Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vista Ultimate 64bitars, erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

eosguy

Aktiv medlem
Nu är det dags att skaffa ny burk!

Funderar på om man vågar att byta till ett 64bitars system, Vista Ultimate 64bits, så man drar nytta av allt minne man ska stoppa in i datorn.

Det man mest hör om 64bitars är dåliga drivrutiner, någon som har erfarenhet av att köra Vista 64bits?

CPUn blir Intels Q6600 (Quad) med 4gb ram. Förmodligen P35 chipset på moderkortet.

Kommer använda datorn med Adobe produkter & MS office produkter, kommer inte användas för spel.

Jag har 64-bitars Ultimate på min laptop och jag är nöjd. Det är några saker jag irriterar mig på men det är ju i själva Vista och inte versionen.

Har inte krånglat ännu iaf.

mvh

Robin
(nyuppgraderad)

Kör Vista Biz 32bit på min gamla burk, vågade inte uppgradera med 64bitars på den :)

Men det får bli att prova på den nya, med nya komponenter så borde det vara hyffsat smärtfritt kanske :)

Kör vista ultimate 64 på min stationära burk hemma.

1, Man kan inte ha för lite arbetsminne/RAM.

2, Readyboost funkar faktiskt för burkar som inte riktigt orkar med. Det gjorde stor skillnad för min burk att plugga i 1gig. Har sannolikt ingen effekt på nyare komponenter med högre busshastighet.

3, Inga blåskärmar ännu.

4, Finns INGA antivirusprogram idag (ska komma i höst) för vista 64.

5 Ändlösa irritationer över deras inbyggda verifikationsvansinne. När du kör ett program som har internetkontakt så måste du verifiera VARJE GÅNG att du verkligen vill starta detta. Paranoia deluxe. Spelar ingen roll om programmet är på godkänd listan för brandväggen. Meeeen å andra sidan så har man full kontroll på alla kommunikation. Det känns säkert.

6, En hel del gamla program funkar inte på 64 versionen, små grejer man tyckt om tidigare. Hade ett bra program för att batch ändra foton - nix pix.

7, Drivrutinerna är väl ok även om det finns utrymme för förbättring. Nvidia har ju kommit ikapp med 64 drivisar och grafiken är i särklass det viktigast för mig. DX10 kraven är lite irriterande, nytt graffe måste till.

Allt detta sagt så vill jag absolut inte gå tillbaka. Vista är snyggt och fungerar efter mina krav riktigt bra. Fotohanteringen är mycket bra.

Mvh,
Lars

Lan skrev:

4, Finns INGA antivirusprogram idag (ska komma i höst) för vista 64.

5 Ändlösa irritationer över deras inbyggda verifikationsvansinne. När du kör ett program som har internetkontakt så måste du verifiera VARJE GÅNG att du verkligen vill starta detta. Paranoia deluxe. Spelar ingen roll om programmet är på godkänd listan för brandväggen. Meeeen å andra sidan så har man full kontroll på alla kommunikation. Det känns säkert.

Hej,
Trend Micro OfficeScan 8.0 och Trend Micro™ Internet Security 2007 [PC-cillin] finns för Vista 64,

http://us.trendmicro.com/us/product...-security-2007/system-requirements/index.html
http://www.trendmicro.com/ftp/documentation/readme/OSCE8.0ClientReadme.txt

Är du säker på att du har full kontroll bara för att Vista tror att den har det :)

/TC

thc skrev:
Hej,
Trend Micro OfficeScan 8.0 och Trend Micro™ Internet Security 2007 [PC-cillin] finns för Vista 64,

http://us.trendmicro.com/us/product...-security-2007/system-requirements/index.html
http://www.trendmicro.com/ftp/documentation/readme/OSCE8.0ClientReadme.txt

Är du säker på att du har full kontroll bara för att Vista tror att den har det :)

/TC

*skratt* Nej, självklart inte. Jag har surfat på nätet så länge som det har funnits tillgängligt. har tappat räkningen på antalet virus man hört om, läst om - varningarna ang brandväggar och mails med mera. Vad jag menar är att vista faktiskt hjälper en lite mer än tidigare varianter att hålla koll på vad man använder för program.

Tack för tipset, hade missat det programmet. :)

Jag kör AVG Antivirus Professional på min Vista 64-installation (på en bärbar dator).

En nackdel med x64-versionen är att t.ex. min Eye-One kalibrator inte fungerar, då drivrutinen inte är certifierad.

Även 32-bitars Vista har lite problem med kalibreringen, då man ibland tappar inställningarna p.g.a vissa dialogrutor.

AFE skrev:
Jag kör AVG Antivirus Professional på min Vista 64-installation (på en bärbar dator).

En nackdel med x64-versionen är att t.ex. min Eye-One kalibrator inte fungerar, då drivrutinen inte är certifierad.

