Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket öga tittar du med??

Produkter
(logga in för att koppla)

Niels Jörgensen

Aktiv medlem
Min sambo och jag är båda glada amatöre. Båda har högerdominans öga och så lång ingen skillnad.
Men!
Jag tittar i kameran med höger öga, hon med vänstre.
Jag anser att självklart ska man använda sig av högerögat om man har högerdominans, medan hon är säker på att det stora flertal gör som hon, eftersom hon tycker det är bekvämare att hålla kameran så.

Frågan är: Hur gör du?
 

JR.

Aktiv medlem
Hrm klurigt.... jag vet ej vilket som dominerar mest men .... när jag tittar i kameran så blir det med vänster öga... tittar jag i ett vapensikte så gör jag det med höger öga troligtvis för att man e högerskytt ... och högerhänt ....men jag "skjuter" med kameran med höger hand oxå...?

sån e jag .... hadé!
 

.Z.

Aktiv medlem
Här har ni en liten undersökning på detta som gjordes här på FS för några år sen.

Är själv vänsterögd...

//Larsa
 

PerLars

Aktiv medlem
Höger

solvargen skrev:
Hej.
Högerhänt,skjuter från höger,hälsar med höger och tittar i kameran med vänster.
Mv Thomas
Hej!
Är högerhänt, hälsar med höger, drar med höger, siktar med höger öga i kikarsiktet och använder höger öga när jag fotograferar. Var du har fått att högerhänta använder vänster öga vid fotografering vet jag inte men det stämmer inte på de jag känner.

MVH.
Per
 

johan_bj

Avslutat medlemskap