Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem har tekniken?

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
Har nyligen gjort en fotodokumentation för ett större företag.

Eftersom det blev många bilder och stora (från min D100), brände jag allt på en DVD.

Kunder sprang i fatt mig och sade att det inte funkade.
Oj? tänkte jag, vad är det nu?

Det visade sig att ingen på företaget kunde läsa DVD i sina datorer. Jag får helt enkelt bränna ett par CD i stället. Inga problem för mig, men lättare för kunden att hålla ordning på en skiva i stället för 3st, det var min tanke.

Utvecklingen går ibland för fort.
Kunden har sina krav men har inte alltid själva tekniken.

Hm...

Nä, det är ett problem.

Jag är skeptisk till att bränna bilder på DVD, iallfall det jag arkiverar.
Och när man levererar bilder; alla har ju cd, och det är nog det vanligaste ett tag framöver. Och bränner man ISO 9600 kan ju vem som helst läsa skivan.

han man 12 gb bilder man vill göra backup på så blir det nästan 20 cd-skivor. Då använder jag hellre 3 dvd-skivor. Då kan jag göra dubbel backupp och ändå slippa en bibel med cd-skivor.

Jag väljer dvd. Jag tycker det är bättre men det är klart man ska anpassa sig till kunden i den omfattning som är rimlig :) du kan ju tvinga dem att köpa en dvd-spelare till nån dator ;)

zlice skrev:
han man 12 gb bilder man vill göra backup på så blir det nästan 20 cd-skivor.
Ja, jag har ganska många cd.skivor...men ser det inte som något problem. Mina bilder får gärna ta plats, det är de värda;-)

Men visst, jag har köpt dvd-brännare, kommer säkert att köra det senare också.

Nä, man kan väl inte tvinga dem till inköp?
Men jag trodde ju i min enfald att de hade sådana saker.

1998 gjorde jag en reklamspot som skulle visas lokalt på svenska MTV. Jag levererade en DigiBeta som master. Telia som höll i utsändningen kunde inte på den tiden ta emot en sådan, så jag fick fixa en Beta SP istället (äldre format).

Ibland ligger man före - men till vilken nytta?

Av ren nyfikenhet, hur många bilder fick kunden eftersom de inte ryms på CD?

Jag levererar alltid i JPEG och jag lämnar aldrig ”alla” bilder.

Men du kan vara lugn för att kunden alltid ligger efter.

Det är som när man levererar en EPS från llustrator, jag lämnar alltid i äldre version än senaste, såvida jag inte vet vad kunden klarar.

Ja, exakt hur många till antalet vet jag inte, har inte räknat.
Men DVDn blev 1,5GB stor. Samtliga bilder tagna i NEF RAW, men omgjorda till .jpg.

Visst blev det många bilder. Uppdraget gällde ett mässarrangemang, bilder på montrar, föreläsare, prisutdelningar olika happenings dagtid/kvällstid. Uppdraget sträckte sig över 3½ dag.
Bilderna används sedan till marknadsföring för kommande år, webb, arkiv mm. Flera användningsområden, så då blir bredden på bilderna större. Dock inte större, så som i storlek!

ANNONS
Götaplatsens Foto