Även 32-bitars Vista har lite problem med kalibreringen, då man ibland tappar inställningarna p.g.a vissa dialogrutor.

Har samma problem, finns inga drivare till eye-one ännu och det är riktigt tråkigt...

/Andreas

Jag körde win XP x64 ett tag och lyckades modda de 32/64 bitars drivrutiner som fanns för att passa min hårdvara. Inte svårt alls.

Det går inte i Vista x64 på grund av certifieringen, ialla fall inte lätt.

Därför när jag uppgraderade min XP x64 till Vista fick det bli x32 versionen. (Ultimate förstås då jag hade progamvaran "gratis" via MSDN)

Om x64 är snabbare än x32 må jag vara osagt, de flesta program är fortfarande 32-bitars, tex Photoshop så det blir snarare långsammare.

Själva Windows x64 flyger, precis som Internet Explorer 7 x64 men sen är det stopp. Tex Firefox funkar sämre mend hängningar etc antagligen pga Quicktime och Flash men ändå.

Att inte ha antivirusskydd på x64 gör inte så mycket eftersom vad jag vet finns det inga x64 virus :). Körde min XP x64 ett år utan antivirus och när jag väl skaffade det var burken helt ren.

Men men, jag vet med mig, nästa gång jag uppgraderar blir det Vista x64 garanterat.

Nån som har en drivrutin till Nikon Coolscan IV?

woofes skrev:
Har samma problem, finns inga drivare till eye-one ännu och det är riktigt tråkigt...

/Andreas

Hej

Samma problem här, de har bara nästan haft ett år på sig att fixa fram nya drivrutiner till eye-one, väldigt dåligt. Men de skall tydligen ha det på gång.

Sedan vet man inte om Microsoft försvårar det en massa, företagen får kanske inte tillgång till viktiga källfiler, får kanske betala dyrt för att göra dem Vista kompatibla, etc ????

Inte ens Microsoft eget Office program fungerar fullt ut i Vista 64.

Logitech har inte heller fixat några drivrutiner till mitt tangentbord, så allt fungerar inte.

Flattbäddsscannern, diaskanner kan jag nog slänga i soptunnan.

Vista är väldigt trevligt, men eftersom Microsoft inte är ett litet källarföretag och att de har haft 7 år på sig så hade jag hoppas att de skulle ha släppt en bättre produkt och de sammarbetat bättre så drivrutiner och program hade funkat från andra tillverkare.

Annars känns det stabilt och relativt bra??

Mvh

Omar

Hittade en workaround för drivrutinerna till eye-one för vista 64 som kanske fungerar, har ej hunnit testa det själv ännu.

For what it's worth, while Vista in general still has a few small issues with color management, the GMB drivers can be made to work in Vista x64 with a simple workaround. The method is this: after installing the GMB software but before connecting the puck, reboot the system and press F8 immediately after the BIOS screen (before the Windows scroll bar). From the text menu, choose the option to enable loading of unsigned drivers. Plug in the device and calibrate as usual. Subsequent reboots need not be done with unsigned drivers enabled, but any time you wish to calibrate you must boot with that option enabled.

/Andreas

Tråkigt att eye-one inte funkar ännu, kommer dock låta tjejen ärva den nuvarande datorn, så kan låna den tills vista 64 funkar fullt ut.

Funderar på om man ska slå till på 8gb ram direkt istället för 4gb, minne kostar inte så mycket idag.

Vista? vad är det?

I mitt tidigare liv, (för ungefär ett år sedan) ledsnade jag för gott på firma Pyttemjuk.

Då införskaffade jag en Macmini och en Macbook, och sedan dess slipper jag allt onödigt strul, och kan använda min värdefulla fritid på det sätt jag själv bestämmer...
Apple kan inte ens stava till kompabilitetsproblem.

Mvh
Håkan

Re: Vista? vad är det?

När det gäller Vista 64 med 4 Gb RAM så finns det en bugg som gör att du kanske måste installera operativsystemet med 3 Gb, installera en buggfix och sedan stoppa i resten.

Cable guy skrev:
Apple kan inte ens stava till kompabilitetsproblem.

De kan iaf inte stava till senaste hårdvaran, och knappt till den näst senaste... ;-)

Re: Re: Vista? vad är det?

Arctic skrev:
När det gäller Vista 64 med 4 Gb RAM så finns det en bugg som gör att du kanske måste installera operativsystemet med 3 Gb, installera en buggfix och sedan stoppa i resten.

Hej

Aldrig hört talas om, du tänker inte på XP 64?

Har du så fall en länk till detta?

Jag har 4GB till min Vista 64.

Hälsningar

Omar

Re: Re: Vista? vad är det?

Arctic skrev:

Installerade Vista Ultimate 64 med 8gb ram utan problem. Flyter på riktigt fint :)

ANNONS
Götaplatsens Foto