Annons
Artiklar > Scanpix säger nej till politisk fotosatir

Scanpix säger nej till politisk fotosatir

På grund av att trovärdigheten kan påverkas vill inte längre Scanpix fotografer sälja sina bilder till fotokonstnären Elisabeth Ohlson Wallin och hennes politiska satirutställning.

Det var i början av oktober 2012 som konstnären Elisabeth Ohlson Wallin publicerade en bild föreställande kungen och hans vänner runt ett bord. På bordet ligger en naken Camilla Henemark delvis täckt av pizza, och på golvet hukar drottning Silvia iklädd skurhandskar och försöker skrubba bort ett hakkors.

Bilden skapade stor debatt och har bland annat kallats för vuxenmobbning. Konstnären själv säger att det är politisk satir där hon gör narr av makten.

Den omtalade bilden är ett montage av dels två av Elisabeth Ohlson Wallins egna bilder och dels ett antal bilder hon köpt från bildbyrån Scanpix.

− Jag hade en bild på Camilla Henemark naken på ett bord med tolv män runt henne, och jag hade fotograferat kungen på 90-talet. När boken ”Den motvillige monarken” kom ut och drevet gick igång satte jag ihop bilderna. Där föddes idén till den här politiska satirbilden, säger Elisabeth Ohlson Wallin.

Hon köpte sedan bilder på kungens vänner från Scanpix och klistrade in deras ansikten på de män som i orginalfotot står runt bordet med Camilla Henemark på.

Nu har Scanpix meddelat att Elisabeth Ohlson Wallin inte får köpa fler bilder till sina politiska satirmontage.

− Våra fotografer arbetar på många områden, inte minst som nyhetsfotografer. Det är viktigt att deras bilder inte används på ett sätt attr deras yrkesmässiga trovärdighet påverkas, säger Mats Johansson, som är redaktionschef för TT:s och Scanpix gemensamma nyhetsredaktion.

Konstnären tar beslutet delvis personligt, men hon oroar sig också för hennes konstforms framtid.

− De kan inte ta så stora beslut utan att tänka på konsekvenserna i samhället. Kollage har gjorts i alla tider och att skämta med makten är viktigt. Hur ska vi kunna göra fotografisk satir utan att klippa och klistra?

Hon påpekar också att hon var noga med att välja ansikten från bilder tagna i mer allmänna sammanhang, som presskonferenser och invigningar.

Mats Johansson förklarar att den som köper en bild från Scanpix med avsikt att redigera eller förändra den på något sätt måste invänta ett godkännande från fotografen.

− Det är ingen av fotograferna som kommit in med något klagomål, utan det här är ett kollektivt beslut som tagits av alla, säger han.

Det har också förts en diskussion med Elisabeth Ohlson Wallin om vad ytterligare köpta bilder skulle komma att användas till, enligt Mats Johansson, och efter det har fotograferna tagit beslutet att de inte vill ha med sina bilder i konstnärens satirmontage.

− Det finns risk att det påverkar den yrkesmässiga trovärdigheten, säger Mats Johansson.

För Elisabeth Ohlsson Wallins del betyder beslutet att arbetet med hennes kommande utställning med politiska satirbilder just nu står stilla. Men hon ser en ljusning.

− Det verkar som om Scanpix gör en halv pudel och säger nu att det bara är de anställda Scanpixfotograferna som inte vill sälja till mig och min satirutställning. Men vi får alla se vad som händer. Det är viktigt att Scanpix går igenom sina stadgar och regler, och går ut offentligt och om hur de tänker agera i framtiden, säger hon.

Men enligt Mats Johansson går enormt många förfrågningar likt den Elisabeth Ohlson Wallin gjort igenom och att varje förfrågan är unik.

− Vi prövar varje ny förfrågan som kommer in separat.



Publicerad 2013-01-08.

79 Kommentarer

fotomojje 2013-01-08 20:42  
Elisabeth Ohlson Wallin har gjort många fina bilder men detta tycker jag är rena skiten enligt min åsikt. Förnedring är inte något att tjäna pengar på.
Jag lyfter på hatten för Scanpix.
Om mina bilder användes till något sånt här skulle jag bli mycket besviken
luminousoctaves 2013-01-08 21:08  
För att balansera diskussionen, som inte är okomplicerad, så tycker jag att Scanpix gör fel som begränsar Elisabeth Ohlson Wallins arbetsutrymme, dessutom av kommersiella skäl antar jag.

Wallin har kritiserat makten, vilket är en av konstens och fotojournalistikens viktigaste roller.

Att man sedan tycker det är skit eller genialiskt är en smaksak.

Jag skulle också bli besviken om en av mina bilder användes i Wallins konst, alla mest för att jag inte får någon ersättning förstås. :)
fotomojje 2013-01-08 21:58
Hej Erik Danielsson!
Jag har en fråga till dig.
Har du ingen skyldighet, eller omtanke om de du fotograferar. Skulle du sprida de bilderna hur som helst bara du får betalt? Så fungerar det inte för mig. Jag kan inte utlämna de jag fotograferar om inte syftet redan vid fotot varit det och båda varit införstådda med detta. Men det är en annan grej.
luminousoctaves 2013-01-08 22:56
Med erfarenhet från tidigare trådar på Fotosidan vill jag undvika att bli personlig. Det blir lätt ett evigt revirpissande fram och tillbaka, du vet säkert vad jag menar. Låt oss diskutera generellt i stället.

Som fotograf tycker jag att man ska värna om sina bilder så långt som möjligt/rimligt. Om man har tagit ett regelrätt porträtt av en person så säljer man givetvis inte detta vidare utan ett medgivande från den porträtterade, i någon form (kan se väldigt olika ut).

Om man säljer en bild till Scanpix har man som fotograf rimligtvis redan förstått att bilden kommer att kunna användas i andra syften än det fotografen (och den avbildade) har avsett från början. Ur ett demokratiskt synsätt är detta inga problem alls för mig. Tvärtom. Så länge alla har fattat så är det bara en tillgång.

Då det gäller Wallins användande av fotografier som källmaterial så måste man ta ställning till om fotocollaget som konstform har ett existensberättigande över huvud taget.

Utan tvekan, tycker jag.

Okej, å ena sidan, hon skulle ha kunnat teckna personerna i stället. Men då förlorar vi den fotografiska dimensionen helt inom konsten.

Det handlar i slutändan om en fråga om yttrandefrihet, som så många gånger tidigare.
Anders F. Eriksson 2013-01-08 23:03
Oavsett vilken typ av porträtt det gäller är det fotografen som äger upphovsrätten och har rätt att avgöra hur det används. Den avporträtterade har i allmänhet inte ett skvatt att säga till om så länge det inte är kränkande.

Om jag säljer en bild till Scanpix är det långt från säkert att jag går med på att den får användas hur som helst, och jag har svårt att tro att särskilt många fotografer tycker annorlunda (men om jag har fel får ni gärna svara).

Det är INTE yttrandefrihet att användaupphovsrättskyddat material som konst, fast även där tvistar de lärda ...

/afe
luminousoctaves 2013-01-08 23:22
Som fotograf kan man väl inte påverka hur ens Scanpix-bilder används i praktiken? I efterhand kan man påverka en del, men det du formulerar som att fotografer "går med på" hinner nog ingen uppfatta i det dagliga handhavandet av bilder. Eller? (såvida inte en specifik klausul såsom den diskuterade läggs till så klart.)

Och angående yttrandefrihet och fotocollage så har många lärda tvista väldigt länge. Det är inte ett helt okomplicerat ämne.
fotomojje 2013-01-08 23:35
okey,
tack för ditt svar Erik Danielsson
luminousoctaves 2013-01-08 23:54
Ingen orsak Morgan.

För övrigt, det slog mig precis att det finns en snarlik stöld inom den litterära världen som har uppmärksammats en del. Nämligen denna:

http://www.journalisten.se/nyheter/textstold-fran-biografi-om-stenbeck-kan-bli-rattssak

Kanske inte riktigt exakt samma grej, men intressant ändå tycker jag. Hur stor frihet har konsten i att ta över en annan verklighetsskildring?
bengt-re 2013-01-09 23:27
Agerandet och reaktionerna här är bara ännu en spik i kistan på fotografin som yrke, bildbyråer är snart ett minne blott om man fortsätter tramsa på detta viset. Arla struntar väl i vad kunden gör med mjölken? samma realitet kommer snart gälla även "vanliga" bilder - man säljer en produkt/tjänst och har inget att göra med vad kunden gör med det de köper, för vet ni - annars finns det andra källor som inte blandar in någon snobbism i hur den sålda produkten används. Scanpix är en fara för yttrandefriheten och indirekt ett hot mot demokratin. Om man gillar EOW bilder är i sammanhanget totalt irrelevamt, däremot att man försöker hindra yttrandefriheten
Der Steppenwolf 2013-01-10 12:39
Bengt, jag undrar på vilket sätt anser du att Scanpix är hot mot demokrati och fara för yttrandefrihet?
Det är väldigt starka anklagelser du kommer med och inte för att jag försvarar Scanpix då jag har aldrig haft med de att göra men i just det här fallet håller jag med deras beslut. EOW kan närsomhelst göra hur många collage hon vill, så länge hon använder sina egna bilder för det, ingen har låst in henne eller förbjudit henne att arbeta med sin konst.

Själv älskar jag politiskt satir och anser att den har en väldigt viktigt funktion i samhället men i detta fall kan jag bara beklaga att bilden har fått så mycket uppmärksamhet då den verkligen inte förtjänar det i mina ögon.
luminousoctaves 2013-01-10 18:09
En parentes:
Bengt, inte för att försvara Scanpix agerande (det gör jag inte) men fotograferna själva har nog störst skuld till den eventuellt fallande trovärdigheten inom fotografin i dag.

Aldrig tidigare har så många hobby- och yrkesfotografer manipulerat sina bilder så ohämmat. Det syns inte minst på Fotosidan. Vägen mot perfektionism har ballat ur. Bilden är inte längre sann.

Men som sagt... det är ju en HELT annan diskussion, hehe.
Anders F. Eriksson 2013-01-08 21:10  
Jag tycker det är självklart att det måste vara upp till varje fotograf om de vill sälja bilder för användning i montage - det är ju inte riktigt samma sak som om porträttet används enskilt i mer "vardagliga" sammanhang. Såvitt jag känner till får man inte använda köpta arkivbilder på det sätt som gjorts i det här sammanhanget om det inte avtalats separat ...
luminousoctaves 2013-01-08 21:11  
(tillägg: bortsett från eventuellt arvode från Scanpix.)
Magnus77 2013-01-08 21:17  
Bilden väcker verkligen många frågor. Rent tekniskt är den ju inte jämn/bra men det ska ju vara irrelevant ur ett konstnärligt perspektiv. Jag tycker i princip också att det ska vara möjligt att på vissa vis kombinera fragment eller arbeta om andras verk till något nytt (likt Andy Warhol) men jag förstår också fotograferna i detta fall. Hon verkar ha gjort rätt för sig mot vissa av fotograferna men att sedan förvanska bilderna och sätta dem i ett nytt sammanhang är ju ändå tveksamt. Undrar om hon kanske hade för avsikt att utmana yttrandefriheten ur upphovsrättsligt perspektiv också, inte bara provocera/kritisera kungafamiljen?
luminousoctaves 2013-01-08 21:25
”Undrar om hon kanske hade för avsikt att utmana yttrandefriheten ur upphovsrättsligt perspektiv också, inte bara provocera/kritisera kungafamiljen?”

Intressant. Jag tror också att det finns en dimension av provokation i Wallins konstverk (goddag yxskaft), alltså den att digital manipulation är nästan normativ i dagens bildanvändande. Alla manipulerar sina bilder eftersom alla förväntas att göra det. Alla bilder är manipulerade. I synnerhet bilder på kungafamiljen, oavsett de är kritiska eller glorifierande.

I det här fallet är det så uppenbart manipulerat att jag har svårt att se hur en fotograf kan ta illa vid sig.

Som fotograf i dag så lär man sig tidigt att acceptera att ens bilder inte alltid används för att bekräfta ens personliga åsikter och världsåskådningar. Name of the game liksom.
jaan v 2013-01-08 21:40  
Är inte hela konceptet 'lånat'?
http://www.lagrange.be/villa-amori/snowwhite/

(fast det kanske var/är välbekant?)
Jan Olof Härnström 2013-01-08 21:40  
Vi lever i ett fritt land och får bestämma själva vem vi säljer bilder till.

När det gäller tycke och smak så är bilden ett lågvattenmärke, konstnärligt och i försöket att vara satir. Fast det verkar mer vara bortförklaring av syfte än satir.
luminousoctaves 2013-01-08 21:52
Om man överlåter sina bilder till Scanpix så är det väl även de som avgör vilka kunderna är? Inte fotografen själv.
Anders F. Eriksson 2013-01-08 21:56
Mjo, men normalt får man inte beskära bilder hur som helst även om man köper dem - i synnerhet inte för att förvränga syftet med dem.
luminousoctaves 2013-01-08 22:03
Sant.

Sedan kan man ju diskutera begreppet förvrängning. När Elisabeth Ohlson Wallin använder fotografiskt källmaterial för att skapa sin konst rör det sig om någonting bortom förvrängning (i mina ögon åtminstone). Det är inte som att bilderna används i ett missvisande sammanhang nödvändigtvis, snarare ett helt nytt bilduniversum. Väldigt avskilt från det där bilden togs.
Anders F. Eriksson 2013-01-08 22:06
Det var rejält flummigt, och inget jag skulle acceptera som argument om jag fotograferat något av de använda porträtten.
luminousoctaves 2013-01-08 22:32
Jag menade helt enkelt att begreppet "förvrängning" kan innebära mer än en sak:

- att en bild i sin helhet placeras i en kontext som är helt felaktig. Låt oss säga bild på en man med rakad skalle i anslutning till en artikel om nynazism, trots att mannen på bilden inte har någon koppling till nynazism över huvud taget. Innehållet är förvrängt, men kan uppfattas som naturtroget.

- att en bild används som grafiskt källmaterial i ett visuellt sammanhang som är så långt från dess ursprungliga att det inte längre råder någon tvekan om manipulation, exempelvis Wallins konst.

"Flummigt" förresten... det är väl inte något dåligt nödvändigtvis?
fotomojje 2013-01-08 22:03  
En sak kan vi i alla fall vara överens om. Oavsett vad jag tycker och vad ni tycker så har hon vunnit en mycket fin reklam här. Det handlar att nå ut med sitt budskap vilket hon är en mästare på. Sedan sättet att göra för att bli kändare än hon redan är är saker jag inte gillar. Men var och en måste självklart stå för de som de gör. Hon har tagit många mycket fina bilder, men hon har också tagit bilder som jag inte alls gillar. Ecohomoutställningen var en utav de häftigaste utställningarna jag sett och det tog lika mycket tid att se upphängningsanordningarna som att se ljuset i bilderna. Visst det var också ett väldigt övertramp. Men som sagt jag kan inte gilla allt hon gör.
Tycker fortfarande att Scanpix gör rätt och hade blivit väldigt sur om mina bilder användes.
PMD 2013-01-12 02:41
Övertramp tycker jag nog är att ta i lite väl mycket. Det var en kritik av hyckleriet inom kristendomen som hycklarna förstås tyckte illa om. (Wallin säger sig, eller sade sig åtminstone vid den tiden, vara kristen).
JensEkberg 2013-01-08 22:44  
Helt rätt beslut !

Hade varit kul att se en omröstning här på fotosidan vad folk tycker.
Iwa 2013-01-08 22:53  
"När boken ”Den motvillige monarken” kom ut och drevet gick igång satte jag ihop bilderna."

Citatet säger väl allt? Det handlar inte om att "kritisera makten". Kungens och Henemarks politiska makt är ungefär lika med noll. Istället handlar det om att få vara med när proggardrevet drar igång för att lyncha två försvarslösa själar. Wallin har gjort det förr. Hon verkar gilla det.
präntare 2013-01-09 03:16  
Vi lever i en så kallad demokrati, demokratin måsta tåla att bli kritiserad även monarkin som är en del av vårt samhällssystem. Detta är ren censur. Den diskussion som pågår idag om hur fotografi får användas eller inte användas har tagit ett löjets skimmer. "Borgerligheten skenar".
Peter-L 2013-01-09 07:53  
Heder åt Scapix och deras fotografer!!
Jag tycker att kollaget är billigt! Och än billigare blir det när EOW tycker att man måste tåla politisk satir, men själv tar hon Scanpix beslut med att ta det personligt. Hur tror hon att "ansiktena" på hennes skräpverk tar det?? Hon får en viss publicitet i detta men, det finns Negativ publicitet också.
Jag tycker att vi ska ha högt i tak och en åsiktsfrihet, men att va nedlåtande mot människor är att går för långt.
Det som den här debatten ger mig, är att man kanske ska föra in en begränsning i avtal med bildbyråer och i modellreleaser, vad gäller användande i kränkande/nedlåtande sammanhang.
Som sagt, Heder åt Scanpix!!
Guillermo Carbonari 2013-01-09 09:05  
Scanpix är en ynklig och feg organisation.
Christer Lindh 2013-01-09 10:02  
Paragraf 3 i Upphovsrättslagen:
Ett verk må icke ändras så, att upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart kränkes; ej heller må verket göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller i sådant sammanhang som är på angivet sätt kränkande för upphovsmannen.
Sin rätt enligt denna paragraf kan upphovsmannen med bindande verkan eftergiva endast såvitt angår en till art och omfattning begränsad användning av verket
.
Jag läser lagtexten som att det bara kan förhandlas bort från fall till fall - inte generellt. EOW har tydligen inte förhandlat till sig rätten till denna "annorlunda" användning, då hade det ju varit en annan sak.
Snapphane 2013-01-09 10:09  
Av kommentarerna och artikeln känner jag av att fotografer inte vill finnas med i "fel" sammanhang, vilket jag tycker klingar dåligt med att sälja bilder till en bildbyrå. Nu var det politisk satir och bilderna var även ändrade. Men det kan lika gärna vara i helt normala sammanhang. Säg att föreningen "Extremt nazistiska och galna patrioters sällskap" för sin tidning köper in bilder från Scanpix. Bilderna används i ett reportage för att peka ut personer de anser vara "samhällets fiender" och fotograferna till bilderna tackas i artikeln och nämns som "sanna hjältar". Detta är väl troligtvis något som kan sätta en fotografs rykte i gungning, speciellt om det tar fart i sociala medier under "fotograf sympatiserar med nazister". Men i grunden är publiceringen inte konstigare än om Aftonbladet köpt bilderna. Ska Scanpix helt enkelt granska alla som vill köpa bilder och göra en analys av deras eventuella påverkan på en fotografs rykte och där efter "censurera" godtyckligt? Känns rätt skrämmande om ni frågar mig.
Christer Lindh 2013-01-09 10:17
En sådan användning kan helt klart vara kränkande för upphovsmannen, så då gäller paragraf 3 ovan - så det kan nog bli rättsak av det också.

Scanpix nämner också detta i #5 i sitt avtal med kunden, men det förutsätts att man vet att vet vad den "ideela rätten" är (dvs paragraf 3 i UL) . Det kanske inte EOW gör...
http://scanpix.se/info/avtal/index.html
Snapphane 2013-01-09 10:37
Kan inte se hur benämningen i tidningen kan vara kränkande, endast den felaktiga tolkningen och spridande av sagda. Oavsett mina åsikter har jag rätt att berömma människor.
Kijana 2013-01-09 10:39  
Men om man tar Ohlson Wallins påstående (i Kulturnyheterna, SVT 2 8/1) för sant/sannolikt, att hon redan före köpet av de aktuella bilderna hade gjort klart för Scanpix att hon skulle beskära bilderna och använda dem i andra sammanhang - blir inte Scanpix "kollektiva" beslut något av en ängslig efterhandskonstruktion då?
bengt-re 2013-01-09 23:30
Jo, det är så det uppfattas iaf.
Bergnäsarn 2013-01-09 11:06  
Är det inte dax att börja stå för vad vi gör och vad vi säger ? En uns av moral vore att föredra. Att använda kändisar bara för att de är enkla att komma åt skall väl inte legetimera vad som helst för collage.
Att klippa å klistra är ju inget nytt, det sysslar politiker å vi fotografer med allt mest hela dagarna, men när pengaflödet sinar som inkomstkälla så blir folk lätt lite taffliga i sitt yrkesutövande i jakt på inkomst.
Men att hylla låvattenmärken borde vi vara för goda för. Om var och en av oss tittar lite snabbt på detta forum så ser vi en enorm kunskap och skicklighet som visar att kunskapen har nog aldrig varit så stor som den är nu, vilket i sin tur medför försvårande omständigheter för den som hitintills har levt på att kunna sälja sina bilder.

Men skydda sig bakom ordet konst bara för att det blåser lite kring en, -ja ja vet inte. lite lågt.
luminousoctaves 2013-01-09 11:43
Varför är du så säker på att alla delar dina åsikter om konst?
sceptic 2013-01-10 09:16  
"De kan inte ta så stora beslut utan att tänka på konsekvenserna i samhället". Kliv ner från den höga hästen och kräng av dig offerkoftan! Du klistrade ihop ett opportunt pekoral (efter att drevet startats iochmed boken) i nån form av desperat "me too"-anda. Scanpix surnade till och valde att sluta sälja bilder till dig, vilket är helt i sin ordning. Det är ingen mänsklig rättighet att köpa bilder från en bildbyrå.

Jämför med han som präglade mynt med "horkarl till kung". När chefen på metallverkstan där mynten tillverkades upptäckte det hela satte han stopp för fortsatt tillverkning. Inte fan gnällde han om "konsekvenser för samhället" för det.
bentelkalb 2013-01-10 10:40  
Wallin, fotografins svar på Robinson Robban.
Hon gör allt för att chocka och försöka klänga sig kvar i rampljuset. Hon går till personangrepp på enskilda individer, det borde vara klart olagligt och förtal. Enligt mig en patetiskt person som profiterar på andra människor genom att kränka dem, totalt respektlöst. Ingen här inne skulle förmodligen tycka det var okej om era familjemedlemmar kränktes på samma sätt. Det måste finnas gränser även för offentliga personers privatliv.

Hennes andra bilder består mest av nakna män och könsorgan, Wallin är bara för sorlig.
Krille_66 2013-01-10 11:24  
Såg programmet om Skara Domkyrka och HBT-altartavlan igår. Blir faktiskt mest upprörd över Svenska Kyrkan som inte kommit längre i sin utveckling. Tackar nej till konstverket "för att man känner sig kränkt"...

Skärp er nu, sluta låtsas att världen inte ser annorlunda ut idag än för 2000 år sedan - Skamligt!

Vad gäller fotomontage får väl alla ha sin egen åsikt. Jag hade varit stolt om Elisabeth hade velat använda en av mina bilder.
dokido 2013-01-10 13:22
scanpix agerande är ointressant, det är ju sånt som händer hela tiden seriösa konstnärer och fotografer och även musiker som samplar

det är ju hennes bilder som är provocerande, det är hela saken, satir behövs
tormig 2013-01-12 15:46
Så här står det i mitt uppslagsverk om satir: framställning som är ironisk eller hånfull på ett elegant och träffande sätt.

Elisabeth Ohlson Wallin är inte ens nära.
luminousoctaves 2013-01-12 18:05
Tycker du ja. Smaken är olika.
freddan99 2013-01-10 16:10  
Elisabeth Ohlson Wallin är en av Sveriges mest kontroversiella konstnärer. Hon kan knappast kräva att en bildbyrå är tvungen att sälja bilder till henne när hon använder dessa till att sätta blöja på statsministern, KD:s Hägglund i en gynekologstol eller äta piazza på Camilla Henemark. Det är ju detta som hon använt bilderna till.

För Scanpix fotografer blir det ett problem om de i kraft av en seriös bildbyrå får förtroendet att komma in i vissa miljöer och fotografera under vissa premisser, när dessa sedan används till rätt osmakliga montage i helt andra konstnärliga sammanhang. Många av de människor som råkade ut för "piazzamontaget" tog mycket illa vid sig. Offentliga personer är vana vid att bilder som tas på dem kan användas i alla sammanhang redaktionellt, även i mycket kritiska artiklar. Men konst är en helt annan sak. (Och det är tex helt förbjudet att ta en redaktionellt producerad bild och göra den kommersiell, alltså att använda den i reklam sammanhang utan att be om tillstånd från både fotograf och den avbildade.)

Ingen förbjuder Elisabeth Ohlson Walin att göra konst, hon är dessutom fotograf och har alla möjligheter att ta bilderna själv. De flesta är offentliga personer som syns i offentliga sammanhang och alltså lätta att ta bild på.
Det Scanpix har gjort är att tacka nej till att sälja ett antal porträtt till ett mycket kontroversiellt syfte, till en konstnär, vid ett specifikt tillfälle.
Kanske det är bäst för alla om hon gör dessa kontroversiella montage med sina egna bilder än att ta andras.
luminousoctaves 2013-01-10 17:56
Fredrik, jag tycker att du missar flera viktiga poänger.

- Att EOW använt fotografier till ett "osmakligt" montage gör väl inte verket mindre relevant. Verket ska vara provocerande. Det ska definitivt skicka signaler om smaklöshet, kopplade till kungen och den manliga maktstruktur som finns runt honom.

- EOW kanske inte kan kräva att Scanpix alltid säljer bilder till henne, men både hon, konstnärsetablissemanget i Sverige och vi övriga borde avkräva en förklaring om hur Scanpix tänker då de drar tillbaka tillstånd för en opinionsbildande kund som de anser är obekväm. Hörde jag ordet "censur"?.

- Befintliga och spridda nyhetsbilder är en förutsättning för att överhuvudtaget kunna producera ett satiriskt och samhällskritiskt fotomontage. Det står och faller med detta.

Kanske är det bäst för alla om EOW får forsätta att köpa bilder, göra montage och skapa debatt.
Christer Lindh 2013-01-10 20:23
Det verkar som ord står mot ord, i någon intervju har EOW sagt att hon visst informerat om vad hon skall använda bilderna till och fått OK - och har då är det förstås svagt av Scanpix att ändra sig senare. Men, har hon inte varit helt tydlig där och inte inväntat besked så har hon brutit mot Scanpix avtalsvillkor - inget snack om saken.
http://scanpix.se/info/avtal/index.html
Kunden åtar sig att till Scanpix lämna fullständig och korrekt redovisning av hur bilderna skall användas....
Bearbetning, manipulation eller annan förändring av bilder - utöver normal redigering, som inte på något sätt förändrar bildens innehåll - eller användning av bild eller del av bild tillsammans med annan bild (montage) och liknande åtgärder, får ej ske utan skriftligt tillstånd från Scanpix.
luminousoctaves 2013-01-10 20:56
”Men, har hon inte varit helt tydlig där och inte inväntat besked så har hon brutit mot Scanpix avtalsvillkor - inget snack om saken.”

Det håller jag med om.
Anders F. Eriksson 2013-01-10 21:09
Det står att skriftligt tillstånd från Scanpix krävs, och ett sådant borde gå att visa upp om hon fått det...
luminousoctaves 2013-01-10 21:15
Av egen erfarenhet från Scanpix görs överenskommelser ibland muntligt per telefon, för att avtalas skriftligen i efterhand. Detta helt enkelt för att det ofta går undan i mediebranschen.

Rent teoretiskt kan hon alltså ha fått ett okej från en säljare per telefon. (Även om jag tycker att ett bekgräftelsemail med denna överenskommelse också borde finnas någonstans i så fall.)
Hansanders 2013-01-10 18:39  
Att rakt av kopiera av bildidén med hjälp av köpta bilder är väl knappast ett konstverk av "högre verkshöjd" ?
Verkar nog mera som "konstnären" eller om hen vill kallas fotograf, är ute efter att väcka uppmärksamhet....
luminousoctaves 2013-01-10 19:21
Marcel Duchamp gjorde stor konst genom att placera en pissoar i ett rum.

Konst måste med andra ord inte vara målad med en pensel, eller ens vara särskilt originell i utförandet, för att ha ett värde. Det är annat som avgör vad som har verkshöjd.

Jag tycker för övrigt att den här debatten behöver lite verkshöjd. Folk gnäller att "det här är väl inte någe bra konst" i stället för att se problemet:
Scanpix vägrar sälja sina bilder till en av landets mest opinionsbildande konstnärer.

Helt sjukt ju.
Hansanders 2013-01-10 19:40
Bilda opinion eller väcka uppmärksamhet för egen skull ?
Skapa eget eller använda andras arbeten ?
Skjuta på sittande fågel ?
Man kan ju inte påstå att budskapet är sprängstoff i den kulturpolitiska debatten, utan gillas säkert av diverse "kulturpersoner".
luminousoctaves 2013-01-10 19:49
Den enda i det här landet som brukar skjuta på sittande fåglar är väl kungen?

För övrigt tycker jag inte att det finns något motsatsförhållande mellan att jaga uppmärksamhet och bilda opinion.
Hansanders 2013-01-10 20:39
Att bilda opinion är alltid inte detsamma som att söka uppmärksamhet för sig själv i media.
Eller....
luminousoctaves 2013-01-10 20:51
Nu vet jag inte riktigt vad du invänder mot. ("Alltid inte" = aldrig?)

Jag menade att en konstnär kan söka uppmärksamhet och bekräftelse samtidigt som han/hon också försöker bilda opinion. Det är liksom inte antingen eller.
correctamundo 2013-01-10 23:39
Erik, du har sannerligen en märklig syn på sjuklighet. Hela iden om att upphovsmännen genom scanpix inte skulla ha rättten att inte sälja till Wallin är det sjuka i sammanhanget. Även Wallin måste respektera lagen trots att hon är "konstnär". Skall hon ha "konstnärlig immunitet" att rovföra sig på allt och alla eller köpa allt hon pekar på även om ägaren inte vill sälja? Var går gränsen? Vid ditt hus? Din bil? Hon får väl gå ut och ta sina bilder själv. Hur svårt kan det vara?
luminousoctaves 2013-01-11 00:33
Jag för fram mina åsikter i frågan, om du har problem med det så finns det både sakligare och trevligare sätt att visa det på.

Som jag ser är det detta som är relevant i diskussionen:

1. En fotograf som säljer sina bilder via Scanpix accepterar att vem som helst får köpa bilderna och använda dem enligt överenskommet regelverk. Det är inget upphovsmannen själv sitter och bestämmer från fall till fall.

2. Ska bilderna sättas i ett förvrängande sammanhang eller manipuleras i högre grad måste upphovsmannen meddelas och acceptera – såvitt jag har förstått regelverket.

3. För tillfället står ord mot ord mellan EOW och Scanpix om konstnären fick tillstånd från Scanpix att använda bilderna i kollaget.

4. Scanpix har stoppat försäljningen av sina egna bilder till EOW efter publiceringen av kollaget. Notera, förbudet gäller bara Scanpix interna fotografers bilder, inte de andra (majoriteten).

Min inställning är:
- Om EOW inte har fått tillstånd av Scanpix att använda bilderna har hon brutit mot reglerna och bör ta de vanliga konsekvenserna som gäller för detta.

- Om hon har fått tillstånd har hon inte gjort fel och bör inte straffas, och bör också få fortsätta att köpa bilder till sin konst.

Allt annat ser jag som moralistiskt mumbojumbo. Att man inte skulle få använda bilder på en öppen marknad för att skapa samhällskritisk konst är en åsikt som i mina ögon tillhör ett diktatursamhälle.

Att EOW upplevs som en dålig eller "sjuklig" konstnär är också helt irrelevant och speglar mest den trångsynthet som finns bland en del haters.

Det finns inget som heter konstnärlig immunitet. Och det är ingen som har påstått detta.
correctamundo 2013-01-11 08:59
Du skriver:

"Scanpix vägrar sälja sina bilder till en av landets mest opinionsbildande konstnärer.

Helt sjukt ju."

Men det är inte sjukt. Scanpix, och framförallt upphovsrättsägarna, har såklart all rätt i världen att neka försäljning. Lika väl som att jag har rätt att inte sälja min bil etc till den som vill ha den. Den typen av förhållande får man lära sig och leva med även om man är "en av landets mest opinionsbildande konstnärer".
Hansanders 2013-01-11 10:20
Visst kan det vara så, men knappast i det här fallet.
Det som hen producerat tidigare har helt klart som primärt syfte att väcka uppmärksamhet.
Det "konstnärliga" eller det opinionsbildande kan diskuteras.....
luminousoctaves 2013-01-11 10:54
Jörgen: Om du, enligt ditt eget exempel, vägrar att sälja din bil till person som har obekväma åsikter om kungahuset så har du all rätt att göra så. Jag skulle kanske tycka att det är lite småaktigt, men kan knappast invända.

Om du som bilhandlare kategoriskt vägrar att sälja dina bilar till en kund som har obekväma åsikter om kungahuset så är det något annat- i mina ögon ett diskriminerande beteende.

Nu är det inte fastslaget att Scanpix har tagit sitt beslut grundat på EWO:s provokativa konstnärsskap, men om det är så så anser jag att Scanpix gör ett stort övertramp.
luminousoctaves 2013-01-11 11:34
(Innan någon annan påpekar det så erkänner jag att kopplingen kungahuset och bilar var långsökt. :) Låt säga att bilköparen har ett rykte om sig att måla batikmönster och republikanska slagord på karossen och åka runt naken om dagarna. Obekväm sådär.)
PMD 2013-01-12 02:53
Tråkigt för den opinionsbildande konstnären, men sjukt? Nä, knappast. I en liberal demokrati är en av de grundläggande friheterna att var och en har rätt att själv avgöra vem eller vilka hon vill göra affärer med.

Om Scanpix inte vill sälja bilder till Wallin så får väl Wallin hitta någon annan att köpa bilder av (eller fotografera själv; hon lär visst veta hur man hanterar en kamera).
tormig 2013-01-12 15:42
Gjorde han verkligen stor konst? Han påstod att han gjorde konstverk och det räcker som bekant numera, att om man kallar något konst, så är det det. Begreppet "konst" är inget värt alls, bara en etikett som man kan använda sig av när det passar.
luminousoctaves 2013-01-12 18:13
Jag tycker också att begreppet konst ofta är helt onödigt. I det här fallet handlar det ju snarast om ett satiriskt kollage, det räcker väl egentligen som beskrivning. Som sådant är det klockrent.

Men eftersom så många har tjatat om att EWO:s konst är dålig och saknar verkshöjd, och därför inte förtjänar uppmärksamhet, så ville jag ge lite perspektiv på begreppet.
tonykollberg 2013-01-11 09:55  
Bra gjort av Scanpix.
genkakuzai 2013-01-12 14:42  
Billigt kollage, förstår Scanpix till fullo. Hade inte heller velat att mina bilder skulle sammanknippas med henne.
Michael f8 2013-01-13 17:33
Den risken måste väl vara försvinnande liten?
genkakuzai 2013-01-16 14:19
Och vad i all världen vet du om det? Svaret är: Noll.
tormig 2013-01-12 15:38  
Hon kallar sig fotograf. Om hon nu är det borde hon kunna ta sina bilder själv, så slipper hon vara beroende av andras arbeten.
Christer Lindh 2013-01-12 15:58  
I dagens DN är det en artikel om fotomanipulationer då och nu, där uttalar sig EOW om manipulation vs montage och en liten bild av pizzatavlan finns med. Under står det: "Hon har själv valt att byta ut två huvuden i bilden inför denna publicering för att undvika en möjlig stämning".
gunnebro 2013-01-12 16:24  
Elisabeth, varför inte börja fotografera själv?
Märkligt att när man kallar sig för konstnär så kommer man undan med vad som helst. Är man fotograf så skulle man inte få ett öre för ett så mediokert montage.
PMD 2013-01-12 18:45
Wallin har varit yrkesfotograf i drygt 30 år.
luminousoctaves 2013-01-12 18:07  
Konstnären borde ha gått en kurs hos Terje Hellesö med andra ord.
xandx 2013-01-13 21:14  
Haha det är underbart, så fort det kommer till Wallin så börjar diskussionerna rulla, haha! Vi har nästan ingen politisk satir i Sverige, det är på tiden att vi får det, det börjar likna tredje riket här i Sverige med en bunke nassar i rikstagen och alla står och klappar händerna. Nej mer politisk satir hur dålig den än är.
Grimmer 2013-01-14 16:26  
"Kollage har gjorts i alla tider och att skämta med makten är viktigt."
Camilla Henemark påstår i sin bok och i media att hon "har knullat kungen". Att sen lägga sig naken i bild för att bli inklippt med kungen är bara en förlängning av detta och knappaste ett skämt.
xandx 2013-01-16 05:50
Och du vill säga med detta?
Grimmer 2013-01-16 09:01
Att Elisabeth gömmer sig bakom att det skulle vara ett skämt när det egentligen är en allvarlig anklagelse. Det är inte Elisabeths sak att anklaga Kungen, det är Camillas. Att Elisabeth ändå tar sig rätten att göra det ser jag bara som en chans att slå ett slag för republikanerna samt marknadsföring för att befästa sin position inom hbtq-rörelsen. Det gör det knappast till ett skämt men att bagatellisera en sak gör det svårare för intervjuaren att ställa någon mot väggen.
PMD 2013-01-16 12:56
Det är skillnad på "ett skämt" och att "skämta med makten". Det senare blir inte automatiskt ett skämt. Det är väl satir som är avsikten med Wallins kollage?

Merläsning

ANNONS