- Mats Larsson

Ändrad ambition som nu är att fotografera mer och då och då skriva i denna blogg om det jag gillar, och det är ganska spretigt. Vi får se helt enkelt, allt är ju inte objektivt ha ha.

30 | S:t Petri, Klippan

Lukten av Kebab och Pizza låg tung över parkeringen till stadsparken där S:t Petri kyrka är belägen. Samma parkering välkomnar även bilburna med smak på dessa rätter till det gulmålade gatuköket strax bredvid. 

Jag har länge varit nyfiken på denna byggnad, S:t Petri alltså. Det skrivs och visas reportage om att arkitekturstuderande och andra intresserade reser långväga för att få uppleva denna byggnad. Man undrar så klart, vad är det som är så märkvärdigt?

Vi bor ganska nära men man ska alltid någon annanstans om man är på detta hållet och det är inte alla som delar mitt intresse kan man säga. Nåväl nu var vi där, klockan var 17.35 och jag var väldigt beredd på skyltar som informerade om att på grund av Corona så var allt stängt men annars hade vi varit välkomna. Men icke, kyrkan var öppen, inte så att det var stora plakat och dörrarna stod på vid gavel, de var stängda men inte låsta. 

Väl inne i blir vi helt överrumplade över vilket rum detta är. Så mäktigt, andäktigt.  Ju mer vi kollar runt desto mer förstår vi att detta är en väldigt annorlunda byggnad, verkligen något utöver det vanliga. Nåja nu var vi där bara i 25 minuter, vi såg inte någon utkastare men vi kommer gärna dit igen.

 ---

Kyrkan färdigställdes efter fyra års byggande 1966 och arkitekten bakom det hela är Sigurd Lewerentz, ett av hans sista verk. Sigurd Lewerentz är tillsammans med Gunnar Asplund även skapare av Skogskyrkogården i Stockholms kommun. Läs mer om Skogskyrkogården här, om Sigurd Lewerentz här och om S:t Petri här.

---

För en del klingar kanske Klippan Centrum och bandet Torsson bra ihop. i just den låten från 1989 på albumet ELMIA - jordbruksutställning beskrivs just det här med gatukök i en av verserna:

De har sju stycken gatukök
Med korv och pannbiff och pommes frites,
Men Pålles gatukök är bäst,
För där jobbar morsan till Sven Thall.

Eventuellt intresserade kan lyssna här, 

---

Postat 2020-07-28 00:09 | Läst 1262 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

29 | Frihet

En lägenhet med balkong ger frihet, vidgar vyerna och ökar värdet på fastigheten. Det är inget jag har hittat på själv men jag tror nog att det ligger mycket i det. När man kollar runt på just detta så inser man att variationen är stor, här är några exempel från dagens cykelrunda.

Förutom olika utförande på balkonger såg jag nu efteråt att det stora huset även har en målning på sidan med balanserade figurer.

---

Längst bort ligger ett äldre hus med visst renoveringsbehov med få balkonger, Till vänster om det ligger också ett äldre hus med så kallade franska balkonger. På sidorna finns moderna hus med tilltagna balkonger.

---

Här har vi moderna hus med väl tilltagna balkonger som dessutom är inglasade.

---

Till sist balkongen på ett hus från 1934, och vad kör precis när jag ska ta bilden? Jo, en Ford modell A från 1928-1931 i full frihet, utan skärmar.

Nu är väl bilen knappast från den tiden men lite kul ändå, den skulle kunna vara det.

---

Postat 2020-07-18 22:51 | Läst 984 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

28 | I Frankrike

…finns det hela fält med lavendel. Oj vad det är vackert och det skulle verkligen vara en upplevelse att få se det någon gång. Visst har vi varit där med bil men då var det mest fälten med vinrankor och vad man kunde få ut av dessa som var intressanta.

Vi har några plantor med lavendel i vårt område och vad passar väl bättre då att jämföra kvalitén från min vanliga kamera och mobilkameran.

 ---

Men mobilkameran kan onekligen vara bra, framför allt har man den alltid med sig. Nackdelen är väl att den är svårkontrollerad och fungerar bäst i dagsljus. Även om jag oftast har den vanliga kameran med mig så är den inte alltid till hands.

---

Här är bild på en intressant bil ur många aspekter, Ford Fairline 500 Skyliner 1958 importerad till Sverige 2009 och nyligen såld till en person i Helsingborg. Med en vikt på 2,1 ton behövs onekligen en större motor, den har en V8 på 5,8 l och 305 hästkrafter. Bränsleförbrukningen ligger på 2,2 l/mil. Tillverkades mellan 1957 och 1959. De verkar vårdas ömt av sina ägare och går nog inte särskilt många mil om året. 

Till vänster en SAAB 9-3 från 2008, 175 hk, 0,93 l/mil, en modell som tillverkades mellan 1998-2015. De sista åren med Nevs som ägare. Kom även i eldrivet utförande  efter det. 

---

Detta inspirerande Youtube-klipp skickade min son till mig här om dagen, det handlar om fotografens påverkan på bilden, säkert självklart för de flesta men tål att påminnas om. Klicka på denna länk.

---

Postat 2020-07-12 23:31 | Läst 977 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

27 | Lugnt i Vaxholm

Man har antagligen insett lägets viktiga position om man kikar på de försvarsanläggningar som omgärdar ön. Jag läser på lite och lär mig att det finns något som heter Vaxholmslinjen, en befästningslinje som var aktiv mellan 1914 och 1925 som bestod av en serie av batteri och mineringar som skulle skydda inloppen till Stockholm, med Resarö i väster och Värmdö i öster.

Nåväl, detta är att gå händelserna i förväg för jag har inte kommit ner till vattnet ännu, och jag kommer inte dit jag vill för den delen heller. Men på vägen hittar jag denna cykel som inte någon verkar ha hastat i väg på ett tag.

---

Som skåning förvånas jag även av mängden sniglar, jag har aldrig sett så många sniglar på en gång. Visserligen har jag sett massor med mördarsniglar när jag tänker efter, men här är en långsam men slemmig typ från Vaxholm förevigad.

---

Väl nere vid vattnet känner jag inte alls igen mig, men hittar denna fina båt med en ammunitionslåda som vittnar om band till en 20 mm luftvärnskanon, antagligen modell 40 som vi använde när jag låg i lumpen. Den var den enda som trots sin ålder fungerade i ur och skur. Runt magasin och patronerna förvarade man i sådana här lådor.

---

Hmm, när jag tänker efter så var det en sådan som vår tropp tappade, den lossade efter en felaktig isättning i släpvagnskopplingen, resultatet blev inte oväntat att kanonen fick skrotas eftersom den efter denna incident var i två bitar. Den fungerade bra fram till dess.

---

Jag spanar efter en väg att komma runt den lilla hamnen men det är avstängt. Men se där, en snitslad väg leder en upp på berget, nåja bergknallen och efter lite vågliga/korkade hopp och skutt så nådde jag toppen. Jag hade just nu valet mellan mobilkamera och fullformat, jag valde länge….nej det gjorde jag inte alls, det resulterade i denna bild där man just ser några av anläggningarna i Vaxholmslinjen. Den var aktuell för hundra år sedan och byggnaderna står kvar.

---

Postat 2020-07-08 00:01 | Läst 1224 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera