Hallå där
Fotosidans förste medlem, Christer Lindh, gillar tekniska utmaning när han fotograferar. Vi frågade honom hur han skapade den här Nikon-bilden.
Hur kom bilden till?
– Nikon anordnade nyligen en tävling på Facebook med temat "måla med ljus" eller något liknande. Jag skickade in några gamla bilder, men ville också skickade in något nytt och prova en ny leksak.
"Leksaken" är en pixelstick som Christer köpt via en uppstartskampanj, en så kallad Kickstarter-kampanj.
– Med min pixelstick kan jag måla ut bilder som jag laddat in i den. Det kan vara en bild som jag tagit eller en logotyp. Man ställer in en lång slutartid, ställer sig framför kameran och trycker "Play" på pixelsticken. Sedan åt sidan med den allt eftersom den spelar upp en pixelkolumn i taget med sina 200 dioder. Bilden man målar upp blir är alltså 200 pixlar hög.
Christer gjorde en egen variant av Nikons "I am"-slogan i Photoshop och laddade in. Efter några försök fick han till rätt vinkel och placering i bilden.
– Det var kallt och mörkt, och det läckte in vatten i stövlarna.
Är du helt nöjd med bilden?
Helst skulle jag velat få Nikon-skylten jämnare i horisontalled, men det var svårt att röra sig smidigt i vattnet. Till slut blev det för mörkt.
Hur gick det i tävlingen?
– Jag kom tvåa i tävlingen, men med en annan bild.
11 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Som det står i texten togs bilden inte för att visa en teknik för Fotosidans läsare. Jag tror att de flesta kan se poängen på bilden och förstå varför vi visar den.
Nej jag ser med all önskvärd tydlighet att bilden ingick som ett bidrag i en av Nikon anordnad tävling på fb. Men syftet att visa den här är väl att förklara "hur i hela världen tog du bilden", med andra ord en förklaring till hur man tar den här typens av bilder om jag inte är helt bakom flötet?
Personligen anser jag, som mångårig betalande medlem, att det måste finas en skarp gräns mellan reklam och redaktionellt material. Men tydligen ser ni annorlunda på det? Jag tänker dock inte lägga mer energi på detta.
Jodå, det finns en tydlig gräns mellan reklam och annons - och den håller vi hårt på. Detta hamnar inte på fel sida den gränsen. Inte heller att ta emot en kopp kaffe på en pressvisning.
Jo så kan man kanske se det, men då finns väl egentligen inga gränser. ;)
Nej, det handlar om vad gränsen ligger. Vi skulle inte kunna utföra vårt uppdrag gentemot läsaren om vi skulle utesluta allt som ens kan ge en teoretisk fördel åt någon marknadsaktör.
Nu var inte syftet med bilden att göra en artikel om tekniken, jag gjorde bilden tidigare med ett egensinnigt syfte att vinna en tävling och har fått en del frågor om den. Kan iallafall intyga att varken jag eller Fotosidan har fått ett öre för den, bara vatten i stövlarna.
Det skulle vara svårt att tex ha en grupp om produktfoto om inte varumärken skulle kunna råka gynnas
http://www.fotosidan.se/groups/produkt-foto/index.htm
Oops ... även bilden jag kom 2:a med har visst ett varumärke och politiskt budskap i sig! http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/286553/2256452.htm
Om jag bara kort får inflika något i Alfs försvar så håller jag med. På frågan - "hur tog du bilden" så är svaret "med en pixelstick" väldigt kort. Hade varit trevligt för nybörjaren med en kort förklaring till att måla med ljus i ren allmänhet, ev med ett extra exempel. Därutöver hade det också varit spännande att se hur den här Pixelstick fungerar, antingen med ett annat exempel eller med denna loggan (texten förklarar kort, men hade varit spännande att se den "in action").
Annars håller jag med om att detta ändå var en intressant artikel, förstår att man inte kan hinna med allt. Så inga klagomål, men väl lite konstruktiv kritik =)
Kul att se vad man kan åstadkomma med rätt tillbehör.
Fast det gäller ju att få själva idén också.
Keep up the god work.
// Mats W
//
Jag föredrar också att den målade bilden inte är helt horisontel. Det passar bättre med vattnet. Är förvånad att den här bilden inte vann eller åtminstone placerade sig på pallen.
För er som gillar ljusmålning, kolla in gruppen "Måla med ljus" här på Fotosidan: http://www.fotosidan.se/groups/ljusmalning/index.htm
Ser fram emot att se dina 'stick-bilder där Per!
Ang Pixelstick - kolla in U2:s nya video, där den och andra ljumålningstekniker används friskt.
http://www.dazeddigital.com/music/article/22852/1/watch-u2s-cedarwood-road-video-directed-by-maser