Annons

Vilken analog MF-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimfear

Aktiv medlem
Hej

Här är en fråga för alla gamla (och nya) rävar, samt allmänna nostalgiker.

Jag försöker hitta en analog mellanformatskamera, men har ganska dålig koll på vad jag skall leta efter. Jag har egentligen två krav som skall uppfyllas i den kamera jag letar efter, de är:
- Minst 6x6
- System (vill ha möjlighet att byta objektiv samt gärna även kunna byta magasin)

Angående objektiv så har jag tänkt att ha ett vidvinkel, samt ett snabbt normal/kort tele. Som vanligt finns det en ekonomisk aspekt också, annars hade jag nog redan köpt ett Hasselbladsystem. Så vad har fotosidans medlemmar för idéer här, billig mellanformatare som uppfyller mina krav?

Kan tillägga att jag kollat på Penax 67, men den saknar möjligheten att byta magasin, samt att den gärna skulle få vara billigare.

Den kamera du letar efter är en Mamiya RZ67.

6x7 (finns även 6x6 magasin)
Utbytbart och roterbart magasin
Byta gluggar
Byta fokusplatta (eller vad det nu kallas)
Byta sökare

Börja med 90mm f/3.5 eller 110mm f/2.8 (motsvarande ~50mm på 35mm sensor/film)

Tackar för tipsen!

Mamiya verkar lovande. Men en sak som jag fastnade på var att de (vet inte om alla modellerna) har snabbaste slutartid på 1/400, i dagsljus är det inte så mycket (visst ND filter finns, men det är extra pill och bra filter kostar skjortan).

Sedan gör den här bilden mig litet orolig --> http://www.flickr.com/photos/vitaly_baranov/5360251656/

Om man kan hitta en Mamiya med 110mm 2.8 för rimliga pengar verkar det passa mina behov väldigt bra, har kollat runt lite men får ingen klar bild av vad en dylik kombination borde kosta, är det någon här som har bra koll på det? Det skall vara en brukskamera och den behöver alltså inte se bra ut bara den fungerar.

Tackar för tipsen!

Mamiya verkar lovande. Men en sak som jag fastnade på var att de (vet inte om alla modellerna) har snabbaste slutartid på 1/400, i dagsljus är det inte så mycket (visst ND filter finns, men det är extra pill och bra filter kostar skjortan).

Sedan gör den här bilden mig litet orolig --> http://www.flickr.com/photos/vitaly_baranov/5360251656/

Om man kan hitta en Mamiya med 110mm 2.8 för rimliga pengar verkar det passa mina behov väldigt bra, har kollat runt lite men får ingen klar bild av vad en dylik kombination borde kosta, är det någon här som har bra koll på det? Det skall vara en brukskamera och den behöver alltså inte se bra ut bara den fungerar.

ND filter + liten bländare löser det mesta. Sen kan du skjuta iso100 film om det är soligt och iso 400 om det mulnar på lite, bara att byta magasin :)

Jag hade tur att hitta ett hus, två magasin och 65mm, 90mm och 180mm för 5000:- Visst, det var i bruksskick men tar fortfarande underbara bilder.

Kolla lite på ebay.com + ebay.co.uk för referenspris, många blocketannonser är rena fantasipriser.

Vad är det med den bilden? Att den är stor? :)

Mamiya RZ67 är ett monster, inget att handhålla direkt så stativ rekommenderas starkt!

ND filter + liten bländare löser det mesta. Sen kan du skjuta iso100 film om det är soligt och iso 400 om det mulnar på lite, bara att byta magasin :)

Jovisst, man kan blända ner men jag gillar att använda skärpedjupet och vill inte tvingas blända ner mer än jag har lust med. Kommer använda främst Velvia, Tmax100, Portra, Ektar och Tri-X, men är ändå orolig över den långsamma slutartiden.

Vad är det med den bilden? Att den är stor? :)

Mamiya RZ67 är ett monster, inget att handhålla direkt så stativ rekommenderas starkt!

Hehe, jo exakt. Hade även planerat att köra främst handhållet, så att jobba med en sådär stor klump kan bli ansträngt. Men det verkar ju ändå som det är det bästa valet. Nu får jag bara börja hålla utkik efter annonser.

Kom på en följdfråga nu om det ändå skall bli ett helt enormt moster att bära runt på.

Finns det någon kamera med möjlighet att använda 120 film som har storformatets tilt/shift/swing möjligheter? Vill av kostnads- och smidighetsskäl behålla möjligheten att köra 120 film, dock skulle det inte vara något negativt att även kunna köra bladfilm.

Vilka 4x5 kameror kan ta 120 film magasin?

Jovisst, man kan blända ner men jag gillar att använda skärpedjupet och vill inte tvingas blända ner mer än jag har lust med. Kommer använda främst Velvia, Tmax100, Portra, Ektar och Tri-X, men är ändå orolig över den långsamma slutartiden.

Hehe, jo exakt. Hade även planerat att köra främst handhållet, så att jobba med en sådär stor klump kan bli ansträngt. Men det verkar ju ändå som det är det bästa valet. Nu får jag bara börja hålla utkik efter annonser.

Använde min RB67 mycket med enbentstativet blev väldigt lättjobbat!

