Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilken förkortning används till digital optik?
- Trådstartare tolil
- Start datum
aasaboe
Aktiv medlem
tolil skrev:
2. Okej, beskärning. Är en bild tagen med 50 mm analogt anpassat objektiv på analogt hus beskuren på samma sätt som en bild tagen med 50 mm digitalt anpassat objektiv på digitalt hus?
Nej. Som Kalle Bexelius skrev, 50mm är 50mm. Det blir olika bildvinkel, bildutsnitt, beskärning eller vad man vill kalla det beroende på sensor-/negativstorlek. Om du har 1,6x "cropfaktor" på din digitala kamera, ger ett 50mm-objektiv på den samma bildutsnitt som ett 80mm (1,6 x 50) ger med fullformat.
Den där omräkningsfaktorn kom till för att gamla ingrodda småbildsfotografer (som jag till exempel) lättare skall begripa vilken bildvinkel en viss brännvidd ger på digitalkameran. Det bästa är, har jag kommit fram till, att glömma det snacket. Det är mycket bättre att hålla sig till den egentliga brännvidden och lära sig vad den innebär för bildutsnittet. Och det gör man med tiden, särskilt om man inte kör med fullformat och "croppat" format parallellt. De där omräkningsfaktorerna bara förvirrar och ställer till det.
Ett digitalt anpassat objektiv ger alltså exakt samma brännvidd som ett "icke-digitalt" d
alex.odman
Aktiv medlem
Och för Nikon är de digitalanpassade objektiven märkta med "DX".
/ Alexander Ödman
/ Alexander Ödman
tolil
Avslutat medlemskap
Okej... jag tror nästan att jag får ihop det. Men såhär då, för att ställa en lite mer konkret fråga: Jag planerar att köpa ett fast normalobjektiv till min Nikon D80. Nikon gör två olika 50 mm, men ingen av dem är anpassade för digitala kameror. Om jag vill ha ett objektiv som ger mig bilder som motsvarar 50 mm i bildutsnitt borde jag alltså köpa ett analogt objektiv med högre brännvid anpassat till "cropfaktorn" i en D80? (som är...?)
alex.odman
Aktiv medlem
Hej!
Även om det hade funnits en fast 50mm som var digitalanpassad (DX) som hade du inte fått 50mm-bildvinkel. Ett objektiv fungerar lika bra tekniskt och optiskt sett oavsätt om det är "DX" eller inte.
50 mm X 1,5 = 75 mm.
Du vill ha ett 33,33mm-objektiv (50mm/1,5 = 33,33mm). Så en fast 35:a blir nog lagom.
Hoppas det klarnade!
/ Alexander Ödman
P.S. Vi svarade samtidigt... D.S.
P.S.2. När jag skrev "75mm" så menade jag att "det motsvaras av.." Du behöver alltså en 35:a för att det ska motsvara en 50:a på en digitalkamra med crop x1,5. D.S.2.
Även om det hade funnits en fast 50mm som var digitalanpassad (DX) som hade du inte fått 50mm-bildvinkel. Ett objektiv fungerar lika bra tekniskt och optiskt sett oavsätt om det är "DX" eller inte.
50 mm X 1,5 = 75 mm.
Du vill ha ett 33,33mm-objektiv (50mm/1,5 = 33,33mm). Så en fast 35:a blir nog lagom.
Hoppas det klarnade!
/ Alexander Ödman
P.S. Vi svarade samtidigt... D.S.
P.S.2. När jag skrev "75mm" så menade jag att "det motsvaras av.." Du behöver alltså en 35:a för att det ska motsvara en 50:a på en digitalkamra med crop x1,5. D.S.2.