Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilket 20mm till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa ett 20mm vidvinkel till min Canon. Vilket av följande objektiv är skarpast, kontrastrikast etc.+??
Canon EF20/2.8
Sigma 20/1.8

Jag återuppväcker Mats' obesvarade fråga eftersom jag står i samma valsituation: Canon 20/2,8 eller Sigma 20/1,8? Vidvinkelzoom är inte aktuellt.

Basfakta som pris, vikt, filterdiameter, närgräns och ljusstyrka har jag koll på. All annan input mottages tacksamt!

Om ni inte har kollat in denhär tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=11656

Så kan ni se hur sigmat beter sig på f1.8 och på f4.. i centrum. Jag skulle tro, utifrån de bilderna att det är rätt suddigt i kanterna. Jag bedömde det som att det fasta sigmat är nästan lika "bra?" som mitt EF 17-40/4L på f4.

Hursomhelst, för de 1/3 av sigmaoptikens pris, som Canonobjektivet kostar så skulle jag utan att tveka välja Orginaloptiken. Mindre filterdiameter, bättre skärpa och USM är ändå trots allt värda de pengar som Canonobjektivet kostar.

Om du inte sysslar med reportage är Canongluggen det givna valet. med sin otroligt låga distortion och höga skärpa är det ett fantastiskt objektiv. Jag var mycket nöjd med mitt och sålde det först när jag fick korn på 16-35/2,8 som är mer lämpat för reportage- och digitalfoto.

Oj...DET var en gammal länk...Köpte ett EF20/2.8 för drygt ett år sedan och är i stort väldigt nöjd, men varför är det inte lika skarpt som mitt 50/1.8Mk1?? :)
Idag skulle jag kanske köpa ett 17-40/4L istället...

Tack för alla svar! Jeppes länk hade jag missat. Det blir originalgluggen.

ANNONS
Götaplatsens Foto