Annons
Artiklar > Leica X Vario med smak av M

Leica X Vario med smak av M

Leica X Vario är en Leica X2 med zoom. Vario betyder zoom på leicaspråket. Till det yttre har Leica frångått ur-Leica-designen och istället inspirerats av M-serien.

Leica X Vario har ett kamerahus i aluminium. Precis som för Leica X2 har X Vario en 16-megapixels CMOS-sensor. Skärmen har vuxit från 2,7 tlll 3 tum med 920.000 punkters upplösning. Det går att ta 5 bilder per sekund.

Det viktigaste hos kameran är objektivet Leica Vario Elmar 18-46mm/3,5-6,4 ASPH. Som namnet antyder innehåller objektivet asfäriska linser, närmare bestämt två stycken. Totalt finns 9 linselement i 8 grupper.

Ljusstyrkan är inte så imponerande, men Leica hävdar att den optiska prestandan ska vara i yttersta toppklass. Närgränsen är 30 centimeter. Bildvinkeln motsvarar 28-70 mm med småbildsformatet.

Det går att använda en del tillbehör till Leica M, som den elektroniska sökaren EVF2 och olika fingeröglor.

Kameran väger 680 gram och kostar omkring 23.000 kronor. I priset ingår Adobe Lightroom 5.



Publicerad 2013-06-11.

48 Kommentarer

alf109 2013-06-11 19:04  
Det kommer säkert att finnas köpare som vill att det skall stå Leica på prylarna. ;)
Annars är väl knappast detta något revolutionerande direkt?
Flash Gordon 2013-06-11 19:13  
Jag vill verkligen se en test av denna kameras fantastiska prestanda.
För en snap-and-shoot kamera måste den vara helt enastående för att motivera det priset.
Den har ju inte ens en optisk sökare.
Lightroom kostar idag cirka 100o kronor och de flesta har det redan.
Leica är som vanligt efter sin tid och hoppas att vissa är beredda på att betala vad som helst för loggan.
Vilken av deras partners kameror är det som de nu pimplat?
Chasid 2013-06-11 19:45  
"Welcome to the dead end Leica X Vario" - Pentax Q
Linmajon 2013-06-11 20:04  
Haha ja vad ska man säga? Fast, ljussvag zoom och ingen sökare. Ett tydliigt bevis för att ekonomer styr företaget.
Receptet vore givetvis: Fast, ljusstarkt objektiv, gärma med instickbar 1.5x lins. Inbyggd sökare borde förstås inkluderats. Gärna med hyridteknik a'la Fuji X100s.
Det ska bli riktigt intressant att se hur försäljningen av den här går.
TomasKronberg 2013-06-11 20:52  
Revolutionerande? Leica brukar ju satsa på bra bildkvalitet - och när det gäller objektiv finns det kanske inga bättre (och inga dyrare ;-)). Den här kameran är dyr, men å andra sidan kostar en 35/2 Summicron ASPH lika mycket och då ingår inte någon kamera!

Nu är väl den här långsamma zoomen inte lika bra som en 35/2 ASPH, men ändå. Lite tur för min plånbok att objektivet är så ljussvagt, annars hade jag kanske varit lite frestad. Även om ISO-egenskaperna är bättre än M, X och en del andra kompaktkameror så vill i alla fall jag gärna ha kort skärpedjup på brännvidd motsvarande 70mm och det får man kanske inte med APS-C och bländare 6.4

Jag tror tyvärr att en Fuji X1-Pro med deras normalzoom (2.8 -4! tror jag) ger ungefär lika bra bilder. Det kan vara så att Leicas objektiv är bättre ut i kanterna på full öppning (vem tittar där?), men det motiverar inte det höga priset för de flesta människor.
Der Steppenwolf 2013-06-11 21:12  
Leica verkar följa Hasselblads och Kodaks fotspår....Förhoppningsvis slutar det som med Kodak. Leica har helt enkelt slutat vara en kameratillverkare utan har gått över till "livstilsprodukter" så det lär inte bli nån större förlust för fotografer när de väl är borta.
TomasKronberg 2013-06-11 21:13  
Det finns väldigt mycket kommentarer om Leicas produkter på nätet, speciellt mycket inför den här kameran och tillhörande reklamjippo. Så är det alltid, och som vanligt är de flesta kommentarer negativa och skrivna av människor som antingen aldrig kommer att köpa en Leica eller aldrig har hållit i någon. Eventuellt både och. Varför är det så? Vill man inte ha kameran, tycker den är dålig eller för dyr så varför bry sig överhuvudtaget?
Chasid 2013-06-11 21:25
Det finns en viktigt skillnad denna gången. Många av de negativa kommentarerna är skrivna av människor som faktiskt har och använder Leicakameror. Många av dem hade hoppats på ett hus med M-fattning och APS-C eller H-fattning som komplement till Leica M 240. Istället släppte Leica en kamera som kanske hade höjt ett och annat ögonbryn år 2007...

Å andra sidan går det utmärkt att använda M-optik på både NEX och Fuji med adapter och förhoppningsvis kommer det att dyka upp en och annan intressant spegellös kamera framåt hösten som kommer att gifta sig bra med M-optik!
/Mikael Good
TomasKronberg 2013-06-11 22:21
Att det finns Fuji och NEX är nog anledningen till att Leitz inte gör någon sådan kamera. Någon fullformat M i enklare version lär vi nog heller aldrig få se. De lär nog aldrig göra om misstaget att lansera en enklare modell av M-serien (Leica CL), vilket sänkte försäljningen av M5 och höll på att sänka hela företaget (ok, många tyckte den var ful - men det var den bästa M-kameran då). M(240) är fortfarande den minsta fullformatssystemkameran i världen (kanske inte den lättaste), och så länge ingen annan kamera finns att skruva på sina M-objektiv på (med FF), så finns inga alternativ. Leitz tyckte nog att de fyllde upp ett gap i utbudet med X-vario, men jag tycker inte heller att den verkar så attraktiv.
Kasch 2013-06-11 23:03
Men visst är det väl ändå intressant att Leica skickar ut en kamera som så uppenbart ligger efter jämförbara konkurrerande modeller på åtminstone två avgörande punkter (ljussvag optik och avsaknad av sökare) för den tänkta målgruppen - entusiaster/avancerade amatörer. Det handlar inte om "surt sa räven" utan om att diskutera en häpnadsväckande avsaknad av fingertoppskänslighet.

Troligen räknar Leica med att fortsätta överleva i kraft av sitt fantastiska varumärke. Med laddningen i det varumärket minskar. Mycket intressant och det finns (som någon nämnt) ett otal historiska paralleller i affärsvärlden, där varumärken som varit ledande inom sin branschnisch dukat under genom att ledningen överskattat kundernas lojalitet på bekostnad av funktion och/eller kvalitet.

Prismässigt ligger kameran strax utom räckhåll för mig (om jag ska vara förnuftig) men jag hade nog varit intresserad om det åtminstone funnits en vettig sökare. Och något ljusstarkare optik då som sagt... Frågan är om priset ens då hade varit helt motiverat men ur varumärkesperspektivet hade det varit klart mer prisvärt och försvarligt/begripligt.
TomasKronberg 2013-06-11 23:41
Jag tror inte Leitz kan överleva i kraft av "sitt fantastiska varumärke" - det är inte därför de har överlevt. Jag tror att de kommer att överleva i kraft av sina fantastiska objektiv - det är det de är bäst på trots allt. Och som jag också sagt: M (240) och M9 är fortfarande de minsta fullformatssystemkamerorna i den här världen, och de enda som kan hantera M-objektiv som FF. Skulle Fuji x1-pro finnas i FF så hade jag nog köpt den.

