Rineke Dijkstra Hasselbladpristagare 2017

1994 började Rineke Dijkstra fotografera den sexåriga flyktingen Almerisa Sehric från Bosnien. Sedan har Rineke porträtterat Almerisa genom livet, från ung flicka till mamma.

Den nederländska konstnären Rineke Dijkstra har utsetts till 2017 års mottagare av Hasselbladstiftelsens internationella pris i fotografi. Prissumman är 1 miljon kronor och delas ut den 9 oktober.

Dagen efter öppnar en utställning med hennes verk på Hasselblad Center och boken Rineke Dijkstra – Hasselblad Award 2017 publiceras.

Under de senaste 30 åren har Rineke Dijkstra etablerat sig som en av de mest framstående och internationellt hyllade konstnärerna som arbetar med foto- och videoporträtt. Hennes storskaliga fotografier och filmer fokuserar ofta på barn, ungdomar och unga vuxna och erbjuder subtila utforskningar av formandet och framställningen av identitet. Rineke Dijkstra ägnar sig åt en existentiell fotografi, men en som uppmuntrar oss att fokusera på utbytet mellan fotografen och motivet, samt på förhållandet mellan betraktaren och den betraktade.

Bland hennes tidigaste verk från början av 1990-talet finns en serie fotografier som visar mödrar och deras nyfödda barn ögonblicken efter förlossningen, lika-så porträtt av tjurfäktare direkt efter att de har lämnat arenan. I dessa arbeten strävade Rineke Dijkstra efter att fånga ett tillstånd av motsägelsefulla känslor – utmattning, glädje, rädsla, lättnad – som upplevs samtidigt under extrema förhållanden.

I serien Beach Portraits (1992–2002) porträtterade hon barn och ungdomar på stränder i Öst -och Västeuropa och USA. När de står framför hennes storformatskamera återspeglas på ett gripande sätt sårbarheten och självmedvetenheten under övergångsperioden från barn till ungdomar.

Beach Portraits 1992

Ett påfallande särdrag i Rineke Dijkstras konstnärskap är hennes långsiktiga projekt, där hon fotograferar samma personer under flera år och bevittnar förändringarna såväl som de utmärkande dragen i deras personligheter. Det mest uppmärksammade av dessa projekt som ännu är pågående inleddes 1994, när Rineke Dijkstra stötte på och fotograferade en sexårig bosnisk flicka, som heter Almerisa Sehric, på en nederländsk flyktingförläggning för asyl-sökande. Hon har fortsatt att fotografera Almerisa med några års mellanrum och dokumenterat hennes övergång till tonåring, därefter till en ung vuxen som blir en del av den nederländska kulturen och så småningom blir förälder. Genom att porträttera en individ och hennes personliga resa från att vara en flykting till att vara en del av ett nytt samhälle, har denna serie haft ständig aktualitet i över 20 år. 

Almerisa 1994 och 2008

Serien Olivier (2000–2003) visualiserar en annan typ av fysisk och psykisk utveckling, nämligen när en ung man blir soldat – från hans värvning i den franska främlingslegionen och under hans år i tjänst. På ett liknande sätt har Rineke Dijkstra fotograferat nybörjare i den israeliska armén, som exempel-vis den kvinnliga soldaten Shany, som hon fotograferade på hennes första inkallelsedag i uniform fram till att hon lämnar armén (2002–2003).

Olivier i franska främlingslegionen, Korsika 2001.

Sedan mitten av 1990-talet har Rineke Dijkstra breddat sin unika porträttform till video i ömsinta studier av unga människor. Videoverk som The Buzz Club, Liverpool, UK/Mystery World, Zaandam, NL (1996–1997) och The Krazyhouse (Megan, Simon, Nicky, Philip, Dee), Liverpool, UK (2009) visar tonåringar på lokala klubbar som dansar till sin favoritmusik i flerkanalsvideoinstallationer. De två videoverken I See A Woman Crying (Weeping Woman) och Ruth Drawing Picasso, båda gjorda 2009 på Tate Liverpool, fokuserar på barns uppmärksamma reaktioner på konstverk. I senare videoverk från 2014 har Rineke Dijkstra filmat flickor som repeterar på en rysk gymnastikskola eller har audition för den prestigefyllda Vaganova Ballet Academy i S:t Petersburg. Filmerna visar någonting mänskligt i skönheten och perfektionen.

Ruth Drawing Picasso, videoporträtt 2009.

Stiftelsens motivering till valet av Rineke Dijkstra som 2017 års Hasselbladpristagare lyder:

"Rineke Dijkstra är en av de mest betydelsefulla samtida konstnärerna som arbetar med fotografiska porträtt. Hennes storskaliga fotografier fokuserar på temat identitet. Hon fångar ofta sina modeller i perioder av förändring eller i ögonblick av sårbarhet. Rineke Dijkstra arbetar med serier och hennes bilder för tankarna till den visuella skärpan i sextonhundratalets nederländska port-rättmåleri. Hon skapar intima gestaltningar av sina modeller, samtidigt som hon ger en antydan om deras livsvillkor. Rineke Dijkstras utforskningar av porträtt omfattar även video. Hennes filmarbeten med fixerad kamera resulterar i bilder som tycks vara rörliga fotografier och som förändrar vår förståelse av den flytande gränsen mellan stillbild och rörlig bild."

Årets jury, som nominerat pristagaren till Hasselbladstiftelsens styrelse, har bestått av:

Duncan Forbes, ordförande
Curator och skribent baserad i London och Los Angeles, och gästforskare vid Institutet for Modern and Contemporary Culture, University of Westminster, London

Jennifer Blessing
Överintendent, fotografi, Solomon R. Guggenheim Museum, New York

Simon Njami
Curator och skribent, Paris

Esther Ruelfs
Chef för Photography and New Media Department, Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg

Mark Sealy
Curator och chef, Autograph ABP, London



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-03-09. Läst av 2519 personer.

Rineke Dijkstra


(Logga in för att skriva en kommentar)
2017-03-16 17:54   revox
Kul idé att fotografera personer under lång tid, men rent fotografiskt var det väl ovanligt tråkiga och mediokra bilder? (eller är det bara jag som är bitter ;) )
2017-03-18 21:55   Dubbelolle
Ja det är ord och inga visor, när dom där övermänniskorna (curatorer o överintendenter o andra djupingar) har kommit överens så är hon ju helt klart en av dom mest betydelsefulla samtida konstnärerna, sen att bilderna är skittråkiga spelar ju ingen roll. Den här iden att ta bilder på folk med några års mellanrum känns ju verkligen unik, ungefär som ett familjealbum. LO

Merläsning

Fotografiska letar nya talanger

För fjärde året i rad anordnar Fotografiska en höstsalong. Hit är alla svenska fotografer, proffs och amatörer, välkomna att skicka in bilder. Bilderna ställs ut i oktober. Läs mer...

SKOLA: Från råformat till utskrift

Peter Györffy visar hur du går hela vägen från råfil till färdig utskrift i Lightroom och Photoshop. Läs mer ...

Intressant radiointervju med Mattias Klum

Sveriges Radio har gjort en lång och intressant intervju med naturfotografen Mattias Klum som är väl värd att lyssna på. Läs mer... 3

Har du fotat vatten eller barn?

Nu har du chansen att få dina bästa bilder publicerade i Fotosidan Magasin. Teman för nr 5/2017 är "Vatten" och "Barn". Publicerade bilder får feedback från ett proffs. Läs mer ...

Nya videoobjektiv från Sigma

Sigma fortsätter utvidga sitt utbud av objektiv för professionell video. De nya videoobjektiven baseras på stillbildsobjektiven 14/1,8 Art och 135/1,8 Art som nyligen lanserats. Läs mer...

Rösta fram Årets Mästarbild 2017 i Fotosidan Masters

Nu kan du rösta på din favoritbild i Fotosidan Masters. Årets Mästarbild 2017 koras bland de 60 bilder som publicerats i Fotosidan Magasin under årets omgång. Sista dag att rösta är 1 maj. Läs mer ...

Fåglar, svartvitt och många tester

Vi testar Fujifilm X-T20 och X100F, Panasonic Lumix GH5, nya objektiv från Canon och Nikon. Vi testar också Lightroom mot Capture One. Bildteman är Fåglar och Svartvitt. Fotosidan Magasin 3/2017 finns ute i butik nu. Läs mer ...

Canon EOS 5D Mark IV får C-log

I vårt test av Canon Eos 5D Mark IV gav vi minus för att kameran saknade C-log. Canon har tagit fasta på kritiken och nu kan 5D Mark IV uppgraderas och få C-log, som bland annat kan ge större dynamiskt omfång. Läs mer... 4

Kompakt videozoom med EF-fattning

Canon CN-E 70-200mm t/4,4 L IS KAS S är en relativt kompakt zoom för filmning. Objektivet tecknar ut småbildsformatet och har motorzoom och bildstabilisering. Den motordrivna zoomningen kan fjärrstyras. Läs mer...

Kända fotografer skildrar Italien

Fotograferna Anders Petersen, Lorenzo Castore och Martin Bogren verkar alla i en tradition starkt präglad av Christer Strömholm. Dunkers kulturhus visar en utställning, kallad ITALIA, med bilder från Italien tagna av de tre fotograferna. Läs mer... 2

Elinchrom ELB 400 Hi-Sync Promotion