Mest stadsbilder med eller utan mänskligt närvaro.

En medioker gatufotobild.

Vad är en bra gatufotobild? 
Som ny i den här genren funderar man mycket vad som är bra och en dålig bild. 

För mig handlar det om att den skall innehålla någon form av händelse eller historia.
Det här är säkert en medioker bild i mångas ögon.
Tekniskt sett är den säkert så, jag bildbehandlar så lite som möjligt när jag lägger upp den i sociala medier. Jag läser in den direkt från kameran till min Ipad, konverterar den till svartvit och lägger på lite extra kontrast.

Men bildmässigt då?
Jag tycker att den är helt okey, men inte mer än så.
Om jag var betraktare av den den här bilden skulle jag ställa dessa frågor.

Var är bilden tagen?
Vad letar damen efter i sin väska?
Vem pratar killen med?
Var är paret i speglingen på väg? 
Nu är det ju så att det är jag som är fotografen och har alla svaren, så det kanske är det så att bilden bara ger mig något?
Ger bilden den utomstående betraktaren något? 

Berätta gärna vad du tycker. 

Inlagt 2013-08-13 21:34 | Läst 2106 ggr. | Permalink
Du är på rätt spår.

Jag brukar dela upp gatufoton i tre grupper.

- Bilder på händelser. Ofta två eller flera personer som interagerar.
Exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3713/2985247.htm

- Bilder där två element i bilden oväntat kan kopplas till varandra. Juxtaposition kallas det på engelska.
Exempel på gröna hundar kopplade till gröna kläder: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3713/2870751.htm

- Bilder på objekt eller personer.
Exempel: https://www.flickr.com/photos/froderberg/8483335886/

Jag tycker att den sista kategorin är svårast. Det krävs mycket för att en enda person ska bli verkligt intressant.
Svar från "Flygare" 2013-08-14 19:05
Tack Magnus, för din kommentar och din förklaring hur du delar upp gatufoton i tre kategorier.
Din input ger mig bra mycket för mitt fortsatta gatufotograferande.
I den sista kategorin har du en bild på Flickr som jag gillar mycket!
Den heter The Agent, och är klockren :=)
http://www.flickr.com/photos/froderberg/8633098026/

Christer
IMHO (som jag precis lärt mig vad det betyder) tycker jag att det är ett helt OK gatufotografi men det saknar det där lilla extra som är svårt att fånga nämligen en stark berättelse. Något som irriterar, retar, provocerar, skapar känslor .... och drar in betraktaren handlöst i bilden.
När jag tittar på din bild tänker jag att den visar hur vi lever ensamma tillsammans. Det är ju förstås en stark berättelse :)
Lycka till!
Birgitta
Svar från "Flygare" 2013-08-14 19:25
Tack Birgitta för din trevliga kommentar!
Jag tycker nog som du att det lilla extra saknas i den här bilden.
Men det var också därför jag tog den som exempel för en medioker bild.
Det är inte helt lätt det här med gatufotografi, det krävs nog både gott om tid och ett stort engagemang för att det skall bli bra. Men det är kul!

Christer
Regler verkar vara det återkommande temat för gatufotografi, det tycker jag är trams o bullshit. En bra bild är en bra bild. Ska det sitta nån kurator i efterhand o räkna poäng på vilka kriterier som är uppfyllda? Nä bland folk som håller på med detta trams hittar man inte dom bästa bilder eller fotografer - det är min övertygelse. Let you heart and soul be your spirit. LO
froderberg 2013-08-14 09:41
Blogginlägget handlar inte om regler.

De diskussioner som förs i gatufotopoolen handlar mest om poolens regler och att förstå vad gatufoto är. Gatufoto i sig har inga regler utan är en genre med diffusa gränser.
Svar från "Flygare" 2013-08-14 19:18
Tack Lars-Olov för en bra kommentar!

Håller med dig till en viss del om att regler kan hämna ett bildskapande.
Men jag förstår ändå varför man kanske är tvungen som i gatufotopoolen på Fotosidan att styra upp bildflödet.

Christer
Dubbelolle 2013-08-15 20:17
Ber om ursäkt - missuppfattade det hela lite, Mvh,LO
Håller med dig. Innehållet är det jag som betraktare vill fundera över. Du har ju redan med gatuskylten talat om var du är exempelvis. Vart killen ringer kan man utnyttja och hjälpa betraktarna något genom att exempelvis titla bilden: "Typiskt, det ringer och jag hittar inte mobilen".
Fortsätt med lika händelserika bilder!
Svar från "Flygare" 2013-08-14 20:12
Tack Jan, för din positiva kommentar!
Det är kanske den här nivån man får nöja sig med när det gäller gatufotografi.
Att titla bilden är nog ganska viktigt för att hjälpa betraktaren, sedan är det nog fantasin hos varje betraktare som spelar stor roll för att göra den intressant.

Christer
Jazt 2013-08-15 09:31
Kolla gärna Arne Renströms bilder här på GF. För mig flödar fantasin när jag kollar hans bilder. Men det är ju individuellt. Mvh/Jan
Svar från "Flygare" 2013-08-15 19:07
Håller med att fantasin flödar när man tittar på Arnes bilder.
Tack för tipset!
Christer