cardazio
Aktiv medlem
Har klurat länge på vad man skulle ha för landskapsobjektiv för Nikon, men inte kommit fram till något klockrent. Någon av er som har koll på några som hamnar i högsta klassen (nivå där folk som livnär sig enbart på landskapsfoto (alt. annan grupp som är aktad inom området) skulle använda denna och ett fåtal till objektiv). Riktigt riktigt bra gluggar alltså.
Naturligtvis kan man komma långt på "enbart" mycket bra objektiv och det sitter mer i hantverk och övriga tillbehör som pol/ndfilter och annat som kommer in - men nu vill jag börja med objektivet. Har ni tips?
Önskemål:
- Raktecknande
- Skarpt (gärna som satan nedbländat)
- Bra motljusegenskaper (avsaknad av flares, hög kontrast etc)
- Tänker mig någonstans mellan 14-24 mm (Riktigt vid och ändå raktecknande kan vara intressant)
- Manuell fokus är inga problem
- Uppskattar chippad glugg, så att man kan spara mikrojusteringsvärden (dock ej krav)
- Kommer mest användas nedbländad kring f/5.6-f/11 tänker jag mig, så måste inte vara en f/1.4
Har redan tänkt på dessa, men tror inte jag ramlat på rätt ännu (eller så har jag sett fel tester/bilder från dem):
16-35 f/4 VR
14-24 f/2.8
17-35 f/2.8
Tamron 15-30
20 f/1.8G
20 f/3.5-f/4 (Ai etc.)
Zeiss 15 f/2.8
Irix
PC-E gluggarna (24, 45, 85)
Naturligtvis kan man komma långt på "enbart" mycket bra objektiv och det sitter mer i hantverk och övriga tillbehör som pol/ndfilter och annat som kommer in - men nu vill jag börja med objektivet. Har ni tips?
Önskemål:
- Raktecknande
- Skarpt (gärna som satan nedbländat)
- Bra motljusegenskaper (avsaknad av flares, hög kontrast etc)
- Tänker mig någonstans mellan 14-24 mm (Riktigt vid och ändå raktecknande kan vara intressant)
- Manuell fokus är inga problem
- Uppskattar chippad glugg, så att man kan spara mikrojusteringsvärden (dock ej krav)
- Kommer mest användas nedbländad kring f/5.6-f/11 tänker jag mig, så måste inte vara en f/1.4
Har redan tänkt på dessa, men tror inte jag ramlat på rätt ännu (eller så har jag sett fel tester/bilder från dem):
16-35 f/4 VR
14-24 f/2.8
17-35 f/2.8
Tamron 15-30
20 f/1.8G
20 f/3.5-f/4 (Ai etc.)
Zeiss 15 f/2.8
Irix
PC-E gluggarna (24, 45, 85)