Merläsning
Test: DJI Mavic 4 Pro – kraftfull och mångsidig
Fotosidan testar
Plus
DJI Mavic 4 Pro är en kraftfull och mångsidig drönare för den som utför professionella uppdrag och för den som gör egna kreativa projekt. Det är en rejäl pjäs som är både större och tyngre än sin föregångare – men också med ny gimbal, bättre flygegenskaper och högre precision i tracking och hinderavkänning.
Läs mer...






























68 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Du vet inte vad du pratar om.
Tack för din kommentar!
Intressant synpunkt om fotografiets estetik. Dvs att fotografins kvalité utgår från ett system av tekniska axiom. Det tangerar vad Flusser diskuterade i sin essä om fotografins filosofi.
Anar sarkasm i den kommentaren. ;-)
Alltså, jag talar bara för mig själv. För mig är begränsningarna som film för med sig, jämfört med digitalt, enbart av godo, ur kreativ synpunkt. Sen råkar jag tilltalas av dom egenskaper som film ibland för med sig. Men jag är ju amatör, vilket faktiskt hör till saken.
Begränsningen har visat sig vara effektivt bränsle för både fotografer, musiker och andra kreativa människor i århundraden... och för övriga, som behöver en miljon brusfria bilder av en gurka, är digitalkameran ett fantastiskt alternativ, grattis!
För min egen del hoppas jag att kreativiteten sitter djupare än att jag behöver begränsas av sämre utrustning för att kunna använda den, istället använder jag den utrustningen som tekniskt sett låter mina bilder bli så bra som möjligt och inte hindrar mig från att ta bilderna som jag vill ha dem.
Rickard, att kvalitén är sämre, är nåt du tycker. Alla gillar inte det kliniska som digitalt är fantastiskt bra på. I början av nittiotalet var många eld och lågor över att man kunde hålla stora delar av kedjan i musikproduktion digital, det har verkligen gått tillbaka där och de gamla välljudande mixerborden kan vara värda hur mycket som helst just pga deras inneboende, "kvalitetsbrister". Kvalitetsbrister som så många påstår sig kunna återskapa med plugins, vilket i många fall inte går. Det går att simulera gitarrförstärkare också, men av nån anledning så används gitarrförstärkare iaf, trots att det är 2013.
Jag tycker att alla här som är så uppspelta över sina digitala no-limit-36-bilder-per-sekund-kameror ska sälja sina gamla brusplåtburkar till oss som verkligen uppskattar dem.
Rickard, vad menar du med "sämre utrustning"?
För mig som fotograferar med mellanformat/storformat och med film, papper, objektiv och framkallare m.m. med sina egna "personligheter", gör att jag kan välja vad som är optimalt för det jag vill när jag vill.
För mig är digitalt perfekt när jag snabbt vill ta bilder för att visa någon eller ladda upp på forum. Perfekt också för tjejer som vill visa sin "today's outfit" på sin blogg.
Vet inte hur kliniskt digitalt egentligen är. Sensorer har en tendens att kleta ihop fina detaljer som löv och grässtrån på lite avstånd, medan film istället kan ge detaljer på molekylnivå, som även om man inte kan se molekylerna, ger en vackrare återgivning.
http://farm7.staticflickr.com/6218/7004764313_bf06ab975a_o.jpg
Digitalt är så klart också bra för dem som annars bara lät sin kamera med film ligga mellan jular och födelsedagskalas. Digitalkameror, Nintendo DS och små mp3-spelare har givetvis sina användningsområden. Snart använder dock de flesta mobiltelefoner med digitalkamera, kul spel, internet och mp3-spelare i ett.
Film kan jämföras med ett hus med träfasad, och digitalt med ett hus med underhållsfri plåtfasad.
http://gbg.yimby.se/Publishing/FileStore/ba5551dc-e202-456e-a30c-f1b12df97385.jpg
@Fredrik Jansäter, 2013-07-20 13:13.
Det där är en typisk "kommunistkommentar". Den som inte vill använda film behöver faktiskt inte använda film, så någon önskan om att filmsorter försvinner är tämligen meningslös.
Dina möjligheter att digitalt ta "hundra jättebrusfria fantastiska bilder" påverkas inte ett dugg av hur många filmsorter som finns på marknaden.
(Edit: Äsch, jag glömde grundregeln på nätet: mata inte trollet.)
Patric!
På sidan http://farm7.staticflickr.com/6218/7004764313_bf06ab975a_o.jpg är det snarare sensor/negativ-storlek du jämför än en skillnad mellan film och digitalt.
Gillar din kommentar, den kommer att röra om i FS-bikupan! Se'n undrar jag förståss om det va din plan att det skulle bli så? Ursäkta mej! ;)
Men alla kan göra misstag, de e förlåtligt! Jag menar, att plötsligt skriva nå't så här bra utan att mena det! ;) ;)
Hur som helst, många hakade på fällan! :) Så skärpning analogfotografer! ;) Va i stället stolt över att göra nå't som inte ligger i den kommersiella mittfåran! Å bry er inte om sådana här kommentarer! Låt de 98% fota digitalt! Va generös mot oliktänkande även om det e en stor grupp! :)
Tjohej! Vm i missförstånd.
Fan va klantigt att dra i gång den här bajsstormen.
Nja, se det som en tillgång i stället att välta bikupan på Trädgårdsfesten! :) Äntligen blev det litet fart! :)
Per D, jag vet. ;-) Men det var ändå intressant att se att en 60 år gammal bälgkamera för 400 kr knäcker en 10 MP digital for 1700 kr, och ändå var bilden från bälgkameran inskannad från en papperskopia med kristallstruktur. Man behöver en digitalkamera för runt 20.000 kr för att börja närma sig bälgkamerans kvalitet.
Jag kan ta kornfria jättebra bilder med film och jättedåliga digitala bilder med fult elektroniskt brus. Om bilder blir bra eller dåliga beror inte alltid på utrustningen. Det går ju att ta bra bilder med leksakskameror som Holga och liknande. Det beror ju på vad man är ute efter. Carl Zeiss Planar eller Tessar är ibland alltför knivskarpa.
Ja, Acros är kvar.
Någon kommenterade att göra sin egenfilm. Det gör jag redan när jag våtplåtfotograferar :-)
Mvh
NE
Ibland kan jag inte låta bli att uttrycka mig sarkastiskt, särskilt när jag känner mig bitter, vilket jag blev när jag läste den inte så lite förutsägbara nyheten.
Jag skulle gärna hugga mig med en slö yxa i benet om det gjorde att dessa filmsorter fanns kvar. Och då har jag inte ens använt just de aktuella filmerna.
Varför ska man hysa respekt för en omodern teknisk pryl? Sörjer du över kassettbanden för musik också?
Äh, inget att vara nostalgisk över. Klart man kan gilla det och tycka det är roligt med hantverket och det kan väl ha ett viss konstnärligt värde, men hysa respekt för... Näh.
Min son som brinner för alla möjliga gamla grejer, lyssnar på vinyl osv övertalade mig att vi skulle damma av ett par av alla analoga kameror jag har kvar. Sagt och gjort, två rullar film inköptes, Minolta Dynax 7 limited och Konica Autoreflex T3 plockades fram och sen plåtade vi bilderna till det som han skapade den här filmen av. http://www.youtube.com/watch?v=cAIsepJRoZQ
Lite roligt var det, men 2 rullar 24 bilder med framkallning och digitalisering kostade 700 kr och den tekniska kvaliten var rätt usel, nästan så illa som Terje-klass.
Nostalgi, javisst. Respekt, nej.
Det är nog du som missuppfattar det hela.
Fotograferna du nämner använde sin tids modernaste teknik, hade de levt senare hade de använt en modernare teknik och hade de levt idag hade de varit digitala.
