Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka Objektiv passar till min Nikon F2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wicca

Aktiv medlem
Hej, har ganska nyligen fått upp intresset för foto och då mest analogt iomed en fotokurs i skolan där vi bara kör analogt och att min far hade en Nikon F2 som jag "lånar".

Nu är problemet att jag bara har ett 24 mm och ett 105 mm objektiv till den, skulle vilja ha ett 50 mm som komplement.

Har kollat runt lite på t.ex. Blocket och vet iaf att jag inte ska ha ett objektiv med AF och att jag måste ha en "gaffel" på objektivet för att det ska funka, frågan är nu bara vilka objektiv som passar.

Fungerar alla objektiv från Nikkor med "gaffel" eller bara vissa?

Vilka andra märken kan jag kolla efter?

Tack för ev. svar.

Alla objektiv med "gaffel" kommer att fungera. När det gäller 50 mm finns det få (om några) alternativ vid sidan av Nikkor-objektiven. En möjlighet är att leta rätt på ett Micro-Nikkor 50mm f/3.5 (kanske litet dyrt?) annars är ett relativt billigt och bra objektiv ett Nikkor 50 mm f/2.

Det går att sätta en gaffel på de flesta tidiga AF-objektiven, också. Men det kanske är överkurs?

Ja, om du har en gammal F2 så är det gaffel som gäller för koppling till ljusmätaren.
F2A och F2As har den nya kopplingen.

Gaffel har de gamla objektiven fråm 60 och 70-talen.
Även Ai och Ais funkar tillverkade från 1977 och framåt då den nya ljusmätarkopplingen infördes.

Men Nikon serie E som är manuellt fokuserade, passar inte. Och nyare autofokusoptik.

Tack för era svar!

Min F2 är från 71 tror jag, eftersom den har den första ljusmätaren och serienumret börjar med 71.

Kan stämma. Min F2A, som jag köpte ny våren 1981 har ett serienummer som börjar på 80.

ANNONS
Götaplatsens Foto