Annons

Vilket objektiv till E-420?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_A

Aktiv medlem
Om jag nu slår till på en sådan - så är mitt dilemma val av objektiv. Helst vill jag ha ett objektiv som jag in princip inte vill ta av...

Den nya 12-60 verkar vara av toppklass. Men dyr. 14-54 är också ljustark men är kanske inte lika högpresterande? Tillräcklig? Missar också vidvinkel ner till 24 mm som jag tycker är ganska intressant att ha.

Blir de objektiven för stora för den lilla E-420?

25/2.8 i alla ära men jag tror jag tröttnar på en fast glugg i längden. Skulle då kanske hellre välja en Sigma 30/1.4 för att få ett porträttobjektiv.

Inte lätt. Pannkakan hade jag iofs köpt direkt och använt ett tag så man kan bilda sig en uppfattning om den kombon.

Ett kul alternativ kan vara Leica 14-150 med bildstabilisering, men det är dyyrt. Dock fantastiskt omfång. Då behöver du verkligen aldrig byta.
12-60 är hur bra som helst, 14-54 är också bra men jag har ingen personlig erfarenhet av det.
Sigma 30/1.4 ska jag köpa idag, kan återkomma med vad jag tycker...

Pannkakan är ju smidig. Men den är ju fast… ja, bara du kan ju svara på hur du använder kameran. Huruvida det "ser bra ut" kan du ju kolla på denhär sidan: http://www.four-thirds.org/en/products/matching/index.html

12-60 är stor och tung (allt är relativt) men ett underbart objektiv. Dock så bör man ta med en extern blixt i beräkningen om man köper det - ett så stort objektiv skuggar för den lilla inbyggda blixten.

Jag har sen tidigare en blixt; Dörr DAF-34 till min SP-350 som fungerar bra på den.
Vet dock ej hur den fungerar på en E-420.

Behöver nog också ett extra batteri.

Ang. objektiv, inte lätt att bestämma sig inte...

T

Jag har ingen uppfattning om bildkvaliteten från objektiven, men jag har provat ZD14-54 på min 410:a och det kändes helt OK balanserat, men om du tror att du vill ha såpass mycket vidvinkel så är det nog fel att köpa det. ZD12-60 tror jag kan bli lite klumpigt. Har du funderat på ZD11-22?

ZD11-22 är väl en hyfsad klump också.

Jag kan tänka mig att Zuiko Digital ED 9-18mm f/4.0-5.6 (super-wide) blir kanonbra!
Väger bara 280g och i 18mm-läge blir det en vid normal. Men det säljs ju inte riktigt än.

Bilagor

• 9-18mm.jpg
    9-18mm.jpg
    43 KB · Visningar: 224
ZD14-54: φ73.5 x 88.5mm, 435g
ZD11-22: φ75 x 92.5mm, 485g
ZD12-60: φ79.5 x 98.5mm, 575g

vitamin skrev:
Jag har ingen uppfattning om bildkvaliteten från objektiven, men jag har provat ZD14-54 på min 410:a och det kändes helt OK balanserat, men om du tror att du vill ha såpass mycket vidvinkel så är det nog fel att köpa det. ZD12-60 tror jag kan bli lite klumpigt. Har du funderat på ZD11-22?

Hur upplever du autofokusen med 14-54 och E-410?

Jag har använt pannkakan ett tag och tycker att den funker jättefint på en 410:a. Annars är kit-gluggen rett bra. Kanske vitsen med att ha en liten kamera faller bort om man har en stor optik på.

mvh Jens

Thomas_A skrev:
Hur upplever du autofokusen med 14-54 och E-410?

Jag tyckte att det fungerade bra, men jag är inte särskillt kräsen. Så länge kameran hittar fokus utan att jaga runt så är jag nöjd. Det gick snabbare inomhus än kitobjektivet (rimligen eftersom den har mer ljus att jobba med). Sen var det en ganska kort stund jag provade, så det jag beskriver är första intrycket.

ANNONS
Götaplatsens Foto