Merläsning
Examen 2024: "Blixtsko" fotografi
Utställning
HDK-Valands Kandidat- och masteravgångsstudenter i fotografi visar sina examensarbeten på Röda Sten Konsthall. Begreppet ”Blixtsko” (eller ”Hot Shoe”) syftar på den fästpunkt som finns på kameror för att ansluta en blixt. Uttrycket ”Blixtsko” och ”Hot Shoe” kan även skapa dubbeltydigheter och oväntade associationer utöver dess rent fotografiska betydelse.
Läs mer...
Fotoskola: Effektiv användning av Lightroom på resa
Fotoskola
Plus
Arbetar du i Lightroom på din dator hemma eller i studion, samtidigt som du ofta är på språng och behöver spara, katalogisera och arbeta med bilder på din laptop? Tycker du att det är svårt att synka dina olika kataloger och ändringar, samt se till att du inte förlorar bilder? I den här artikeln går vi igenom olika strategier för att använda Lightroom på resa.
Läs mer...
2
Through Tinted Glasses, Bryan Adams
Utställning
Som självlärd fotograf inledde Adams sin karriär med att dokumentera sitt eget arbete på turné innan han blev professionell fotograf i slutet av 1990-talet. Adams har fotograferat många kollegor och personer i vår tid, inklusive dagens mest hyllade och älskade musiker, skådespelare, modeller, idrottsmän och politiker.
Läs mer...
19 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Troll...
http://www.benettongroup.com/en/home.htm
Man behöver iofs inte photoshop för att manipulera foto, räcker med rekvisita och bra skådespelare så kan man tom få den tråkigaste dagen i mellanöstern att bli händelserik!
http://zombietime.com/reuters_photo_fraud/
Det är reklam/marknadsföring när det är som bäst.
Personligen så tycker jag det är rätt trevligt med en kampanj som har "UNHATE" som tema.
Juridiskt är det ju dock lite intressant huruvida Bennetton går iland med det här. Enligt Svensk lagstiftning så måste ju de avbildade personerna godkänna publicering i reklamsammanhang. Nu är förmodligen badwillen at stämma nån i en "UNHATE" kampanj större än vinsten. Ni som kan juridiken internationellt: Vad gäller....?
Rketterna är något högre (och för den 3:de raketen mycket högre)
/Don
Jag vinklar min skärm framåt och tillbaka.
På så sätt såg jag tydligt att det är något skumt med bilden.
Visst är den inklippta raketen blåare runt omkring.
Tveksamt om den låg hos AFP vi tillfället. Bildbyråerna brukar snabbt radera dem och skicka ut rättelser till prenumeranterna.
Mera sannolikt är det att DN hade bilden kvar i deras bildsystem från det att den första distributionen gick ut. Att hämta individuella bilder via AFPs system på webben är väldigt dyrt och har man den redan liggandes i sitt bildarkiv tar man den därifrån. Den kostnaden är försumbar.