Det är möjligt att Leitz gör en missbedömning om vad folk vill ha, men om man inte är ute efter den bästa optiken - varför då köpa Leica. Det finns massor av kameror och objektiv som många uppfattar som bra när de kollar på sin 2Mpixskärm i 100 % crop (ja, en dataskärm 1920x1024 blir faktiskt bara 2Mpix). Och mycket billigare....
jonasfx 2013-06-14 09:29
det där angående Leica CL har jag aldrig riktigt förstått. vad var det som var så dåligt med att den sålde bra?
TomasKronberg 2013-06-14 11:01
Jag kan inte alla detaljer i historien. Det var väl inte fel att CL sålde bra, däremot såldes M5 dåligt, så dåligt att Leitz ville lägga ner hela M-serien och i stället satsa på SLR-kameror. Så här efteråt kan vi ju konstatera att det hade varit ett sämre alternativ. Man skyllde på att CL "kannabaliserade" på M5, andra menade att M5 var för stor och för "ful". Numera verkar det som om Leitz vill göra kameror som ingen annan gör, troligen för att nischa sig. M-kamerorna är unika, när X1 kom fanns ingen kompakt med APC-S-sensor (sedan kom X100 och de andra), X1 Vario skulle vara den första kompakten med APC-S och zoom (fast nu finns ju Fuji X1-pro med zoom och även om det inte är en kompaktkamera utan en systemkamera så är den ju ungefär lika stor), S-serien skulle vara en mellanformatare i samma storlek som en FF, osv.
paco 2013-06-11 21:24  
Soliga-dagar-optik. Låter helt absurt tråkigt vid 70mm.
Bussmicke 2013-06-13 10:53
Så vill de ha fantasipris som vanligt, 23k eller vad det var...
Damm på sensorn 2013-06-11 21:25  
Vilken överprissatt skitkamera.
Atropine 2013-06-11 21:41
Att kalla den skitkamera innan man sett vad den kan prestera är väl en smula hårt. Men med tanke på att den har samma prislapp som en Sony RX1 så skulle jag tveklöst välja den senare, och använda benen som kompensation för avsaknaden av zoom. :)
TomasKronberg 2013-06-11 22:10
Överprissatt: ja
Skitkamera: inte så troligt

Som jag sagt förut: varför bry sig om en kamera (och göra sig besväret att kommentera på en hemsida) om man tycker det är skit?

Förstår inte. Eller så är det "räven och rönnbärssyndromet".
Der Steppenwolf 2013-06-11 22:58
För att "kommentera" funktionen finns för just det, att skriva ner en åsikt om en kamera eller artikel.
Eller tycker du att vi har inte rätt att tycka och tänka om denna släpp från Leica ?
23 tusen för en kamera med APS-C sensor och optik som hör hemma på en kompakt (ljussstyrkemässigt) är sanslöst...

Vill du ha APS-C sensor och snabb fast objektiv välj Ricoh GR, vill du ha APS-C kamera som funkar med ditt M glas välj Ricoh GX med M fattning. GX finns med zoomar också.
Sen har vi Nikon Coolpix A också därute och för att inte glömma Sigmas Merrills men med fasta "primes" dock. Gemensamt för alla dessa kameror är följande:
1. Matchar eller slår Leicas speccar och bildkvalitet
2. Är 2.5 till 3.5 gånger billigare
genkakuzai 2013-06-11 22:00  
Fnissar ihjäl mig åt att alla rykten var korrekta. Sämsta lanseringen på bra länge. Pinsamt slö optik.
Przemek Carlsson 2013-06-11 22:25  
Tror målgruppen för kameran är rika farbröder som vill ha den som prydnad. Priset gör att prydnaden känns extra fin. Vi som faktiskt fotograferar vet att t.ex. en Nikon D800 utklassar denna leica (kanske inte som prydnad) och kostar mindre...
Makten 2013-06-12 01:14
Att jämföra med D800 känns lite magstarkt då det här i alla fall är en relativt liten kamera. Men jämfört med en NEX eller MFT så undrar man ju var fördelen skulle vara.
Makten 2013-06-12 01:13  
FAIL

Vem i helvete ska köpa den här kameran? Statusfaktorn för bling-nissar är ju obefintlig och för "riktiga" fotografer är alla specar åt skogen.

Hade den haft samma objektiv men utbytbart mot annat så hade det kunnat bli en succé. Men nu? Typ som gummistövlar med hög klack.
johanbanck 2013-06-12 06:54  
Kul med varumärken som provocerar och ingen verkar provocera så mycket som Leica.

Klart det sticker i ögonen med en överprissatt underspecad kamera men målgruppen är väl som någon skrev knappast fotoforumsfolk?

Att Leica skulle överleva på sitt varumärke har ju redan provats och misslyckats. Företaget var i princip konkursmässigt innan nya ägarna gick in. Om Leica kan sälja lyxkompakter med god marginal kommer det ju förhoppningsvis gynna utvecklingen av M-serien och optik som trots allt är något som tilltalar i alla fall mig. Om jag inte missminner mig brukar dock kommentarerna om M-kamerorna inte vara så nådiga heller "Men vafan jag kan ju få en D600 för en tredjedel av priset".

Leicakritik brukar börja och sluta med pris.
genkakuzai 2013-06-12 08:11
Alltså, jag kan köpa konceptet med M-serien, då de trots allt bjuder på riktigt bra bildkvalitet, med väldigt bra optik. Men med det sagt är de helt klart en gnutta högt prissatta också, vilket är varför Leica inte har någon enorm marknadsandel eller överdrivet stor vinst. Men detta är något helt annat, som Tomas sagt ovan är M-serien unik i avseendet att det är världens (i dagsläget) minsta FF-systemkamera. Men vad skulle denna vara bäst på? Jämfört med vad? Den hade knappt varit imponerande om den släpptes för 6 år sen, än mindre i dagsläget. Jag tror de har skjutit sig själva i foten ganska rejält med den här kameran, och jag ser det som att de urvattnar märket genom att släppa skitprodukter och ta hutlösa priser för dem.
johanbanck 2013-06-12 09:49
Men hög marknadsandel är väl inget de jagar? Leicas egna uttalade mål är 1% av marknaden. Det är alltså deras mål som de inte når i dagsläget. Det är ett nichemärke och har som målsättning att vara ett nichemärke. Det intressanta är ju snarare hur många procent av mediabevakningen de får med tanke på deras marknadsandel.

Återigen. Det låter ofta så här när de släpper produkter. Vem skall köpa kamerorna? Men uppenbarligen finns ju marknaden. Ungefär en procent av marknaden köper produkterna. Nu försvarar jag inte den här kameran helt enkelt för att den inte tilltalar mig men jag kan ju dra en parallell till X2 som när den släpptes fick svidande kritik mest av samma slag. Att den var år efter sin tid och att den var alldeles för dyr jämfört med konkurrensen. Jag sålde en D7000 och 35/1.8 för att köpa den. En på pappret ganska korkad affär med tanke på prestanda men jag skulle göra om bytet hundra gånger av hundra.

Jämför den här kameran med alternativet D7100 + 18-55/2.8 i storlek och pris. Ta sen en köpare som inte vill ha något annat än det mest grundläggande och kan offra i ljusstyrka. På pappret är ju valet enkelt men jag tror köparen finns. Det är nog ingen stor del av marknaden dock.
alfin 2013-06-12 07:31  
Tillsammans med Hasselblad Lunar borde den här Leican få 2013 års pris för mest ointressanta kameror på marknaden.
jkm 2013-06-12 09:15  
Märkliga turer! Leica gräver sin egen grav IMHO när man frångår sin exlusivitet med säkert bra men ofattbart överprisade småsyskon till M-modellerna. Nej Leica skulle gjort som med Leica CL, en mindre variant med APS-C sensor och M-bajonett, den skulle heta Leica DL... Hade själv en CL, underbar kamera.
Och Leica! Sökaren ska sitta integrerad i kameran och inte som en tråkig stor plastklump monterad i blixtskon.
Nä Fuji X-series är nog bästa alternativet om man inte har råd med Leica M...
Ha det gött!!
Johan Pihl 2013-06-12 12:58
Håller med dig, Janne. Och gärna då med utbytbara M-objektiv, såsom Leica CL hade (även om just de som satt på den de hette C). Men en fast glugg motsvarande 35mm som Fuji X100/X100s har kunde duga ;)
rayoflight 2013-06-12 12:04  
NEX! Inget för mig med ljusstyrka 6,4 i teleläget.
Johan Pihl 2013-06-12 12:06  
"med smak av M"? En ljussvag zoom och ingen inbyggd sökare, är väl så långt ifrån M man kan komma? Möjligtvis att priset har en smak av M, men inget annat. Den elektroniska sökaren EVF2, är väl ett tillbehör till Leica X2, inte till Leica M? Håller med Martin, gummistövlar med hög klack.
Atropine 2013-06-12 14:02
Gummistövlar med hög klack verkar ganska poppis ändå så det var nog ingen bra liknelse... :)
http://goo.gl/Sh1A0
Johan Pihl 2013-06-12 14:09
Man slutar aldrig att förvånas ;)
Der Steppenwolf 2013-06-12 14:48
Dom där stövlarna du länkade till måste vara fantastiska att ha på sig på en lerig åker ;)
Gummistövlar med hög klack och en Leica X Vario borde vara varje bondes dröm :-D
Lars Nordström 2013-06-12 14:47  
I samma kategori, liten, välbyggd kvalitets-APS-C får Leican en svår konkurrens med Fujis Xe1 och X Pro 1, som båda har sökare och Xe1 dessutom inbyggd blixt om än en klen sådan.
Pengarna för Leican med den ljussvaga zoomen räcker gott och väl till en av Fujis systemkameror med till exempel den fina normalzoomen 18-55 med bildstabilisering och väldigt bra bygg + optisk kvalitet. Det blir också en del slantar över till ett par andra Fujinonobjektiv till samlingen. Ljusstarka 35/1.4 till exempel, eller varför inte en smidig telezoom 55-200. Objektiv av toppklass för inte mycket mer än 5000 kr styck.
Fuji verkar minst sagt ha inspirerats av klassiska Leica-kameror, men har i den här nischen gått förbi och levererar bättre. Det enda som saknas är en fullformatare.
Svar från froderberg 2013-06-12 15:05
Global sett är Leicas kunder främst dem som inte behöver titta på prislappen. Dem som köper en Leica för att de vill ha just en Leica och ingen annan dussinkamera.

Jag har pratat med flera stora Leicahandlare i Europa och de tycker att Leica producerar för få riktigt exklusiva produkter. De vill ha minst ett objektiv per år som kostar mer än 5000 euro ...
Der Steppenwolf 2013-06-12 21:00
Ytterliggare ett bevis på att mycket pengar inte är lika med mycket hjärna.
Flash Gordon 2013-06-12 16:49  
Magnus,
Det är ingen som betvivlar Leicas förmåga att bygga dyra och fantastiska objektiv. Fint för samlare att ha ett nytt objektiv i samlingen varje år.

Vi betvivlar däremot Leicas förmåga att bygga kameror som är prisvärda.
Leica X är definitivt inte värd pengarna. Samt sett till sin prestanda är inte heller Leica M i klass med sina konkurrenter i den prisklassen.
De är till för affictionados.
S1 och andra kameror är fantastiska men förbehållna de som har mer pengar än förstånd.
Svar från froderberg 2013-06-12 17:11
Det är svårt att göra kameror som konkurrerar med pris när man inte alls har ambitionen att göra det. Leicas affärsmodell är att kunna ta ut en betydligt högre marginal än övriga tillverkare. Tillverkningsserierna är å andra sidan en bråkdel så stora som hos andra tillverkare. Hasselblad Lunar är en kopia på det här konceptet.

Visst är målgruppen affictionados, samlare och folk som har mer pengar än de kan göra av med. Den gruppen verkar räcka för Leica. Jämfört med en del lyxmärken inom andra områden, exempelvis Hérmès, är Leica rätt måttfulla i förhållandet mellan pris och produkt. Leica X-serien är inte dyrare än att vanligt folk med lite extra utrymme i plånboken har råd. Det är svårt att objektivt värdera kameran innan man vet hur bra bildkvaliteten är.
johanbanck 2013-06-12 18:30
Leica M inte i klass med sina konkurrenter i den klassen? Det finns ju ingen konkurrens. Vill man ha en digital mätsäkare med fullformatssensor finns det ju (rätta mig om jag har fel) inga alternativ tyvärr.
Lars Nordström 2013-06-12 22:01
Apropå Hermes har Leica gjort ett samarbete med detta fina märke i en kamelfärgad modell av, har jag för mig, M9. Otroligt snygg pjäs och det finns en lika elegant promotionfilm kring tillverkningen av kameran på till exempel Youtube.
Det verkar som att ett visst segment av kameror, eller kanske mer än så, går samma väg som till exempel glasögon, det vill säga blir en modeaccesoar, ett sätt att pynta sig och visa vem man är mer än att bara vara en praktikalitet. Så har det varit tidigare, men jag tycker mig märka att det gått mer åt det hållet. Retrolook hos Olympus Pen, Fuji X-serie. Poppiga färger som hos Nikon J-serie. Stötte på en kvinna som hade vita kläder och matchade med en vit Nikon.
Som accessoar är Leica inte så dum.
Flash Gordon 2013-06-12 19:26  
Det är intressant att mätsökare sätter bilden i en annan kategori. Jag tog alla kameror oavsett teknik i 50 000 kr klassen som lika. Bland dessa kan man verkligen få mer för pengarna.
Johan Pihl 2013-06-13 09:42
Mats: Men man kan inte jämföra äpplen med päron. Du köper ju inte skåpbil om det är en liten sportbil du vill ha. Så länge ingen kameratillverkare tillverkar nåt som är i närheten av en digital Leica-M, så kan man inte påstå att den inte är i klass med sina konkurrenter i den prisklassen. Däremot kan man kanske påstå det om den här Leica X Vario, då det finns betydligt billigare konkurrenter till den som t ex Fuji X20.
Chasid 2013-06-13 09:51
Hade jag haft 50.000 kr att lägga på en kamera skulle jag välja en Leica M 240 framför en Nikon D4 eller en Canon 1DX vilken dag eller stund i veckan. Leica M är liten, välbyggd, smidig, lättjobbad och diskret precis som en riktig kamera ska vara. Min Leica M8.2 får till och med min frus lilla EOS 550D att se stor och klumpig ut.
/Mikael Good
x-country 2013-06-13 08:21  
Det är bara att gratulera Leica som skapar sådana känslor och engagemang. 38 kommentarer här medan Brutus nya bok har fått 5! Som vanligt så är det så att den ändå inte är avsedd för dig som tycker att den är för dyr.
Claes i Lund 2013-06-13 10:05  
2013-06-13 Alf Claesson

Inte så imponerande. Hade väntat en liten systemkamera med ett litet objektivprogram till.
sla 2013-06-13 11:38  
Ett skämt! Och då har jag använt och använder fortfarande Leica....Vem köper denna?
TomasKronberg 2013-06-14 09:49  
Varför är Elmarit-Vario så ljussvag?

Många kanske inte inser att inte ens Leitz kan förbise optiska fysikaliska lagar. Citat av Sean Reid:

"So Leica needed a zoom for the new X camera. A range from 28 - 70 is a pretty reasonable one but at this point in the evolution of lens design I suspect that one can have only two of the following three qualities in a zoom like that:

1. fast
2. small
3. high optical performance across the image circle

How do other -- faster -- compact zooms (for APS-C cameras) reach all three of those goals? I think that, as a rule, they don't. Some of them are larger than this Vario. Some are a bit faster and offer a degree of optical performance which is sufficient -- if not outstanding. I've spoken with Leica about why the lens on this camera is not faster and their answer is simply this: They could not keep their zoom design both compact and fast while still maintaining the levels of optical performance they were aiming for. I hear through the grapevine that they tried some faster zoom designs (in test mules) but the lenses were simply too large and heavy to match Leica's size goals for the Vario. It's important to understand that Leica is perfectionistic when it comes to lens design. They realize, I think, that every lens is a compromise but I suspect that none of the Leica optical team would sleep well at night if they sent a lens design out of Solms that they didn't feel good about. I understand that might seem quite an old-fashioned approach in 2013 but I think it really is the way Leica works. They're very serious about their lenses and that's one reason they often produce some exceptional, but often breathtakingly expensive, optics. "

Som sagt: varje objektiv är en kompromiss mellan storlek, ljusstyrka, optisk kvalitet och pris. Leitz vill inte kompromissa med den optiska kvalitén. Det verkar inte som om de vill kompromissa med priset heller.
Der Steppenwolf 2013-06-14 13:39
Då valde Leitz fel, alternativ 1 och 3 hade varit att föredra och mer i linje med deras arv tycker jag.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS