Annons
Artikelserie: Fototeknik

Fototeknik 2 - Rörelse och skärpedjup

Slutartider och rörelser


Slutartiden är helt avgörande för återgivningen rörelser. Kort slutartid fryser rörelser medan lång slutartid framhäver rörelseoskärpa.

Svan 1
Kort slutartid, 1/500 s.

Svan 2
Lång slutartid, 1/15 s.

Vatten
Slutartider 1 s, 1/4 s, 1/15 s, 1/60 s, 1/250 s.

Vilken slutartid som behövs beror helt på hur snabbt motivet rör sig.
 

Panorering
Man rör kameran under exponeringen för att följa med det rörliga motivet. Lämplig slutartid är ofta ca 1/8  - 1/30 s. Det är viktigt att man mjukt följer med motivet och inte avstannar rörelsen när man trycker av. Övning ger färdighet! Ett stativ med trevägs- eller videohuvud kan ibland vara bra för att inte få skakningar i höjdled.

pan
1/15 s med panorering.


Skakningsoskärpa

Detta är den vanligaste orsaken till oskarpa bilder!
Tumregel för handhållen kamera: Tid kortare än 1/brännvidd (för 35mm film).

Exempel: 50 mm => 1/60 s eller kortare 
             400 mm => 1/500 s

Använd stativ! Även ett uselt stativ är ofta bättre än inget alls. Använd naturliga stativ i form av soptunnor, stenar etc. Använd trådutlösare eller självutlösare för att undvika vibrationer.

 
Skärpedjup
Bländaren används inte i huvudsak för att styra exponeringen utan för att styra skärpedjupet. Med skärpedjup menar vi det område i djupled på bilden som vi uppfattar som skarpt. Vid normala fotograferingsavstånd sträcker sig skärpedjupet ca 1/3 mot kameran och 2/3 från kameran. Skärpedjupet ökar (åt båda hållen) med mindre bländare (större tal) eller minskad avbildningsskala.


Skärpedjup

Regeln med tredjedelar gäller inte på mycket korta avstånd. Då fördelar sig skärpedjupet ungefär lika framåt och bakåt.
Avbildningsskalan anger hur stort ett avbildat föremål blir på filmen i förhållande till i verkligen. Detta styrs av brännvidden och avståndet. Avbildningsskalan ökar när vi går närmare vilket då minskar skärpedjupet.

På samma avstånd ökar avbildningsskalan med ökande brännvidd. Detta har gett upphov till missuppfattningen att teleobjektiv ger kortare skärpedjup än vidvinklar. Om vi med teleobjektivet ökar avståndet så att avbildningsskalan blir densamma får vi samma skärpedjup.

Alla objektiv med samma brännvidd ger samma skärpedjup. Man kan alltså inte tillverka ett objektiv som ger större eller kortare skärpedjup.

Med olika avbildningsskala blir skärpedjupet olika. Avstånd 2m, bländare 11.
 

Med samma avbildningsskala blir skärpedjupet lika trots olika brännvidd. Bländare 11.
 

55mm och 180mm brännvidd. Samma bländare (4) och avbildningsskala ger samma skärpedjup.

Sammanfattning:
Litet skärpedjup får vi med:
* stor bländaröppning
* stor avbildningsskala 

Stort skärpedjup får vi med:
* liten bländaröppning 
* liten avbildningsskala
 
Hur får man rätt skärpedjup?
Skärpedjupet är oerhört viktigt för bilden. Det måste anpassas till situationen. Ibland vill man ha stort skärpedjup och ibland litet.
För att få rätt skärpedjup måste man:

1) välja rätt bländare
2) ställa fokus på rätt avstånd


Till vänster bländare 4 och fokus på lövet. I mitten bländare 22 - skärpedjupet räcker inte riktigt till hela bilden. Till höger fokus på stenen mellan lövet och vattnet - nu räcker skärpedjupet över hela bilden.

Hur gör man då detta praktiken? Ja, det är faktiskt ganska svårt då kameratillverkarna verkar ha glömt denna viktiga egenskap hos bilderna. Det finns några olika metoder.

Tabell
Det finns speciella tabeller som visar en brännvidds skärpedjup vid olika avstånd och bländare. Man kan också räkna ut det med enkla formler. Den här metoden fungerar bra men är inte direkt anpassad för fotografering "ute på fältet".

Nedbländningsknapp / skärpedjupskontroll
De flesta bättre systemkameror har en speciell knapp för nedbländning av objektivet till inställd bländare. Normalt är ju den fysiska bländaren helt öppen för att ge en ljus sökarbild och kameran bländar ner strax innan slutaren öppnar. Genom att trycka in denna knapp/spak kan man se skärpedjupet i sökaren. Den här fungarar inte så bra då sökarbilden blir mörk. Det är mycket svårt att se om något är tillräckligt skarpt. Däremot är knappen bra för att se att oskärpan i t ex bakgrunden är tillräckligt oskarp. 

