Annons

Vilket ljusbord håller bäst för att scanna film?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Tänkte ”scanna” några 120 filmer och tänkte göra det med spellöskamera. Tänkte rigga stativ och ha ett ljusbord under. Men vilka håller jämn ljusstyrka och har bra cri?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Min efarenhet är att de inte duger de jag haft. Började med ett jag byggde själv på 70-talet med lysrör. Fick sedan med en Dörr LED till mitt reprostativ men det var inget vidare det heller. För ljussvagt för att kunna blända ner för att få hyfsat skärpedjup. Jag har testat skanner, Ohnar diaduplikator och reprofoto och jag landade till slut i reprofoto med radiostyrd blixt som belyser reprostativets skiva underifrån genom diffusor. Tethering med Capture One tycker jag varit klart bäst. Lightrooms lösning var ett skämt i jämförelse.

Det absolut sämsta jag testat var reprofoto med vanligt trebensstativ med vattenpass. Sicken hopplös lösning. Då var det nära psyket! Satsa på ett reprostativ. Man kan få ett nytt för drygt ett par tusen och ett begagnat kostar väl knappt någonting alls om man bara kan hitta ett.

Hur svårt kan det vara att hitta rätt utrustning och en bra metod tänkte jag? Mig tog det flera år och jag fick göra om en del jobb som faktiskt inte alls blev bra. Mina dian fick jag ingen ordning på förrän jag hittade en fungerande process i DxO Photolab.
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
Enklare då att skanna med andra ord. Och med 120-film fungerar en bra flatbäddsskanner utmärkt.
 

Mats G

Aktiv medlem
Med en mattskiva mellan en blixt med TTL, så blir det ingen skakningsoskärpa och rätt exp. :)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Min efarenhet är att de inte duger de jag haft. Började med ett jag byggde själv på 70-talet med lysrör. Fick sedan med en Dörr LED till mitt reprostativ men det var inget vidare det heller. För ljussvagt för att kunna blända ner för att få hyfsat skärpedjup. Jag har testat skanner, Ohnar diaduplikator och reprofoto och jag landade till slut i reprofoto med radiostyrd blixt som belyser reprostativets skiva underifrån genom diffusor. Tethering med Capture One tycker jag varit klart bäst. Lightrooms lösning var ett skämt i jämförelse.
Capture one är ju så mycket bättre när man kan invertera utan att all blir helt fel.


Det absolut sämsta jag testat var reprofoto med vanligt trebensstativ med vattenpass. Sicken hopplös lösning. Då var det nära psyket! Satsa på ett reprostativ. Man kan få ett nytt för drygt ett par tusen och ett begagnat kostar väl knappt någonting alls om man bara kan hitta ett.
Har inte extremt mycket plats särskilt inte för saker som behöver vara uppriggade. Tänkte jag skulle rigga upp och sen köra allt.

Hur svårt kan det vara att hitta rätt utrustning och en bra metod tänkte jag? Mig tog det flera år och jag fick göra om en del jobb som faktiskt inte alls blev bra. Mina dian fick jag ingen ordning på förrän jag hittade en fungerande process i DxO Photolab.
Har aldrig testa Dxo

Har en Kaiser diaduplikator men den är bara för 135-film och fungerar ej för 120 film




Med en mattskiva mellan en blixt med TTL, så blir det ingen skakningsoskärpa och rätt exp. :)
Är ett alternativ kanske, ska försöka bygga något.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Enklare då att skanna med andra ord. Och med 120-film fungerar en bra flatbäddsskanner utmärkt.
Visst om man gillar TIFF eller är nöjd med JPEG. Jag gillar inte TIFF och tycker inte JPEG är ett lämpligt format att arbeta vidare med. En poäng med reprofoto är ju att man "nästan" - men bara nästan kan hantera dessa som vilka RAW som helst.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Visst om man gillar TIFF eller är nöjd med JPEG. Jag gillar inte TIFF och tycker inte JPEG är ett lämpligt format att arbeta vidare med. En poäng med reprofoto är ju att man "nästan" - men bara nästan kan hantera dessa som vilka RAW som helst.
En del scannrar hanterar raw också. Däremot får jag känslan av att sensortekniken inte utvecklats senare 15 åren.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Visst om man gillar TIFF eller är nöjd med JPEG. Jag gillar inte TIFF och tycker inte JPEG är ett lämpligt format att arbeta vidare med. En poäng med reprofoto är ju att man "nästan" - men bara nästan kan hantera dessa som vilka RAW som helst.
Jag scannar alltid i RAW med Epson V850 och Vuescan.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst om man gillar TIFF eller är nöjd med JPEG. Jag gillar inte TIFF och tycker inte JPEG är ett lämpligt format att arbeta vidare med. En poäng med reprofoto är ju att man "nästan" - men bara nästan kan hantera dessa som vilka RAW som helst.
TIFF är ett behållareformat, så det går väl att spara bilder med rätt rejält bit-djup i det? Jag vet dock inte vad en typisk skanner brukar använda.
 

VargenW

Aktiv medlem
Jag har fotat massor av diabilder, svartvita neg, även 6x6 och 6x9 med ett litet ljusbord och vanligt trebensstativ. Man får använda fjärrutlösare för att det inte ska gunga, men gör man det är det inga som helst problem, förstår inte de problem som några beskriver ovan.
Eftersom jag har Canon gör jag som med alla andra bilder, kör rawfilen i DPP och sen jobbar jag i Photoshop. Resultaten är bra, finns en del bilder här på FS som jag tagit från dia eller sv neg på det sättet.
Det man får tänka på är att ställa ner kontrasten, särskilt om det är dia.
Har både Canon filmskanner och Epson flatbädd, men ljusbordsvarianten är mkt bättre än min goda Epson-skanner, och på dia bättre än filmskannern, på svartvitt 24x36 är det jämnt skägg med filmskannern.
 
ANNONS