Artikelserie: Fototeknik

Fototeknik 2 - Rörelse och skärpedjup

Slutartider och rörelser


Slutartiden är helt avgörande för återgivningen rörelser. Kort slutartid fryser rörelser medan lång slutartid framhäver rörelseoskärpa.

Svan 1
Kort slutartid, 1/500 s.

Svan 2
Lång slutartid, 1/15 s.

Vatten
Slutartider 1 s, 1/4 s, 1/15 s, 1/60 s, 1/250 s.

Vilken slutartid som behövs beror helt på hur snabbt motivet rör sig.
 

Panorering
Man rör kameran under exponeringen för att följa med det rörliga motivet. Lämplig slutartid är ofta ca 1/8  - 1/30 s. Det är viktigt att man mjukt följer med motivet och inte avstannar rörelsen när man trycker av. Övning ger färdighet! Ett stativ med trevägs- eller videohuvud kan ibland vara bra för att inte få skakningar i höjdled.

pan
1/15 s med panorering.


Skakningsoskärpa

Detta är den vanligaste orsaken till oskarpa bilder!
Tumregel för handhållen kamera: Tid kortare än 1/brännvidd (för 35mm film).

Exempel: 50 mm => 1/60 s eller kortare 
             400 mm => 1/500 s

Använd stativ! Även ett uselt stativ är ofta bättre än inget alls. Använd naturliga stativ i form av soptunnor, stenar etc. Använd trådutlösare eller självutlösare för att undvika vibrationer.

 
Skärpedjup
Bländaren används inte i huvudsak för att styra exponeringen utan för att styra skärpedjupet. Med skärpedjup menar vi det område i djupled på bilden som vi uppfattar som skarpt. Vid normala fotograferingsavstånd sträcker sig skärpedjupet ca 1/3 mot kameran och 2/3 från kameran. Skärpedjupet ökar (åt båda hållen) med mindre bländare (större tal) eller minskad avbildningsskala.


Skärpedjup

Regeln med tredjedelar gäller inte på mycket korta avstånd. Då fördelar sig skärpedjupet ungefär lika framåt och bakåt.
Avbildningsskalan anger hur stort ett avbildat föremål blir på filmen i förhållande till i verkligen. Detta styrs av brännvidden och avståndet. Avbildningsskalan ökar när vi går närmare vilket då minskar skärpedjupet.

På samma avstånd ökar avbildningsskalan med ökande brännvidd. Detta har gett upphov till missuppfattningen att teleobjektiv ger kortare skärpedjup än vidvinklar. Om vi med teleobjektivet ökar avståndet så att avbildningsskalan blir densamma får vi samma skärpedjup.

Alla objektiv med samma brännvidd ger samma skärpedjup. Man kan alltså inte tillverka ett objektiv som ger större eller kortare skärpedjup.

Med olika avbildningsskala blir skärpedjupet olika. Avstånd 2m, bländare 11.
 

Med samma avbildningsskala blir skärpedjupet lika trots olika brännvidd. Bländare 11.
 

55mm och 180mm brännvidd. Samma bländare (4) och avbildningsskala ger samma skärpedjup.

Sammanfattning:
Litet skärpedjup får vi med:
* stor bländaröppning
* stor avbildningsskala 

Stort skärpedjup får vi med:
* liten bländaröppning 
* liten avbildningsskala
 
Hur får man rätt skärpedjup?
Skärpedjupet är oerhört viktigt för bilden. Det måste anpassas till situationen. Ibland vill man ha stort skärpedjup och ibland litet.
För att få rätt skärpedjup måste man:

1) välja rätt bländare
2) ställa fokus på rätt avstånd


Till vänster bländare 4 och fokus på lövet. I mitten bländare 22 - skärpedjupet räcker inte riktigt till hela bilden. Till höger fokus på stenen mellan lövet och vattnet - nu räcker skärpedjupet över hela bilden.

Hur gör man då detta praktiken? Ja, det är faktiskt ganska svårt då kameratillverkarna verkar ha glömt denna viktiga egenskap hos bilderna. Det finns några olika metoder.

Tabell
Det finns speciella tabeller som visar en brännvidds skärpedjup vid olika avstånd och bländare. Man kan också räkna ut det med enkla formler. Den här metoden fungerar bra men är inte direkt anpassad för fotografering "ute på fältet".

Nedbländningsknapp / skärpedjupskontroll
De flesta bättre systemkameror har en speciell knapp för nedbländning av objektivet till inställd bländare. Normalt är ju den fysiska bländaren helt öppen för att ge en ljus sökarbild och kameran bländar ner strax innan slutaren öppnar. Genom att trycka in denna knapp/spak kan man se skärpedjupet i sökaren. Den här fungarar inte så bra då sökarbilden blir mörk. Det är mycket svårt att se om något är tillräckligt skarpt. Däremot är knappen bra för att se att oskärpan i t ex bakgrunden är tillräckligt oskarp. 

