Finns en uppsjö av små kameror och något större kameror och mobiltelefonkameror. Så frågan är relevant - och intressant.
Först: Det finns faktiskt en del mobiler som tar bilder av tillräcklig kvalité för dagboken (men ännu inte för seriös fotografering) - en sådan är ju alltid med i fickan och därför är det ingen dålig idé att ha en bra kamera i mobilen. Värt att kolla inför ev mobilbyte.
Men det var ju inte frågan... Håller med föregående om att Nikon inte är bäst på små kameror så det är tveksamt att hålla sig till märket - såvida du inte har en rejäl rabatt på deras kameror förstås.
Sedan gäller det pris, användningsområde, och storlek. Är det den fotografiska bilden som står i centrum eller dagboksbilderna? I det senare fallet är det kanske bäst att satsa på en vatten- och stötsäker kamera (se tester i sommarens fototidningar eller på nätet - Olympus och Pentax har hållit sig framme vill jag minnas). Om bildkvalité räknas som viktigast finns Ricoh GR och GX, Pansonics LX3 (LX2 oxå kanske), Canons G10 (och G9), Sigmas DP och förmodligen Leica (skulle gärna ha en M8.2 med vass optik själv ;-) och säkert några till (även begagnade av något äldre datum fungerar sannolikt). Men då närmar sig krav på aktsamhet och stora fickor. Sedan finns ju alla andra käcka små kameror (en och annan Ixusmodell tar ju t ex rätt bra bilder).
Men nästan alla kompakter är en kompromiss - små sensorer, ljussvagare optik, stort zoomomfång i litet skal etc. Personligen tycker jag också att det blir lite tråkigare bilder om väldigt många pixlar ska plockas ut ur en liten sensor - det dynamiska omfånget verkar minska och det blir lite plattare och tråkigare. Kan ju vara bra med många pixlar om man ska göra A2-utskrifter - men hur ofta gör man det? Bättre då med lite vackrare bilder...
Jag tycker du ska inventera dina behov, klämma och känna lite i en fotobutik (Scandinavian photo i Göteborg brukar ha många olika kameror framställda för detta ändamål) och sedan titta på bildkvalité från de du gillar. Själv tycker jag
http://www.pbase.com/cameras är en utmärkt plats för det. Finns ofta många bilder och rätt snart upptäcker man hur bilder blir i allmänhet med en viss kamera. En generell ton från vilken det som regel finns både bra och dåliga undantag...
Lycka till med funderandet. Vore kul att höra vad det blir så småningom.
MVH
Mats