Mer fart i 5D Mark III

Med autofokus från 1D X, 6 bilder per sekund och bättre vädertätning får Canon EOS 5D Mark III det som många saknade i Mark II:an.

Se webb-TV om 5D Mark III här

5D-serien är en av Canons största succéer genom tiderna. Canon EOS 5D Mark II är den vanligaste kameran bland yrkesfotografer idag. Den är också populär bland filmare och hobbyfotografer.
Från början ansåg Canon att 1D-serien var för proffsen och 5D-serien var för hobbyfotograferna. Och filmning var bara en kul grej.
Canon har fått tänka om. Även yrkesfotografer gillar mindre och lättare kameror. Och filmfunktionen har hittat hem hos videoproffsen.

Canon Eos 7D var början på ett nytt tänk för Canon. Djupa marknadsundersökningar visade att Canon borde göra sina kameror som Nikon. Det vill säga inte snåla på autofokusprestanda, hastighet och byggkvalitet. Även ergonomiskt fick Canon ta efter Nikon med större knappar.

Ser ut som 7D
Formen på 5D Mark III är mycket lik 7D. Skillnaderna ligger i att Mark III har skärpedjupsknappen på vänster sida istället för på höger. Det gör att det blir lättare att komma åt knappen med höger hand. Tidigare har man varit tvungen att ta bort handen från objektivet för att komma åt knappen.
Knappen är programmerbar och kan styra olika funktioner. Detta gör att hanteringen harmoniseras mot Eos 1D X.

Likt 7D och 1D X finns också en programmerbar knapp intill avtryckaren märkt M.Fn. Knappen för videoinspelning och "live view" är lika som på 7D. Samma gäller för på/av-reglaget.

Canon har tidigare fått kritik för att hanteringen mellan 1D- och 5D-serierna varit väldigt olika. Nu blir det blir skillnaderna allt färre.
En annan skillnad mot 7D är att 5D Mark III saknar inbyggd blixt. Det är för att hålla nere storleken. Dessutom skymmer flera proffsobjektiv ändå en inbyggd blixt.

Den uppsnabbade serietagningen krävde en ny spegelmekanism. Canon har jobbat med konstruktionen av spegel och slutare för att göra kameran tystare. Även blackout-tiden har minskats. Tåligheten är däremot oförändrad med omkring 150.000 exponeringar.

Autofokus från 1D X
Autofokusen är tagen från den nya proffsmodellen 1D X. Det innebär 61 punkters autofokus varav 41 punkter är korslagda och 5 dubbelt korslagda för ökad snabbhet och precision. Menyerna för inställning av autofokus är samma som hos EOS 1D X.
Exponeringsmätaren är däremot tagen från 7D. Mätningen sker i 63 färgkänsliga zoner. Färginformationen ger automatiken större möjlighet att bestämma rätt exponering. Det underlättar även vitbalanseringen och kan vara ett stöd för autofokusen.

Skärmen blir något större och mer högupplöst jämfört med 5D Mark II: 3,2 tum i diameter med 1.040.000 bildpunkter (mot 3-tum och 920.000 bildpunkter). Eftersom proportionerna ändrats till 3:2 kan hela ytan användas när hela bilden ska visas. För att det ska vara lättare att se bilden på skärmen finns det inte längre någon luft mellan lcd-panelen och skyddsglaset (som dessutom blivit härdat för att skydda mot repor).
5D Mark III har fått en förbättrad vädertätning som motsvarar tätningen hos 7D, men den är inte i klass med 1D X.

Sökaren har fått 100 procents visning av bilden. Att öka visningen från 98 till 100 procent innebar att prismat blev 30 procent större. Likt 7D används en LCD-panel för att ge information direkt i den optiska sökarbilden. Det går att få olika rutnät som exempel. Det innebär att det inte går att byta mattskiva.

Ny sensor
Sensorn är helt nykonstruerad trots att den har i obetydligt högre upplösning än i föregångaren. Canon utlovar ett lägre brus som också bidrar till större dynamiskt omgång.  Detta har åstadkommits genom att mikrolinserna framför pixlarna sitter kant i kant. På så sätt utnyttjas sensorytan mer effektivt för att fånga ljuset.
8 kanalers utläsning från sensorn och brusreducering direkt i sensorn ska också bidra till lägre brus och större dynamiskt omgång.
Enligt Canon ska bruset i färdiga jpg-bilder vara avsevärt lägre, upp till två ISO-steg. Eftersom programmen för råkonvertering blivit bättre på att hantera brus sedan 5D Mark II introducerades kan vi inte förvänta oss samma drastiska förbättring av brus för den som redan hanterar sina råfiler på bästa sätt.

En 17 gånger snabbare processor kallad Digic 5+ ger ett flertal förbättringar. Förutom en effektivare brusreducering och serietagning upp till 6 bilder per sekund gör processorn också det möjligt att ta bort missfärgade konturer i bilderna (kromatisk aberration). I det medföljande råkonverteringsprogrammet DPP går det att göra ytterligare förbättringar av bilden. Det går att korrigera distorsion, astigmatism, kompensera för lågpassfiltret med mera. Canon kallar det DLO - digital lens optimizing.

Kameran kan skapa HDR-bilder med extra stort dynamiskt omfång genom att sammanfoga flera olika exponeringar. Det går också att multiexponera på flera olika sätt.
Dessa två funktioner delar knapp med funktionen för att ställa in bildstil.
Under den knappen finns en helt ny knapp märkt ”Rate”. Den gör det snabbt att sätta betyg på sina bilder för att underlätta sorteringen i datorn.

Nytt batterigrepp - samma batteri
Kameran har fått ett batterigrepp (BG-E11) som har en styrpinne för höjdgreppet (precis som Eos 1D X). Med föregångaren var det inte möjligt att komma åt styrpinnen om man använde höjdavtrycket.
En glädjande detalj är att 5D Mark III och dess batterigrepp använder samma batteri som 7D och 5D Mark II. Tyvärr finns inte någon motsvarighet till Nikons möjlighet att använda proffskamerans batteri för att ge högre serietagning.

Canon EOS 5D Mark III har två olika minneskortsplatser, ett för CF-kort och ett för SD-kort. Den som fotograferar intensivt i råformat bör använda snabba CF-kort eftersom 5D Mark III inte utnyttjar den nya standarden för SD-kort: UHS-1.
Det går däremot att använda Eye-fi-kort för den  som vill skicka sina bilder trådlöst från kameran.

Snabb sändare och fjärrutlösare i ett
Med hjälp av filsändaren WFT-E7 kan bilder skickas från kameran i hastigheter upp till 150 Mbit per sekund. Det finns också uttag för gigabit ethernet-anslutning.

WFT-E7 kan även användas för att fjärrstyra kameran via en dator, surfplatta eller smartphone. Det går att ändra kamerans inställningar liksom att utlösa kameran eller starta filmningen.

Sändaren fästes under kameran eller på den nya blixthållaren AB-E1. WFT-E7 har fått det rekommenderade priset 7.600 kronor.

Förbättrade videofunktioner
Canon Eos 5D Mark II har tagit videovärlden med storm och används för många produktioner. Efterträdaren har naturligtvis fått fler funktioner och högre bildkvalitet.

Tidkod gör det enklare att synka videospår från flera olika kameror. Hörlursuttag gör det möjligt att kontrollera ljudet under inspelning. Det går att ändra ljudnivån under inspelning.

För den som snabbt vill kunna skicka iväg eller redigera sin film finns ett inspelningsläge som kallas ALL-I. Läget ger större bildfiler men ställer mindre krav på datorkraft eller konvertering före redigering. Detta läge ska även ge högre bildkvalitet.
Det andra läget kallas IPB och är mer likt hur filmerna i 5D Mark II komprimerades. Det här läget spar plats på minneskortet och lämpar sig för den som vill spela upp filmerna direkt på TV:n utan att redigera dem.

ALL-I med full-HD-storlek (1920x1080 pixlar) ger filmfiler på 685 MB/min. IFB ger 235 MB/min. 5D Mark II ger filmfiler på 330 MB/min. Precis som på 1D X går det att komma runt problemet med att en fil bara får vara 4GB stor genom att kameran skapar flera filer som kan sammanfogas utan skarvar vid redigeringen. Tullgränsen på max 29 min och 59 sekunder gäller dock. Annars skulle kameran klassas som videokamera och beläggas med högre tullavgifter.

Canon hävdar att bildkvaliteten förbättrats vid filmning: Bruset har sänkts. Problem med ”rolling shutter” ska nästan vara helt borta. Uppkomsten av moaré ska ha minskats drastiskt.

Okomprimerad signal via HDMI som Nikon D800 saknas. Canon hänvisar till sina mer renodlade filmkameror, främst den kommande filmversionen av 1D X.

Kommer snart
Canon EOS 5D Mark III börjar levereras den 23 mars. Det rekommenderade priset är satt till 32.000 kronor inklusive moms. Med EF 24-105/4L IS USM blir priset 39.000 kronor.

Samtidigt med kameran lanserar två nya blixtar: 600EX och 600EX-RT. Den senare har inbyggd radiosändare och -mottagare för E-TTL-blixtstyrning. Det kommer även en separat radiosändare kallad ST-E3-RT.

Fotosidans kommentar
Canon Eos 5D Mark III har fått det mesta som en 5D Mark II-ägare saknade när han sneglade på Nikon D700: bättre autofokus, bättre ergonomi, tåligare kamerahus och snabbare serietagning. Liksom hos D800 har 5D Mark III 100 procents sökartäckning. Det kommer till priset av att 5D Mark III blivit tyngre, 50 gram mer än D800  och 100 gram mer än 5D Mark II.

Frågan om 22 megapixel räcker till kommer att ha tydliga ja- och nejläger: De som inte vill ha så mycket som möjligt och de som tycker det är smidigt med mindre filstorlekar. Canon kan även erbjuda nedskalade råfiler till skillnad mot Nikon D800. Upplösning i D800 har dock en oomtvistlig fördel: Den ger bra upplösning (15 megapixel) även om DX-objektiv för APS-C-sensorer används. Detta är värt för Canon att tänka på.

Nikon D800 har även en annan fördel: ett klart lägre pris. Det är svårt att se varför 5D Mark III ska kosta sju tusen extra. Trots det kommer alla 5D Mark III som levereras det första året gå åt som smör i solsken.



Av Magnus Fröderberg 2012-03-02
Läst av 35320 besökare
2012-03-02 06:51   Anjou
Kul kamera, men jag behöver högre upplösning.

/ Kalle
haxmannen   2012-03-02 16:54
Och varför skulle du behöva mer än 22mp?
Beobe   2012-03-02 18:46
Precis, vad skulle du vilja ha egentligen?
OMC.   2012-03-02 20:22
Hej Kalle Trycker du ofta ut meterförstorningar eller använder du vidvinkel och komponerar bilderna genom beskärning i datorn? Efter som du behöver högre upplösning.
Bättre ISO är högre på min lista. framfor upplösning. det skall bli intressant att se en ISO jämförelse mellan D5III och D800.
Men min D5II får nog hänga med ett tag till, den är i bra. Och det är inte bara kamerahus som behövs i fotoväskan.
OMC.   2012-03-02 20:22
Hej Kalle Trycker du ofta ut meterförstorningar eller använder du vidvinkel och komponerar bilderna genom beskärning i datorn? Efter som du behöver högre upplösning.
Bättre ISO är högre på min lista. framfor upplösning. det skall bli intressant att se en ISO jämförelse mellan D5III och D800.
Men min D5II får nog hänga med ett tag till, den är i bra. Och det är inte bara kamerahus som behövs i fotoväskan.
JagCanonist   2012-03-03 00:56
Märker ni inte hur Kalle bara skojade?
Det räcker med att gå till hans sida och se där för att förstå.
JAG däremot!
Menar allvar, när jag skriker "mera pixlar åt folket"....
Nej!:)
Men visst skulle jag vilja ha mycket mer än 22Mp för Studio, Landskap och macro fotografering.
Sådär en....200...kanske ....fler.
Och just därför glöm höga ISO jämförelser framöver.
Det kommer inte att gå att jämföra denna III:a med Nikons 36Mp d800 kamera i dags ljus.(14Mp mer är allt föt mycket)
Och inte i mörker heller, där är troligen Canon III:an allt för bra.
Så för de som fotograferar sport, och ofta på mörkare platser/tider så är denna 5D Mk III:a säkert lite, lite bättre.

Visst jag blev besviken, hade hoppats på de rycktade 32Mp och bra AF.
Inte för att jag tänkt byta upp mig än från II:an, utan för att utvecklingen troligen inte går så snabbt som jag befarat.
Det är ju för oss MkII användare ganska lite positivt.
Nu blev det 22Mp och en troligen fantastisk AF så jag skulle egentligen vara nöjd.
Men förhållandet är väl ungefär som förra gången 2008 ,fast tvärtom.
D700 är lite bättre på högt ISO,men det är ju så lite att 5D's 21Mp helt klart uppväger allt!!!!! Jag hade redan innan tester beställt Canon 5D för jag hade Canon sedan tidigare.
Och helt klart fick Canon fler köpare för att ISO världena var ju nästan lika bra och ändå 21Mp.
Visst att Nikon D800 har ISO 6400 som högsta standard.....Men det kanske är använbart också?
Det får senare tester visa.
D700 12Mp 5DII 21Mp
5DIII (skulle ha haft ca20,5Mp) D800 36Mp
Det blir väldigt spännande att se om ISO 25600 på Canon går att använda så mycket mer än på Nikon .
Det lilla som hitills kommit fram om ISO 25600 på 1Dx låter inte så hoppfullt ,men det har ju hittils handlat om förserier.
Men den har ju ändå bara 18Mp för att vara ännu bättre i mörker.
SUCK!
Jag hade ändå önskat 32Mp och riktigt bra ISO 6400.....Som nu kanske D800 har.
Ujjj!
Såååå spännand vår.
Till sommaren så kan man efter tester troligen se vad som var klokast.
LYCKA TILL CANON !!!:)
Anjou   2012-03-03 09:47
Jo, jag menade faktiskt allvar med mitt inlägg om högre upplösning :-)

I mitt arbete jobbar jag ofta med grafik till mässor och event med bilder på massor av kvadratmetrar. För att slippa jobba med mellanformat så hade jag uppskattat en Canon med lite högre upplösning i bilderna så man kan ha samma kamera till allt.

Men även om man bara ska ha en bild till en poster i 50x70 så blir det lite vassare med mer pixlar. Annars hade ju inte Hasselblad funnits!

Jag förstår om mina privata bilder på min sida inte riktigt visar vad jag fotar på arbetstid!

/ Kalle
Anjou   2012-03-03 10:07
@Örjan Möller
"Hej Kalle Trycker du ofta ut meterförstorningar"

Ja, standardhöjden på en mässvägg är 2,5 meter. Sedan tillkommer bredden ;-)

/ Kalle
OMC.   2012-03-03 13:16
Kalle då behöver du alla pixlar du kan få, Och så klart man vill ha fler mp,
Men för mig som amatör är skilnaden för liten för att byta från mark II till Mark III.´sett till kostnaden.
Men nu när de endast kunde få 22mp varför kunde de inte byga in annat som kunde locka till att byta upp, som inbygd GPS, inbygd trådlös TTL.och WiFi
Var enda mobil har ju GPS och WiFi.
Lite besviken är man allt. Men å andra sidan så använder en av mina favoritfotografer en Rolliflex med film från 50 talet och scaner, så jag borde nog lägga mer krut på att ta bättre bilder i stället med det jag har.
Anjou   2012-03-03 14:45
@Bengt-Olof Johanson
Precis, vad skulle du vilja ha egentligen?

Det vet jag faktiskt inte. Jag vet inte var gränsen går för dagens objektiv där det inte längre är meningsfullt att öka upplösningen. Men strax under den gränsen tycker jag verkar lagom. Och det är ju möjligt att den gränsen ligger på 22 mp :-)

/ Kalle
Anjou   2012-03-03 14:52
@Jan Karlsson
"Märker ni inte hur Kalle bara skojade?"

Nackdelen med internetforum är att man inte alltid kan se om något är skrivet med eller utan ironi ;-)

Förutom min lilla längtan efter mer pixlar så tror jag att den här kameran är kanon. Men eftersom jag så sällan är beroende av autofokus när jag jobbar så väntar jag med att byta kamera. Den gamla måste slitas ut först.

/ Kalle
Patrik60D   2012-03-03 17:13
Kalle på Spången:
är du inte sponsrad?
nu får du skärpa till dig och säga åt dina arbetsgivare att ge dig en Hasselblad.
jag menar du har ett jobb med en kamera som inte fixar jobbet.
hur går det ihopp sig?
man har väl rätt grejor för det jobbet man utför eller hur?
Anjou   2012-03-03 20:09
@Patrik Gårdewall
Hahaha...
Jag ska ta upp det på måndag.

/ Kalle
JagCanonist   2012-03-04 00:00
Ja kanske att det är just hasselblad och giganterna som är lösningen, eller så är det tvärtom ?
Du bad om en Hasselbladare och får tillslut........en mobiltelefon ???

(Det nedan skrev jag tidigare i kväll på Kamera & Bild's 5D Mk III kommentar, tänkte att det kanske passar här med.)

Skillanaden mellan 5D Mk II och D700
Är ju ganska stor...eller hur. 21Mp & 12Mp
Det är nästan samma sak nu, fast tvärt om.
D800 36Mp Men då skulle III:an haft ca 20,5Mp
Skillnaden kommer alltså att vara mycket märkbar om objektiven tillåter ?
Det är säkert svårare och svårare att få objektiven bra också, när ytorna är så stora.
Så en viss gallring får nog kanske Nikonisterna räkna med, för högsta bild kvaliteten.
D3x (24Mp) användarna vet väl om det märkts?
Själv så är det vissa objektiv jag lagt åt sidan.(5D Mk II)
Men det tycker inte jag ska ses som något negativt.

Det innebär ju bara att pixel jakten snart kanske är slut. :)

Vilket jag knappas tror kommer att ske, i varjefall inte ännu på ett tag. Tyvärr!
Pixel tätheten ökar ju lavin artat fortfarande på mobiltelefoner.
Nokia 808 41Mp (mini sensor och mini lins)

Problemet kanske tillslut är just storleken ?
Våra stora monster kanske dör ut som dinosaurier ?
Just beroende på objektivens storlek.

HEMSK tanke va?
Henrik Malmborg   2012-03-05 08:38
Samma här... mer mp hade inte varit dumt!
Janne B   2012-03-10 09:40
Därför att kunna croppa min telebilder ordentligt. Därför att jag kan använda dx läget och ändå få tillräckligt stora filer. Därför att dr förmodligen blir bättre. Några exempel av många.
JB
Janne B   2012-03-10 10:01
Därför att kunna croppa min telebilder ordentligt. Därför att jag kan använda dx läget och ändå få tillräckligt stora filer. Därför att dr förmodligen blir bättre. Några exempel av många.
JB
2012-03-02 06:57   Mikael Sundberg
Äntligen!! Jag tycker att det var väldigt bra att de inte ökar megapixel då jag vill inte ha stora filer! Man kommer ju väldigt långt med 22 megapixel! Synd att priset blev lite saftigt jämför med Nikon D800. Jag trodde att 5D Mark II har 100% sökartäckning som 7D men tydligen inte? Även om priset är högre än Nikon D800 tror jag också att den kommer att säljas som smör!
2012-03-02 07:02   Dez
Canon hör bön! Det enda jag inte gillar är att mattskivan ej är utbytbar. Men oom vi äntligen får autofokus i 5D minskar behovet av mattare skivor.
petter.oj.norman   2012-03-02 07:10
På 7D går det utmärkt att byta mattskiva. Även om det inte stöds från fabrik. Det tar c:a 10 minuter av pillande. Skulle förvåna mig stort om detta blir uteslutet på nya 5:an.

Petter ...






Med blixtsändaren ST-E3-RT

Med blixten 600EX-RT, GPS-enheten GP-E2 samt blixthållaren AB-E1

Nya artiklar

Pentax 645Z: Snabb mellanformatare med 4K

Pentax andra digitala mellanformatskamera, 645Z, är full med ny teknik. Kameran kan ta 3 bilder per sekund med sin 50 megapixels cmos-sensor. 645Z filmar i både full-HD och ultra-HD (4K). Läs mer... 22

Nu finns Adobe Lightroom för Ipad

Lightroom mobile är en gratis app för Ipad som gör det möjligt att på en Ipad redigera bilder som ligger i datorns Lightroom-katalog. Appen synkroniserar ändringarna via nätet. Adobe har också uppgraderat Lightroom till version 5.4. Läs mer... 18

Sony Alpha 7S klarar 4K-video och ISO 409.600

Sony A7S är nära släkt med A7 och A7R, men med 12 megapixels sensor och möjlighet att filma i 4K/Ultra-HD-storlek. Max-ISO är 409.600. Läs mer... 1

Tio nya Mountaineer kolfiberstativ från Gitzo

Gitzo har lanserat tio nya stativ i kolfiber. Bland annat har benen gjorts styvare och tjockare än tidigare modeller. Läs mer...

TTL-automatik med Canon EOS-1D X och Profoto B1 dröjer lite till

UPPDATERAD: Vid introduktionen av Profoto B1 saknades stöd för TTL-automatik med Canon EOS-1D X. Profoto trodde att de lyckats fixa detta, men har nu tvingats ta tillbaka uppgraderingen. De har dock några andra positiva nyheter. Läs mer... 1

TEST: Tamron SP 150-600/5-6,3 Di VC USD

Tamrons nya supertelezoom SP 150-600/5-6,3 Di VC har väckt stort intresse bland natur- och sportfotografer. Zoomar som går upp till 600 mm är ovanliga – och ännu ovanligare är det med en som bara kostar runt tio tusen. Läs mer... 17

Kalibrera surfplattan och telefonen gratis

Många fotografer visar sina bilder på en surfplatta. X-Rite har tagit fram appen Colortrue för att kalibrera surfplattor och smartphones så att bilderna ser bättre ut på skärmen. Läs mer... 20

Test: Nikon D4s

Vi har testat den nya press- och sportkameran Nikon D4s vid fotbolls, simning, storslalom, volleyboll och danstävling för att kunna svara på hur mycket bättre Nikon D4s är jämfört med D4. Läs mer... 8

6-stegs gråfilter från Lee

Lee Little Stopper är en mindre kraftig variant av det populära gråfiltret Big Stopper. Läs mer... 6

Nya 27-tummare från Eizo med led-ljus

Nu får Eizos 27-tummare i ColorEdge-serien led-belysning. Sedan tidigare finns detta hos 24-tummarna. Läs mer... 8

Följ oss:

Gilla oss


Om Proffsfoto
Proffsfoto riktar sig till dem som vill ha den bästa fotoutrustningen för studio, sport, naturfoto med mera. Det är såväl yrkesverksamma fotografer som avancerade hobbyfotografer har råd att satsa på sin hobby. Vi testar all utrustning ur ett professionellt helhetsperspektiv ute på fältet. Hur fungerar prylarna tillsammans i ett arbetsflöde? Vi hittar de avgörande detaljerna oavsett om det gäller objektiv, blixtar, stativ, kameror eller mjukvara. Proffsfoto bevakar också nya trender i branschen och gör intressanta intervjuer med fotografer där vi pratar om deras drivkrafter och affärsupplägg.