Nyheter
Östen Axelsson funderade över vilka av hans bilder som tilltalande andra. För att få svar på frågan skrev han en doktorsavhandling. Idag disputerar han.
– När jag sökte svar på vad som var en tilltalande bild så fick jag ofta svar "ring en psykolog". Eftersom det inte finns så mycket forskning så bestämde jag mig för att själv undersöka saken.
Först tänkte Östen Axelsson forska kring komposition, men i så fall hade han redan gjort ett antagande att kompositionen spelar någon roll för upplevelsen av bilden. Istället blev frågan vad som gör en bild tilltalande.
Östen började med en studie där han lät en mängd studenter studera 200 bilder för att se vad de tilltalades av. De fick också sätta ord på upplevelsen.
Slutsatsen blev att informationsinnehållet är avgörande för uppfattningen av bilden för gemene man. Ljus och komposition kan bara förstärka. Att uppskatta andra saker i bilden än själva informationsinnehållet kräver träning.
– Erfarna bildskapare vill så småningom ha en utmaning. De vill ha bilder som sticker ut annars känns bidlerna tråkiga i längden, säger Östen Axelsson.
Synen på vad som är en bra bild kan alltså skilja rejält mellan vanligt folk och vana bildmänniskor.
– Folk föredrar det som är bekant och som inte har för komplext informationsinnehåll. Bilderna får gärna ge en upplevelse av behag. Medan den tränade tycker de bilderna är tråkiga. Ska det vara en bild på en söt katt gör det inget om den är ihjälslagen.
Här har vi nyckel till kritiken mot att vissa domare i fototävlingar väljer bort de lugna snygga bilderna till förmån för andra bilder som många upplever konstiga och inperfekta.
Östen pratar om informationskomplexitet och visuell komplexitet och
menar att en erfaren fotograf vet hur dessa samverkar och kan balansera
dem.
– Reklam- och pressfotografer har ofta lärt sig balansera mellan tydlighet och komplexitet. De ligger oftast i mitten av skalan. Konstfotografer som bara fotograferar för sin egen skull ligger ofta i änden av skalan.
– Det är inte konstigt att folk tycker att konstbilder är konstiga. Ett exempel är Cindy Sherman på Fotografiska. Hennes bilder är inte direkt vackra och har en stor informationsmängd.
Vad har du får råd att ge utifrån din forskning?
- Glöm inte vad en bild är för något - det är ett medium. Komposition är inte hela världen. Tänk på vem som ska se bilden. En tilltalande bild tar man för att den ska vara tilltalande, men det kan finnas andra syften med en bild.
Hur har forskningen påverkar ditt fotograferande?
- Jag har fått svårt att fotografera om det inte finns något syfte med bilderna.
Vad är nästa steg i din forskning?
- Det är svårt att hitta någon som vill finansiera den här typen av forskning. Men jag skulle vilja titta närmare på hur olika tekniska saker som skärpa, skärpedjup och kontrast påverkar upplevelsen av bilden. Då kanske jag kan utveckla en ny fotolära om hur redskapen påverkar.
Klockan 13.00 den 4 mars sker disputationen på Psykologiska institutionen på Stockholms universitet. Den sker i huvudsak på engelska och är öppen för allmänheten.
9 Kommentarer
Logga in för att kommentera
För övrigt verkar Jens Assur ha samma uppfattning. I informationen till programmet ”Sverige” som går nu på lördag och där han är med står det bland annat; ”Jens Assur förklarar i Sverige! varför innehållet i bilden alltid segrar över estetiken”.
Kan nog bara hålla med.
/B
Det finns dem som rekommenderar att man ska ge bilder man inte gillar på utställningar mycket tid och försöka förstå vad andra gillar med bilder för att utveckla sitt bildseende.