Jag kan väl känna stor respekt för att folk kunde cykla långa cykeltävlingar på 1920-talet på cyklar vi knappt skulle känna igen. Däremot ser jag ju ingen som helst anledning till att cyklarna de använde fortfarande borde tillverkas!
Filmfotografer anklagar ju inte sällan digitalfotografer för att bara vara tekniknördar som inte är intresserade av äkta fotografi, enligt mig är det tvärt om! Filmfotograferna använder en speciell teknik bara för sakens skull trots att kvalitén och ekonomin blir sämre medan digitalfotografer helt enkekt använder den tekniken som ger bäst kvalité och bäst ekonomi eftersom de är intresserade av bilderna i första hand.
De som är mest emot den digitala utvecklingen, är de som inte vill behärska tekniken och ser sig omsprungna av en ny generation.
Således går mörkrummet en mörk framtid till mötes, medans ljusrummet i form av digital efterbehandling går en ljus framtid till mötes med sina mer avancerade verktyg och möjligheter...
Om fler vore intresserade av filmfotografering, skulle vi inte ha dagens problem med att filmsorter läggs ner.
Bra inlägg Rickard! Jag håller med om att, många som fotar analogt är mer intresserade av själva tekniken än att producera bilder. Iof finns samma fenomen på den digitala sidan, med väldigt trista bilder som har fått en väldigt kompetent behandling i PS eller LR. När det kommer till kvalitet mellan digitalt och analogt så tycker nog de flesta att dagen DSLR är ger en högre kvalitet än 135 film på tex 200 asa. Men. Jag gillar verkligen sättet 135 film förskönar motivet genom att allt inte syns, med en maskering av detaljer som blir supertydliga på digitalt tagna bilder. Detta är för mig svårt att uppnå med digitala bilder, dom måste vara skarpa, fokus måste sitta perfekt annars ser det i mitt tycke inte bra ut. 135-film som jag använder det, är så otroligt mycket mer förlåtande. Det tycker jag är en väldigt stor fördel för sättet jag fotar. Jag har nyligen börjat plåta mellanformat och där känns det nästan vinsterna är lägre med film eftersom jag ändå inte gör mörkrumskopior och har en billig scanner som blir en flaskhals.
Det ligger nog mycket i att filmfotografer (numera) är mycket tekniskt intresserade, Mer än vad de flesta digitalfotografer är.
För min egen del så tycker jag att gamla kameror är fascinerande eftersom de är såna fantastiska finmekaniska små underverk. Den som är intresserad av sådant uppmanas att exempelvis titta närmare på hur mätsökaren på en Werra är konstruerad.
Jo, jag respekterar människor och det är ju klart att tekniken utvecklas.
Men att respektera en filmrulle... Nä, det är en naturlig utveckling att gammalmodig teknik ersätts av ny och det finns ingen anledning att tycka det är så hemskt att filmen försvinner.
Sen kan man ändå använda gamla grejer för att det är roligt såklart. Finns många som använder gamla hantverksmetoder och inom foto finns det väl de som gör egna glasplåtar osv. Såklart inget fel med det, men att en tillverkare slutar tillverka film av den ena eller andra sorten är ju inget att oja sig över.
Så, det här är en "jasså"-nyhet, inte mer.
Film är knappast på väg bort bara för att lite rensas bort.
Det finns uppgifter från Photokina förra året om att Neopan 400 skulle återkomma i 135-formatet, och det verkar den ha gjort. Men dokumentet i artikeln från Fujifilm är från i år.
Se mitt svar till Berit Djuse ang efterfrågan.
Än så länge har dom inte lagt ned tillverkningen av akvarellfärg och oljefärg trots kamerans uppfinning. Förresten, hur är det med Kodak, gick dom i konkurs eller inte?
Berit
Du får köpa dig ett lager av Neopan. Den finns ännu i lager hos en del handlare.
Stillbildsfotograferandet på film har nog nått botten sedan ett tag tillbaka. Det som händer nu är att nästan all filmproduktion blir digital. Det innebär att tillverkning av filmbas får lägre volym samtidigt som maskinerna är byggda för enorm produktion och därför kräver en del manskap för att skötas.
Det finns säkert också andra stordriftsfördelar som nu förloras. Också värt att notera att den senaste/sista nya filmsorten Kodak Portra egentligen är en film utvecklad för rörlig film. Det visar lite på filmindustrins betydelse.
Magnus, det var Intressant med orsaken till den nya Portan.
Givet är det som du säger, produktionen har stora fasta och låga rörliga kostnadet. På en förändrad marknad med mindre volymer, som nu, är det lättare att hantera lönsamheten med låga fasta och högre rörliga kostnader.
Säkerligen kommer vi få se flera drag för att minska de fasta kostnaderna som med nya Porta.
Jag har min kamera kvar, men jag räds inte utvecklingen i kameravärlden, för gör man det så stagnerar allt. Mina senaste kameror (3 st.) som är digitala, slår det mesta när det gäller täckning i låg och högdagrar, redan i den färdiga råfilen. I utskrifter på högkvalitativa papper, så vet jag knappast vad som skulle kunnat blivit bättre.
Må gott
För att uppnå den speciella känslan. Men jag gav upp den iden
När jag insåg att det är svårt att få tag på bra filmsorter samt dyrt att framkalla.
Jag har inte hängt med när det gäller film/video på senare tid.
Jag höll på med sådant på DV och Betacam SP-tiden.
Producerar man långfilmer med film idag? Eller görs allt digitalt?
Ja, långfilm görs fortfarande med kemisk film, men digitalt har tagit över väldigt mycket de senaste åren. Jag gissar att film kommer att leva kvar längre i stillbildssammanhang en i långfilmssammanhang. Tex är Nolans Bat-man-fimer ett exempel på väldigt påkostade produktioner som är gjorda på film. Flera större amerikanska tv-serier gör på 35 osv. Många filmfotografer föredrar det före digitalt av precis samma anledning som vissa stillbildsfotografer.
I Sverige tror jag bara det finns ett ställe som kan framkalla/hantera 35-mm film.
Haha då skulle jag hellre gå till banken och betala räkningarna, då får man ju iallafall ingen kvalitetsförlust på bilderna ;-)
Man kan street-fota lite på vägen också, 2-0 mörkrummet-datorn. :)
Hela den här diskussionen känns extra bakvänd för mig eftersom helgen har gått åt att ljussäkra ett nytt mörkrum i Småland. :) Jag tänker att vi nu upplever det analogsyntharna gick igenom på 80-90-talen. Folk slumpade bort sina skrymmande modularsystem och ersatte dem med snabbarbetade digitalsynthar med massor av minnesplats.
De som har lite synthkoll vet att analogklassikern Korg MS-20 återutgavs i dagarna. Helt analog. Efterfrågan har varit så stor att de som bokade en synth i april beräknas få vänta till jul. Analogsyntharna förväntas få en fet återkomst nästa år med nya modeller och remakes. Hur gick det till sensor-nerds?
Vad grymt. Det visste jag inte.
Jag har inväntat att Nec ska återproducera 8bit Nintendo med Super Mario. :)
Hade varit kult om Sony släppte sin gamla BVP 7 tillsammans med BVW-5 (en Beta SP kamera, modell grym och bra, men ljussvag.
Det är kul med analiga grejor.
Det bästa är att man i dag kan producera analoga komponenter till en tiondel av kostnaderna på 1970-talet.
Jag ger digitala kameror tio år... sedan har de flesta av oss tröttnat på slit och slänget.
;-P
Vad menar du kommer att komma efter digitalkamerorna?
Jamen analoga, RIKTIGA, kameror givetvis.
Till utställningen kom en av de mest kända fotograferna i området, och han konstaterade ganska snart: Jag ser, att inte du heller gått över till det digitala.
Tablå…
Jag konstaterade för honom, att allt var digitalt, men fortfarande funderar jag över vad han menade.
Själv gör jag bilder, som jag tycker om. Om de framställts digitalt eller analogt är skit samma, bara jag gillar bilden.
Jag är glad att slippa slabba i mörkrummet, men ni som fortfarande vill göra det, så gör det.! Blir ni lyckligare av det, så är ju allt väl, men att försöka pådyvla folk att det analoga är överlägset, är fullständig bullshit.
Förresten, jag förutsätter, att ni även kör T-ford, eller…
Vem har skrivit att analogt var överlägset? Jag digitaliserar mina analoga bilder, jag gillar det digitala.
BTW Göran, varför svartvitt, när det finns färg? Kör du T-Ford också?
Nu tycker jag att Jansäter är väl sarkastisk.
Jag upplever dagens kamerautveckling som mer tekniskt inriktad än någonsin.
It doesn't smell var Sally Mann's replik, när man frågade henne om hennes förhållande till det digitala.
Visst tar vi idag massvis usla digitala bilder, men också några bra. Igår tog vi - inte lika många men - betydligt sämre instamaticbilder.
Jag är nu gammal, och var med i yrkeslivet redan på 1960-talet och minns Facits nedgång och fall. Senare, när gökurstillverkarna köpte Hasselblad, gjorde de om Facits misstag.
Det handlar alltså om utbud och efterfrågan. En vara som inte efterfrågas klarar sig inte på marknaden.
Man kan inte göra fler filmer än vad som efterfrågas, och idag är efterfrågan synnerligen liten, vilket givietvis betyder, att utbudet minskar, samtidigt som priset stiger, innan produktionen helt upphör.
Att tro på en återgång till analoga bilder, är att tro på jultomten.
Utvecklingen går hela tiden framåt, och vi har ingen chans att hindra den, men den som säger, att analogt framställda bilder är bättre än digitalt, eller tvärsom, har fel. Båda har för- och nackdelar, men vill man fortsätta att slabba i mörkrummet, och dra in mörkrumsångerna, så är det den resandes ensak.
Tycker man dessutom att bilderna blir bättre än de digitalt framställda, så gäller det att snabbt som tusan köpa på sig massvis med film. Den kommer nämligen på sikt att försvinna. Det är ett marknadsekonomiskt axiom.
Bra inlägg Göran Magnusson! Jag håller med båda har verkligen sina fördelar.
Jag hoppas och tror att film kommer att fortsätta finnas som en liten nisch precis som vinylskivor som fortfarande pressas, om än i liten skala.
Den analoga fotograferingen är idag ett medvetet konstnärligt val för att nå ett visst uttryck. Det är också ett konsthantverk. Det finns fortfarande folk som målar tavlor trots att det finns Adobe Illustrator och skrivare. Det finns fortfarande personer som skulpterar trots att det finns digitalt styrda fräsar och 3D-skrivare. Det är helt enkelt inte perfektion de söker.
Jag hoppas att det även i framtiden ska gå att köpa film och fotopapper likt annat konstnärsmaterial. Men antagligen är de befintliga fabrikerna hos Kodak och Fujifilm byggda för enorm produktion och inte lönsam vid mindre produktion. Det är nog inte omöjligt att andra börjar tillverka filmerna på licens i mindre maskiner.
Bra. Som alla vs debatter så spårar även denna ur, gång på gång...
Nils, jag tror att produktion av kemisk film kommer att fortsätta vara nåt någon kan tjäna pengar på, kanske i mindre skala, men inte försvinna helt. Jag antar att filmen blir lite dyrare, men det är inte så farligt tycker jag, en bild får gärna kosta lite pengar att ta.
Det skulle bara väldigt intressant att veta hur många som plåtar analogt världen över.
PS.
Jag blir glad när jag ser att fotobutiker forfarande förvarar filmen nära kassan, inget dom går in i nåt lager och hämtar. Jag tycker det vittnar om att det trots allt är rätt många som fortfarande köper film, även om sorterna inte är så många. Detta är iof i Stockholm, jag antar att det är svårare i mindre städer.
Nu kan det vara så att analog fotograferna har hittat annan användbar film till ett lägre pris än Fujis ganska så över prissatta film. Så när den kom till baka på marknaden så sålde den inget, har en limpa i kylen. Men känner inget sug efter mera.
Det är ju en smaksak vad man gillar. För egen del har jag inte hittat någon film som jag tycker kan ersätta neopan 400. Just kombinationen med bra både hög och lågdagerteckning och traditionell gråskala tillsammans med ett för känsligheten fint korn. Jag övervägde till och med att lägga av att plåta analogt när den försvann förra gången. För mig är den som tri-x före 2003 med ett finare korn.
Hur som helst skulle det vara bra om man jagade kommentar direkt från fuji i stället för att vi tror och tycker här.
Fujifilm i Sverige säger inte så mycket eftersom de inte säljer film. Filmerna importeras på annat sätt till Sverige. Men jag ska kolla.
http://www.bjp-online.com/british-journal-of-photography/news/2285219/fujifilm-confirms-film-discontinuations
Tråkigt även fast jag inte riktigt förstår hur de resonerar. Acros är ju betydligt enklare att ersätta med till exempel tmax 100, delta 100 eller till och med fp4+. Neopan 400 däremot är ju en ganska unik 400 asa svartvit film med en tonskala likt tri-x före 2003 och ett betydligt finare korn. Jaja, det får väl bli ilford i fortsättningen då de verkar vara de enda som satsar på svartvita material.
What's the fuzz...
och Jansäter jag förstod sarkasmen (synd inte fler gjorde det)
Att Fotokemikas/Adox i Kroatien gamla filmer skulle försvinna var ingen överraskning. Maskinerna var från 1950-talet och behövde miljoninvesteringar för att renoveras. Synd att det också gjorde att ett av de bästa papperena genom tiderna (Emaks K888/Adox Nuance warmtone) också försvann. Att klassiska Forte också försvann var heller ingen överaskning. Gigantisk maskinpark från 1930-talet (gamla Kodak) som var anpassade för en marknad som inte längre finns. Deras filmer var heller inga höjdare, utan det var fotopapperet som var något att ha. De som överlevt är de som har mindre maskinparker eller de som i tid anpassat sig för den mindre marknaden (se Ilford).
Den stora nedgången är nog mest på färgfilmsidan vad jag kunnat förstå. Det är på svartvitsidan som den analoga fotografin fortfarande har sina specifika egenskaper som också gillas av användarna. Själv använder jag digitalkamera när bilderna ska vara i färg. Överlägset det analoga i det mesta som jag ser det. Men när det kommer till svartvitt är det många som fortfarande tilltalas mera av det resultat som man kan få fram, både vid digitalisering av filmen och slutarbetet i datorn eller helanalogt i mörkrummet.
Själv ser jag en stor fördel att direkt (utan mixtrande eller trixande) kunna få den speciella tonskalan med stor kontrast i mellanregistret och lägre i skuggor/högdagrar, speciellt vad gäller 135- och 120-film. Gillar även strukturen (i olika varianter och tydlighet) som det analoga svartvitfotot ger. Var nyligen och så Helmut Newtons bilder på Fotografiska och gillade speciellt den grafiska analoga strukturen i hans bilder. Att lägga på korn i efterhand i en digitalt fotograferad bild blir inte samma sak tycker jag personligen, av de bilder jag sett att döma. Där byggs inte bilden av silverkristallernas struktur utan det blir mera som något man lägger på som ett raster. Samma sak om man lägger på ett kornraster på en kornlös bild fotograferad med storformatsfilm, det blir inte samma sak som att fotografera med 400 ISO småbild. Eftersom bildens upplösning och uppbyggnad är beroende även av kornstrukturens utseende och storlek får man inte samma resultat, det är min erfarenhet.
Mvh Berit, som inte är speciellt teknikintresserad.
Härligt att du fortfarande fotar dia, hurra! Provia är en fin film tycker jag med.
Mvh Berit