Annons

Vilket är det fulaste svengelska foto-ordet?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Ha, tripod finns t.o.m. i SAOL. Alltså fullt accepterat som ett svenskt ord! Det hade jag ingen aning om.
Böjning tripoden, tripoder, tripoderna.
Man lär sig något nytt varje dag.

Undrar varför inte stativ duger längre...

Du måste skoja?!?
Finns det människor med svenska som modersmål som säger tripod i stället för stativ? Du milde tid...

Är det en tripod eller ett tripod? Hur böjer man ordet? Tripoden? Tripoddarna? ;-)
 

alfin

Aktiv medlem
Croppa, print och printa tycker jag är OK. Nästan vedertaget. I alla fall print och printa. Chimpa låter lite töntigt...
 

PMD

Aktiv medlem
Somliga tycker nog att det signalerar dåligt självförtroende att blänga på kamerans skärm efter varje exponering. Som om man inte litade på sin egen förmåga att ta skarpa och välexponerade bilder.
Det finns väl tillfällen då det passar bra att schimpa och tillfällen då det passar dåligt?
Det är knappast något man behöver reta sig på att andra gör.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Igår såg jag en chimpande sports shooter med ny snabb lins på sin digital-single-lens-reflex cropkamera. Han hade en monopod i lägsta läget. Det verkade som att han pixelpeepade senaste bilden för att bedöma om det var tillräckligt snyggt blur bakom målskytten. Aperture value var f/2.8 sa han, och shutter speed 1/2000 s.
Han var nöjd med bilden. Skulle bara croppa innan det var dags för upload till redaktionen. Vilket skulle ske med wireless fidelity technology och internet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Igår såg jag en Sportfotograf med nytt ljusstarkt objektiv på sin digitala enögda spegelreflexkamera med aps-c sensor. Han betraktade en bild på kamerans skärm. Han hade ett enbensstativ i lägsta läget. Det verkade som att han detaljgranskade senaste bilden för att bedöma om det var tillräckligt snygg oskärpa bakom målskytten. Bländaren var f/2.8 sa han, och slutartiden 1/2000 s.
Han var nöjd med bilden. Skulle bara beskära innan det var dags för leverans till redaktionen. Vilket skulle ske trådlöst via internet.
 

iSolen.se

Guest
Somliga tycker nog att det signalerar dåligt självförtroende att blänga på kamerans skärm efter varje exponering. Som om man inte litade på sin egen förmåga att ta skarpa och välexponerade bilder.
Tycker snarare det visar förmåga till multitasking och effektivitet att rensa bort skit innan den lämnar kameran.
 

Erik X

Aktiv medlem
Undrar varför inte stativ duger längre...
Tripod lär syfta på trefot, alltså en delmäng av gruppen 'stativ' som teoretiskt skulle kunna omfatta ett flertal andra benkombinationer (förutom mono-) :p

Chimpa trodde jag förutsatte att man var minst två personer som tittar på skärmen och utbrister 'oh oh oh..' precis som schimpanser brukar göra.. Så förklarade Scott Kelby iaf :-D
 

Jan L

Avslutat medlemskap
Det finns väl tillfällen då det passar bra att schimpa och tillfällen då det passar dåligt?
Det är knappast något man behöver reta sig på att andra gör.
Ja, det är väl inge konstigt med det? Tvärtom - att direkt kunna kolla hur det blev är väl den digitala teknikens fördel jämfört med att vänta ett par veckor innan rullarna med Kodachrome kom tillbaka fråg labbet.
 

AWid

Aktiv medlem
Kul tråd det här:)
Ansluter mig till de som har "tripod" som favorithatord. Men det dyker upp nya "finord" hela tiden.
Ekosystem är tydligen det nya moderna när vi andra talar om kamerasystem.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Bara för att sabba lite vill jag uppmärksamma ett svenskt ord som ännu inte blivit förstört: Gaffling.

Jag tycker att folk borde forka sina bilder mer ;)
 

afe

Aktiv medlem
Fast saturera har ju bara varit med sedan 1965, så det är kanske för modernt för folket här :)
 
ANNONS