Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv till dop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Inför dopet
Har en 300D och ett Canon 50/1.8 objektiv.

Jag funderar på hur man kan förbereda sig för att få bästa möjliga foton. Helst ingen blixt vid ceremonin tyckte prästen.

Vad ska man tänka på? Är det bara att ställa in 1.8 i ljusstyrka och Iso på så högt som möjligt, runt 400-800? Det är väl inte så bra ljus inne i kyrkan. Eller är det bättre att satsa på något automatikprogram (det är inte jag som ska fota).

En grej till, kyrkan är rund och dopfunten är i mitten och stolarna går runt om i en halvcirkel.

Jag misstänker att man vill ha mer vidvinkel inne i kyrkan. Brännvidd vet jag inte alls vad som passar, men jag antar att ett fast 50mm är ganska osmidigt. Om man skulle göra ett köp, vad skulle man då satsa på?

Sigma 18-50/2.8, eller räcker Tamron 28-75/2.8?

Eller duger det med en fast vidvinkel, typ 20 eller 24 eller vad passar? Eller kommer man för långt ifrån då? Vissa foton kanske man vill komma närmare på? Är det ok för fotografen att springa lite fram och tillbaka?

Japp, har du erfarenhet av dopfoto eller liknande....är jag mkt tacksam för lite tips!

Eftersom kyrkan står på plats och säkrt är tom under arbetstid kan det vara smart att åka förbi och ta en titt. Ta några provbilder med olika brännvidder.

Per F: Finns det någon du rekommenderar under 4000 kr?

Per C: Problemet är att jag bara har ett fast 50mm.

Vad tror ni blir bäst?

Ser att detta finns till salu nu: Soligor 19-35mm f:3.5-4.5 för 800 kr beg.

Fick för mig att detta var ganska bra objektiv men jag kanske blandar ihop det med Tamrons? När kom det ut på marknaden (tycker detta borde stå på alla objektiv som säljs, så man får lite koll på grejorna.)?

Och ljusstyrkan är antagligen för dålig i kyrka utan blixt eller?

Antar at du generelt ønsker gruppebilder hvor flere enn en person er skarp. Vidvinkel 18-24 mm med blender 4 - 5.6 er da mest praktisk. Bruk så høy ASA som du aksepterer, (400 - 800?).
Sigma 18-50 f.2.8 er nok det beste valget.

Lövet skrev:
Ser att detta finns till salu nu: Soligor 19-35mm f:3.5-4.5 för 800 kr beg.

Fick för mig att detta var ganska bra objektiv men jag kanske blandar ihop det med Tamrons? När kom det ut på marknaden (tycker detta borde stå på alla objektiv som säljs, så man får lite koll på grejorna.)?

Och ljusstyrkan är antagligen för dålig i kyrka utan blixt eller?

Soligor är ganska kasst. Tamron och Sigmas är bra och likaså Tokinan.

// Jocke

Jag skulle absolut välja Sigma EX 18-50/2.8. Det är skarpt, ljust och ger dej flest alternativ till en bra exponering.

Håll koll på motljus. Om bilden tas mot fönster kan du få problem utan upplättningsblixt. Se till att den som fotar får en bra position med hänsyn till det.

/AnWi

Glöm inte kompensera exponeringarna bara, det blir väldigt lätt utfrätta personer om de ljussatt ljust där man står, och mörkare i bakgruden.

Som någon sa, åk dit före och dra med dig någon i blandad utstyrsel.

Tackar för tipsen!

Verkar det här objektivet bra; Sigma 28/1.8 för 2600:- (eller kanske 24/1.8)
http://www.cyberphoto.se/sigma/28.php

Ni tippar på att bländare 4-5.6 alltså räcker om man kör med iso 400-800? Då kanske jag kan köpa ett billigare objektiv...men då kanske det ändå blir sämre bildkvalitet...

Eveningstar skrev:
Glöm inte kompensera exponeringarna bara, det blir väldigt lätt utfrätta personer om de ljussatt ljust där man står, och mörkare i bakgruden.

Som någon sa, åk dit före och dra med dig någon i blandad utstyrsel.

Hur kompenserar jag exponeringarna? Kan man göra det både via autoprogrammen och via AV, TV osv.?

Någon med blandad utstyrsel är det en med olika objektiv, eller är det en med vit skjorta och svarta byxor, typ?

Lövet skrev:
Tackar för tipsen!

Ni tippar på att bländare 4-5.6 alltså räcker om man kör med iso 400-800? Då kanske jag kan köpa ett billigare objektiv...men då kanske det ändå blir sämre bildkvalitet...

Nei, for all del kjøp det mest lyssterke objektivet du har råd til. Husk at det er skarpest når det er blendet ned et par steg samt at autofokus og søkerbildet er anvendelig ved lavt lysnivå .

Lövet skrev:
Tackar för tipsen!

Verkar det här objektivet bra; Sigma 28/1.8 för 2600:- (eller kanske 24/1.8)
http://www.cyberphoto.se/sigma/28.php

Det är ju inte så smidigt att sitta och byta gluggar i kyrkan under dopakten. En vettig zoom gör det ju möjligt att både få närbild på barnet och helbild på föräldrar. Kanske få med en större del av gruppen i ring på max vidvinkel.

Köp ingen skräpglugg. Du kan inte göra om dopet för att bilderna blev mörka eller oskarpa.

/AnWi

ANNONS
Götaplatsens Foto