Annons

Vilket polfilter bör jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy Thörne

Avslutat medlemskap
Beror på hur mycket pengar du vill lägga ut. Det sista skulle jag säga att är bäst, men det kostar dubbelt så mycket som det tredje. Så jag skulle ta det tredje. Har alltid använt Hoya:s filter och de har fungerat bra för mig...

(Kolla noggrannt upp att de passar för din kamera)

Hej!

Det enda du skall tänka på är att det skall vara av cirkulär typ. De av linjär typ kan ställa till problem med autofocusen, sägs det...

Varför skulle de inte funka på min kamera? Något speciellt som kan krångla eller?

Tack så mycket för alla svar förresten, ni hjälper mig enormt!

Kan även passa på att fråga om avtonad gråfilter, vilket bör jag köpa? Vad har ni för erfarenheter av era?

Jag kommer inte exakt ihåg C-8080:ans lins, om den har färdig filtergänga eller inte, om den inte har det måste du köpa en adapter för att kunna skruva på filtret. Har den filtergänga är det bara att se att man får rätt diameter på filtret, och sedan skruva på filtret...

Med gråfiltren gäller samma sak, men av dem finns det lite olika varianter. Som du säkert vet är gråfiltret till för att klara av längre slutartider vid mera ljus, och då finns det några olika grader på filtret. De heter något i stil med ND-2 eller ND-4 och siffran anger "hur mörka filtren" är. En annan variant av gråfilter är s.k. avtonade gråfilter, de fungerar på samma sätt men är mörkare i ena ändan o ljusnar hela tiden, som en gradient. Det är bara fundera hurudan sort du behöver...

Jimmy Thörne skrev:
Varför skulle de inte funka på min kamera? Något speciellt som kan krångla eller?

Hej Jimmy. Här får du en engelsk förklaring till varför du ska ha ett cirkulärt polfilter till din kamera.

"How to select the correct Polarising filter:
Many of today's cameras use semi-silvered mirrors or prisms to split the light entering the viewfinder in order to calculate exposure and focusing distance. PL (Linear Polarising) filters can sometimes interact with these items to give unpredictable exposure or focusing. So we recommend that you choose a PL-CIR filter unless you have a manual focus camera which has no beam splitter."

Mer intressant information hittar du här:

http://www.camerastore.com/cat_003_hoya/003-hoyacats.html

mvh Janne

Jag hade fel...F´låt.... visst går det att använda linjärt polfilter på din Olympus. Fast det blir ju inte fel med cirkulärt..bara dyrare=onödigt. Denna artikel gäller 5050 men samma borde gälla dig.

kolla här

"You may also choose a polarizer to enhance colors, eliminate reflections, and darken the sky (doing that in postprocessing is not the same). Because the '5050 does not put any semi-transparent surfaces in the light path, you do not need a circular polarizer; a linear one will be equally good at half the price. Remember that you will have to use the LCD monitor to adjust and judge the effect of a polarizing filter; not too convenient. "

läst på:

http://www.wrotniak.net/photo/c5050/c5050-acc.html

mvh igen Janne ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto