Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket öga tittar du med??

Produkter
(logga in för att koppla)

Niels Jörgensen

Aktiv medlem
Min sambo och jag är båda glada amatöre. Båda har högerdominans öga och så lång ingen skillnad.
Men!
Jag tittar i kameran med höger öga, hon med vänstre.
Jag anser att självklart ska man använda sig av högerögat om man har högerdominans, medan hon är säker på att det stora flertal gör som hon, eftersom hon tycker det är bekvämare att hålla kameran så.

Frågan är: Hur gör du?
 

JR.

Aktiv medlem
Hrm klurigt.... jag vet ej vilket som dominerar mest men .... när jag tittar i kameran så blir det med vänster öga... tittar jag i ett vapensikte så gör jag det med höger öga troligtvis för att man e högerskytt ... och högerhänt ....men jag "skjuter" med kameran med höger hand oxå...?

sån e jag .... hadé!
 

.Z.

Aktiv medlem
Här har ni en liten undersökning på detta som gjordes här på FS för några år sen.

Är själv vänsterögd...

//Larsa
 

PerLars

Aktiv medlem
Höger

solvargen skrev:
Hej.
Högerhänt,skjuter från höger,hälsar med höger och tittar i kameran med vänster.
Mv Thomas
Hej!
Är högerhänt, hälsar med höger, drar med höger, siktar med höger öga i kikarsiktet och använder höger öga när jag fotograferar. Var du har fått att högerhänta använder vänster öga vid fotografering vet jag inte men det stämmer inte på de jag känner.

MVH.
Per
 

johan_bj

Avslutat medlemskap
Jag är egentligen högerskytt när det gäller skjutvapen o dyl men fotade av någon anledning med vänster öga så länge jag jobbade analogt. När jag skaffade digital systemkamera fick jag genast en massa fett på LCD-skärmen (från näsan) så nu använder jag bara höger öga. Uppenbarligen går det att vänja om sig!
 

ulltand

Aktiv medlem
Eftersom jag ser taskigt på höger öga så använder jag det endast då jag ska ta "konstbilder", ni vet suddiga där man bara ser lite former och färger.
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Jag är själv vänsterögd, dvs. mitt vänstra öga är dominant.

Genom att vänster öga är dominant kan jag låta höger öga vara öppet samtidigt som vänster öga tittar i kameran, i kikarsiktet eller mikroskåpet. Vänster öga kan fokusera på något helt annat och höger öga följer bara med utan att störa.

Jag har provat att använda höger, t.ex. i lumpen då jag är högerskytt, men då måste jag stänga vänster öga för att höger öga ska få någon som helst fokus över siktet. Det är alltså detta som menas med att ha ett vänsteröga som är det dominanta. Inte vilket som man tycker är mest bekvämt eller som man är mest van vid, man kan ju blunda med det dominanta.

Prova genom att hålla upp ett finger framför dig. Titta med båda ögonen. Notera bakgrundens "position" jämfört med fingret, fokusera på fingret. Om du blundar med höger öga och fingrets position är den samma har du ett dominerande vänsteröga. Samma gäller om du blundar med vänster öga och fingret flyttas åt vänster i synfältet så är ditt vänstera öga dominerande. Nu är det ju höger öga som bestämmer. Men om du blundar med vänster öga och fingret flyttas åt höger är det ditt högra öga som är dominerande.

Personer som skelar tror jag kan ha båda ögonen som dominanta fast de kan styra vilket. En kompis till mig skelar och först tror jag att han inte tittar på mig, för jag tittar på fel öga som tittar bort, men så växlar han öga.
 

Chasid

Aktiv medlem
Jag tittar i sökaren med mitt dominanta högeröga, och registrerar omgivande händelser med mitt vänsteröga. Men främst ser jag på motiven med mitt inre själsliga öga!
 

eon

Aktiv medlem
Det finns väl inget bra med att titta i sökaren med vänster öga!?

Mitt vänstra öga var dominant när jag var liten, men det var så obekvämt att fotografera med vänster öga så jag tränade bort det. Fotograferade med höger öga och blev dominant på höger öga.

/Erik
 

SINGO

Aktiv medlem
Fotar oftast med vänster... Kanske 60%. Det har ställt till problem det här med att inte direkt ha nått dominat öga när jag ska skjuta annat än kamera...

/I
 

Alex Tegner

Aktiv medlem
Thomas Olinger (Thomas Olinger) skrev:[/i

Personer som skelar tror jag kan ha båda ögonen som dominanta fast de kan styra vilket. En kompis till mig skelar och först tror jag att han inte tittar på mig, för jag tittar på fel öga som tittar bort, men så växlar han öga. [/B]


Jag skelar ibland, mest när jag är trött i ögonen. Trots att jag är dominat på höger öga så kan jag enkelt byta öga att fotografera med, har inte märkt några problem alls med att börja fota med vänster utan det är vid tillfällen då mitt högra helt enkelt e förtrött så jag har problem att focusera
 

HenrikHansen

Aktiv medlem
Jag är högerhänt, fast håller kniven i vänster. Och har vänster öga i sökaren. det är dumt, för näsan kommer ivägen för flervalsknappen på kamerans baksida. Försöker vänja om mig till att bli rakt igenom höger. På alla plan.
 

.Z.

Aktiv medlem
eon skrev:
Det finns väl inget bra med att titta i sökaren med vänster öga!?
/Erik
Man brukar säga att man får lite bättre stabilitet när man använder vänster öga, för övrigt så finns mig veterligt bara nackdelar.

Jag har dock gjort några trevande försök att byta till högerögat men det går bara inte.

//Larsa
 

Pupillen

Aktiv medlem
Det märkliga är att många kameror har sökarinformationen i högerkanten, d v s är avsedda för vänsterögda personer (använder man höger öga måste man p g a näsans existens vrida huvudet åt vänster och då hamnar sökarinformationen långt ut i synfältets utkant). Om man då försöker göra tillverkarna tillviljes och använda vänster öga istället så kan man ge sig tusan på att kameran har knappar för högertummen som man p g a näsan inte kommer åt och t o m riskerar att trycka in av misstag. Det hela känns inte helt genomtänkt för att uttrycka saken milt.
 

Roinew

Aktiv medlem
Mitt vänstra öga är klart dominant och det enda som fungerar att titta i kamerasökaren med.
Jag har sysslat en del med bågskytte och då jag är högerhänt fungerade det inte att sikta med vänster öga. Jag lärde mej därför att sikta med höger öga och blunda med vänster. Att blunda med ett öga vid skytte ger dock en viss anspänning som försämrar precisionen. Jag lärde mej då att sikta med båda ögonen öppna vilket till en början gav mej två bilder, men med träning kunde jag undertrycka siktbilden från mitt dominanta öga och såg bara en bild - från mitt högra icke dominanta öga. Det går alltså att lära om.

Roine W
 

solvargen

Aktiv medlem
Re: Höger

PerLars skrev:
Hej!
Är högerhänt, hälsar med höger, drar med höger, siktar med höger öga i kikarsiktet och använder höger öga när jag fotograferar. Var du har fått att högerhänta använder vänster öga vid fotografering vet jag inte men det stämmer inte på de jag känner.

MVH.
Per
Per.
Jag har inte nämnt att högerhänta använder vänster öga vid fotografering. Vad har du fått det ifrån???
Mvh Thomas
 
ANNONS