Annons
Artiklar > Fujifilm presenterar ny fakta om X100

Fujifilm presenterar ny fakta om X100

Fujifilm har släppt ett pressmeddelande med ny info om FujiFilm X100, kameran som har fått många fotografers hjärtan världen över att klappa lite extra. Informationen är uppbyggd efter en FAQ med de vanligaste frågorna.

Fujifilms kommande X100 är en retrosnygg kamerakropp med ett modernt tekniskt innehåll. 

APS-C-sensor med 12 megapixel, objektiv med fast brännvidd och bländare 2,0 och en optisk/elektronisk hybridsökare.

Trots att kameran är under tillverkning väljer Fujifilm att släppa lite mer information om specifikationerna efter de vanligaste frågorna rörande kameran, däribland  fokuseringen. Fujifilm meddelar att Finepix X100 kommer att ha tre fokuseringsalternativ. Dessa styrs med ett reglage på vänster sida av kameran. Det kommer gå att fokusera manuellt genom en ring på kamerans objektiv eller avståndsmarkeringar på objektivet för den som inte vill ställa in avståndet med den optiska/elektroniska sökaren.

En RAW-knapp kommer att ha två viktiga funktioner och göra så att användaren snabbt kan fånga bilder i både JPEG och RAW. Andra nyheter är att kameran kommer att ha bildstabilisering, tre stegs inbyggda ND-filter, ISO upp till 12.800 och filter som efterliknar de klassiska fujifilmerna Provia, Velvia och Astia.

Fujifilm hänvisar till kamerans egna sajt där ny information kommer att släppas:
http://www.finepix-x100.com



Publicerad 2010-12-14.


21 Kommentarer

Sigfuss 2010-12-14 06:48  
Nu måste ni väl ha skrivit fel, det står ju på Fujis egen sida att kameran INTE har bildstabilisering:

"Does the camera feature image stabilisation?
Image stabilisation is required when using fixed or zoom lenses with telephoto focal lengths and variable maximum apertures. As the X100 features a fixed lens with a maximum fast aperture of F2, image stabilisation is not required as this combination will still allow photographers to successfully hand-hold the camera in low light conditions. "
Helmetrock 2010-12-14 07:00  
Tack, den kameran blir bara mer och mer intressant!

Den där RAW-knappen förstår jag inte riktigt nyttan med dock... Hoppas de kan göra den programmerbar som func-knapparna på andra kameror!

Fast nu stod det att den saknade stabilisering även om det var väldigt otydligt.

"As the X100 features a fixed lens with a maximum fast aperture of F2, image stabilisation is not required as this combination will still allow photographers to successfully hand-hold the camera in low light conditions."
Mediekan 2010-12-14 11:12  
Den här kameran är mycket intressant. Nu väntar vi bara på priset. Och att den ska lanseras, vilket inte är förrän i mars 2011...
Johan Pihl 2010-12-14 12:46  
Nils. Det kan man ju även göra på t ex Olympus Pen och Panasonic G1/G2, dvs du ställer skärpan manuellt och får upp en förstorad bild på displayen och även en avståndsmarkering där i meter/feet (Jessica har skrivit att det sitter en sån på objektivet, men det kan vi ju se att så inte är fallet, tyvärr). Men kameran har ingen kopplad avståndsmätare, såsom t ex Bessa, Zeiss Ikon och Leica-M har. Det är ingen mätsökarkamera. ("Please note the X100 is not a range finder camera.") Framförallt är det nog meningen att man ska köra autofokus, så som man gör i t ex Olympus Pen och Panasonic G1/G2.
Johan Pihl 2010-12-14 16:08  
Nä, klart. Man kan se meter/feet-inställningen i den (elektroniska)sökaren, det kan man inte i de två andra nämnde kamerorna (som ju båda saknar sökare). Finns väl visserligen elektroniska sökare som tillbehör till dem båda? Hur vida man kan se det i dem, vet jag inte.
Mediekan 2010-12-14 16:52  
Avgörande för den här kamerans framgång ligger nog mycket i kvalitén på sökaren.
Mesch 2010-12-14 17:46  
Habegäret för denna tingest är stort.
JesperWaleij 2010-12-14 18:20  
Jag vet inte om jag läste rätt men jag har för mig att $1000 stod med i någon artikel angående priset.

/ Jesper
Linmajon 2010-12-14 18:33  
Hoppas för allt i världen att sökaren är stor och tydlig. Att den inte har kopplad avständsmät är inte helt viktigt för mig, men att sökaren är bra i övrigt.
Ska bli spännande att se hur hybridtekniken funkar i verkligheten.
Håller med om att den är vansinnigt snygg. Ser ut som ett hopkok av 1900-talets samlade erfarenheter i ett vackert hölje. Kan bli bra det här..
Helmetrock 2010-12-14 18:50  
@ Jesper:

Det finns många olika uppgifter om priset, Fujis säljare på fotomässan snackade om 12 000 kr men det låter mycket... Det är nog iallafall för mycket för mig, det är ju mer än vad min huvudkamera kostade.

Jag hoppas att den kommer att kunna köpas för under 10 000 kr, nedåt 7000 är inte heller fel. Jag menar kan de tillverka hela systemkameror med zoomobjektiv för de pengarna ska väl en sån här kunna gå att sälja för under 12 000!
Mediekan 2010-12-15 09:13  
10 000 är nog min smärtgräns. Håller med om att de borde kunna hålla det priset, med tanke på att systemkameror med kitobjektiv finns billigare. Nu ska de så klart ta betalt för designen, och jag hoppas också att det fasta objektivet är riktigt vasst i klass med Canon och Nikons 35:or (nu har ju X100 visserligen 23 mm). Övrig kvalité bör mäta sig med dagens systemkameror med APS-C. Men som sagt, sökaren måste vara stor och tydlig.
Hagman 2010-12-15 20:30  
Jag tycker inte att 12000:- låter orimligt för denna kamera. Tänk på att en Leica X1 kostar 16000:- med betydligt lägre tekniknivå. Jag tycker inte heller att man kan jämföra priset med en billig systemkamera med zoomoptik. X100:an kommer inte att sälja i lika stora volymer och kommer förhoppningsvis att ha en betydligt bättre mekanisk kvalité. Jag hoppas att de inte pressat priset för mycket utan istället gjort en riktigt bra och solid kamera.
JesperWaleij 2010-12-15 22:13  
Jag instämmer nog där. Speciellt mycket högre än 10.000 får den bara inte kosta. Andrahandsvärdet kommer nog vara rätt bra.
/ Jesper
antipop 2010-12-16 00:22  
Det var någon som hade frågat Fuji vad den skulle kosta, på nån mässa. Cirka $1000USD, vilket blir ungefär 7000 kr. Sen får vi väl se i mars 2011... Kanske blir den dyrare, billigare?
nize 2010-12-16 13:11  
$1000 brukar ju i regel översättas gånger 10 i Sverige när alla extra kostnader är inräknade. Minst 9.995 kr, troligtvis 10.995 kr skulle jag säga isåfall. Som listpris iallafall. Förutsatt att uppgiften stämmer också såklart. Låter helt rimligt i mina öron!
Svipdag 2010-12-17 01:16  
En sådan här kamera har man saknat ända sedan den digitala fotografin uppstod. Särskilt om man varit van med manuella mekaniska kameror så riktigt kliar det i fingrarna efter enkelheten att få vrida på riktiga bländar- och slutartidsrattar. Så intuitivt. Vad mer kan man önska? Ja, det vore väl isåfall utbytbara objektiv. Eller varför inte ett fast monterat tilt-objektiv. Den enda nämnvärda kompromissen tycks vara priset, då man kan få två enklare DSLR:er med kitobjektiv för pengarna. Misstänker dock att bildkvaliteten ledigt överträffar ett kitobjektiv. Det är ju en Leica-konkurrent vi talar om.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS