Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför sådan färgskillnad framkallade neg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemansson

Aktiv medlem
Varför är det sådan skillnad på färgåtergivningen på neg framkallade på olika labb?

När jag skannar exvis färgneg framkallade av fotolabo får jag en näst intill svartvit bild, totalt platt och kontrastös. Medans fran andra labb så blir skanningen kanon, livfulla snygga bilder knappt utan något efterarbete. Samma sorts film har använts...

Är det dåliga vätskor som används eller är det bara sådan skillnad på olika framkallare?

/Andreas

Det där låter märkligt. Det ska inte vara någon märkbar skillnad mellan C-41-framkallning på olika labb.

Är du säker på att det inte är skillnaden i motiv som lurar scannerprogramvaran att korrigera olika?

Det ska inte skilja någonting, egentligen. Om om det skiljer, så ska det vara mycket lite.

Exponering och inscanning låter som det troligaste.

/Henri

Ungefär samma motiv i samma väder, samma kamera och till och med med manuell exponering efter gråkort. Ändå denna skillnad, är det inte konstigt?

Skall tilläggas att det inte är enbart fotolabo som verkar ge mig detta problem, även ett snabblabb jag testat...

/Andreas

Det är mycket konstigt och borde inte hända. Temperatur och utspädning på kemikalierna är/ska vara mycket kontrollerade.

/Henri

ANNONS
Götaplatsens Foto