Skala på objektivet
Detta är den metod som fungerar bäst i praktiken. Vissa objektiv har en skärpedjupsskala på objektivet. Med hjälp av denna kan man ställa in rätt bländare/avstånd för ett önskat skärpedjup. Skärpedjupet visas grafiskt för olika bländare. För att få maximalt skärpedjup ska man ställa in det s.k. hyperfokalavståndet.

skala

På bländare 22 är hyperfokalavsåndet 2m. Ställs detta avstånd in räcker skärpedjupet från oändligt till 0,7m. På bländare 11 får vi skärpedjup från 5m till knappt 1m.

DEP mode
Vissa Canon EOS-modeller har inbyggd skärpedjupsautomatik. Man riktar in kameran mot ett närliggande föremål och ett längre bort. Kameran ställer sedan in bländare och avstånd så att skärpedjupet precis täcker detta område. Det här fungerar mycket bra i praktiken. OBS att A-DEP på enklare modeller i stället försöker få rätt skärpedjup genom att använda flera fokuspunkter vilket i praktiken är oanvändbart.



Av Olle Bjernulf 2005-01-02
Läst av 101087 besökare
2005-01-07 18:44   Slowfinger
Betyg: 5
Ganska grundläggande, men ack så viktigt och därför värt att repetera. Pedagogiskt.
2005-01-07 22:29   maxzomborszki
Bra artikel men jag vänder mig lite mot huruvida man ska ta upp "1/3+2/3-regeln". Som jag nämnt i en tidigare tråd så är detta en generalisering där man kan diskutera huruvida den är något vidare allmängiltig. Personligen tycker jag man ska nämna att skärpedjupet växer snabbare bakom motivet än framför, med avtagande motivavstånd och att det räcker om man inte vill gå djupare på området.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?postid=239966#post239966

Visserligen är den formel för skärpedjup som nämns i mitt inlägg självklart också en förenkling, alla faktorer räknas inte in där utan bara den geometriska strålgången.
2005-01-08 15:54   A.Stridsberg
Betyg: 5
Kan bara fortsätta och berömma i samma anda som kapitel 1. Jag läser, njuter och inspereras! Äntligen läser jag något som jag fattar, och man måste fatta för att lära sig.

Nya artiklar

Bildradion 85: Fotomaraton från insidan

Göran Segeholm ställer upp i Stockholms fotomaraton och tar med sin ljudinspelare. Lyssna här ...

Nikon fixar barnsjukdom hos D810

Nikon meddelar att tidiga exemplar av D810 kan uppvisa ljusa prickar i bilder tagna med långa exponeringstider eller när beskärningsläger 1,2x används. Nikons verkstad fixar detta kostnadsfritt. Läs mer... 9

Öka kontrasten i porträtt och produktbilder

Frilansfotografen Stefan Tell visar hur men på ett enkelt och billigt sätt kan få mer sting i sina porträtt och produktbilder. Läs mer...

Manfrotto Befree - lätt och kompakt stativ

Mantrotto Befree är ett ovanligt lätt stativ för resor och naturfoto. Det väger bara 1,1 kilo med kulled. Kolfiber är en del av förklaringen till den låga vikten. Läs mer... 5

Kom igång med Lightroom

Adobe Lightroom är ett fantastiskt verktyg för dig som tar bilder i tusental. Den här artikeln är en bra start för dig som vill ta kontrollen över dina bildmappar. Läs mer... 3

Sony A5100 delar teknik med A6000

Några månader efter A5000 kommer A5100. Namnet till trots är A5100 inte en efterträdare till A5000 utan ersätter Nex-5T och hamnar mellan A5000 och A6000 i modellprogrammet. Läs mer... 4

Profoto B1-sändare på gång för Nikon

Profoto håller på med sluttesterna av sin kommande Nikon-sändare till den batteridrivna TTL-blixten Profoto B1 och söker testpiloter. High Speed Sync är också på gång. Läs mer...

Dags för Planket-utställningar i storstäderna

Planket-utställningar har blivit en tradition under sensommaren. Den 16 augusti är det dags i Göteborg. 23 augusti i Malmö och 30 augusti i Stockholm. Läs mer... 3

Ljusskolan: Bli mer kreativ med blixten

En vanlig kamerablixt ger otroliga kreativa möjligheter. Här skapar vi en regnskogsbild med tre små blixtar. Vi visar att mjukt ljus inte alltid är nödvändigt. Läs mer... 4

Stjärnvirvlar - så skapar du dem

Något som, enligt sidan Petapixel.com, blir allt mer populärt inom astrofotografi är time lapse, och med det stjärnvirvlar. Fotografen Matthew Vandeputte förklarar hur du skapar så kallade vortex startrails i den här videon. Läs mer...
Senaste nyheter


Senaste blogginläggen
Senaste kommentarerna









Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE Studioblixt