Rineke Dijkstra Hasselbladpristagare 2017

1994 började Rineke Dijkstra fotografera den sexåriga flyktingen Almerisa Sehric från Bosnien. Sedan har Rineke porträtterat Almerisa genom livet, från ung flicka till mamma.

Den nederländska konstnären Rineke Dijkstra har utsetts till 2017 års mottagare av Hasselbladstiftelsens internationella pris i fotografi. Prissumman är 1 miljon kronor och delas ut den 9 oktober.

Dagen efter öppnar en utställning med hennes verk på Hasselblad Center och boken Rineke Dijkstra – Hasselblad Award 2017 publiceras.

Under de senaste 30 åren har Rineke Dijkstra etablerat sig som en av de mest framstående och internationellt hyllade konstnärerna som arbetar med foto- och videoporträtt. Hennes storskaliga fotografier och filmer fokuserar ofta på barn, ungdomar och unga vuxna och erbjuder subtila utforskningar av formandet och framställningen av identitet. Rineke Dijkstra ägnar sig åt en existentiell fotografi, men en som uppmuntrar oss att fokusera på utbytet mellan fotografen och motivet, samt på förhållandet mellan betraktaren och den betraktade.

Bland hennes tidigaste verk från början av 1990-talet finns en serie fotografier som visar mödrar och deras nyfödda barn ögonblicken efter förlossningen, lika-så porträtt av tjurfäktare direkt efter att de har lämnat arenan. I dessa arbeten strävade Rineke Dijkstra efter att fånga ett tillstånd av motsägelsefulla känslor – utmattning, glädje, rädsla, lättnad – som upplevs samtidigt under extrema förhållanden.

I serien Beach Portraits (1992–2002) porträtterade hon barn och ungdomar på stränder i Öst -och Västeuropa och USA. När de står framför hennes storformatskamera återspeglas på ett gripande sätt sårbarheten och självmedvetenheten under övergångsperioden från barn till ungdomar.

Beach Portraits 1992

Ett påfallande särdrag i Rineke Dijkstras konstnärskap är hennes långsiktiga projekt, där hon fotograferar samma personer under flera år och bevittnar förändringarna såväl som de utmärkande dragen i deras personligheter. Det mest uppmärksammade av dessa projekt som ännu är pågående inleddes 1994, när Rineke Dijkstra stötte på och fotograferade en sexårig bosnisk flicka, som heter Almerisa Sehric, på en nederländsk flyktingförläggning för asyl-sökande. Hon har fortsatt att fotografera Almerisa med några års mellanrum och dokumenterat hennes övergång till tonåring, därefter till en ung vuxen som blir en del av den nederländska kulturen och så småningom blir förälder. Genom att porträttera en individ och hennes personliga resa från att vara en flykting till att vara en del av ett nytt samhälle, har denna serie haft ständig aktualitet i över 20 år. 

Almerisa 1994 och 2008

Serien Olivier (2000–2003) visualiserar en annan typ av fysisk och psykisk utveckling, nämligen när en ung man blir soldat – från hans värvning i den franska främlingslegionen och under hans år i tjänst. På ett liknande sätt har Rineke Dijkstra fotograferat nybörjare i den israeliska armén, som exempel-vis den kvinnliga soldaten Shany, som hon fotograferade på hennes första inkallelsedag i uniform fram till att hon lämnar armén (2002–2003).

Olivier i franska främlingslegionen, Korsika 2001.

Sedan mitten av 1990-talet har Rineke Dijkstra breddat sin unika porträttform till video i ömsinta studier av unga människor. Videoverk som The Buzz Club, Liverpool, UK/Mystery World, Zaandam, NL (1996–1997) och The Krazyhouse (Megan, Simon, Nicky, Philip, Dee), Liverpool, UK (2009) visar tonåringar på lokala klubbar som dansar till sin favoritmusik i flerkanalsvideoinstallationer. De två videoverken I See A Woman Crying (Weeping Woman) och Ruth Drawing Picasso, båda gjorda 2009 på Tate Liverpool, fokuserar på barns uppmärksamma reaktioner på konstverk. I senare videoverk från 2014 har Rineke Dijkstra filmat flickor som repeterar på en rysk gymnastikskola eller har audition för den prestigefyllda Vaganova Ballet Academy i S:t Petersburg. Filmerna visar någonting mänskligt i skönheten och perfektionen.

Ruth Drawing Picasso, videoporträtt 2009.

