Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Examen 2024: "Blixtsko" fotografi
Utställning
HDK-Valands Kandidat- och masteravgångsstudenter i fotografi visar sina examensarbeten på Röda Sten Konsthall. Begreppet ”Blixtsko” (eller ”Hot Shoe”) syftar på den fästpunkt som finns på kameror för att ansluta en blixt. Uttrycket ”Blixtsko” och ”Hot Shoe” kan även skapa dubbeltydigheter och oväntade associationer utöver dess rent fotografiska betydelse.
Läs mer...
6 Kommentarer
Logga in för att kommentera
om en bra bild håller jag inte med om.Visst,när det gäller nyhetsbilder och andra dokumentära betraktelser kan jag hålla med,men för mig är det viktigaste det estetiska av den enkla anledningen att man bombarderas av intryck och budskap via media,reklam från alla håll dagligen i enorma mängder.
För mig är bildkonsten en diametral motsats till detta,och
min estetiska törst mättas,samtidigt som det fungerar som en
mental medicin för att må bra.Man får helt enkelt tillfälle att vila
sig från alla budskap.
Därmed inte sagt att jag uppskattar bra dokumentärfotografi,tvärtom,
men det är inget som jag sätter främst.
Thomas
Jag såg programmet och tyckte att det var både roligt och intressant att ta del av både Forsells och Assurs synpunkter. Båda är närmast legendariska.
Foto kan inte bedömas på ett sätt, det är alltför varierat.
När det gäller nyhets- och dokumentärfoto så håller jag absolut med Assur. Innehållet är viktigast men det får och bör naturligtvis lyftas med god komposition och god teknik. Nyhetsfoto i form av arkivfoto och iscensatt foto, som är väldigt vanligt, irriterar mej kolossalt. Bra dokumentärfota ska skava och klia och därmed beröra. Fint konstfoto ska tillfredsställa det estetiska behovet. Det är svårt, troligen omöjligt, att förena de olika inriktningarnai en bild.