Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blev det sån vinjettering?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag fotograferade med Tri-x, EOS 600 och ett Canon EF 35-105 samt orangefilter från Cokin. Rullen har skapligt med vinjettering och jag fattar inte varför. Nog för att det var en lyckträff som höjde bilderna på rullen, men jag undrar ju ändå vad som kan ha hänt?

Rullen efteråt (En APX) i samma kamera med samma optik har inte fått någon vinjettering..

froderberg skrev:
Det låter som filtret är boven i dramat.
Hmmm, kanske du har rätt. Orangefiltret fanns inte med på följande rulle heller.. Men ska ett vanligt orangefilter kunna ge sån effekt? Kan det ha att göra med kombinationen med den optiken tro? Den är inte lika flitigt använd och jag minns inte om jag ens haft orange på den optiken förut..

Annars är ju filtret extremt välanvänt och jag har aldrig förut fått vinjettering med det.

Lotta, det kanske är så att du aldrig använt filter på ditt objektiv när det varit inställt i vidvinkelläge och med stor bländare tidigare, men att det var det du gjorde nu. Är jag något på spåret?

Kul! Tack för upplysningar.

Då kan man ju utnyttja det lite oftare. Jag hade klassat bort den optiken och trodde inte den var sååå kul.. För det verkar bara vara den det blir så på och i brännvidd 35.

Jag känner igen det där. Jag fick motsvarande fenomen på min eos 650 med 35-105 3.5-4.5. som sagt det är med max öppen bländare på 35mm brännvidd.

Det uppträder redan med bara skylightfilter men kanske inte lika mycket.

M

Jag brukar tejpa fast ett isärplockat förstoringsapparatrödfilter (Durst) på min Contax G2:s 35-70. Blir ursnygg vinjettering med optiken på 35 mm och största bländare. Särskilt med infraröd film. Sammanfattning: Svindyr optik + billig plastbit = kul effekt.

Melker Humala skrev:
Jag känner igen det där. Jag fick motsvarande fenomen på min eos 650 med 35-105 3.5-4.5. som sagt det är med max öppen bländare på 35mm brännvidd.

Det uppträder redan med bara skylightfilter men kanske inte lika mycket.

M
Det är lika glugg vi använder. Fast jag lyckas inte få minsta vinjettering med UV, maxöppen bländare i 135-läget. Dock ganska skaplig med orangefiltret som syns i exemplet (som kommer direkt från skannern och som f ö kopierats mörkt på ljusskadat papper;))

Sen låter det ju som det var något självvklart som alla borde veta. Kanske man borde skämmas för okunskapen, fast jdet gör jag inte i detta fallet. Hur ska man veta sånt man aldrig testat?

Nu ska jag ut och kolla läget med andra filter på också..

Bilagor

• skogskyrk.jpg
    skogskyrk.jpg
    47.4 KB · Visningar: 391
Givetvis hade inte 1:an nåt att göra framför 35. Helöppen bländare i 35-läge skulle det stå;)

lotelo skrev:
Det är lika glugg vi använder. Fast jag lyckas inte få minsta vinjettering med UV, maxöppen bländare i 135-läget. Dock ganska skaplig med orangefiltret som syns i exemplet
Då har ditt UV-filter tunnare ring. Det hänger ju bara på ringens tjocklek, tjockare ring ger ett längre rör att titta igenom.

Och nej, det är ju inget som man skall skämmas över att inte känna till. Alla objektiv har ju olika egenskaper. Vissa kan man sätta en toarulle framför utan vinjettering och andra kan inte använda filter alls. Det är inte heller bara knutet till brännvidd, två objektiv med samma data kan ha helt olika konstruktionsval som gör dem olika känsliga för filtervinjettering.

ANNONS
Götaplatsens Foto