Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinjetering & Smarta Filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

PetFish

Aktiv medlem
Jag brukar med lassoverktyget rita mina vinjeteringar på fri hand, sedan skapar jag ett levelslager där lassoselekteringen blir masken. På denna mask applicerar jag sedan blur för att få en mjuk övergång. Problemer ör att jag ibland blurar för lite och ibland för mycket och då får man ju göra om detta steg.

Jag har försökt lösa detta med smarta objekt/filter men får inte till det. Tanken är att jag utan att göra om masken ska kunna justera bluret.

Någon som vet om det går eller har bättre förslag.

Enkelt exempel nedan på hur det ser ut på det vanliga sätter.

Bilagor

• Vinjetering.jpg
    Vinjetering.jpg
    39.9 KB · Visningar: 272
Jag brukar med lassoverktyget rita mina vinjeteringar på fri hand, sedan skapar jag ett levelslager där lassoselekteringen blir masken. På denna mask applicerar jag sedan blur för att få en mjuk övergång. Problemer ör att jag ibland blurar för lite och ibland för mycket och då får man ju göra om detta steg.

Jag har försökt lösa detta med smarta objekt/filter men får inte till det. Tanken är att jag utan att göra om masken ska kunna justera bluret.

Någon som vet om det går eller har bättre förslag.

Enkelt exempel nedan på hur det ser ut på det vanliga sätter.

Du kan till exempel konvertera bilden för "Smarta filter" och sedan använda lens correction för att lägga på vinjettering. Då kan du redigera effekten hur du vill.

Du kan till exempel konvertera bilden för "Smarta filter" och sedan använda lens correction för att lägga på vinjettering. Då kan du redigera effekten hur du vill.

Tackar! Bra tipps inför andra kommande men behov, men vad jag just nu vill göra är att rita in spår för en oregelbunden vinjetering (efterbelysning kanske kanske jag borde skrivit).

Så här kan man ju göra ...
... kanske finns det bättre sätt.

Nu går det i all fall att efterjustera blur'et :eek:)

Bilagor

• Vinjetering2.jpg
    Vinjetering2.jpg
    48.4 KB · Visningar: 147
ANNONS
Götaplatsens Foto