Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför går det inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soffiloffis

Medlem
Hejsan!

Jag har fotat en hel hög med bilder i Raw-format, och nu när jag ska lägga in dem i datorn så funkar det inte, datorn verkar inte hitta bilderna.

Jag har även laddat ner Raw-shooter, men det programmet hittar inte heller bilderna.
Vet inte vad jag gör för fel...

Någon som kan hjälpa mig?

//Sofie

Lättast och snabbast är att du använder en kortläsare. Kortläsaren dyker upp som en egen enhet i utforskaren. Markera alla bilderna och kopiera över till lämplig mapp på din disk.

Du kan inte använda datorns inbyggda filvisare för att se dina RAW-bilder men du ser själva filerna. (T.ex IMG_2222.CR2)

Lättast är att du installerar ZoomBrowser som hängde med din kamera. Via det programmet kan du kika på dina bilder, gallra och se hur olika parametrar påverkar RAW-filerna och "framkalla" bilderna till JPEG/TIFF.

Finns en hel del trådar om detta som väldigt snart glider över till alternativa programvaror.

//Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto