Annons

vilse i pankakan pris för objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

x3m kungen

Aktiv medlem
Hej alla..

jag har list svårt att förstå följande priser.

dessa är från Dustin och priserna är ex moms

NIKKOR OBJEKTIV AF 28/2.8 D 1916:-
NIKKOR OBJEKTIV AF 28/1.4 D 15.596:-

jag innser att ljusstyrkan är dubbelt så bra på 1.4 gluggen.

men det jag inte kan förstå att det skall kosta 8 gångar mer.
blir bilderna 8 gångar bättre?
är det vårt att lägga 16.000 på en glugg man kan få liknande för 2000 ?
 

Makten

Aktiv medlem
x3m kungen skrev:
Hej alla..

jag har list svårt att förstå följande priser.

dessa är från Dustin och priserna är ex moms

NIKKOR OBJEKTIV AF 28/2.8 D 1916:-
NIKKOR OBJEKTIV AF 28/1.4 D 15.596:-

jag innser att ljusstyrkan är dubbelt så bra på 1.4 gluggen.

men det jag inte kan förstå att det skall kosta 8 gångar mer.
blir bilderna 8 gångar bättre?
är det vårt att lägga 16.000 på en glugg man kan få liknande för 2000 ?
Ljusstyrkan är fyra gånger så bra, det vill säga två steg. Tiderna blir en fjärdedel så långa alltså.
Det är säkerligen bättre i övrigt också, men det verkar vansinnigt att betala så mycket när det finns t ex Sigma 30/1,4 för en bråkdel av priset.
Både 28/2,8 och 28/1,4 är ju gjorda för småbildsformatet (filmkamera), och det gör att den ljusstarkare måste vara väldigt mycket större än vad som behövs till en digitalkamera, och därigenom också mycket dyrare.
 

x3m kungen

Aktiv medlem
Är det samma sak med

NIKKOR OBJEKTIV AF-S ZOOM 70-300/4.5-5.6G VR IF-ED 4796:-

och

NIKKOR OBJEKTIV AF-S ZOOM 70-200/2.8G IF-ED VR
15.516:-

den första har u bättre zoom medan den senare har bättre ljus

det jag inte är med på. blir bilden 10.000:- bättre?
 

Zoso

Aktiv medlem
x3m kungen skrev:
Är det samma sak med

NIKKOR OBJEKTIV AF-S ZOOM 70-300/4.5-5.6G VR IF-ED 4796:-

och

NIKKOR OBJEKTIV AF-S ZOOM 70-200/2.8G IF-ED VR
15.516:-

den första har u bättre zoom medan den senare har bättre ljus

det jag inte är med på. blir bilden 10.000:- bättre?
Både ja och nej !

Vill du ha ett snabbare och bättre byggt objektiv som även presterar toppresultat på full öppning så kan det vara värt det, skillnaden mellan 2.8 och 5.6 är väldigt stor och kan vara helt avgörande för att få "bilden".

Är en Ferrari bättre än en Audi ?

kent.
 

x3m kungen

Aktiv medlem
Javisst har en ferrari bättre prestanda än en Audi

Dock har Audin bättre komfort. skulle inte vilja pendla med en ferarri (jo det skulle jag visst)
men en Audi är mer "Lagom"
jag är med på vad du menar
 

kippe

Aktiv medlem
kör du 8ggr så fort om du har en ferarri?..nä du begränsas av lagar och regler..inom fotografin så begränsas du av dina kunskaper
 

Zoso

Aktiv medlem
kippe skrev:
kör du 8ggr så fort om du har en ferarri?..nä du begränsas av lagar och regler..inom fotografin så begränsas du av dina kunskaper
Det är väl inte helt sant, (även om jag förstår vad du menar), behöver man snabbhet och ljusstyrka så hjälper det inte hur duktig du än är på att fotografera, du kommer ändå inte lyckas ta bilden som du vill med sämre utrustning.

kent.
 

x3m kungen

Aktiv medlem
ja det verkar som jag kunde köpt vilken kamera som helst och börjar lära mig.
jag har inte fått min D80 än utan läser en massa om allt och snart är det fullt i min hårddisk i planeten. känns som jag fått owerload i huvudet av information.

o det är osm du säger. allt hänger på mig och inte alls på kameran.

som läger är nu så tar ni säker mycket bättre bilder med en mobiltelefon kamera än jag kan göra med en Nikon Hej hopp jättedyrt allting.

så plugga plugga och förstå :)
 

Makten

Aktiv medlem
x3m kungen skrev:
ja det verkar som jag kunde köpt vilken kamera som helst och börjar lära mig.
jag har inte fått min D80 än utan läser en massa om allt och snart är det fullt i min hårddisk i planeten. känns som jag fått owerload i huvudet av information.

o det är osm du säger. allt hänger på mig och inte alls på kameran.

som läger är nu så tar ni säker mycket bättre bilder med en mobiltelefon kamera än jag kan göra med en Nikon Hej hopp jättedyrt allting.

så plugga plugga och förstå :)
Köp då ett billigt enkelt zoomobjektiv och lär dig grunderna med. Det tar inte så lång tid om du är intresserad, men det finns ingen mening med att köpa asfräsiga gluggar innan du vet hur dina behov ser ut;-)
Vissa vill ha stor zoomomfång, andra vill ha ljusstyrka, eller skärpa, eller kort brännvidd, eller lång brännvidd, eller smidighet, eller så lite distortion som möjligt, eller... Ja, du fattar. Det finns inte en enda sanning om vad som är bäst för alla fotografer. Alla prioriterar olika.
 

x3m kungen

Aktiv medlem
Mmmm japp jag är med.. blir en 70-300vr när de kan leverera den sen den swtora kitgluggen så är jag nöjd tills jag kan mer :)
 

Zoso

Aktiv medlem
Med 18-70 kitgluggen och 70-300vr så får du två väldigt bra objektiv till din D80 som du kommer klara dig väldigt långt med.

Det blir en helt perfekt kombination att börja med, du kanske inte behöver något annat i framtiden heller.

Lycka till med fotandet.

mvh kent.
 
ANNONS