Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...





















4 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det är en intressant fråga att gräva djupare i. Jag tror att det finns flera orsaker:
– Den typen av genomarbetade reportage som belönas i tävlingen görs ofta som egna projekt.
– En frilansare är sällan fullbokad med uppdrag 40 tim i veckan utan har mer tid för egna projekt.
– Som anställd på en landsortstidning finns det flera klasser som det är svårt att kunna tävla i. Utlandsjobb är det sällan fråga om och det är sällan man gör jobb med stort nyhetsvärde sett ur ett riksperspektiv.
– Det finns kanske en trötthets/bekvämlighetsfaktor? Anställda fotografer har ofta jobbat länge.
En annan blåljusfotograf, Stefan Söderström, lyckades ta Årets Bild när han fångade hur Anna Lindh bars bort på bår från NK. Han hade lyckats sätta skärpan ;)
Det tråkiga med dessa blåljusfotografer är att man kan ta vilken av deras bilder och sätta till vilken artikel/notice som helst som handlar om polis/brandkår eller ambulans och ingen hade märkt att det inte är en aktuell bild, för det är samma bilder allihopa.
Detta myntades av en vän till mig som jobbat som redaktionschef på en tidning i Malmö i många år :-D
Den klassen finns, men kallas oftas för nyhetsbild sverige och det har förekommit både olyckor, mord, polisbilar och viltolyckor i den kategorin.