Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte vridbar skärm på spegelreflex?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jangus

Medlem
Jag plåtar en väldig massa med min Canon G3. Det är en suverän kamera, men givetvis saknar jag den hederliga gamla systemkamera-känslan. Närvaron, skärpedjupet, greppet, linserna etc.

Om jag skulle byta upp mig till exempelvis en Canon 20D eller 300D så skulle jag dock sakna den vridbara skärmen alltför mycket. För mig är det väldigt viktigt att kunna plåta från vilken vinkel som helst och ändå kunna titta "i sökaren".

Varför finns det då inte någon spegelreflex med vridbar skärm? Det skulle ju vara den ultimata lösningen. Titta bara på hur pressfotograferna får chansa när de plåtar över huvudet på dem som står framför. Ja, jag vet, det sitter en spegel i vägen. Men det vore väl inte omöjligt att med en knapptryckning fälla upp den och koppla på sensorn och en LCD-skärm istället?

… eller har jag missat något?

Ja det har du nog gjort. :)
Spegelreflex har som namnet antyder en spegel, som dirigerar om ljuset från filmen/sensorn till sökaren.
Skulle man ha slutaren öppen och spegeln uppfälld hela tiden på en dslr skulle det för det innebära att mycket mer damm avsätts på sensorn. Jag antar även att sensorerna på dslr:er drar beydligt mer ström en på kompakter.
Det finns säkert många fler anledningar som jag inte kommer på nu :)

dapa skrev:
Ja det har du nog gjort. :)
Skulle man ha slutaren öppen och spegeln uppfälld hela tiden på en dslr skulle det för det innebära att mycket mer damm avsätts på sensorn. Jag antar även att sensorerna på dslr:er drar beydligt mer ström en på kompakter.

Men varken det där med damm eller att sensorn skulle dra mer ström är ju omöjliga problem att lösa. Varför skulle det förresten komma mer damm in till sensorn om slutaren stod öppen än om den bara öppnades vid exponering? Den skulle ju fortfarande vara stängd när kameran är avstängd (linsbyte etc).

Kort sagt: Det kanske är lite små problem, men det borde inte vara omöjligt. Tänk vad mycket som skulle vara vunnet om det gick!

Det är en annan typ av sensor i en D-SLR. Minns inte vad det kallas men den är inte gjord för att kontinuerligt skicka bilder till en display a lá digitala kompakter. På så sätt kan man öka storleken på pixlarna har jag för mig (vilket i sin tur för med sig mindre brus) men det innebär också att man måste ha en mekanisk slutare.

Det finns nog en del digitala fantomer här som kan ge en mer utförlig förklaring:)

De stora sensorer av "fullframetyp" (det är tekniken som kallas så, inte storleken) som används i spegelreflexerna går tydligen inte att tanka data ur i realtid. Så med dagens kameror skulle det inte gå även om spegel och slutare saknades.

Fast Torbjörn var snabbare. Mycket snabbare :)

En vridbar skärm kan dessutom var praktiskt även om den inte går att använda som sökare.

Om man byter ut prismat mot ytterligare en sensor så borde det inte vara några problem att bygga elektronisk sökare i systemkameror. Om efterfrågan blir tillräckligt stor så kommer det att finnas. Tekniskt är nästan allt lösbart.

Spegelreflexer brukar vara utrustade med cmos-sensorer i stället för ccd-sensorer som brukar sitta i kompaktkameror. Cmos fungerar lite annorlunda och behöver den mekaniska slutaren. Det är även därför spegelreflexerna inte går att filma med.

Jag håller med om att det ibland skulle vara praktiskt att kunna använda skärmen som sökare. Det skulle vara bra om det i kameran fanns en mindre enklare ccd som bara var till för sökarbilden.

Edit: Man skall inte gå och dricka kaffe medan skriver ett inlägg, för när man kommer tillbaka och postar det upptäcker man att flera andra har hunnit svara under tiden.

Daniel Ahlin skrev:
Om man byter ut prismat mot ytterligare en sensor så borde det inte vara några problem att bygga elektronisk sökare i systemkameror. Om efterfrågan blir tillräckligt stor så kommer det att finnas. Tekniskt är nästan allt lösbart.

Om man byter ut prismat mot ytterligare en sensor så går man miste om möjligheten att ha en "riktig" sökare! EVF'er i all ära, men inget slår en riktig sökare!

divander skrev:
Spegelreflexer brukar vara utrustade med cmos-sensorer i stället för ccd-sensorer som brukar sitta i kompaktkameror. Cmos fungerar lite annorlunda och behöver den mekaniska slutaren. Det är även därför spegelreflexerna inte går att filma med.

Jag håller med om att det ibland skulle vara praktiskt att kunna använda skärmen som sökare. Det skulle vara bra om det i kameran fanns en mindre enklare ccd som bara var till för sökarbilden.

Edit: Man skall inte gå och dricka kaffe medan skriver ett inlägg, för när man kommer tillbaka och postar det upptäcker man att flera andra har hunnit svara under tiden.
Notera att Nikon använder CCD i samtliga modeller utom D2x som ska använda CMOS. Canon använder däremot CMOS genomgående. Det har alltså inte enbart med typen av sensor att göra, utan hur informationen läses ut ur den.

divander skrev:

Med tanke på att DSLR-kameror ändå brukar kosta en rejäl slant borde tillverkarna kunna kosta på en sån här funktion utan att priset skulle påverkas så fruktansvärt mycket.

davidvpt skrev:
Notera att Nikon använder CCD i samtliga modeller utom D2x som ska använda CMOS. Canon använder däremot CMOS genomgående. Det har alltså inte enbart med typen av sensor att göra, utan hur informationen läses ut ur den.

Se där! Det kanske bara är en mjukvarufråga ändå!

Jangus skrev:
Se där! Det kanske bara är en mjukvarufråga ändå!
Nej, sensorn är konstruerad att fungera på bara ett sätt.
Man kanske skulle kunna tänka sig en lösning med en liten videokamera som tittar på mattskivan och visar sökarbilden på displayen. Vi får se om det kommer. Finessen vore inte dum även om jag gillar sökaren i spegelreflexkameror.

Ni hänger uppenbarligen inte med er tid. Som första digitala systemkamera har Fujifilms kommande S3 faktiskt just den sortens previewfunktion på LCD-skärmen som vi diskuterar här. Den fungerar visserligen bara i svartvitt och endast i 30 sekunder i stöten, men ändå.

Fast de har inte fått skärmen vridbar än. Och jag har för mig att man måste stänga av funktionen innan man kan ta en bild, så det är en bit kvar till digitalkompakternas smidighet.

Vi får sätta vårt hopp till Fujifilm S4 kanske?

Problemet är inte tekniskt egentligen, det handlar om fysik, närmare bestämt mängden ljus till sökaren.
Visst, man kan med enkelhet dela upp ljusgången en gång till mellan spegeln och sökaren och föra över en av strålarna till en sensor och ut till en display. Problemet är att ljusmängden till sökaren minskar, och då blir den mindre användbar.

En del vridbara skärmar har ju fördelen att dom går att vända innåt när dom inte används, så att dom är skyddade. Av den anledningen vore det bra med en sån på DSLR.

Själv föredrar jag den optiska sökare som DSLR:er har, men skulle säkert uppskatta EVF:er om dessa hade bättre upplösning och omfång än vad de har idag. Men då måste de bli rejält bättre!

En fördel med en EVF - (eller sökare på LCD´n) är ju att man faktiskt ser sin tänkta bild precis så 2-dimensionell som den kommer bli på papper.

I en optisk sökare har man 3D-känslan kvar.

davidvpt skrev:

Ja det har du rätt i. Jag var lite väl snabb och uttryckte mig lite slarvigt.

Skulle tro att det kommer så småningom, även fast jag tycker den optiska sökaren är bättre...
Borde gå att lösa med en liten CCD som man fäller fram när man vill ha bilden på LCDn och fäller undan för att få vanlig optisk sökare när det passar bättre.

/Johan

garion skrev:
Problemet är inte tekniskt egentligen, det handlar om fysik, närmare bestämt mängden ljus till sökaren.
Visst, man kan med enkelhet dela upp ljusgången en gång till mellan spegeln och sökaren och föra över en av strålarna till en sensor och ut till en display. Problemet är att ljusmängden till sökaren minskar, och då blir den mindre användbar.

Det förutsätter ju att man vill kunna använda EVF och vanlig sökare samtidigt. Kan man vara utan det, och det borde man ju kunna, Så handlar det ju egentligen bara om att man skulle behöva kunna ställa spegeln i två olika lägen. Ett där ljuset skickas till mattskivan och ett där det skickas till en extra sensor. För min del skulle det främst vara användbart för att kunna komponera bilden utan att ha huvudet bakom kameran så att säga. Jag skulle därför kunna leva med en riktig skräpsensor. Om jag ändå ska hålla kameran högt över huvudet eller nedtryckt mot marken eller vad som nu kan vara aktuellt när man behöver en vridbar evf, så är nog inte bildkvaliteten på displayen det viktigaste.

ANNONS
Götaplatsens Foto