Annons
Artikelserie: Fototeknik

Fototeknik 2 - Rörelse och skärpedjup

Slutartider och rörelser


Slutartiden är helt avgörande för återgivningen rörelser. Kort slutartid fryser rörelser medan lång slutartid framhäver rörelseoskärpa.

Svan 1
Kort slutartid, 1/500 s.

Svan 2
Lång slutartid, 1/15 s.

Vatten
Slutartider 1 s, 1/4 s, 1/15 s, 1/60 s, 1/250 s.

Vilken slutartid som behövs beror helt på hur snabbt motivet rör sig.
 

Panorering
Man rör kameran under exponeringen för att följa med det rörliga motivet. Lämplig slutartid är ofta ca 1/8  - 1/30 s. Det är viktigt att man mjukt följer med motivet och inte avstannar rörelsen när man trycker av. Övning ger färdighet! Ett stativ med trevägs- eller videohuvud kan ibland vara bra för att inte få skakningar i höjdled.

pan
1/15 s med panorering.


Skakningsoskärpa

Detta är den vanligaste orsaken till oskarpa bilder!
Tumregel för handhållen kamera: Tid kortare än 1/brännvidd (för 35mm film).

Exempel: 50 mm => 1/60 s eller kortare 
             400 mm => 1/500 s

Använd stativ! Även ett uselt stativ är ofta bättre än inget alls. Använd naturliga stativ i form av soptunnor, stenar etc. Använd trådutlösare eller självutlösare för att undvika vibrationer.

 
Skärpedjup
Bländaren används inte i huvudsak för att styra exponeringen utan för att styra skärpedjupet. Med skärpedjup menar vi det område i djupled på bilden som vi uppfattar som skarpt. Vid normala fotograferingsavstånd sträcker sig skärpedjupet ca 1/3 mot kameran och 2/3 från kameran. Skärpedjupet ökar (åt båda hållen) med mindre bländare (större tal) eller minskad avbildningsskala.


Skärpedjup

Regeln med tredjedelar gäller inte på mycket korta avstånd. Då fördelar sig skärpedjupet ungefär lika framåt och bakåt.
Avbildningsskalan anger hur stort ett avbildat föremål blir på filmen i förhållande till i verkligen. Detta styrs av brännvidden och avståndet. Avbildningsskalan ökar när vi går närmare vilket då minskar skärpedjupet.

På samma avstånd ökar avbildningsskalan med ökande brännvidd. Detta har gett upphov till missuppfattningen att teleobjektiv ger kortare skärpedjup än vidvinklar. Om vi med teleobjektivet ökar avståndet så att avbildningsskalan blir densamma får vi samma skärpedjup.

Alla objektiv med samma brännvidd ger samma skärpedjup. Man kan alltså inte tillverka ett objektiv som ger större eller kortare skärpedjup.

Med olika avbildningsskala blir skärpedjupet olika. Avstånd 2m, bländare 11.
 

Med samma avbildningsskala blir skärpedjupet lika trots olika brännvidd. Bländare 11.
 

55mm och 180mm brännvidd. Samma bländare (4) och avbildningsskala ger samma skärpedjup.

Sammanfattning:
Litet skärpedjup får vi med:
* stor bländaröppning
* stor avbildningsskala 

Stort skärpedjup får vi med:
* liten bländaröppning 
* liten avbildningsskala
 
Hur får man rätt skärpedjup?
Skärpedjupet är oerhört viktigt för bilden. Det måste anpassas till situationen. Ibland vill man ha stort skärpedjup och ibland litet.
För att få rätt skärpedjup måste man:

1) välja rätt bländare
2) ställa fokus på rätt avstånd


Till vänster bländare 4 och fokus på lövet. I mitten bländare 22 - skärpedjupet räcker inte riktigt till hela bilden. Till höger fokus på stenen mellan lövet och vattnet - nu räcker skärpedjupet över hela bilden.

Hur gör man då detta praktiken? Ja, det är faktiskt ganska svårt då kameratillverkarna verkar ha glömt denna viktiga egenskap hos bilderna. Det finns några olika metoder.

Tabell
Det finns speciella tabeller som visar en brännvidds skärpedjup vid olika avstånd och bländare. Man kan också räkna ut det med enkla formler. Den här metoden fungerar bra men är inte direkt anpassad för fotografering "ute på fältet".

Nedbländningsknapp / skärpedjupskontroll
De flesta bättre systemkameror har en speciell knapp för nedbländning av objektivet till inställd bländare. Normalt är ju den fysiska bländaren helt öppen för att ge en ljus sökarbild och kameran bländar ner strax innan slutaren öppnar. Genom att trycka in denna knapp/spak kan man se skärpedjupet i sökaren. Den här fungarar inte så bra då sökarbilden blir mörk. Det är mycket svårt att se om något är tillräckligt skarpt. Däremot är knappen bra för att se att oskärpan i t ex bakgrunden är tillräckligt oskarp. 

Skala på objektivet
Detta är den metod som fungerar bäst i praktiken. Vissa objektiv har en skärpedjupsskala på objektivet. Med hjälp av denna kan man ställa in rätt bländare/avstånd för ett önskat skärpedjup. Skärpedjupet visas grafiskt för olika bländare. För att få maximalt skärpedjup ska man ställa in det s.k. hyperfokalavståndet.

skala

På bländare 22 är hyperfokalavsåndet 2m. Ställs detta avstånd in räcker skärpedjupet från oändligt till 0,7m. På bländare 11 får vi skärpedjup från 5m till knappt 1m.

DEP mode
Vissa Canon EOS-modeller har inbyggd skärpedjupsautomatik. Man riktar in kameran mot ett närliggande föremål och ett längre bort. Kameran ställer sedan in bländare och avstånd så att skärpedjupet precis täcker detta område. Det här fungerar mycket bra i praktiken. OBS att A-DEP på enklare modeller i stället försöker få rätt skärpedjup genom att använda flera fokuspunkter vilket i praktiken är oanvändbart.



Av Olle Bjernulf 2005-01-02
Läst av 101735 besökare
2005-01-07 18:44   Slowfinger
Betyg: 5
Ganska grundläggande, men ack så viktigt och därför värt att repetera. Pedagogiskt.
2005-01-07 22:29   maxzomborszki
Bra artikel men jag vänder mig lite mot huruvida man ska ta upp "1/3+2/3-regeln". Som jag nämnt i en tidigare tråd så är detta en generalisering där man kan diskutera huruvida den är något vidare allmängiltig. Personligen tycker jag man ska nämna att skärpedjupet växer snabbare bakom motivet än framför, med avtagande motivavstånd och att det räcker om man inte vill gå djupare på området.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?postid=239966#post239966

Visserligen är den formel för skärpedjup som nämns i mitt inlägg självklart också en förenkling, alla faktorer räknas inte in där utan bara den geometriska strålgången.
2005-01-08 15:54   A.Stridsberg
Betyg: 5
Kan bara fortsätta och berömma i samma anda som kapitel 1. Jag läser, njuter och inspereras! Äntligen läser jag något som jag fattar, och man måste fatta för att lära sig.

Nya artiklar

Webb-TV om Panasonic LX100 och GM5

Martin Agfors har träffat en japansk reprentant för Panasonic som berättar om utvecklingen av kvalitetskompakten LX100 och den kompakta systemkameran GM5. Läs mer... 2

Nya objektiv från Voigtländer till Leica M

Voigtländer lanserar tre objektiv med Leica M-bajonett. Brännvidderna är 14, 35 och 40 mm. Läs mer... 10

Panasonic utvecklar makroobjektiv

Under Photokina I Köln meddelade Panasonic att de håller på och utvecklar ett nytt makroobjektiv. Läs mer...

Photokina 2014 - mässrapport del 1

Fotosidans utsände har besökt Canon, Wacom och Sony under Photokina 2014 Läs mer... 7

Tre nya zoomar till Pentax

Pentax ägare Ricoh meddelar att tre nya zoomar är under utveckling till Pentax systemkameror med K-fattning. Läs mer... 4

Ljusstark vidvinkel från Zeiss till Leica M

På förra Photokina för två år sedan utlovade Zeiss ett nytt ljusstarkt objektiv i ZM-serien. Objektivet tycks ha blivit något försenat, men nu kommer det: Zeiss Distagon T* 35 mm f/1,4 ZM. Läs mer... 13

Hasselblad H5D-50c får inbyggd wifi och nya funktioner

Hasselblad uppgraderar den nya cmos-kameran H5D-50c med inbyggd wifi och några nya funktioner. Redan sålda kameror kommer att kunna uppgraderas. Läs mer... 2

Leica S får cmos-sensor och 4K-video

När Leica hänger på cmos-trenden satsar de på 4K-video och snabb seriebildstagning istället för hög upplösning. Läs mer... 11

Leica gör digitalkamera utan skärm

Ska det vara retro så ska det. Leica M Edition 60 är framtagen för uppmärksamma att det är 60 år sedan Leica M3 lanserades. För att vara riktigt retro saknar kameran bildskärm. Läs mer... 31

Videointervju om utvecklingen av Canon 7D Mark II

Fotosidan har pratat med actionfotografen och Canon-ambassadören Richard Walch om utvecklingen av Canon Eos 7D Mark II och några av de nya objektiven. Läs mer... 1
Senaste nyheter


Senaste blogginläggen
Senaste kommentarerna



Aifo AB - Elinchrom ELC Pro HD Studioblixt