Här räknar man med att större delen av motivet finns med innom cirkeln och att detta fält blir rätt ljusmätt. Vinjeteringar som går mot mörkare eller ljusare kan förekomma utanför mätzoonen.

Patrik

Enligt manualen så är centrumvägd att kameran mäter över hela bilden men tar mest hänsyn till den centrumcirkel du har ritat.

"Camera meters entire frame but assigns greatest weight to area in center of frame" (Sid 102 i engelska manualen.)

// Maxe

Jag utgår ifrån att de som tillverkat kameran själva vet bäst hur dom konstruerat den :)

Centrumprioritering.

Patrik

chinerunner skrev:
Jag glömde att du frågade om ljusmätning.

Jag gjorde en liten bild till det.

Spotmätning mäter bara innom den lilla pricken i mitten på sökarbilden. Detta är jättebra om man skal fota en flygande fågel mot en himmel eller ett människoansikte framför en grottas öppning.
Man kan även själv med spotmätning mäta på flera ställen i bilden och räkna ut ett snittvärde för exponering.

Matrix/Flerfältsmätning använder i stort sett hela bildytan med många mätfält. Här räknas ett gyllene medelvärde ut av kameran för att hela bilden skall bli "lagom" exponerad.

Så ju mindra mätfält (centrum, spot)du riktar omkring innom bilden, desto mer kommer ljuset att variera med ljusre och mörkare bilder som resultat.

Ingen av dessa metoder är bättre än någon annan utan dom är till för olika sätt att mäta ljus/jobba/fota.

Patrik
Spotmätningen mäter inte bara i mitten utan den mäter vid den aktiva fokuspunkten.

Det går ju ställa om storleken på mätområdet vid centrumvägd mätning. Det finns åtminstone 3 olika storlekar. Dessa borde ge mellanting mellan spot och matrix lagom för de flesta ändamål.

Jag måste säga att när jag köpte min d200 som jag hade före d300:an så upplevde jag att bilderna var jättemörka och att kameran mäter fel.. men så är det ju inte. Det var ju inställningarna som var fel och sättet man använde kameran. Så: avancerad kamera blir mer avancerat handhavande, och jag har själv ännu inte vant mig vid d300:an..

Re: Re: varför är ni nöjda med eran d300???

perstromgren skrev:
Det är nog ingen slump. D40 har som målgrupp fotografer som använt kompaktkameror. Dessa kameror tävlar om att lämna bilder med stor kontrast och färgmättnad, så Nikon drog nog upp dessa parametrar i JPEG-konverteringen för att göra kunderna tillfreds.

Nikon D300, å andra sidan, vänder sig till fotografer som vill ha så opåverkade bilder som möjligt.

Det ovan sagda baserat på JPEG direkt ur kameran. Använder man NEF lär nog det mesta av skillnaden försvinna.

Per.

Tack för ditt svar Per. Jag fotade bara raw med d40 åxå, jag förstår vad du är ute efter men bilderna blir som gråvita, det blev det inte med d40 och raw. mvh: Mika

ambient skrev:
.Kan åxå se att i centrumvalt läge så ändras exponeringen beronde vart i bilden man har fokuspunkten,,precis som spottmätning,,varför är det så??? jaja nu får detvara färdigklagat,,ös påmed positiva ord om d300:an mvh: Mika

ber så mycket om ursäkt,,,,det är givetvis matrixmätningen jag syftar på här,,klantigt av mig mvh: Mika

Hej!

Fortsättning på frågan

OM man använder RAW+ JPEG när man plåtar med Nikon D200 Vilken färgrymd får man då om man ställer kameran för sRGB?

1) Blir både RAW + JPEG i sRGB?

eller

2) Blir RAW i AdobeRGB och JPEG i sRGB?

Mvh
Jan-Olof

chinerunner skrev:
Hej Mika!
Ska vi träffas och gå igenom allt från hur du ställt in kameran till vad du gör i redigeringsprogrammet?

Kanske hittar vi vad det är som brister om vi går metodiskt fram.

En "avancerad" systemkamera skall inte höja skärpa, kontrast, färgmättnad och liknande värden för mycket i kameran. Det är svårt att i efterhand minska detta på ett bra sätt. Dessutom har datorn mera kraft att göra efterjobbet. En bra utgångsbild att jobba med är ofta ljus och "blaskig" för att sedan bli skarp och noga avvägd.

Jag såg naturbilden du hade i Digitalfoto, den var tagen med din D40. Den var kraftfull och snygg. Jag gissar att det är åt det hålet du vill ha dina resutat.

Länge sedan vi sågs.
Patrik

Hej Patrik och tusen tack för dina svar,,,jag håller givetvis med om att kameran inte skall höja mättnanden och skärpan,,har dom instälningarna på +-0,,det jag strävar efter är att bilderna borde ju åtminstånde likna någorlunda
det jag ser i sökaren,,med tanke på färg och kontarst. Allt grönt blir son gråblaskigt och ljust och jättesvårt i efterhand att få till en naturlig look. Har fotat mycket rådjur ute på ängarna och gräset är efter vintern en aningen orange och i kvällsol åt det varma hållet men på bilderna blir gräset gråvitt och kvällskännslan försvinner totalt. Skickar här en länk på något som understryker mina funderingar http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=92684

Long time no see men vi kanske borde ta o ses nån dag min vän.Mvh: Mika

foto-jocke skrev:
Hej!

Fortsättning på frågan

OM man använder RAW+ JPEG när man plåtar med Nikon D200 Vilken färgrymd får man då om man ställer kameran för sRGB?

1) Blir både RAW + JPEG i sRGB?

eller

2) Blir RAW i AdobeRGB och JPEG i sRGB?

Mvh
Jan-Olof
raw är raw och har ingen färgrymd... det ställer man in i raw konverteringen hemma i datorn...

Hej igen!

Tack för ditt svar!
Det betyder att man kan gardera sig lite om man vill om man tar/sparar bilden i både RAW+JPEG

Då får man alltså ett RAW-formatskort opåverkat av sRGB inställningen
+
att man får en JPEG-bild (högkvalitet om man vill) med sRGB färger.

Då har man ju både en "ofärdig" RAW bild som man kan labba med i datorn
och en "direktklar" bild om man inte vill jobba med bilden i dator .

Har jag fattat detta riktigt??

Tack för er hjälp
Mvh
Jan-Olof

Jag förstod från en annan tråd att om man konverterar sina neffar till jpg med Capture NX så blir de precis likadana som den jpg som skulle kommit ur kameran. Så om man inte vill dubbel-lagra kan det vara en väg att gå. Visserligen en liten omväg.

det finns en inställning i 300 som gör
att man inte behöver hålla ner exponerings-kompensationen samtidigt som man vrider på
ratten, tryck och vrid eller något sådant
heter den , kan nog fungera på andra funktioner
ochså.
Man trycker bara på den funktionen man vill
utföra släpper knappen och kan sedan vrida på
ratten.

ANNONS
Götaplatsens Foto