Annons

Vilken pocketkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Kanske en idiotfråga, men jag vet ta mig tusan ingenting om de små krabaterna.
Vill ha en liten nätt historia att ha i innerfickan, som funkar och även tar relativt bra bilder. Är Nikonfantast och vill hålla mig till märket. Gärna med bra vidvinkelmöjligheter så gott det nu går.
Är trött på usla mobilkameror som blir använda ibland.
Orkar liksom inte släpa med allt större grejor jämt, även om det självklart är det optimala.
Tänker alltså på en som kan användas när det ges tillfälle för någonting extra att spara ned i arkivet eller liknande.
Ingen för planerade jobb med andra ord.

Jag rekommenderar dig ett besök på DPreview.com, de har gjort ett antal stortester av digitalkompakter under året. Tyvärr brukar Nikons kompakter få ganska uselt betyg i testerna.

Vill du ha en riktigt bra kompakt med vidvinkelmöjligheter, titta på Panasonic Lumix LX3!

Tack för svaret, där fick jag som nikonfantast något att bita i.
har läst en massa om den kameran nu och det lutar åt köp.
Stort tack för tipset.

Även jag är Nikonfantast, men när det gäller Coolpix-serien, förpassar jag dessa till papperskorgen. Mitt val blev Ricoh GR Digital II, som snart kommer att bytas ut till nya GRD III, när den kommer på Svenska marknaden.

Finns en uppsjö av små kameror och något större kameror och mobiltelefonkameror. Så frågan är relevant - och intressant.

Först: Det finns faktiskt en del mobiler som tar bilder av tillräcklig kvalité för dagboken (men ännu inte för seriös fotografering) - en sådan är ju alltid med i fickan och därför är det ingen dålig idé att ha en bra kamera i mobilen. Värt att kolla inför ev mobilbyte.

Men det var ju inte frågan... Håller med föregående om att Nikon inte är bäst på små kameror så det är tveksamt att hålla sig till märket - såvida du inte har en rejäl rabatt på deras kameror förstås.

Sedan gäller det pris, användningsområde, och storlek. Är det den fotografiska bilden som står i centrum eller dagboksbilderna? I det senare fallet är det kanske bäst att satsa på en vatten- och stötsäker kamera (se tester i sommarens fototidningar eller på nätet - Olympus och Pentax har hållit sig framme vill jag minnas). Om bildkvalité räknas som viktigast finns Ricoh GR och GX, Pansonics LX3 (LX2 oxå kanske), Canons G10 (och G9), Sigmas DP och förmodligen Leica (skulle gärna ha en M8.2 med vass optik själv ;-) och säkert några till (även begagnade av något äldre datum fungerar sannolikt). Men då närmar sig krav på aktsamhet och stora fickor. Sedan finns ju alla andra käcka små kameror (en och annan Ixusmodell tar ju t ex rätt bra bilder).

Men nästan alla kompakter är en kompromiss - små sensorer, ljussvagare optik, stort zoomomfång i litet skal etc. Personligen tycker jag också att det blir lite tråkigare bilder om väldigt många pixlar ska plockas ut ur en liten sensor - det dynamiska omfånget verkar minska och det blir lite plattare och tråkigare. Kan ju vara bra med många pixlar om man ska göra A2-utskrifter - men hur ofta gör man det? Bättre då med lite vackrare bilder...

Jag tycker du ska inventera dina behov, klämma och känna lite i en fotobutik (Scandinavian photo i Göteborg brukar ha många olika kameror framställda för detta ändamål) och sedan titta på bildkvalité från de du gillar. Själv tycker jag http://www.pbase.com/cameras är en utmärkt plats för det. Finns ofta många bilder och rätt snart upptäcker man hur bilder blir i allmänhet med en viss kamera. En generell ton från vilken det som regel finns både bra och dåliga undantag...

Lycka till med funderandet. Vore kul att höra vad det blir så småningom.
MVH
Mats

Mycket intressanta synpunkter.

Egentligen är väl mitt syfte ouppnåligt, en lite pocket som är lika bra som en stor system. :)
Nä, tanken är att ha något nätt att alltid kunna ha med sig.
Främsta egenskapen är mycket bra bilder/kvalitet.
För att kunna ta den där bilden som man svär över för inte vanliga fotoutrustningen är med. Givetvis med avkall på bildkvaliten, men ändock en hyfsad bild.
Instämmer med att det gått hysteri i pixels då det finns andra egenskaper som är nog så viktiga.
Skall göra som du säger, känna å klämma innan jag shoppar.
Prisklass antar jag blir runt 5 papp.

Uppskattar mycket input från er som köpt er något liknande och vad ni tycker saknas eller vad som är bra.

[Bästa kameran är den du har med dig! Pixlar, ljusstyrka, brännvidd o annat jox har ingen betydelse om kamerna ligger hemma på hyllan. Det finns inga dåliga kameror idag. Fotograferna är den vanliga begränsningen. Köp en lite kamera som du alltid kan ta med dig. Ha roligt och ta en massa bilder tills dess vill gå vidare och köpa en mer avancerad kamera.
Bra bilder tas av fotografen och inte av kameran.

QUOTE=Splanky;1380965]Mycket intressanta synpunkter.

Egentligen är väl mitt syfte ouppnåligt, en lite pocket som är lika bra som en stor system. :)
Nä, tanken är att ha något nätt att alltid kunna ha med sig.
Främsta egenskapen är mycket bra bilder/kvalitet.
För att kunna ta den där bilden som man svär över för inte vanliga fotoutrustningen är med. Givetvis med avkall på bildkvaliten, men ändock en hyfsad bild.
Instämmer med att det gått hysteri i pixels då det finns andra egenskaper som är nog så viktiga.
Skall göra som du säger, känna å klämma innan jag shoppar.
Prisklass antar jag blir runt 5 papp.

Uppskattar mycket input från er som köpt er något liknande och vad ni tycker saknas eller vad som är bra.[/QUOTE]

Ahh.. Mycket intressant, LX3 har jag definitivt fastnat för, inte bara det att den blev testvinnare utan bra vidvinkel också. Samt bildkvaliten. skall l'äsa lite mer ingående, stort tack för tipset.

EP-1 blev mitt val

Jag ville också ha en kamera som jag kunde ta med överallt, men som kunde matcha min 5DII i bildkvalité. Hade länge tittat på Panasonic Lumix LX-3, men insåg att det var inte i närheten när det gällde brus och hög ISO. Köpte istället Olympus EP-1 som är iofs för stor för att ha i ficken, men passar utmärkt att ha i en liten väska på skärpet. Bildkvalitén är inte långt ifrån 5DII, och jar har den med överallt. Dyrt är det men om du verkligen vill ha någonting som närmar en systemkamera, kan det vara intressant.

Det är just det som är grejen.
Den skall vara så liten att jag alltid har med den i fickan.
Därför går många, typ den du har bort, -även om bildkvaliten är bättre.
Jag vet hur det blir annars, jag kommer att lägga kvar den hemma och då är ju hela tanken förgäves.
Det hela blir en kraftig kompromiss vilket jag är medveten om, men jag vill åtminstående få ut det bästa ur den kompromissen utifrån de kriterier jag ställt upp gällande storlek och kvalitet grundat på användningsområdet.
Men jag beaktar alla era åsikter med stor hängivenhet.

Även jag föredrar Nikon när jag får välja, men på kompaktsidan valde jag slutligen en Canon Ixus 110 efter att ha klämt på den i butik. Otroligt liten, rundad och har trots detta motsvarande 28 mm vidvinkel. Finns en del vettiga bilder på nätet med tagna med den.

Tyvärr har ju inte "alternativprogramvaran" CHDK ännu inte kommit till denna kameran, men det kommer säkert vad det lider, och då blir den ju ännu bättre. :)

CHDK i sig är ju en anledning att titta lite extra på just Canon:
http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK_in_Brief

Har kikat runt på bilder här tagna med Panasonic Lumix DMC-LX3
och jag måste säga att de vart helt acceptabla om inte mer för mina avsikter med den kameran. Verkar vara väldigt bra med avseende på typen. Har även dammsugit det mesta som går att läsa om den, mycket positivt, både recensioner och fakta samt laddat hem användarmanualer för genomgång.
Kul detta, för jag har aldrig kikat närmre på pocketkameror tidigare och det är en liten ny värld som öppnar sig, åter igen :)
Utvecklingen har definitivt gått framåt.

ANNONS
Götaplatsens Foto