Stiftelsens motivering till valet av Rineke Dijkstra som 2017 års Hasselbladpristagare lyder:

"Rineke Dijkstra är en av de mest betydelsefulla samtida konstnärerna som arbetar med fotografiska porträtt. Hennes storskaliga fotografier fokuserar på temat identitet. Hon fångar ofta sina modeller i perioder av förändring eller i ögonblick av sårbarhet. Rineke Dijkstra arbetar med serier och hennes bilder för tankarna till den visuella skärpan i sextonhundratalets nederländska port-rättmåleri. Hon skapar intima gestaltningar av sina modeller, samtidigt som hon ger en antydan om deras livsvillkor. Rineke Dijkstras utforskningar av porträtt omfattar även video. Hennes filmarbeten med fixerad kamera resulterar i bilder som tycks vara rörliga fotografier och som förändrar vår förståelse av den flytande gränsen mellan stillbild och rörlig bild."

Årets jury, som nominerat pristagaren till Hasselbladstiftelsens styrelse, har bestått av:

Duncan Forbes, ordförande
Curator och skribent baserad i London och Los Angeles, och gästforskare vid Institutet for Modern and Contemporary Culture, University of Westminster, London

Jennifer Blessing
Överintendent, fotografi, Solomon R. Guggenheim Museum, New York

Simon Njami
Curator och skribent, Paris

Esther Ruelfs
Chef för Photography and New Media Department, Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg

Mark Sealy
Curator och chef, Autograph ABP, London



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-03-09. Läst av 2336 personer.

Rineke Dijkstra


 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2017-03-16 17:54   revox
Kul idé att fotografera personer under lång tid, men rent fotografiskt var det väl ovanligt tråkiga och mediokra bilder? (eller är det bara jag som är bitter ;) )
2017-03-18 21:55   Dubbelolle
Ja det är ord och inga visor, när dom där övermänniskorna (curatorer o överintendenter o andra djupingar) har kommit överens så är hon ju helt klart en av dom mest betydelsefulla samtida konstnärerna, sen att bilderna är skittråkiga spelar ju ingen roll. Den här iden att ta bilder på folk med några års mellanrum känns ju verkligen unik, ungefär som ett familjealbum. LO

Merläsning

TEST: Canon EF 16-35/2,8L III USM

En uppdatering av Canons 16-35/2,8 har efterfrågats i flera år. Nu står det klart varför Canon inte stressat fram EF 16-35/2,8L III. De har utnyttjat tiden till att få fram en vidvinkelzoom med optiska prestanda som få objektiv med fast brännvidd når upp till. Läs mer...

Har du fotat övergivna platser?

Nu har du chansen att få någon av dina bästa bilder på en övergiven plats publicerade i Fotosidan Magasin. Alla publicerade bilder får feedback av ett proffs. Förutom "övergivna platser" har vi också tema "närbild". Läs mer ...

Nytt på Fotosidan

Vi har släppt lite nya saker - aktivitetspoäng, uppfräschning av bildvisningssidor och lite andra detaljer. Läs mer...

Kulturama-elever lär sig modefoto av brittiska proffs

Eleverna på Kulturamas högre utbildning i fotografi hade nyligen en workshop tillsammans med en brittisk modefotograf och en "set designer". Fotosidan passade på och gjorde ett besök under workshopen. Läs mer...

Höga böter för drönarfotografering i naturreservat

En uppsalabo använde en drönare för att fotografera smålom i ett naturreservat. Nu tvingas han betala 33 000 kronor i böter för artskyddsbrott och otillåten miljöverksamhet. Läs mer... 30

Kalle Assbring vinnare av Svenska Fotobokspriset 2017

Kalle Assbrings bok "Fadern, Sonen och Göran" har tilldelats Svenska Fotobokspriset 2017. Boken berättar om mordet på Kalles far Göran i Eritrea 1983. Läs mer...

Reportage från norsk naturfotofestival

Lena Holm har gjort ett intressant reportage i sin blogg från den norska naturfotofestivalen i Ski. Läs mer ...

Nya bilder i Galleri FS

Nya bilder i Galleri FS bland annat Andreas Christensens vackra LOST. Läs mer...

Naturbilder med skav

Som barn växte Nic Kruys upp i en nationalpark i Wales och som 13-åring fick han sin första kamera. Att han skulle fotografera naturen som vuxen var nästan förutbestämt. Läs mer...

TEST: Sony FE 50/1,4 ZA, 50/1,8 och 50/2,8 Macro

Sony har fått en del kritik för att de varit långsamma med att bygga upp ett objektiv­utbud till sina spegelfria kameror. Men i en del av utbudet har du gott om alternativ: normalobjektiv. Vi har testat tre nya normaler från Sony med tydligt skilda egenskaper. Läs mer... 2

Aifo AB - Elinchrom Quadra Living Light Set