Foto: Martina Holmberg

Fotoskola: Del 4 - Öva upp ditt seende

Fotografering handlar i grund och botten inte om teknik, utan en vilja att skapa bilder. Vilka slags bilder vill du ta? Häng med Martina Holmberg, som ger dig några kreativa utmaningar i din jakt på ett eget bildspråk.

Det här är lektion 4 i vår fotoskola. Har du lärt dig det viktigaste om bländaren, slutaren och ISO-talet ännu? Om inte, börja med lektion 1lektion 2 och lektion 3! Om du vet hur kameran fungerar blir du friare i ditt kreativa utforskande – då kan du ju göra bilderna på precis det sätt du önskar. Vill du ha en riktigt grundläggande introduktion till fotografi? Hoppa då ända till lektion 0.

Den här lektionen är ett utdrag ur kapitlet Öva upp ditt seende i boken Bättre bilder / iPhone av Martina Holmberg. Även om boken förstås innehåller mycket mer (särskilt om appar och annat kul du bara kan ha med en mobilkamera) är allt innehåll i den här artikeln lika relevant för dig som plåtar med kompakt- eller systemkamera.

Bilden togs med en iPhone och har behandlats med apparna PictureShow och SwankoLab. Foto: Martina Holmberg

Se dig omkring

Det är skillnad mellan att titta och att se. Det mesta passerar obemärkt om man bara tittar utan att faktiskt se. Att se betyder att man på något vis reflekterar över det man tittar på. När du ser tillåter du dig att upptäcka din omgivning och hitta det intressanta i vardagen och närmiljön. Du gör det genom att iaktta saker och ting lite mer kritiskt, genom att bearbeta synintrycken lite mer medvetet. Du bestämmer dig helt enkelt för att se, istället för att bara titta.

Och när du väl börjat se, får du nästan automatiskt på dig fotoglasögonen. Dina sinnen blir mer mottagliga för det som sker omkring dig och du upptäcker en massa nya motiv. Det händer liksom av sig självt.

Många fotograferar nästan bara under resor och högtider. Det är ju naturligt, men då missar man alla intressanta motiv i vardagen. För livet består ju av ganska få högtider, med en väldig massa vardagar emellan.

Därför är det ofta mer intressant att fotografera det som inte är så tillrättalagt och glamoröst. Försök att hitta motiv som känns intressanta, trots att de är alldagliga. Kanske är det din sovande sambo (lite elakt), dina sömndruckna barn vid frukostbordet, din chef med slipsen på sniskan, en märklig hund på gatan eller ditt eget ansikte under en stark sinnesstämning. Valet av motiv är fritt och bara du bestämmer om det är värt att bevara. 

Bilden togs med en iPhone och har behandlats med appen Hipstamatic. Foto: Martina Holmberg

Testa ett tema

Ett bra sätt att öva upp seendet är att ge sig själv små, men tydliga uppgifter. Pröva till exempel att under en dag fotografera ett visst tema. Då kommer du att söka efter nya motiv med ett öppet sinne. Varför inte låta temat för dagen vara skuggor och skuggspel? När du letar efter motiv, kommer du säkert att hitta och iaktta spännande skuggspel som du i vanliga fall skulle ha passerat utan att ens lägga märke till.

Under hösten står solen lågt, och skuggorna blir långa och dramatiska. De kan avteckna sig mot husväggarna som hotfulla varelser eller skapa spännande skuggspel i dina porträtt. En miljö som med högsommarljusets korta skuggor ser tråkig ut, kan en eftermiddag i oktober förvandlas till ett fantastiskt motiv. 

Bilden togs med en iPhone och har behandlats med appen Best Camera. Foto: Martina Holmberg

Lek med perspektiven

Om du slentrianmässigt lyfter kameran till ögonhöjd varje gång du knäpper, kommer bilderna i längden att kännas enformiga. Därför måste du röra lite på dig. Gör det riktigt obekvämt för dig en dag och fotografera liggande, stående, på en stol, uppochned och så vidare. När du sen tittar på bilderna upptäcker du hur de nya perspektiven gett dig mångfald och variation.

Naturligtvis behöver man inte ha som vana att göra det obekvämt för sig, men det är lärorikt att se hur bilderna förändras med nya, oväntade perspektiv. Att ta bra bilder handlar mycket om att tänja på gränserna och våga vara lite knäpp när man knäpper. iPhonekameran är så liten och behändig att du kommer åt att fotografera nästan överallt. 

Bilden togs med en iPhone och har behandlats med appen Plastic Bullet. Foto: Martina Holmberg

Spännande former

Spännande former finns överallt; en dimmig fönsterruta i närbild, struktur på en husvägg, en ostmacka, rost på en tunna, en växt i närbild. Eller varför inte soporna eller surnad mjölk i vasken?! Gå riktigt nära när du fotograferar det där vattenglaset. Vad händer med formerna? Det mesta kan bli till spännande former. Det beror på hur du fotograferar och vad du gör med bilden efteråt. Det är bara du som sätter gränserna. 

Bilden togs med en iPhone och har behandlats med appen Infinicam. Foto: Martina Holmberg

Skapa djup

Det är ganska enkelt att skapa djup i en bild så att den upplevs som mer tredimensionell. Du delar in scenen du har framför dig i tre plan: förgrund, motiv och bakgrund. I den färdiga bilden kommer ögat sen att vandra mellan de tre planen, från förgrunden, via motivet, till bakgrunden. Det här är ett bra sätt att tänka när du befinner dig i en tråkig miljö där det finns något du absolut vill fotografera. För att ge bilden ett djup kan du då hålla ett färgglatt föremål riktigt nära kameran. Det kan vara en halsduk, en blomma eller vad du nu har till hands. Det färgglada föremålet blir till en suddig förgrund som ramar in huvudmotivet och ger djup i bilden. Du kan också söka efter parallella linjer som leder ögat in i bilden. En gata, en trottoar eller ett staket kan fungera. 

Bilden togs med en iPhone och har behandlats med appen Infinicam. Foto: Martina Holmberg

Skjut från höften

Ett roligt sätt att hitta nya perspektiv är att fotografera utan att titta i kameradisplayen. Genom att fotografera från höften får du oväntade resultat och spännande vinklar som kan ge känslan av att ha fångat ett ögonblick i farten. Bilderna blir ofta sneda, suddiga och oberäkneliga. Många av dem kommer att bli oanvändbara. Men kanske hittar du guldkorn som får dig att fundera i nya banor. Ofta upptäcker man nya vinklar som man sedan kan söka naturligt när man fotograferar. Ett förslag är att stänga av ljudet på kameran med ljud-av-reglaget på sidan av iPhone och hålla fingret på avtryckaren. Fota sen hej vilt i konstiga vrår och vinklar under en hel dag. Hur skiljer sig bilderna från dem som du fotograferat som vanligt? Finns det nya perspektiv som du inte skulle ha tänkt på om du fotat efter att ha kikat på displayen? 

Bilden togs med en iPhone och har behandlats med appen Infinicam. Foto: Martina Holmberg

Gå vidare: Ta snapshots!

Ögonblicksbilder, eller snapshots på engelska, lanserades som begrepp av film- och kameratillverkaren Kodak redan år 1900 i samband med att företaget släppte sin kamera Brownie till försäljning. Kameran var en låda med en avtryckarknapp och en vev för att dra fram filmen. Det var allt – och fullt tillräckligt. Det blev succé.

Plötsligt var det möjligt att ta snabba ögonblicksbilder – enkla vardagsbilder, för att minnas – utan att bekymra sig om slutartid, bländare, filmens känslighet eller framkallning och kopiering av bilderna. Devisen var »You push the button, we do the rest«. Ögonblicket stod i fokus: semestern, familjehögtiden, eller bara känslan av gardinen som vajade i fönstret.

Teknikutvecklingen har under hela 1900-talet gått i rasande fart. En flod av kameramodeller har lanserats med braskande reklam. Och vi har ryckts med. Vi har i omgångar köpt nya kamerahus, häftigare objektiv, blixtar och stativ. Och filter och mojänger och ... Ja, vi har försökt hänga med, och göra så bra bilder som möjligt med alla prylar. Men nu ligger prylarna ändå där i en kartong på vinden.

Nu, drygt 110 år senare, sluts cirkeln.

Plocka fram din kamera – enklaste mobilkamera eller snofsigaste systemkamera.

Hur var det nu? Ja just det: Ögonblicksbilder! Enkla vardagsbilder, för att minnas. Ser du gardinen som vajar i fönstret? 

Bilden togs med en iPhone och har behandlats med appen Hipstamatic med Dreampop-blixt. Foto: Martina Holmberg

I nästa avsnitt återvänder vi till Viktor Sundberg – kamerateknikgurun – som tar en titt på hur du lär dig tolka och kompensera för fel i kamerans ljusmätare. Det är när man förenar kamerateknik och kreativitet de bästa bilderna blir till. Allt behövs!

Övningsuppgifter

Tills vi ses nästa gång: ta nu ut svängarna rejält i ditt fotograferande! 

  • Gör något helt utflippat – något du aldrig har gjort förut. Ta bilder på en lyktstolpe. Eller en ostmacka. Eller på stan, helt på måfå. Tänk fritt och högt – eller tänk för all del inte alls. Plåta bara! Vilka slags guldkorn kan du sedan hitta bland dina bilder? Finns det något spår som kan vara värt att utforska lite mer medvetet? 
  • Välj ett tema för ditt fotograferande under en dag. Välj något som du fokuserar på, till exempel soptunnor, moln, staket, händer, abstrakta mönster, linjer, färgen rött ... eller något annat. Du bestämmer.
  • Välj grodperspektivet för alla din fotografering under en dag, eller skjut dina bilder från höften. Vilka slags fynd kan du göra bland bilderna du skapar på det sättet?
  • Fundera på det här: måste en bild vara skarp och korrekt exponerad för att vara bra?
     
Bilden togs med en iPhone och har behandlats med appen Plastic Bullet. Foto: Martina Holmberg

© Copyright 2011–2012 DEXT/HME Publishing AB och Martina Holmberg. Denna artikel bygger i på utdrag ur boken Bättre bilder / iPhone av Martina Holmberg, och publiceras i överenskommelse med förlaget.



Av Tobias Hagberg 2012-04-02
Läst av 18281 besökare
2012-04-02 15:44   Karl2
Vi försökte med detaljer på byggnader i staden. Resultatet blev förvånansvärt. Behöver inte resa till Grekland för att se snickar och murarglädje. Det finns vackra saker på nära håll.
2012-04-02 19:15   Aninfidel
Är det bara jag som blir tappar intresset direkt när bilder "görs intressanta" med Hipstamatic och dylikt...
forry4U   2012-04-03 09:58
+ 1 på den
Karl2   2012-04-03 10:36
Färgerna är så urlakade och usla att det inte längre är fråga om fotografering.
Martin F   2012-04-03 10:45
Tänkte faktiskt själv skriva nåt om det... en dålig/alldaglig bild blir ju inte bättre för att man manglar den i en app som ska få den att se ut som en blekt gammal polaroidbild eller nåt. Effekter kan vara kul, men utgångsmaterialet måste ju ha ett visst bildvärde också. Enligt mig i alla fall. Annars blir det ungefär lika kul som när man hittade akvarellfiltret i Photoshop för 10 år sedan eller vad det kan ha varit.
sniper1   2012-04-03 21:38
Håller med fullständigt!
Lasse.K   2012-04-06 09:12
Plus från mig också!
Turbo56   2012-04-06 10:01
Håller helt med, men om det enda man har att fotografera med är en iPhone så är det väl bara att köra med den men skippa alla extra applikationer som bara försämrar resultaten.
Det viktigaste är väl att ta bilder inte med vilken utrustning.
alexnordstrom   2012-04-06 15:54
+1, förstår inte varför man ens tar med en guide till iPhone-foto dessutom med titeln "öva upp ditt seende" och bara hänvisar till skitbilder tagna med appar.

Många minuspoäng här till FS.
Aninfidel   2012-04-08 15:59
Det tråkiga, för mig, är att jag inte ens stannar upp för att titta på bilden. Jag registrerar på 1/10 sekund att det är ännu ett effekt-snapshot och där försvinner direkt mitt intresse utan att jag ens hinner reflektera. Det spelar ingen roll om det är en bild på en cafe latte från en lite crazy vinkel, eller om det är en fantastisk bild som jag normalt sett skulle försvinna in i, jag ser den inte ens.
Aninfidel   2012-04-08 16:17
...Som fotot ovan på hunden på det gröna gruset eller vad det nu är, taget med "dreampop-blixt" . Förlåt, jag inser att jag är överdrivet negativ här, men vad är det för meningslös bild... Jag blir tom. irriterad av att se sådana bilder... jag lyssnar hellre på hissmusik än att behöva utsättas för det om ni förstår liknelsen. Lol, återigen, ursäkta utbrottet... :) (Speciellt till författaren av artikeln som jag inser säkert är en mycket seriös och kompetent fotograf)
rikitikitavi   2012-06-30 16:52
Kan tyvärr bara hålla med. Visst det är en skitkul grej att ha på telefonen för att göra den dåliga kameran lite roligare. Men det är också allt. Nu i denna tidsålder tycker alla att dom är super fotografer för att de tagit med sin Iphone och lagt på ett hipstamatic filter.
Och i samma andetag vill jag säga att det ligger så bra i tiden med att alla vill skriva sina bloggar/bli kända etc. Av någon anledning tror alla att allt dom gör är så intressant och värt att se/höra hehe.
Jag har själv aldrig sysslat med HDR men fick direkt samma tråkiga känsla för det. Det var ballt typ första 10 bilderna jag såg med det. Sedan efter att ha sett 10 00000000 ointressanta HDR bilder på allt från helt vanliga stugor till himlar och soptunnor kan jag knappt se en HDR bild utan att bli illamående.
Så, nu har jag spytt lite hehe.
Annars fans där en del inspiration för glada amatörer i artikeln:)
/Martin.
2012-04-02 19:31   TVS
Den här artikeln föll mig inte alls i smaken. Snapshots och filter är inte fotografi för mig, och att sätta det under rubriken "Öva upp ditt seende" så känns det som ironi. Tanken om att öva efter teman är god, men att sträva efter att ta snapshots ser jag som själva antitesen till att öva seendet. Titta hellre på etablerade fotografers bilder, gå någon kurs, eller hitta bra guider kring komposition, ljus och foto på nätet.
nopl   2012-04-02 23:59
Japp, för en Leica med ett 35mm på f8 med Tri-X och komposition som var gammal och uttjatad redan -75 är precis vad vi behöver...
Betydligt bättre ide att gå ut med sin iphone och inspireras av sig själv och faktiskt lära sig själv utan pekpinnar, än att låta andra berätta vad som är acceptabelt och ok.

Texten och bilderna i den här lektionen är hämtade från Bättre bilder / iPhone av Martina Holmberg, från DEXT. Boken rekommenderas varmt till alla iPhoneägare och andra som vill får inspiration till kreativt bildskapande.

Köp boken här:


Nya artiklar

Nya tillbehör till Fujifilms X-serie

Fujifilm har sedan tidigare en vidvinkelkonverter till X100 och X100s. Nu kommer en telekonverter tillsammans med flera andra nya tillbehör till X-serien. Läs mer...

Har du fotat vid hav och sjö?

Nu har du chansen att få din bild publicerad i Fotosidan Magasin och samtidigt få feedback från en professionell fotograf. Teman för nr 5/2014 är motorsport, kreativ bildbehandling samt hav och sjö. Läs mer ...

Mässrapport: Gallerister från hela världen visade upp sig i New York

Ett åttiotal gallerier från hela världen visade nyligen upp sig i New York. Christer Strömholms debututställning Vännerna från Place Blanche från 1965 var ett av flera svenska inslag. Läs mer...

Direktbildsfotografering på väg tillbaka

Om man ska tro Focus Nordic är direktbildsfotografering det nya heta inom foto. Samtidigt försöker ett par amerikaner återuppliva den gamla Polaroid type 55-filmen, och kallar den New55. Läs mer... 5

Lomography uppgraderar gamla Russar MR-2

Den gamla supervidvinkeln Russar MR-2 får en uppgraderad version som kallas Russar+. Läs mer... 9

Bildradion besöker Ballen

Göran Segeholm och konstfotografen Hannah Goldstein besöker går på fotoutställning och kollar in Roger Ballens mörka, skruvade värld. Läs mer ...

Microsofts hyllning till Windows XP-bakgrunden

För en dryg vecka sedan, 8 april, slutade Microsoft att officiellt utveckla Windows XP. Företaget passar också på att hylla operativsystemets berömda bakgrundsbild, "Bliss". Läs mer... 4

Pentax 645Z: Snabb mellanformatare med 4K

Pentax andra digitala mellanformatskamera, 645Z, är full med ny teknik. Kameran kan ta 3 bilder per sekund med sin 50 megapixels cmos-sensor. 645Z filmar i både full-HD och ultra-HD (4K). Läs mer... 22

Cirkulärt fisheye från Lensbaby

Lensbaby har gjort ett 5,8 mm fisheye-objektiv som ger en cirkulär bild med 185 graders bildvinkel. Objektivet säljs med fattning för Canon EF och Nikon F. Läs mer... 6

Steve McCurry om att packa resväskan

Fotografen David Alan Harvey träffar kollegan och vännen Steve McCurry, som förklarar hur resväskan packas på bästa sätt inför ett uppdrag. Läs mer...
Senaste nyheter


Senaste blogginläggen
Senaste kommentarerna



Aifo AB - Elinchrom ELC Pro HD Studioblixt





Alltid bra priser på Elinchrom