Skala på objektivet
Detta är den metod som fungerar bäst i praktiken. Vissa objektiv har en skärpedjupsskala på objektivet. Med hjälp av denna kan man ställa in rätt bländare/avstånd för ett önskat skärpedjup. Skärpedjupet visas grafiskt för olika bländare. För att få maximalt skärpedjup ska man ställa in det s.k. hyperfokalavståndet.

skala

På bländare 22 är hyperfokalavsåndet 2m. Ställs detta avstånd in räcker skärpedjupet från oändligt till 0,7m. På bländare 11 får vi skärpedjup från 5m till knappt 1m.

DEP mode
Vissa Canon EOS-modeller har inbyggd skärpedjupsautomatik. Man riktar in kameran mot ett närliggande föremål och ett längre bort. Kameran ställer sedan in bländare och avstånd så att skärpedjupet precis täcker detta område. Det här fungerar mycket bra i praktiken. OBS att A-DEP på enklare modeller i stället försöker få rätt skärpedjup genom att använda flera fokuspunkter vilket i praktiken är oanvändbart.



Olle Bjernulf
Publicerad 2005-01-02. Läst av 107008 personer.
2005-01-07 18:44   Slowfinger
Betyg: 5
Ganska grundläggande, men ack så viktigt och därför värt att repetera. Pedagogiskt.
2005-01-07 22:29   maxzomborszki
Bra artikel men jag vänder mig lite mot huruvida man ska ta upp "1/3+2/3-regeln". Som jag nämnt i en tidigare tråd så är detta en generalisering där man kan diskutera huruvida den är något vidare allmängiltig. Personligen tycker jag man ska nämna att skärpedjupet växer snabbare bakom motivet än framför, med avtagande motivavstånd och att det räcker om man inte vill gå djupare på området.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?postid=239966#post239966

Visserligen är den formel för skärpedjup som nämns i mitt inlägg självklart också en förenkling, alla faktorer räknas inte in där utan bara den geometriska strålgången.
2005-01-08 15:54   A.Stridsberg
Betyg: 5
Kan bara fortsätta och berömma i samma anda som kapitel 1. Jag läser, njuter och inspereras! Äntligen läser jag något som jag fattar, och man måste fatta för att lära sig.
2005-01-08 16:53   Landström
2005-01-12 15:52   timofej
Saxat:
**************
Sammanfattning:

Litet skärpedjup får vi med
Stort skärpedjup får vi med
stor bländaröppning
liten bländaröppning
stor avbildningsskala
liten avbildningsskala
**********************

Är det inte något radbrytningsproblem?
2005-03-12 06:07   mrpk
Betyg: 4
Hej hej, hur är det med automatikst skärpedjup på digitala systsmetkameror som har 5 eller flr märpunkter? (som Nikon D70) Är det värdelöst elle rblir resultatte bra?
2005-03-24 08:48   Magnus111
Betyg: 5
Enkel och tydlig !! Mycket bra !
2005-03-30 08:34   Jess
Betyg: 5
Jättebra tips! Vill ta vattenbilder som ser lite trolska ut.. nu vet jag lite mer.. ;D
2005-04-02 23:46   krlh553
Betyg: 4
Skärpedjup borde kunna heta focuslängd.
2005-04-07 17:52   R.Hammar
Betyg: 4
Tack Olle för att du har delat med dig utav dina kunskaper.
2005-04-25 02:08   bengtzing
Betyg: 4
Har lärt mig något nytt IGEN.Tack för det!
2005-05-02 14:00   Krimsan
Betyg: 4
Lite svårt skrivet men bra! =)
2005-05-18 22:41   ingen
Betyg: 4
för någon helt okunnig; hur ändrar man slutartid?
2005-05-23 22:39   psychonauten
Betyg: 5
Extremt bra förklarat! Nu fattar jag för första gången hur dessa tunneleffekter, typiskt använt i skräckfilmer (dock med videokamera) fungerar.., har aldrig hajjat de tinnan! Genom att variera brännvidden på kameran med zoom på objektivet ändrar man avbildningsskalan. Om man då samtidigt går med kameran i motsatt riktning lagom snabbt får man objektet i fokus att vara lika stort samtidigt som storleken på de saker som är framför/bakom ändrar propertioner..!!! Tack, detta var verkligen intressant!! /Robert
2005-06-01 10:16   Ziken
Betyg: 5
Bra förklarat, tack för att du delar med dej av din erfarenhet.
2005-06-09 16:33   sofieed
Betyg: 5
Tack igen. Lär mig mer och mer. Bra med bilder där man gemför olika focus M.m
2005-07-01 13:05   hotfarm
Betyg: 5
Tycker att alla avsnitten är lätta och intressanta. Tack
2005-08-08 17:48   hannaedlundh
Betyg: 4
tack =) äntligen fattar jag det där med skärpedjup
2005-12-07 05:43   SHERIF-K
Betyg: 5
tack för att du finns
2006-01-24 16:42   marqs^
Betyg: 5
tackar tackar! nu är allt mycket klarare vad beträffar skärpedjup
2006-02-28 14:07   MissDeliana
Betyg: 5
Tack för en suverän lektion. Ska ut och testa mina nya kunskaper i skärpedjup snart tror jag bestämt. :)
2006-08-17 02:00   Pirbos
Betyg: 5
Ytterligare nyttig information som jag förhoppningsvis kommer att lära mig mer om. Måste ut och experimenter nu för att det skall sätta sig... tack!
2006-08-17 09:56   lumor_
Betyg: 4
Tack för en trevlig lektion! Ganska grundläggande men det fanns några saker för mig som halvnybörjare att lära mig. Särskilt delen om skärpedjup där vi fick lite mer än de absoluta grunderna var intressant.
2006-09-26 12:18   Sebastian Mandrean
Betyg: 4
Ännu en trevlig lektion! Kanske är fel man att yttra sig kring detta, men borde man kanske inte haft med att ett större bländartal släpper in mindre ljus, vilket kan leda till för mörka bilder? En tanke bara...
2006-10-08 14:21   carllarsen
Hej!

Jag har några invändningar mot en del av det du skriver i artikeln om skärpedjup. Du säger bl a att det går inte att tillverka ett objektiv med samma brännvidd som ett annat objektiv som har ett bättre skärpedjup. Alla objektiv som har samma brännvidd har samma skärpedjup, säger du.
På ett annat ställe säger du att kameratillverkarna tycks ha glömt bort egenskaperna (skärpedjupet) i bilderna.
Detta är inte alldeles korrekt om man skall vara noggrann.

De problem som medför att skärpedjupet blir litet vid stora bländaröppningar (hål) beror på linsernas former. En ideal lins skall samla alla ljusstrålarna i en punkt. Då blir det perfekt skärpedjup i hela bilden. Om man skulle tillverka en sådan lins måste linsens ljusbrytande ytor ha formen av en parabelbåge. Man kan jämföra med parabolantenner och även sk parabolmikrofoner. En parabolantenn reflekterar radiovågorna så att dom samlas i en punkt, där "läshuvudet" sitter. Med en parabolmikrofon kan man fånga upp ljud från en ljudkälla långt ifrån mikrofonen. Principen är densamma om det är ljudvågor eller radiovågor - parabelformen samlar radiovågorna eller ljudvågorna i en punkt. Detta är karaktäristiskt för en parabel. Om man illustrerar i två dimensioner i ett rätvinkligt koordinatsystem så beskriver grafen av en godtycklig andragradsekvation en parabel.
Det går alltså att tillverka ett objektiv som har ett bättre skärpedjup än ett annat objektiv med samma brännvidd - om man slipar linsernas ljusbrytande ytor till parabelformer. Då blir det full skärpa i hela bilden oberoende av avstånden och hela problemet med skärpedjup försvinner helt. Varför slipar man inte linserna till parabelform istället då? Svar: det är tekniskt mycket svårt att slipa sådana linser. Å andra sidan finns det faktiskt sådana linser i vissa kameror och dom kallas för fixfocusobjektiv. Med sådana objektiv försvinner inte bara problemen med dåligt skärpedjup - man slipper även att ställa in avstånden, dvs focus i bilden.
Istället för en parabelform använder man sfäriska linser som är mycket lättare att tillverka.



a



Betrakta området (a) i mitten som är gemensamt för båda cirklarna. Det beskriver formen hos en sfärisk lins.
Den sfäriska formen är en approximation av en parabolisk form och den överensstämmer bäst med en parabolform i centrum av linsen, dvs där linsen är som tjockast. De ljusstrålar som träffar linsen längst ut, där linsen är tunn samlas inte i en punkt som ljusstrålarna i mitten av linsen. Dessa sk randstrålar sprider sig över hela bilden och det är dessa som gör att bilden blir suddig. Med en bländare avskärmas dessa randstrålar, som alltså inte släpps igenom och därför blir skärpedjupet i bilden bättre. Med en stor bländare, alltså ett litet hål, är det endast ljusstrålarna i centrum av linsen som släpps igenom och det är där som den sfäriska approximationen av parabelformen stämmer bäst överens.

Sammanfattning: bländaren avskärmar randstrålarna som gör bilden suddig.

Jag vet inte om jag lyckats beskriva problemen med linsernas former på ett tillräckligt begripligt sätt och om du har några frågor får du gärna höra av dig.

Med vänlig hälsning
Lars Erlandsson
2006-11-09 03:29   Lasse Cormin
Betyg: 4
Tack för en informativ, lättbegriplig, tydlig och bra illustrerad artikel.
Jag har endast elektronisk sökare, inte optisk, på min Canon Powershot S3 IS. Jag har än så länge mycket liten fotovana, men har redan börjat märka saknaden av optisk sökare vid manuell fokusering.
Också jag har tyckt att inställningarna för att kontrollera skärpedjupet är långt ifrån lättanvända på min kamera. Eftersom jag i första hand är intresserad av skönhet, estetik och känsla i bilderna tycker jag att skärpedjupet är mycket viktigt i en bild.

Vänliga hälsningar.
Lasse Cormin
2007-01-04 14:42   cheetah1
Betyg: 5
Tacktack! Jag gillar att experimentera och lära mig själv, men att ha läst lite innan skadar defenitivt inte. Mycket bra. Nu vet jag dessutom vad den konstiga skalan på sigmaobjektivet är till för.. :)
2007-04-01 16:28   Chewbacca
Betyg: 4
Enkelt och konkret. Mycket bra. Bra att få førklarat enkelt istællet før att læsa text som mest verkar gå ut på att gøra det svårare att ta till sig allt. Keep it simple is the key!
Tack
2007-08-21 19:40   duce1098
Betyg: 4
mycket bra och nyttig fackta för oss nybörjare nu har man en till sak att öva på
2008-02-04 16:14   esphoto
Betyg: 5
Strålande! Vi håller på med detta i skolan, men det är ju lite svårt i början.
2008-03-07 19:32   renmar
Betyg: 5
har bara en sak att säga!
Ja haaaa!

/Andreas
2008-07-06 12:06   Patrik Sebek
Betyg: 5
Stort tack från en nybörjare. Dock kändes avdelningen med skärpedjupet lite rörigt för egen del, men man får väl läsa igen och prova praktist. :o)
2009-04-10 11:20   Lenali
Betyg: 5
Suveränt bra. Mycket användningsbart för oss "glada amatörer"
Mvh Lena

Nya artiklar

Fotografins historia visas på Fotografiska

The Walther Collection ären av världens störst växande samlingar av fotografi och videokonst. Fotografiskas utställning Time and Again presenterar över 800 fotografier från förra sekelskiftets Europa till vår nuvarande pulserande samtid i Europa, Asien, Afrika och USA. Läs mer... 4

Publicera dina bästa sportbilder!

Ta chansen att publicera dina bästa bilder i Fotosidan Magasin. Till nummer 3/2016 är våra teman "Hav och sjö" samt "Sportfoto". De publicerade bilderna får feedback från en professionell fotograf. Läs mer ...
Annons

HD prövar om målning är plagiat

Högsta domstolen kommer att avgöra om konstnären Markus Andersson gjorde ett plagiat när han målade av Lembergs foto av Christer Pettersson. Läs mer... 2

'Läsarna ser ändå inte om bilderna är oskarpa'

Allt fler dagstidningar gör av sig med sina fotografer för att spara pengar. I en diskussion om sänkt bildkvalitet uppges Mittmedias redaktionell chef ha sagt att läsarna av Länstidningen Södertälje ”är så gamla att de ändå inte ser att bilderna är oskarpa”. Läs mer... 11

Instagram hanterar äntligen flera konton

Många fotografer gläds åt att Instagram-appen nu ger stöd för att hantera dubbla konto, exempelvis ett konto för privata bilder och ett för portfoliobilder. Läs mer... 1

Nordiska Förbundet för Fotografi utökas

Det danska riksförbundet Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) har nu gått med i Nordiska Förbundet för Fotografi (NFFF). Därmed är fotoklubbarna i Sverige, Norge, Finland och Danmark samlade under ett paraply. Läs mer... 1

Samyang Xeen-serien växer

Redan när de tre första objektiven i Samyangs professionella videoserie Xeen presenterades förra året utlovades ytterligare tre objektiv. Två är här nu, och det sjätte kommer senare i år. Läs mer...

Göran Strands nattbilder blir frimärken

Göran Strands vackra norrskensbilder kommer i slutet av året ut i form av frimärken. Det är en serie med fem bilder som samtliga är tagna i Jämtland. Läs mer... 5

Drömjobbet: Bröllopsfotograf i Paris

Magdalena Martin ”nyper sig i armen varje dag” – för med en blandning av hårt arbete, talang och en dos våghalsighet lever hon sin dröm som bröllopsfotograf i romantikens högborg Paris. Läs mer... 2

Organiska sensorer ger större dynamiskt omfång

Panasonic presenterar en ny sensorteknik för snabba videosensorer med global slutare. Tekniken är byggd runt ett tunt organiskt ljuskänsligt lager. Den nya tekniken ger bland annat drastiskt bättre dynamiskt omfång. Läs mer... 4



Elinchrom Skyport Plus HS