Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför gör kameran så när jag använder blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

RaggeNo1

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar en sak.
Jag har en EOS 400D och en Dörr DAF42 och när jag anv. blixten så kan jag inte ställa slutartiden kortare än 200.
Varför gör kameran så?

Många kameror har den begränsningen. Det gäller helt enkelt att synka så att blixten lyser under tiden slutaren är öppen. Kan tänka mig att proffskameror/blixtar kanske har en något bättre precision.

Hade för många år sedan en EOS 650 och en 620 (analoga) och där skiljde det lite mellan blixtsynk-tiderna. Har för mig att 650 hade 1/200 och 620:an 1/250.

Många kameror har den begränsningen. Det gäller helt enkelt att synka så att blixten lyser under tiden slutaren är öppen. Kan tänka mig att proffskameror/blixtar kanske har en något bättre precision.

Hade för många år sedan en EOS 650 och en 620 (analoga) och där skiljde det lite mellan blixtsynk-tiderna. Har för mig att 650 hade 1/200 och 620:an 1/250.

Då får jag lära mig hur jag gör det, jag är helt ny på blixtfotografering.

Kör ju TTL hela tiden :p

Det är ingwet du behöver lära dig - annat än att acceptera att det ine går att ha snabbare än 1/200s..

Länken fungerar för mig; Här kommer texten:

De flesta kameror (SLR eller DSLR) med mekanisk slutare har två slutare som rör sig. När exponeringen börjar öppnar sig den ena slutarridån, efter en stund (slutartid) börjar den ridån att stänga för öppningen. På korta slutartider innebär detta att hela bilden inte exponeras samtidigt. Det är i själva verket så att bilden exponeras genom en smal springa som rör sig framför filmplan / sensor. När man använder blixt måste hela slutaren vara öppen, annars exponeras bara en smal remsa av bilden (den del där springan befinner sig). Den kortaste slutartid där hela slutaren är öppen kallas för blixtsynktid. Det är viktigt att blixten synkroniseras så den skickar ut sin korta ljuspuls (ofta några mellan 1/100 och 1/1000 dels sekund lång). Detta förlopp kallas blixtsynkronisering men förkortas ofta blixtsynk.

En kamera med centralslutare har i regel blixtsynkronisering på alla slutartider.

En del blixtar sänder ut en skur av blixtar, detta gör att man kan få blixtsynkroniserng även på tider där hela slutare inte är öppen. Vissa blixtar har extra lång brinntid vilket möjliggör blixtfotografering med korta slutartider.

En del äldre kameror har val för X-synk eller M-synk. Äldre typer av blixtar hade en fördröjning innan de lyste upp, detta innebar att kameran var tvungen att skicka tändpulsen en stund innan slutaren var öppen. Dagens kameror har bara stöd för X-synk vilket innebär mycket kort fördröjning.

Canons egna blixtar har stöd för synk vid kortare slutartid, men på bekostnad av räckvidden (en ganska kraftig minskning blir det).

Hi speed sync är en inställning på blixten, blixten tappar väldigt mycket kraft när den i praktiken måste stroba flera blixtar i följd varför man har denna begränsning. Det brukar vara när man behöver fill in blixt i starkt dagsljus som funktionen kommer till användning, i andra situationer brukar man klara sig ganska bra med 1/200. Vad är det du försöker fotografera?

... Jag har en EOS 400D ... när jag anv. blixten så kan jag inte ställa slutartiden kortare än 200. ...

Testa istället att vrida reglaget på kamerans ovansida till det kreativa läget; P, Tv, Av, M, A-Dep.

Till exempel "Tv" innebär att det är du som bestämmer slutartiden och att kameran väljer bländare. "Av" gör raka motsatsen, alltså du väljer bländare och kameran väljer slutartid. När du fotar med blixt så brukar det manuella läget "M" vara det som ger dig allra bästa kontroll. Då väljer du både slutartid och bländare.

Lycka till!

Hmm

Och vilken nytta skulle det göra när det är kortaste synktid som sätter gränsen?

Om du väljer en bländare som gör att det naturliga ljuset inte syns så kommer blixtljuset att dominera. Blixten belyser bilden på mindre än en 1/0000 s så vad du då har för slutartid påverkar inte bilden. (Om du inte har för lång så att det naturliga ljuset påverkar). Du kan alltid få blixten att frysa en rörelse t.ex. om du ställer tid och bländare rätt. Berätta vad du ska fota så kanske du får mer konkreta råd vad gäller inställningar.

Jaså, du trodde det. Då är det dags att du studerar hur en ridåslutare fungerar, så ser du att en kortare slutartid än synktiden påverkar hur blixten belyser bilden i mycket hög grad. Vilket är anledningen till att moderna kameror, som kan "prata" med blixten och alltså vet om att den finns där, inte tillåter att man ställer in någon kortare tid än just synktiden.

Om man inte kör med "high-speed sync", alltså.

Jaså, du trodde det. Då är det dags att du studerar hur en ridåslutare fungerar, så ser du att en kortare slutartid än synktiden påverkar hur blixten belyser bilden i mycket hög grad. Vilket är anledningen till att moderna kameror, som kan "prata" med blixten och alltså vet om att den finns där, inte tillåter att man ställer in någon kortare tid än just synktiden.

Anders, åtminstone i Canons DSLR-kameror (vilket är vad trådskaparen har) så kan man välja någon av de kreativa lägena (P, Tv, Av, M, A-Dep). Då är det fotografen och inte kameran som avgör hur lång slutartiden skall vara - oavsett om du har blixten aktiverad eller ej.

Missuppfattning

Om du svarade på mitt inlägg så missuppfattade du nog vad jag menade (ursäkta om jag var otydlig). Givetvis kan du inte ha snabbare tid än kortaste blixtsynktid om du inte använder specialläge som high speed synk. Jag svarade på frågan som (som jag uppfattade det) ddär du undrade vilken nytta det skulle göra att köra manuellt för att eventuellt kunna använda blixten för att frysa snabba förlopp. Alltid svårt att ge konkreta råd när man inte vet vad en frågeställare är ute efter.

Varför gör kameran så när jag använder blixt?

Hej!

Tony har rätt angående tid & bländare,

I normala fall så hinner slutaren alltså inte undan vid snabbare
tider än c:a 1/200s testa på "M" 0ch tiden 1/500s du kommer du nu få litet svart upp till(typ halva bilder), vissa modeller klarar dock litet till! Och kör man med TTL på den uppsättningen jag har(Nikon mfl har säkert detta också) en 5,2:a+580II kan jag synka med snabbare tider än 1/200s, har dock inte kollat hur snabbt jag kan ha?

Dörr ser ut att klara detta!

Avd onödig info: kameror som har en centralslutare(typ Hasselblad mfl) styrs det i objektivet, där klarar man att synka med upp till 1/500s.

läs Tonys text igen,,,

Ha de gött

M

Senast ändrad:
Tillägg

Vad jag menar är att det oftast funkar ändå. Man kan få blixten att frysa snabba förlopp (som kräver mindre än en 1/1000 s) genom att ställa in manuellt och välja bländare och ISO så att det bara är blixten som belyser motivet. Men visst vore det praktiskt om det fungerar så att blixten synkade på alla tider med maximal effekt. Då slapp man att fundera på inställningarna i kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto