Annons

Proffsfoto

Artiklar > Skarpare Leica M ger bara svartvita bilder

Skarpare Leica M ger bara svartvita bilder

Leica M-Monochrom bygger på Leica M9-P men saknar färgfilter. Det gör att kameran blir helt svartvitt, betydligt ljuskänsligare och får högre verklig upplösning. Leica lanserar även sitt skarpaste objektiv någonsin.

Leica M-Monochrom är främst tänkt för fotojournalister som föredrar svartvitt och kan behöva bra ISO-egenskaper.

Färgfiltret i en vanlig kameran stjäl ljus. Leica M-Monochrom ger därför lägre brus och högre max-ISO (10.000 istället för 2.500) jämfört med M9/M9-P. När en vanlig kamera gissar fram färgerna på pixlarna uppstår en viss sänkning av den verkliga upplösningen. Det slipper en helt svartvit sensor.

En nackdel är att utfrätt verkligen är utfrätt. I en kamera med tre färgkanaler kan detaljer i de ljusast partierna återges även om en eller två färgkanaler är överexponerade. Därför har Leica M-Monochrom ett extra stort histogram som baseras på råfilens verkligadata istället för på den inbäddade jpg-bilden i råfilen. Det går också att ställa känsligheten på högdagervarningen.

Uppdatering: På den svenska marknaden får Leica M Monochrome samma pris som Leica M9-P: 59.900 kronor inklusive moms.

Tillsammans med kameran lanseras APO-Summicron-M 50 mm f/2 Asph. Vid presentationen i Berlin hävdade Leicas konstruktörer att det är deras bästa objektiv någonsin. De sa skämtsamt att objektivet inte har någon mtf-kurva, bara en rak mkt-linje.

APO-Summicron-M 50 mm f/2 Asph har som namnet antyder asfäriskt slipade linser och är korrigerat för att alla ljusvågor ska brytas i samma punkt för optimal skärpa.

Objektivet har ett inbyggt motljusskydd som inte dras ut, utan vrids ut. Det gör att motljusskyddet förblir utdraget när kameran används.

Uppdatering: Leica uppger att distorsionen för objektivet är nästan omöjlig att se – 0,17 procent. Leveransstart i juli. Pris 57.000 kronor inklusive moms.



Publicerad 2012-05-11.

57 Kommentarer

Carlos Z. 2012-05-11 01:40  
Som sagt, när jag blir "stor och vis" ska jag skaffa mig en Leica.

/ Carlos Zaya Photography
knobloch 2012-05-11 06:19
Snarare när jag blir "stor och rik"... ;)
Makten 2012-05-11 07:29
Eller "stor och galen":-)

Intressant att bas-ISO är 320. Lagom irriterande för den som vill använda sina skitljusstarka objektiv vid full öppning i dagsljus.
Zewrak 2012-05-24 07:50
"Intressant att bas-ISO är 320. Lagom irriterande för den som vill använda sina skitljusstarka objektiv vid full öppning i dagsljus."

Å andra sidan så är det lätt att använda ND filter med en mätsökare. ;)
Rei Trulsson 2012-05-11 07:49  
Schysst att man tar bort komponenter/funktioner ur kameran och ta mer betalt. Ungefär som D800E kontra D800.
Rei Trulsson 2012-05-11 07:54
Dock kan jag inte förneka att om de skänkt ett exemplar till mig, så hade jag givetvis använt kameran med glädje.
Svar från froderberg 2012-05-11 08:19
Du har ju en utvecklingskostnad också. Det är säkert ingen jättevolym på den här modellen att fördela kostnaden på.
Benganbus 2012-05-11 07:49  
Vad gäller skarpa objektiv, hur skarpt objektiv behöver man?
Eller e det bara en grej för att visa upp?
Och svartvit kamera till det priset....
Leica har mycket duktiga tekniker, de e helt klart, men om det här prylarna tillför nåt till fotografin i stort , det är jag tveksam till, men Leica har säkert kollat så det kan tillföra den egna kassan en del!
Det blir som dyra märkeskläder eller liknande hos Prada, Gucci eller Dior, det är också vinstdrivande företag, men kanske inte så praktiska kläder, men kul att visa upp.
Men jag tror säkert att det blir skarpa bilder, ingen tvekan om det!
Om man anser sig behöva så skarpa bilder förstås! ;)
/B
Svar från froderberg 2012-05-11 09:46
Det finns hela tiden en efterfrågan på bättre prylar. Sen är det upp till var och en att utnyttja de möjligheterna som tekniken ger. För Leica är det också en del i varumärkesbyggandet att ha de bästa objektiven.
syntax 2012-05-11 10:25
Mycket tveksamt om vidundret tillför fotografin någonting. Däremot ÄR det bra grejer - till skillnad från märkeskläder som många gånger är just bara märken. Alltså ingen högre kvalitet än billigare varor. Jag tycker ändå att det är roligt att någon vill satsa på spetsteknik, och inte bara stöttar sitt varumärke med ett tomt nimbusbyggande.
skog1s 2012-05-11 17:54
Nu stämmer det du skriver om märkes kläder inte alls faktiskt! Har du nångång ägt en Peak Performance jacka så vet man vad kvallitè är! Det känns i komforten, tyget, sömmarna, och den håller i väldigt många år!
Helt klart lägger jag hellre 5000kr på en jacka som jag vet om att det håller mig varm, och framförallt, den håller i sömmar/dragkedja!
Än att köpa en Blend för 1300kr! Som pallar 2 vintrar.
Ja sorgligt men väldigt sant!


Lite som att gå o handla ett par Nettoskor eller handla Nike/Addidas!
Nettoskorna håller 4 månader men Nike/Addidas håller 4år!!

Nä!! Jag tycker det är en väldigt dålig jämförelse av många av er!!!

Rent av skitdålig!

Och visst är det exakt samma sak på kamerafronten, billigt, inte så bra, dyrt bättre. Eller?
syntax 2012-05-11 18:29
Undantag finns alltid här i världen. Notera att jag använder uttrycket "många gånger". Många märkesprodukter när det gäller kläder är bara tomma märken som man skall stila med. Ger inget för de extra slantarna. Om man köper en Leica så får man slanta upp en hel del, men man får något för den dryga kostnaden.
Benganbus 2012-09-09 19:46
Vad gäller kvalitet och märkeskläder och Peak Performace, så har min jacka fått underligheter på ärmarna. Jag köpte den av Peak i Åre för en 25 år sedan. Nu när jag visar jackan i Åre-butiken, så säger man, "Va konstigt, det har vi aldrig sett förr!" ;) :)
Men tänker inte byta bort jackan, den e ganska unik liksom, även om det har hänt underligheter med den! :)
Håkan Lindgren 2012-05-11 08:02  
Mycket läcker skärpa på detaljer som hår och gräs i Dpreviews testbilder.

http://www.dpreview.com/galleries/reviewsamples/albums/leica-m-monochrom-preview-samples

Men det verkar som om man måste sätta ett frågetecken när det gäller kamerans dynamiska omfång. Att döma av deras testbilder fräter ljusa partier ut väldigt lätt. Se på kvinnans näsa (bild 5) eller hästen (bild 14). Inte snyggt! Det där hade många andra, billigare kameror klarat bättre.
Svar från froderberg 2012-05-11 08:21
Utfrätta högdagrar har inget med dynamiskt omfång att göra. Det är bara ren överexponering. Dynamiskt omfång är hur långt ner i skuggorna från utfrätt man kan få teckning.
Håkan Lindgren 2012-05-11 13:35
Jo, men de har ju ingen teckning i skuggorna heller. Kopiera bild 5 (kvinnan i bilen) och titta på ett histogram. Det klipper i båda ändar, mest i svart.

Och jag skulle inte kalla bilden överexponerad. Jag skulle inte exponera samma motiv annorlunda, definitivt inte exponera snålare. Men jag misstänker att många kameror hade klarat näsan och samtidigt behållt detaljer i skuggorna, åtminstone på så låga ISO som här (320).
Helmetrock 2012-05-11 20:02
Vad är det som är så läckert med gräset, det är ju inte ens grönt ;-)
ekfeldt 2012-05-11 08:07  
Detta tycker jag att de kunde jobba vidare med när de ändå håller på.

'En nackdel är att utfrätt verkligen är utfrätt. I en kamera med tre färgkanaler kan detaljer i de ljusast partierna återges även om en eller två färgkanaler är överexponerade.'

Varför inte använda en ccd med tre svartvita kanaler?
På så vis får de ett (enormt) dynamiskt omfång. eg. en HDR bestående av tre bilder.

Iofs skulle ljuskänsligheten bli något lidande men det skulle vara en bra kompromiss!

Jag kan tänka mig att en krigsfotograf gärna skulle ta med sig denna Leica 'Mono'.
Lätt, ljusstark och skarp samt i genren är svartvitt oftast att föredra.
JanKw 2012-05-11 08:41  
En svartvit kamera behövs, så man kan låsa in färgdjävulen, åtminstone tillfälligt. Perfekt för fotostudenter. Alltså inte ett tekniskt skäl, utan ett psykologiskt.
Synd att Leica blev först. Om de misslyckas blir det p g a priset. Men de andra kan skylla på att ingen är intresserad av svartvitt. Och så blir det inga fler.
JanKw 2012-05-11 09:17
Du missar kärnpunkten. Det handlar inte om teknik och självdisciplin. Utan om psykologi. Man VET att man bara kan ta svartvitt och då lägger man undan alla tankar på färg och koncentrerar sig på ljus och form.
bengt luthman 2012-05-11 09:37
Fast en duktig fotograf tänker väl redan på ljus och form, även med färg.

Att den är perfekt för fotostudenter känns ganska orimligt med tanke på prisbilden.
JanKw 2012-05-11 10:27
http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2011/10/why-would-a-digital-camera-have-a-bw-only-sensor.html

Läs gärna vad Mike skriver. För övrigt en av nätets bästa fotosajter.

I en annan artikel argumenterar han för att en nybörjare borde förenkla sin utrustning till en kamera och ett objektiv. Till och med till svartvit film. Skälet är att nybörjaren behöver lära sig vad fotografering handlar om, nämligen att gå till rätt plats framför motivet och trycka av i rätt ögonblick. Allt annat är banalt. Med en enkel utrustning är risken mindre att han blir distraherad. Ska han flumma runt med färg, zoomar, blixt, stativ, makro, senaste modellen m m tar det tio år innan han fattar vad han gör.
.
En Leica för 60000 är förstås inget för en student. Men varför inte en Nikon eller Canon för 6000?
Grevture 2012-05-11 11:09
Leica är inte först, det har bland annat funnits svartvita bakstycken sedan länge.
Anders F. Eriksson 2012-05-11 09:39  
Köper man den där kameran måste man köpa en massa filter också, eftersom det av naturliga skäl inte går att justera de olika färgkanalerna i råkonverteringen, så extrakostnaden blir mer än 300 Eurosar ;)

Kodak gjorde en svartvit systemkamera (DCS 760m) för tio år sedan, och den blev väl inte direkt någon försäljningssuccé. Leica lär nog dock som vanligt sälja allt de kan tillverka :)
Makten 2012-05-12 00:30
Man "måste" inte köpa massa filter. Jag fotar nästan alla mina svartvita filmbilder utan filer och det funkar utmärkt.
MrKarisma 2012-05-11 10:52  
Att det utfrätta VERKLIGEN blir utfrätt spelar ju ingen roll sålänge man kan underexponera raw-filerna 1-3 steg hela tiden och sedan lyfta dem i efterbehandlingen.. Men antagligen lär det väl bli bandning eller andra problem.. Förresten, det dynamiska omfånget på en sån här sensor ska väl vara rätt så revolutionerande? Hoppas Dxo testar den snarast!
pareli 2012-05-11 13:24  
"Objektivet har inte någon mtf-kurva, bara en rak linje."
Vad dom är goa på Leica, man måste gilla det.
Nils Bergqvist 2012-05-11 14:49
Jag såg en MTF-kurva en gång som inte var rak. Den böjde av uppåt. Ett gammalt Fujinon 55mm macro-objektiv tror jag det var. Fö är den här kameran inget för oss "vanliga". Bara huset kostar väl nästan dubbelt så mycket som jag lagt ner på mitt Voigtländer Bessa system, med tre hus och 5 objektiv som håller lika hög klass som Leicas motsvarigheter. Svartvitt med film är desutom mycket trevligare.

http://gelatin-silver.blogspot.com
pareli 2012-05-11 15:01
Film är oslagbart! Både estetiskt, tekniskt och för både hjärta och själ.
Antipodian 2012-05-11 14:53  
Dårarna och deras pengar skola gå skilda vägar!
Karl2 2012-05-11 15:11  
Jämförde ett Leica Summilux-R 50mm f/1.4 (via adapter on Canon EOS) objektiv med ett Canon EF 50mm f/1.4 USM i photozone. När Leica ordar om skärpa och kvalitet verkar det ändå som om de var i en lägre klass. Deras överlägsenhet är tydligen från ett halvt sekel sedan.
Svar från froderberg 2012-05-11 23:38
Summilux-R 50/1,4 är en äldre kontruktion än Canon EF 50/1,4 och säger inget om vad Leica presterar idag.
luminousoctaves 2012-05-11 19:44  
Den här kameran utan display vore perfekt. Nu börjar det likna något! Fotoglädje, välkommen till digitalvärlden.
Anders F. Eriksson 2012-05-11 19:48
Du vet att du kan stänga av displayen på nästan alla digitalkameror va? ;)

Den här kameran utan display vore fullständigt oanvändbar eftersom man måste kunna göra en del inställningar som kräver en dylik - i synnerhet som den har så få knappar för sånt.
luminousoctaves 2012-05-11 22:45
En kamera som kräver display är ett misslyckande i mina ögon.
Och nej, det funkar inte så att man stänger av displayen om den finns.
Svar från froderberg 2012-05-11 23:36
Nikonkameror går att modifiera så att de inte kan visa någon bild vid fotografering i råformat. Då sparas ingen jpg-bild i råfilen som skärmen kan visa.
Makten 2012-05-12 00:37
”En kamera som kräver display är ett misslyckande i mina ögon.”

Du borde omformulera det där till ”en fotograf som kräver display är ett misslyckande i mina ögon.”
Det är inte kamerans fel om fotografen måste ha en display. Du kan fota med vilken kamera som helst utan att titta på displayen och om bilden blir dålig så är det i regel ditt fel, så skyll inte på kameran.

Själv tycker jag att det vore helt idiotiskt med en kamera utan display. Är man så besatt av att inte kunna se vad man gjort så går det bra att fotografera med film istället.
luminousoctaves 2012-05-12 00:42
Ja, har hört talas om det. :) Lite skoj.

Jag har i princip inget emot det digitala kamerakonceptet, men utbudet är för likriktat och prestandaorienterat. Därför är det kul att Leica vågar göra en svartvit kamera.

Begränsningarna inom den analoga fotografin är en viktig anledning till att jag fortfarande tycker det är mer lustfyllt än det dgitala. Och om någon skulle våga bygga en digital kamera utan display, med svartvit sensor och hus i metall, samt direktverkande (mekanisk) slutare/avtryckare så skulle jag betala bra. Jag tror faktiskt inte att jag är ensam.

Om tio år kanske teknikbranschens konstnärliga insikter har gått framåt, vi får se.
luminousoctaves 2012-05-12 00:48
Ja, alltså man kan ju antingen välja att se displayen som en nödvändighet för att kunna ta bilder, eller så ser man det som ett tecken på att tekniken har krånglat till det.

Det finns så klart många synsätt kring detta, men personligen tycker jag det senare.

Men då pratar jag inte jobb. Vid beställningsjobb har man stor nytta av skärmen. Men det är ju inte lustfyllt på samma sätt heller.
Karl2 2012-05-12 11:12
Är det en miniatyr (jpg), som sparas i RAW-filen?
Anders F. Eriksson 2012-05-11 21:43  
$8000 för kameran och $7000 för ett normalobjektiv (som inte ens är ljusstarkt). Som hittat :)
matlep 2012-05-12 07:41
Surt sa räven! ;D
bengt-re 2012-05-24 11:25
Jo, men visst tusan vill man ändå ha det... :)
Anders F. Eriksson 2012-05-24 12:09
Ja, slapp jag betala för det så skulle jag förstås inte tacka nej :)
x-country 2012-05-12 17:18  
Leicas kameror och objektiv är verkligen läckra. Men en sak fattar jag inte. Med tanke på deras små välbyggda objektiv, varför är kameran så "klumpig"?
matlep 2012-05-12 18:51
Jämfört med vilken annan "fullformat" kamera?
Svar från froderberg 2012-05-12 21:44
Jag kan inte komma på någon mindre digital småbildskamera. Det optiska mätsökarsystemet tar en del plats liksom batteriet, ändå är M8/M9 inte särskilt mycket större än analoga M7.
Rickenbacker 2012-05-13 12:39  
Ja jävlar, tänk att man äntligen kan få ett motljusskydd som förblir utdraget när kameran används!

Så går det när man skriver av pressreleaser, trams blir fakta.
JohanLund 2012-05-13 22:42  
Finns många fina grejer här i världen som kostar för mycket för mig. Här är en till. Men visst är den läcker. Även om nu jag aldrig kommer hålla en i min hand.
luminousoctaves 2012-05-14 19:00
Man vet aldrig! M8:an börjar ju bli överkomlig i pris, inte för att jag vill ha just den men ändå.
sla 2012-05-16 16:26  
Jösses!! Tar ut min M9a där jag kan välja färg eller svart vitt och är rätt nöjd!
Finn Calander 2012-05-17 19:18  
Jag kan tänka mig en kamera med sv-sensor för gatufoto. Men inte pytsar jag upp 60 lax för huset + 60 till för ett objektiv. Trams. Men gör en typ Fujifilm X10 med det konceptet, med fast 35, 40 eller 50 mm, SNABB utofokus och skippa movie-funktion, så blir saken helt klart intressant. Åtminstone för mig.

/ FiCa1
Joi 2012-05-18 10:20  
Att Leica inte klarar av att göra en kamera som klarar max ISO 10000 i svart/vit är jättedåligt, har en Canon G1X som klarar ISO 12800 i färg+svart/vit och den kostar bara 7000 SEK inte 7200 USD.
Men de finns många Leica nördar som kommer att köpa denna gris i säcken.
Svar från froderberg 2012-05-18 10:48
Sensorn är gammal och ursprungligen konstruerad för mellanformat och max-ISO 400... Ska bli spännande att se hur M10 blir...
MattiasL 2012-06-29 06:33  
luminousoctaves 2012-06-29 07:27  
Men ni måste hålla med om att det är helt logiskt att det är Leica som gör den här kameran. De har alltid lanserat prylarna som inte kompromissar om någonting. Och det finns garanterat en drös välmående puritaner där ute som länge har suktat efter en digital kamera som bara kan ta svartvita bilder – att det dessutom sticker folk i ögonen gör ju att man vill ha en ännu mer.
Och hur än folk vrider och vänder på det så finns det en poäng (om än mycket marginell) i att begränsa en kameras möjligheter Det har Leicas fattat sedan dag ett.
bengt-re 2012-09-10 08:01
Jo de är kloka och visst f-n kliar det i fingrarna på en tekniknörd att få något som man upplever som optimerat och kompromisslöst?
Benganbus 2012-09-09 19:49  
Modern marknadsföring handlar inte bara om att sälja! Även om man inte gillar Leicas produkter av någon anledning, så vet man ofta vad Leica är! :)

Merläsning

ANNONS