Annons

vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

steve eilertsen

Aktiv medlem
jag å polarn diskuterar vidvinklar jag anser att man skall ha en vidvinkelzoom ok i väskan men är man porträttfotograf så räcker 17-40f4.0l usm medans polarn hänvisar till 16-35f2.8 usm jag anser inte att man behöver den ljusstyrkan om man inte är typ landskapsfotograf vi jobbar bägge mest i studio porträtt å att penga skillnaden inte är värd bländarsteget vem har rätt??

Min spontana reaktion på er diskussion är ju att med en ljussvagare glugg så har du ju inte samma möjlighet till det kortare skärpedjupet du faktiskt får med bländare 2,8..

Det är just vid landskapsfotografering jag använder bländare 2,8 minst.. men däremot vid poträtt.. då vill jag gärna kunna använda den största bländaröppningen..

För just porträtt föredrar jag absolut 2.8 för skärpedjupets skull. Skulle nog inte tycka att det är värt dom prisskillnaderna dock. Men sigmas 18-50 2.8 går inte av för hackor heller.

Jag är väldigt förvånad att ni bägge arbetar i studio och har porträtt som huvudsyssla och inte vet vad ni skall använda för verktyg.

Har ni verkligen några kunder :)

Själv skulle jag valt en fast 50 eller 85mm i ljustyrka f1.8 eller f1.4, att någon proffsfotograf använder vidvinkel till porträtt har jag aldrig hört talas om tidigare.

/kent.

Senast ändrad:
85/1,8 -lagom vidvinkel!

Jag har jobbat som pressfotograf sedan 1972 och vidvinkeln kastade jag redan 1970.
Jag har nog tagit 90% av mina bilder med 85, 180 och 300 mm.
Då kommer man in i skeendet och läsaren får en känsla av att "jag var där".
När jag började hade vi en redaktionssekreterare som trappade ner efter många år på Expressen, hans mantra till oss "småpojkar" var att -beskär så mycket du vågar sen skär du lika mycket till så blir det bra.
180/2,8 är den perfekta porträttgluggen. Ingen förvrängning och med litet skärpedjup rensar man bort även den risigaste bakgrund.
-Släng alla gluggar kortare än 85 mm så får du garanterat bättre bilder

kent

jag frågade bara om man skulle komplettera sin kamera utrustning med en vid vinkelzoom å jag hävdade att en 17-40 4.0 räcker i å med att vi sysslar med porträtt å polarn vill investera dyrt en 16-352.8 ja jag har den nya 85 1.2 i studion å 50 1.2 som jag använder vid fotografering ja jag har kunder lever på detta trot lr ej min fråga var inte om nått annat än om vi skulle investera i en vidvinkel zoom har flera fasta å då gick våra diskissioner i sär jag å polarn. Jag behöver ingen vidvinkel alls om du läste innehållet å inte tolkade allt fel så hade du nog förstått !!äger bara ljustarka l optiker var det nåt mer du undra ???svara bara på min fråga nästa gång tack !!

Vad ska du sätta den på för kamera?
Spontant tycker jag 17-40 duger alldeles utmärkt! Till och med på en kamera med FF-sensor.

Är du i verkligt behov av 2,8, så köp den. Annars kan du ju komplettera med t.ex en fast 24/2,8.

Jag hade planerat att sälja min 17-40 när jag uppgraderade till fullformat. Men tvärtom - jag älskar den ännu mer nu!

Vad har du för kamera? På en 1,6x eller 1,3x så skulle JAG definitivt valt 17-40. Skärpan är det inget fel på.

Mvh /Peter

eos 1ds å eos 5d ff så klart !!tack för tipset har redan flera vidvinklar men tänkte köp ett i allt använder knappt vidvinkel så därför tänkte jag sälja mina fasta å köpa en vidvinkelzoom !!

uhh... ska du sälja dina fasta... :eek:/ Det som är så kul med fasta gluggar... Vilka har du som du ska göra dig av med? vi kanske ska byta ;o)

fast 17-40 är allt riktigt läcker på en Ds:are ändå...

mvh /Peter

Re: kent

steve eilertsen skrev:
...om du läste innehållet å inte tolkade allt fel så hade du nog förstått
Och om du lärde dig skriva som folk så hade vi nog alla förstått. Nu måste man ju tolka, eftersom du skriver så extremt illa.

Re: martin

steve eilertsen skrev:
har du svårt å läsa min svenska vad har du då inte med å se i sökaren behöver inga spydiga kommentarer tack
Du Steve, det är ärligt talat nästintill omöjligt att läsa vad du skriver.
Meningsbyggnad, kommatecken och punkt, det är några ord du kanske skulle slå upp.

anders

jag vara fotografet intet svensläraret !!om du inte förstår boken läs om den ett gammalt tale sätt !! ok !! nu orkar jag inte med några mer inlägg om min svenska skit i å läs det då om det är så jobbigt va fattar mig inte på såna som dig är du författare lr fotograf !! nu avslutar jag detta ämne orkar inte med mer inlägg prova å svara på min fråga i stället det var det jag bad om herr ulf lundell !!

Hörni, familjen pajkastare! Kan ni inte lägga tiden på nåt vettigare?!

För att återgå till ämnet...

Steve, jag är lite nyfiken på Vilka fasta gluggar det är som du ska byta ut mot en zoom?

mvh /Peter

Re: anders

steve eilertsen skrev:
jag vara fotografet intet svensläraret !!om du inte förstår boken läs om den ett gammalt tale sätt !! ok !! nu orkar jag inte med några mer inlägg om min svenska skit i å läs det då om det är så jobbigt va fattar mig inte på såna som dig är du författare lr fotograf !! nu avslutar jag detta ämne orkar inte med mer inlägg prova å svara på min fråga i stället det var det jag bad om herr ulf lundell !!

hardetnånsinfallitdiginattdukanskeskullefåflerochbättresvarpådinafrågoromduansträngdediglitemeraidittskrivande?

Jag menar bara att du knappast får nån vettig hjälp om du inte vill anstränga dig lite med hur du uttrycker dig. Om du dessutom har en lite spydig ton mot de som faktiskt försöker (inte jag dock) så blir det inte lättare.

För att svara på frågan: Tänker du använda vidvinkelgluggen till porträtt så kan det nog vara vettigt med f/2,8. Jag vet inte om jag vill se dessa porträtt sen dock:-D

Men lägg av för fan!

Detta var andra tråden jag läste idag, och båda urartade i pajkastning.
Jag retar mig också på folk som inte kan skriva så att en normalbegåvad kan förstå, men det kan finnas helt naturliga orsaker till detta.
Tex nyss invandrad, och håller på att lära sig språket efter bästa förmåga.
Eller så lider personen av dyslexi, men gör så gott han kan ändå.
Vad vet jag..

Om du är så erfaren som du påstår, varför frågar du en massa amatörer om hjälp ?

Jag menar, har du en studio som du driver proffisionellt så är det lite märkligt att du inte vet vilka verktyg som passar dig bäst.

Jag tror du är ett TROLL på 15 bast som inte lärt sig skriva !

/kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto