ANNONS. Som Plus-medlem kan du styra hur mycket du vill se dessa annonser
Annons
Proffsfoto
Artiklar>Nikon köper RED och satsar på proffsvideo
Nikon köper RED och satsar på proffsvideo
Näringsliv
Nikon meddelar att de köper 100 procent av företaget RED som tillverkar professionella videokameror. Nikon siktar framför allt in sig på marknaden för spelfilmskameror.
RED har varit en av pionjärerna inom professionell video och har idag modeller med större sensor än fullformat, 8k och global slutare.
Nikon tror att deras kompetens inom produktutveckling, produkttillförlitlighet och know-how inom bildbehandling, samt optisk teknik ska vara en tillgång för RED. Nikon siktar på att produkter för den professionella digitala biokameramarknaden genom RED – en marknad som är växande enligt Nikon.
RED har stöd för en lång rad olika fattningar som
Canon, Nikon, Leica och PL. Jag tror inte Nikon har för avsikt att göra om RED-kamerorna till Nikon-kameror. Canon-objektiv är vanliga inom pro-video och jag tror inte Nikon skulle vilja minska kundbasen för RED. Inom den här världen är det mycket vanligare med prylar från olika märken än inom stillbild. Nikon får genom RED in en fot i provideovärlden.
Säkerligen bra för Nikon i långa loppet, dock mindre bra för konsumenten då de kommer crippla alla videofunktioner ännu mer för att inte kannibalisera på sina RED-videokameror.
Jag är tveksam till att Nikon skulle börja snåla på sina systemkameror. Det är ändå stor skillnad mellan de tilltänkta kunderna. Min bild är att branschen börjar lära sig att det straffar sig i slutändan att snåla.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
2 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Canon, Nikon, Leica och PL. Jag tror inte Nikon har för avsikt att göra om RED-kamerorna till Nikon-kameror. Canon-objektiv är vanliga inom pro-video och jag tror inte Nikon skulle vilja minska kundbasen för RED. Inom den här världen är det mycket vanligare med prylar från olika märken än inom stillbild. Nikon får genom RED in en fot i provideovärlden.