Utställning
The Walther Collection är en av världens störst växande samlingar av fotografi och videokonst. Fotografiskas utställning Time and Again presenterar över 800 fotografier från förra sekelskiftets Europa till vår nuvarande pulserande samtid i Europa, Asien, Afrika och USA.
Samlingen bor i ett öppet museum i hans uppväxtstad Neu-Ulm i Tyskland och har skapats under tjugo år av den tysk-amerikanske affärsmannen Artur Walther i New York.
– Fotografi för mig är ett ständigt sökande och undersökande. Genom den ges möjlighet att få syn på och lära av varandra; att skapa dialog, oavsett etnicitet, kön, ålder, klass eller kultur, säger Artur Walther i ett pressmeddelande.
Walther har fokuserat på fotografi och videokonst sedan 1990-talet. Samlingen har sin utgångspunkt i den tyska skolan med bland andra August Sander, Karl Blossfeldt, Bernd och Hilla Becher och Thomas Ruff. Med tiden har samlingen utvecklats till att innehålla både historiska och nutida fotografer och konstnärer från Europa, USA, Afrika och Asien. Även om många av fotograferna i The Walther Collection är de mest framträdande av sin tid så ingår även samlingen historiska bilder av helt okända konstnärer.
Inför utställningen av Time and Again så har Fotografiska koncentrerat sig på fotografier som skapats i serier eller sekvenser, och har valt ut mer än 800 bilder av 34 fotografer från 10 av världens länder. Utställningen omfattar Muybridges berömda serier till dagens jämlikhetskamp i Sydafrika, via Avedons Family-bilder av bland andra Ronald Reagan.
Utställningen Time and Again pågår 12 februari – 15 maj på Fotografiska i Stockholm.
7 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Kull att Fotografiska alltid måste använda världens i sinna pressreleaser, skulle vara intressant att ställa detta ord i förhållande till någonting ex Modernas samling eller MOMAs, eller är det bara antalet som är viktigt eller dess kvalitet, tja jag bar undrar. Det finns aldels för många med för mycket pengar som bygger mausoleum över sig själva utan att samlingen får en uppgift.
Och kul att du alltid måste hacka på Fotografiska ;)
Veckans minst oväntade nyhetskommentar (fast den dröjde längre än väntat) ... ;)
Tja marknadsför man sig som en världsplats för fotografi utan att leva upptill det så får man räkna med att någon uttrycker sig kritiskt. Nu när de dessutom försökt påskina att det är de själva som har producerat utställningen när det i självvärdet som vanligt är producerad någon annanstans. Jämför bara med vad jag har sett på andra ställen och vad fotografiska visar gärna med epitetet värld i någon variant.
"one of the most important private collections of photography in the world" skriver la maison rogue om samlingen så Fotografi är ju inte helt ensamma om att använda det där ordet.
Jo utställningen kommer därifrån, så de är nog lika angelägna att upphaussad en privat samling som det knappast pratas om i fotovärlden. Så sådan epitet som världens behövs tydligen för att locka publik. Vist femtio August Sands, ett antal Blossfeldt plus Goldblatt. Sen vågar man nog inte som vanligt hoppas på en katalog när det gäller Fotografiska.
Lite nyprintade bilder och en massa nakna kvinnor.
Inte någon information om när printarna var gjorda. Vad är grejen? Fotohistorien är det i alla fall inte.
Tack Carsten, inte förvånad. Enligt Fs kurators skulle August Sanders bilder var silvergelatin men i övrigt så låter det lika ila som Birgitta Rubin anmälan av FS jubileums utställning föra året http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/fotografiska-firar-fem-ar-med-en-repris/ ärligt talat så har inte Fotografiska över huvet talat klarar av det pedagogiska krav som man bör ställa på något som så gärna villa leva med epitetet museum. Anser fortfarande att man måste lämna Stockholm för att se de riktigt bra utställningarna.