Vill du kunna använda största möjliga bländare så ska du köpa Efke/Adox CHS 25 eller Adox CMS 20, då har du filmhastighet på ISO 20-25.

http://www.adox.de/english/ADOX Films/Fims.html

Rollei har även dem några långsamma filmer som Pan 25 och Ortho 25 samt högupplösta specialfilmer som ATP 1.1 och ATO 2.1

http://www.macodirect.de/filme-rollei-c-1_6_56.html?language=en

/Niklas

RZ67 är en rejält tung pjäs. Mamayian 645 är bettydligt lättare men alla modeller går ej att byta magasin på.
Modellerna 645 Pro och Super kan man byta på, inte Super och Super 1000.
www.fotokonst.net

Kom på en följdfråga nu om det ändå skall bli ett helt enormt moster att bära runt på.

Finns det någon kamera med möjlighet att använda 120 film som har storformatets tilt/shift/swing möjligheter? Vill av kostnads- och smidighetsskäl behålla möjligheten att köra 120 film, dock skulle det inte vara något negativt att även kunna köra bladfilm.

Vilka 4x5 kameror kan ta 120 film magasin?
Fuji 6x8 en arbetshäst, extremt hållbar.
Tror den har både tilt & shift men swing vet jag inte.

Fuji 6x8 en arbetshäst, extremt hållbar.
Tror den har både tilt & shift men swing vet jag inte.

Det verkar vara nästan exakt något sådant jag har letat efter, ser ut som den har swing också. Fortfarande 1/400 som snabbaste tid men i det här fallet får man nog ändå räkna med ett långsamt arbetssätt så ett filter hit eller dit gör kanske inte så mycket.

Tack till alla som har hjälpt till! Nu har jag en mycket bättre idé om vad jag skall leta efter. Om någon kommer på ytterligare förslag är det bara att slänga ur sig.

1/400 är enligt mig inte ett så stort hinder som det kan verka. Bländare 5,6 är redan där ganska rejält kort skärpedjup.
Jag plåtar på full öppning bara undantagsvis, för det faktiskt kan se ganska märkligt smetigt ut, även om det passar bra ibland. Jag brukar också ge negativ färgfilm ett extra steg exponering, men det ska man kanske vara försiktig med - jag tror vår framkallningsmaskin underframkallar lite.
När det gäller svartvitt så är min absoluta favoritfilm Ilford Pan F, 50 ASA, vilket ger lite marginal att blända upp. Och som tidigare nämnt Efke 25 (som jag aldrig lärde mig komma överens med).

1/400 är enligt mig inte ett så stort hinder som det kan verka. Bländare 5,6 är redan där ganska rejält kort skärpedjup.
Jag plåtar på full öppning bara undantagsvis, för det faktiskt kan se ganska märkligt smetigt ut, även om det passar bra ibland. Jag brukar också ge negativ färgfilm ett extra steg exponering, men det ska man kanske vara försiktig med - jag tror vår framkallningsmaskin underframkallar lite.
När det gäller svartvitt så är min absoluta favoritfilm Ilford Pan F, 50 ASA, vilket ger lite marginal att blända upp. Och som tidigare nämnt Efke 25 (som jag aldrig lärde mig komma överens med).

Jo jag märkte efter att jag skrivit inlägget att objektiven till fujisystemet oftast är 5,6, även om det fanns något på 3,2. Pan F är en trevlig film, det håller jag med om. Men svår att kopiera tycker jag, vet inte om det är något underligt jag gör men har stora problem att kontrollera kontrasten i bilderna. Däremot är den en dröm att skanna.

Jag är inte ute efter att bara smeta ut allt med boké, då skulle jag vara mer än nöjd med ett snabbt 50mm objektiv på småbild, men jag tycker det snabbt blir för mycket. Vill kunna isolera ett objekt med kort skärpedjup, samtidigt som jag behåller strukturer i oskärpan. Även mer möjligheter till kreativ användning av boké med vidvinkel skulle vara trevligt. Och mellanformat verkar vara det format som ger mest behagliga bilder angående det jag är ute efter.

Förstår precis vad du menar. Det är något alldeles speciellt med mellanformat och förhållanden mellan skarpt och oskarpt. Och jag håller med om vidvinkelaspekten på mellanformat. Av någon anledning är det mycket lättare att ta fina porträtt med vidvinkel på mellanformat än på småbild. Jag använde oftast en 45:a på Pentax 645 (tusan vad jag saknar den kameran plötsligt...).

Intressant hur personligt det är med filmframkallning och kopiering. För mig är PanF det mest lättkopierade av "mina" filmer, lite snålt framkallat i Xtol. Däremot har jag ett helsike med t ex Delta 400. Och Tmax 400 som jag länge avfärdade för att jag trodde jag föredrog TriX, fick jag till på en gång.

Märkligt.
Tmax har jag aldrig fått till, det blev bara grått, grått, grått, men iofs inte testat mellanformat.
Delta 400 är favorit.
Pan F har jag aldrig testat mellanformat, men funkar bra i 135.
& andra sidan använder jag normalt inte stativ.

Förstår precis vad du menar. Det är något alldeles speciellt med mellanformat och förhållanden mellan skarpt och oskarpt. Och jag håller med om vidvinkelaspekten på mellanformat. Av någon anledning är det mycket lättare att ta fina porträtt med vidvinkel på mellanformat än på småbild. Jag använde oftast en 45:a på Pentax 645 (tusan vad jag saknar den kameran plötsligt...).

Intressant hur personligt det är med filmframkallning och kopiering. För mig är PanF det mest lättkopierade av "mina" filmer, lite snålt framkallat i Xtol. Däremot har jag ett helsike med t ex Delta 400. Och Tmax 400 som jag länge avfärdade för att jag trodde jag föredrog TriX, fick jag till på en gång.

om du saknar den tillräckligt mycket så kan du få köpa min billigt, jag har pentax 645N med 45mm,80mm o 200 mm. kom med att riktigt skambud ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto