Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken film ? Ska upp till Abisko en vecka

Produkter
(logga in för att koppla)

david.roennlund

Aktiv medlem
Jag ska upp till Abisko i en vecka och har tänkt mig fota..lite.. undrar vilken film man borde köra med ?

Har funderat lite på en 100 ASA färgfilm , borde funka ?

Vad jag förstår bör det vara skyst mycket ljus ( 24 tim ljust ) , eller ?

// David

Skriver som jag brukar skriva, vill man använda negativfilm och har tillräckligt med ljus så rekommenderar jag Fuji REALA 100.

Vill man sedan ha med sig ljuskänsligare film för att vara på den säkra sidan så varför inte slänga med ett par Superia 200 eller 400?!

MVH Björn Westergren

Jag håller med om att Reala är en fantastisk film. Jag skulle ta med flest av den, men sedan beror det på vilken brännvidd du kommer att använda, om du har stativ med dig och hur stabilt det är, och vilken tid på dagen du tänkt fota. Steget mellan 100 och 200 ISO är inte så stort. Jag skulle nog tagit med ett antal rullar Superia 800 som kompliment till Reala, för de omöjliga situationerna. Gillar inte den höga kontrasten, men korn och färger är bra för att vara en 800-film. Jag är grymt sugen på att hänga på till Abisko! Ska någon annan dit när jag har möjlighet så hör gärna av er!

/Pontus

Om du har stativ med dig så är 100 ISO ett bra val. Tänker du frihandsplåta så kan du behöva 400 ISO. I fjällen är det inte ovanligt med gråväder, och vill man då ta landskapsbilder med stort skärpedjup (=liten bländare) så blir exponeringstiderna lååånga.

Tack för alla svar !!

Är det så att ni anser att Fuji är bättre än Kodak ?

Det är så att jag har 10% rabbat på alla förbrukningsvaror på en Kodakaffär i stan, så det blir nog Kodak ifall ni inte har några alvarliga invändningar :)

Hade tänkt mig några Royal Supra 200 och några Royal Supra 800. Det blir antagligen ett par T-max 100 också.

Till landskap brukar 100 ISO vara bäst på grund av det fina kornet och utmärkta färgmättnaden.
Skillnaden märker Du när Du förstorar.
Men stativ borde Du ha.
Annars är 200 är bra kompromis.
400-filmerna är ju bra nuförtiden,
men landskap i sol och 400 är ingen höjdare.
Ta med litet av varje.

Tack

Ska ta med lite av varje : lite 200 ,lite 400 , nån 800 , lite Sv/v

Tror inte min packning tillåter stativ men jag får se man kanke skulle omprioritera och smyga ner ett.... får se :)

david.roennlund skrev:
Tack

Tror inte min packning tillåter stativ men jag får se man kanke skulle omprioritera och smyga ner ett.... får se :)

Överväg i alla fall att ta med ett bordsstativ av billig modell. Typ 130 spänn koster de. Man kan ju alltid ställa det på en sten eller något... Och de får plats i innerfickan. Bättre än inget alls!
/Micha

david.roennlund skrev:
Tack

Baserat på egen erfarenhet skulle jag rekomendera dig att använda en film du känner dig bekant med (vet vilket resultat den ger i lite olika situationer), annars riskerar du att komma hem med en massa bilder där du blir besviken för att filmen inte fungerade som du trodde. (Det är bättre att experimentera med olika sorters film hemmavid.)

Av samma skäl skulle jag inte ha med mig så många olika varianter. Skillnaden mellan 200 och 400 är bara ett exponeringssteg (från bländare 8 till 5,6 eller 1/125 till 1/60 sekund), det är få situationer där en så liten skillnad är avgörande. (Det är för övrigt bara ett steg mellan 400 och 800 också.) Det är då bättre att du lämnar mellansteget hemma.

Sedan är det fortfarande så att ISO 100 film är märkbart bättre (korn och färgåtergivning) än film med högre känslighet, och i fjällen är det ljust så att det räcker. Om du bara tar med dig ljussvaga zoomobjektiv kan det finnas skäl till att välja känsligare film, men jag såg i din fotoväska att du hade ett 50/1.4.

Annars är det bara att planera sin fotografering efter ljuset. Telebilderna tas när ljuset räcker, när det mörknar är bara att gå över till allt vidvinkligare objektiv. Om du följer länken kan du se en bild som jag tog på fri hand en sen kväll med ISO 100 film och ett 24/2.8: http://daniel.nordling.nu/jvg/SJK/2000/2000-05-05-Ange-65.jpg

Efter denna inledning borde jag kanske inte ge några direkta filmrekomendationer, men om jag själv skulle ha packat väskan hade där legat en massa Fuji Provia 100F och någon enstaka rulle Provia 400F. På den tiden jag i huvudsak fotograferade med negativ film hade där istället legat en massa Fuji Reala och ett par rullar Superia 400.

