Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken bil fotograferar du med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorek

Aktiv medlem
Då det i en annan tråd nosades på ämnet bilar och bilval blev jag nyfiken på om det finns något samband mellan kamera- och bilval. Båda har ju en tendens att i slutändan styras mer av tycke, smak och känsla än rationella argument, eller?
Vad står det på era hus resp skuffluckor?

Här står det Nikon FM2, årsmodell -94 resp MB 300E -90.

D100 & F801 släpas runt i en Opel Frontera från 1994 med kameralucka över lastutrymmet.

Rostfri 740 GLE -88 som precis passerat 30 000 mil. Det blir billiga och bekymmersfria mil.

I kameraväskan ligger mycket av det senaste. Det gäller att prioritera.

Men när bebben kommer i jul så blir det nyare och säkrare bil, prioritering som sagt.

Canon EOS 20D och BMW 320i -94. Bilen är silverfärgad så ett tag funderade jag på att skaffa en 300D istället...
Alternativt blir det omlackering.

jepp de hör samman, rattar ford fusion för den gillar både stad och lagom skog, perfekt att krypa i bagaget på en kudde, fälla fram sätena och med kameran på stativ under den uppfällda bakluckan bara sitta och mysa och kolla vad som hamnar framför linsen
eva

Av de 11 bilar jag kommer på att jag har haft så har snittårsmodellen varit 1977. Bara två har haft styrservo, två bränsleinsprutning och ingen har haft elektriska fönsterhissar. Jag tror inte att någon av mina bilar haft över hundra hästkrafter (eller jo, förresten så hade jag en 144 med dubbla förgasare och 115 trötta kusar men den byggde jag så småningom om till den snikigare enkelförgasarvarianten när den började strula). Ingen har haft metalliclack. Samtliga har varit europeiska och jag kan bara minnas en som jag fick mindre för när jag sålde den än jag gav när jag köpte den.

I mitt fall ligger egenskaperna för idealbilen rätt nära idealkameran. Tyvärr är det lättare att leva upp till idealet när det gäller bilinnehavet än kamerainnehavet.

Cyklar mest Kona, men när jag kör bil är det oftast Suzuki Vitara, MB 190E eller Volvo 740GL.

I kameraväskan ryms bla EOS´ar (10, 5, D60), gamla Pentaxkameror (SP II, ME) och Mamiya 645 pro tl.

Min 300D åker oftast Nissan Primera SLX HGV från -98. Ska snart bytas mot något lite nyare och kompaktare.

Min utrustning åker snyggt i en Verde Gemma färgad Alfa Romeo 147.

Måste vara roligt att köra oxå...

Canon EOS1d markII mycket kamera med låg filmförbrukning.
Toyota Avensis -03 mycket bil med låg bränsleförbrukning.

MVH
Magnus

Hbl + Canon 350d åker runt i MB SLK 320. Storformatskameran får inte följa med så ofta eftersom den knappt får plats.

Magnus skrev att han cyklar. Det är faktiskt det bästa kamerafordonet, tycker jag. Man hinner se mycket fler motiv längs vägen. Dessutom får man motion på köpet!

F

ANNONS
Götaplatsens Foto