Bilder av olika slag.

Malmbanan

Jag är lite tågnörd och tycker malmtågen som går häruppe är imponerande. Hör här vad LKAB säger om Malmbanan, direkt från deras hemsida.

"Transporten av LKAB:s järnmalmsprodukter sker på den 50 mil långa Malmbanan och Ofotenbanen. Från Narviks hamn i nordväst till Luleå hamn i sydöst sammanlänkar Malmbanan verksamhetsorterna med hamnarna.

Med relativt korta avstånd till utskeppningshamnarna ger LKAB:s tågtransporter klara konkurrensfördelar vad gäller såväl kostnadseffektivitet som hållbarhet. Med ett av världens starkaste lok, IORE, som är särskilt designade för extremt tunga transporter, klarar ett tågsätt att transportera så mycket som 6 800 ton järnmalmsprodukter.

Med en dragkraft på 1 200 kilonewton är IORE-loket världens starkaste lok. Med hjälp av lokets asynkronmotor omvandlas rörelseenergi till elkraft när tågen motorbromsar. Det möjliggör en nästintill energineutral körning då loken har en förmåga att återmata energi.

LKAB har 17 IORE lok i drift, som trafikerar Malmbanan året runt. De imponerande tågsätten är 750 meter långa, har 68 vagnar och en lastkapacitet på 100 ton per vagn.

Varje dag avgår 10 tåg till Narviks hamn och 5 till Luleå hamn. På returresan fraktas tillsatsmedel till förädlingsprocessen så att logistiksystemet utnyttjas så hållbart och effektivt som möjligt. 

Tågtrafiken på den 50 mil långa Malmbanan på svenska sidan och Ofotbanen på norska sidan sker i LKAB:s egen regi genom det svenska dotterbolaget LKAB Malmtrafik och det norska dotterbolaget LKAB Malmtrafikk."

Inlagt 2021-01-19 21:24 | Läst 1686 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Imponerande! Läste lite till på Wikipedia också, I(ron) Ore.....Alldeles utmärkt bild. Som yngre, tonåring (-50-talet), vet jag att jag läste om loken som drog då, hette dom inte M-lok? Hälsningar/ Björn
Nils-Erik Eriksson 2021-01-20 10:24
Hel! Det är möjligt att SJ:s M-lok drog malmtåg. Mig veterligt så var en loktyp littra Of dubbellok dragkraft på malmbanan tills de verkliga bjässarna uppenbarade sig på 50-talet ASEA:s dubbellok Dm fanns i dels som dubbellok Dm2 ock trippel dito Dm3 som då var världens starkaste lok 10000 hk. moi Iore-lokens 16000 hk- TGOJ använde ASEAlok littreterade Ma som dragkraft på banan mellan Grändesberg och Oxelösund. Ma-loken var då de strkaste loken 5400hk näst Dmloken. Talar nu om 50talet till 90-talet/NE
Svar från Mats Erikson 2021-01-20 10:48
Tack Björn,
så fort man ser ett sånt här tågsätt dra fram genom landskapet vill man fotografera det. Kanske för att de bryter av mot landskapet men också tror jag för den kraft de verkar utveckla. Sen tycker jag faktiskt att loken är ganska snygga... / mvh mats
Svar från Mats Erikson 2021-01-20 10:50
Tack Nils för att du fyllde på med sakkunskap.
Två av min frus morbröder var lokförare på banan, men det var med de tidigare loken. Sådär 1950-70 tal. / mats
Lyckad tågbild med den inramningen med färggrann himmel, och snö.
Svar från Mats Erikson 2021-01-20 10:51
Tack! Vinterljuset gör mycket till. Förhoppningsvis får jag till någon bild nån gång där loket inte ligger i skugga.
/ mvh mats
Dom är spännande o imponerande, tur at det inte går med lastbil! Fin bild! Mvh, LO
Svar från Mats Erikson 2021-01-20 10:56
Tack,
Jo det hade varit spännande i nerförsbackarna från Riksgränsen.
Men som du kanske vet går det malmtransporter från Kaunis Irons gruva i Pajala till en omlastningsstation i Svappavaara. Sedan med järnväg till Narvik. Lastbilstrafiken är inte helt incidentfri om man säger... Nu talas det om att vägen ska bli elektrifierad. Antar att det blir något i stil med en teststräcka som funnits kring Sandviken.
/mvh mats
Jag har åkt Malmöbanan hela vägen till Narvik och fotograferat den en del. Jag älskar den! Snyggt foto! Mvh Wolfgang
Svar från Mats Erikson 2021-01-20 10:57
Tack Wolfgang! Visst är det en fin sträcka. Ett tag sen jag åkte den. Oftast tar man bilden om man ska till Narvik. /Mvh Mats
Imponerande grejer! Bra foto, himmel, tåg och snö och så de där ledningarna.

Morfar var med och byggde järnvägen till Kiruna och sen malmbanan. Omskolade sig till elloksförare och körde malmtåg innan han och mormor och de yngre barnen flyttade söderut.
Svar från Mats Erikson 2021-01-20 10:58
Tack Måns!
Då har han haft min frus morbröder till kollegor kan jag tänka.
/mvh mats
Snygg bild det ljuset alltså 👍
Har inte åkt lastlok men på malmbanan narvik ner boden luleå.
Såg mycket vackert på vägen
Svar från Mats Erikson 2021-01-20 11:00
Tack Nini!
Jag älskar att åka tåg. Finns en del fina partier efter vägen mot Luleå, fast mer spektakulärt mot Narvik förstås. En gång såg jag en björn nånstans söder om Gällivare. Kul. / mvh mats
niniz 2021-01-20 11:08
A håller med sträckan narvik kiruna var otroligt fin.
Upplevelse se björn så. Det gjorde jag ovan strömsund vildmarksvägen i somras. Hann inte samla mig till foto bara tittade storögt
Svar från Mats Erikson 2021-01-21 11:28
Kommer ihåg att på kanske 70-talet? var det inte så mycket björn som nu vad jag vet. Men Ströms Vattudal var ett säkert ställe att se björn. Hette han Bertil Pettersson kanske som tog fina bilder där på den tiden. /mats
Härligt se tycker en annan tågnörd.
Jag är lyckligt lottad som fått vara med på två stora tågdokumentationer.
Ha det gott finfin bild få se från ett älskat ställe.
///Gun-Inger