/Daniel

Jag håller med Daniel, men vill bara förtydliga att Fuji Provia är en diafilm.

Går in på följande länk, så kommer Du till Abisko Fjällstation och på deras sida längs ned till höger kan Du öppna en webbkamera.
Så ser Du hur ljus det är vid varje klockslag.

http://www.abisko.nu/#

Tack

Jag ska upp nu, sticker på tisdag (030702).

Har varit och köpt film idag, det blev :

5 st KODAK PROFESSIONAL PORTRA 160VC (vivid colour)

1 st KODAK PROFESSIONAL SUPRA 800

1 st KODAK PROFESSIONAL T-MAX_100

Försäljaren i min fotoaffär rekomenderade PORTRA 160VC för att den hade fina färger och det var hans personliga favorit. SUPRA 800 är komplement om det blir nån besvälig situation.
Man kan alltid alternativexponera PORTRA ett steg eller två... om situationen kräver det.

T-MAX 100 är för att för att få lite Sv/v också.
Jag kör två hus så det blir ett färg och ett Sv/v hus.

Man kanke skulle ta med ett bordssativ eller så...bra idé tack Micha.

Nu när jag har köpt filmerna och snart ska åka så vill jag tacka er alla som skrivit här och gett mig råd. När jag kommer tillbaka lär det komma upp en och annan fjällbild..... :)

// Mvh David Rönnlund

David, Du kan säkert få bra bilder,
men jag förstår ändå inte riktigt Ditt val av filmtyp.

Portra är en bra film för porträtt, eftersom den tecknar mjukt. Du tjänar endast ett halvt steg i jämförelse med 100.
När det gäller landskap så borde Du ta en film med skarpt korn istället för att att få med alla små detaljer och skiftningar.

Att Du välja en 800 film, när det är ljust dygnet runt förstår jag inte heller.
Utomhus ger den ett grovt korn och sämre färg, speciellt mot himlen.

Och Du väljer en 100 svart-vit film, fast en 400 ger tillräckligt med skärpa och bra korn.

Bara några tankar.
Jag tror att Du kommer att ha en härlig tid i Abisko oavsett filmtyp.

Trevlig resa!

Mvh Wolfgang

Wolfgang, detta är min första gång jag ska fota seriöst med färgfilm och har ingen egen erfarenhet av hur olika filmer funkar ( därav detta foruminlägg...)

Filmvalet är som jag förut sa baserat på rekommendation i fotoaffären. Han sa att många väljer reala 100 men att portra 160 Vc var ekvivalent. Skillnaden var enligt honom att realan ger ett grönstick medan portran Vc gav ett rödstick. Han trodde att det skulle bli bra bilder med fina färger med Portra Vc för den har lite överstyrda färger och ett fint korn och därför skulle passa bra för naturbilder ( den som lever får se )

800-filmen rekommenderade han för situationer med dåligt ljus som han trodde kunde uppkomma...
Att 800 film har grovt korn viste jag redan för den lila kontakt jag haft med 800 så har man haft svårt att se motivet för alla korn ? Man alla säger att man ?måste? ha med en 800, så vad gör man?

Däremot Sv/v är jag haj på och jag har nu också lagt ner två 400 T-Maxar.
Så nu tror jag det blir bra.

Tackar för att du upplyser mig om detta, kan vara bra att veta till nästa gång.

Nu har jag skaffat mig ett litet bordstativ så nu klarar jag lite längre tider.

Mvh David

Hej David, det blir säkert bra. Det är ju roligt att prova - en av trevligheterna med foto.

Färg och korn är en smaksak, därför får Du så många olika svar.

Jag kan rekommendera Hörnells bildspel vid Riksgränsen och intill ligger "Hotell Frysihjäl".
I Tornehamn finns rallarkyrkogården, och det finns en speciell stämning där.

Trevlig resa.

Wolfgang

Instämmer med Wolfgang, Hörnells bildspel är en upplevelse som du borde se som fotointresserad.

Du kommer hitta många motiv att fota kring Abisko, ett fint lättåtkommet vattenfall finns vid Björkliden, bäcken heter Ràkkasjohka, eller Siverfallet, och är beläget där bäcken rinner in i Torneträsk. Just nu är det bra tryck i vattnet, detsamma gäller Abiskojokken, mycket mäktigt ravinlandskap i nedre delen. Var försiktig.

Ha det så gott.

instämmer med Wolfgang, Hörnells bildspel är en upplevelse för fotointrsserade.

Du kommer att finna många motiv kring Abisko, ett fint lättåtkommet vattenfall finns beläget vid Björkliden och kallas för Silverfallet (Ràhkasjokkas inflöde i Torneträsk), det är relativt bra tryck i vattnet just nu eftersom värmen den senaste veckan har satt i gång snösmältningen en andra gång. Abiskojokken är också mäktig med dess kanjonlandskap i dem nedre delarna, var försiktig.

Ha det gott.

ANNONS
Götaplatsens Foto