Annons

Yashica T4 - varför så populär och dyr?

Produkter
(logga in för att koppla)

transalp-01

Aktiv medlem
Vad är det som gör att Yashica T4 så populär och dyr? Visst är den riktigt bra men finns det så stort intresse för kompakta analoga kameror idag? Det var min favorit på 90-talet men jag har nog inte använt den sen -97 eller så.

Men nu står min T4:a i alla fall bredvid min Rollei 35 i vintrinskåpet tillsammans med några av mina andra gamla kameror.

Är det några här som aktivt använder sin eller är det mest som samlarobjekt (men den är inte så snygg...)?
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
T4

Vad är det som gör att Yashica T4 så populär och dyr? Visst är den riktigt bra men finns det så stort intresse för kompakta analoga kameror idag? Det var min favorit på 90-talet men jag har nog inte använt den sen -97 eller så.

Men nu står min T4:a i alla fall bredvid min Rollei 35 i vintrinskåpet tillsammans med några av mina andra gamla kameror.

Är det några här som aktivt använder sin eller är det mest som samlarobjekt (men den är inte så snygg...)?
Jag har en T5. Har börjat använda den för en vecka sedan efter 15 års uppehåll. Mycket bra kamera. Varför den är så dyr vet ej. Blev mycket förvånad när en T5 gick för 2.850kr på Tradera för 4 dagar sedan.
 

PMD

Aktiv medlem
Det har nog att göra med att Kyocera (Yashica) tillverkade Contax-kamerorna T, T2, och T3. Contax och Zeiss hade och har fortfarande ett riktigt gott rykte, oavsett vilket bolag som tillverkade grejerna. För den som var/är insatt i samarbetet mellan Carl Zeiss och Kyocera (Yashica) så framstår nog Yashicas T-kameror som en slags budgetvariant av Zeiss-kamerorna.
 
ANNONS