Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blev det så här?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
När jag skulle ladda bilderna från minneskortet (genom kortläsaren) in i datorn ville inte överföringen funka på de sista 15 bilderna. Stoppade i minneskortet i kameran igen och där kunde jag se bilderna (i alla fall de som inte var konstiga). Testade igen men icke. Anslöt usb-kabeln och då gick det att tanka ned de sista bilderna.

Nu när jag kollar i datorn ser 5 bilder ut som nedan medans en är helt vit. De sista 5-8 bilderna efter de felaktiga var dock ok. De felaktiga bilderna kommer vart 5:e bild ungefär.

Någon som har en aning vad det kan vara för fel?

Bilagor

• fel_2.jpg
    fel_2.jpg
    24.7 KB · Visningar: 682
Datorn hänger inte med när du läser in, troligen en dålig läsare. Alternativt är kortet paj och du får felaktig data skrivet till den. Det är precis som det ser ut, bara en del av bilden finns kvar.

Formaterar du kortet efter varje gång du tömt det? Det kan annars vara problemet om du har tur.

idiom skrev:
Formaterar du kortet efter varje gång du tömt det? Det kan annars vara problemet om du har tur.

Brukar göra det, men just den här gången glömde jag nog det. Tog fler bilder än jag gjort innan, ca. 150 st., och det var ju mot slutet det blev problem. Såg som sagt bilderna i kameran. Brukar alltid kolla på kamerans display efter varja kort.

ja jag vet inte

jag formaterade aldrig förut med mina sandisk ultra och hade inga problem

sen köpte jag ett begagnat kort av sämre kvalité och det uppträdde sådär, så då formaterade jag det och sen fungerade det finfint, så det kan ju hjälpa

ANNONS
Götaplatsens Foto