500px utmanar Flickr

Fotodelningssajten 500px vill hitta en större kundgrupp och har lanserat en billigare version av sin tjänst.

500px har hittills siktat på avancerade fotografer och erbjudit en personlig portfolio till varje medlem. Den tas bort i ett billigare paket för den breda massan.

Tanken är att ta sikta på jätten Flickr med möjlighet till obegränsad uppladdning av bilder. I paketet ingår också möjlighet att sortera bilder i olika album och få statistik över besökarna.



Av Magnus Fröderberg 2012-04-17. Läst av 4769 besökare
2012-04-17 14:55   Niklas.Hjelm
Så förstördes den tjänsten.
Tony D300   2012-04-17 15:20
Håller med dig! Dock är det kanske $$$ som lockar.
Niklas.Hjelm   2012-04-17 16:09
Alldeles säkert, trist ändå
Bussmicke   2012-04-18 13:25
Vadå förstörde?
Vad kostade det innnan?
Niklas.Hjelm   2012-04-18 13:45
Det är gratis nu men med en begränsning av antalet bilder som kan laddas upp så att det inte blir en slasktratt för alla företag etc.
2012-04-17 15:45   tobbj712
Fördelen med 500px är ju den extremt höga kvaliteten om man jämför med Flickr som är en stor slasktratt
jenordfoto   2012-04-24 00:39
Håller inte med, kvaliteten varierar kraftigt även på 500px.
tobbj712   2012-04-24 10:08
Klart att kvaliteten varierar men om du jämför med bilder på flickr som mer fungerar som ett onlinearkiv för många så är 500px mer ett showroom än arkiv
2012-04-17 16:16   alf-magnus
Ännu ett kräkmedel, bläddrade igenom bilderna och fan bara polerad yta, hur mycket skit produceras egentligen. Inte en bild som får mig att stanna till tänka efter eller bli berörd av.
Patrik60D   2012-04-17 16:25
National Geographic kvalitet på dom populära bilderna!
så vad menar du med polerad yta :)?
Cobra65   2012-04-17 16:29
Smaken är som baken, delad som tur är.
alf-magnus   2012-04-17 16:37
Total avsaknad av känslor halvtaskiga illustrationer, till reklam för sekter inte störa inte beröra inte engagera inte provocera inte diskutera, bilder tagna av skolade medelmåttor om ens det. Bilderna kommer inte ens i närheten av National Geographic eftersom de är bleka kopior av av NG ganska så mediokra bilder. Som sagt var, ännu en kloak för mediokra stereotyper.
maglu   2012-04-17 16:46
Äh, kom igen! Sluta var ett troll och bete dig med lite normalt hyfs.

Hälsning
Medioker stereotyp med bilder i kloaken.
alf-magnus   2012-04-17 16:50
Magnus vadå hyvs jag står för det jag skriver och jag tycker att det jag såg på 500px är medioker dynga, att ge uttryck för den åsikten är inte att trolla.
MrKarisma   2012-04-17 17:15
Jag måste faktiskt hålla med dig Alf, jag blir riktigt ledsen när jag går in där.. det mesta är övermanipulerat och konstgjort.. finns knappt en bild som är tagen för att att berätta något.. kalla ytliga bilder..
Förhoppningsvis blir det en renessans för bra fotografi snart när alla vant sig vid den digitala tekniken.
alf-magnus   2012-04-17 17:21
Tack Daniel, ta en koll på Daniels bilder så får ni se bilder med substans, http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=178443
maglu   2012-04-17 17:26
Att stå för vad man säger när man är allmänt ohyfsad är dokusåpa-generationens (och nu bevisligen också medelålders fotografer från stockholm) ursäkt för att bete sig som skitstövlar.

Men jag har två kommentarer på ditt ursprungliga uttalande:
1. Om du hävdar att t ex. Lee Jeffries porträttserie av gamla människor eller Zack Arias de_VICE serie är mediokert skit så har du antingen inte kollat igenom siten speciellt noga eller så har du helt enkelt inte speciellt bra referensramar. Oavsett vilket skulle inte lite ödmjukhet skada.

2. Om det nu bara bilder som berör/provocerar/vfsh, helst tagna av proffs (vilket borde vara motsatsen till mediokra idioter) får finnas på nätet och ha ett existensberättigande, varför gör du då inte nätet till en renare plats genom att plocka bort dina bilder.

Som sagt var: troll!
Anders F Eriksson   2012-04-17 17:30
Det glättiga och överdrivet bildbehandlade där är precis som på många andra ställen det som är populärt (ungefär som i Galleri FS). Det är ju inte nödvändigt att ladda upp just såna bilder där, men det är oftast såna som blir poppis.

Jag använder mig själv av 500px (och flickr) mest för att det är smidigt att dela med sig av sina bilder där till närmast sörjande (och för att jag gillar deras portfoliofunktion).
henkrikroos   2012-04-17 17:49
Ungefär liknar det de bilderna som kommer in i Galleri FS. Det är ju också rätt medioker dynga det mesta av det. ;)
Hur många sidor har du kvar att besöka som håller tillräckligt hög kvalite för ers nåd? ;)


EDIT: Och för att kommentera det. 500px behövde inte göra såhär. Flickr var bra i början, men jag själv känner att de allra bästa bilderna numera försvinner i ett hav av "det här gjorde jag i eftermiddags" bilder.
Undrar hur det blir framöver för 500px, om de lyckas behålla den här någorlunda höga kvaliteten på bilder. Såklart finns där skit med :)
alf-magnus   2012-04-17 17:49
Magnus i fall du tycker att Lee Jeffries bilder visar respekt och berör är du bara att beklaga, söder photoshopade bilder på udda existenser är inte respekt, vist got hantverk men meraden här typen av bilder bilr lätt frekshow. Får mig att tänka på vad Alf Johansons skriver om i sin blog här http://www.fotosidan.se/blogs/affe/index.htm

Zack Arias de_VICE bilder gatufoto av uttjatad typ utan egentligt engagemang, onekligen medioker.

Angående punk två ve som helst får publicera vad som helst men i den stund du publicerar dig i offentligheten så så är du öppen för kritik,.

Lite märkligt att du verkar ta mitt inlägg personlig, men det som möte mig var mediokert .
maglu   2012-04-17 19:24
Nej, jag tar det inte personligt av den enkla anledningen att jag har exakt en bild publicerad där och inte gör några som helst anspråk på att vara en bra fotograf.

Däremot har jag inte mycket till övers för folk som inte kan själva och kompenserar det genom att sänka andra. När det dessutom görs i ordalag som bevisar att man inte lärt sig rudimentära och normala sociala förmågor under föreskrivningen att det är kritik eller att man står för vad man säger då säger jag ifrån helt enkelt.
alf-magnus   2012-04-17 19:46
Hur menar du "inte kan själva" Magnus, kan du hitta ett enda personangrep i min text. Efter som jag är 08 har jag tillgång både till utställningar och boklådor. Jag har framkallat och kopierat bilder sedan slutet av 70talet och varit lärare i fotograf. Där i mot gillar jag inte bilder som, om än hur tekniskt perfekta, är sten döda saknar substans och vars enda syfte är att visa hur duktig man är. Magnus ta en funderare varför du retar dig på någon som kan påtala att kejsaren är naken. Jag personligen skiljer på fotografier och bilder skapade med fotografisk teknik, det sist nämnda har förhoppningsvis ett inhåll och ett syfte, men det det jag såg på 500px var bara ytlig fotografi tekniskt perfekt men ack så trist.
jansta   2012-04-20 07:55
Ähhhh kom igen, om bilderna inte intresserar dig så ok men du kan formulera dig vettigt. Börja med att vara lite ödmjuk och fråga dig vad du kan prestera som fotograf. Dina bilder berör inte mig, men jag respekterar din bildstil och skriver inte inte ner den.

Testa att vara lite mer ödmjuk och ha mer respekt, du kan få en ny upplevelse.

/Jan
jansta   2012-04-20 07:55
Ähhhh kom igen, om bilderna inte intresserar dig så ok men du kan formulera dig vettigt. Börja med att vara lite ödmjuk och fråga dig vad du kan prestera som fotograf. Dina bilder berör inte mig, men jag respekterar din bildstil och skriver inte inte ner den.

Testa att vara lite mer ödmjuk och ha mer respekt, du kan få en ny upplevelse.

/Jan
alf-magnus   2012-04-20 08:13
Varför det, ladet lagom visar upp sig igen, inte skava inte reta inte provocera, konsensus är nirvana. Nää inte i min värd. Ärligt talat så ger jag först utryck för min spontana upplevelse av kvaliteten på bilderna och sedan redogör jag för varför jag tycker så inget underligt med det. Vad jag såg var en strömma av dåliga blåkopior av redan tagna klishér av. Istället för personliga bilder som visar på ett engagemang för motivet.
alf-magnus   2012-04-20 08:17
@ Jan du har full frihet att kritisera mina bilder, såga mig längs fotkölarna, men räkna med att jag bemöter kritiken.

Nya artiklar

Tala om bilder! - del 5 - NYT

I omgång fem så talar Bo Bergström och Stefan Ohlsson om en omslagsbild för New York Times. Numret handlar om kränkande behandling, sexuellt utnyttjande och andra mörka saker. Läs mer...

Nu kan du få med dina bästa bilder i Fotosidan Magasin

Till nummer 4/2013 av Fotosidan Magasin vill vi gärna se dina bästa bilder inom följande områden: HDR, bröllop och friluftsliv. Professionella fotografer inom respektive område ger feedback på de publicerade bilderna. Du har fram till söndag på dig att skicka in bilder. Läs mer...

Fotoskola: 15 tips för att maxa skärpan i dina bilder

Suddiga bilder är en stor skräck. En av de vanligaste frågorna gäller hur man undviker suddiga bilder. Och kan man göra en skarp bild ännu skarpare? Här får du de bästa tipsen för att maxa skärpan. Läs mer... 8

Tongivande gatufotografi visas i Stockholm

Fotokollektivet In-Public bildades år 2000 och är idag en referens för gatufotografer runt om i världen. Nu ställer 22 fotografer från In-public ut på Snickarbacken 7 i Stockholm tillsammans med fem stockholmsbaserade gatufotografer. Läs mer... 10

Snygga hålkameror i trä

Ondu är ett kickstarter-projekt för att starta hantverksmässig tillverkning av hålkameror i trä. Kamerorna finns för olika filmstorlekar: 135, 120 och bladfilm. Det finns också panoramamodeller. Läs mer... 6

Rösta fram Fotosidans Mästarbild 2013

Nu är den fjärde omgången av Fotosidan Masters avgjord och alla bilder som placerat sig på plats ett till fem under de fyra omgångarna deltar i omröstningen till Årets Mästarbild 2013. Läs mer...

Markus finner lugnet i Hjo

Markus Jenemark ställer ut sina poetiska bilder Grebbans kvarn i Hjo. Bilderna är tagna på hemmaplan i Hjo-trakten. Läs mer... 15

Makroskola och normalzoomar i Fotosidan Magasin 3/2013

I det nya numret testar vi Nikon D7100 och normalzoomar för fullformat. Vi lär oss ta bättre makro-, sommar- semester- och motorbilder. Vinnarna i Fotosidan Masters koras och mycket mer. Nummer 3 är ute i butik nu. Läs mer...

Vi har provat Canon EF 200-400/4L IS

Fotosidan/Proffsfoto fick chansen att lite kort testköra nya Canon EF 200-400mm f/4L IS USM. Vi har gjort några iakttagelser när det gäller handhavande och optiska prestanda. Läs mer... 7

Scanpix vann första striden mot Google

För ett år sedan stämdes Google av Scanpix för att deras bilder publicerats på Google News. Nu har Scanpix vunnit den första striden i en långdragen juridisk kamp. Läs mer... 8

Senaste artiklar och nyheter



Senaste blogginläggen

Senaste kommentarerna