Annons

Jonna Bergström vann SM i uv-foto igen

Jonna Bergström är inte bara Årets naturfotograf, hon är också svensk mästare i undervattensfoto 2014 för tredje gången.

2009 tog Jonna Bergström sitt första SM-guld i uv-foto. Sedan dess har hon även vunnit nordiskt guld och silver i VM.

I finalen deltog tolv fotografer med varsin assistent. Jonnas assistent heter Ingvar Eliasson. Under två intensiva dykdagar i Hamburgsund skulle finalisterna ta bilder i olika kategorerier: makro, vidvinkel med dykare, vidvinkel utan dykare och tema.

Årets tema var ”Död mans hand” vilket är det svenska namnet på en mjuk korall som är vanlig i våra vatten längs västkusten. Inom varje kategori lämnar man in en bild. Den ska vara färdigkomponerad direkt i kameran och får inte retuscheras eller beskäras i efterhand. Vid råfilskonverteringen får bland annat färgtemperatur, nivåer och skärpa justeras.

Jonna tog guld i kategorin tema och brons i kategorin vidvinkel utan dykare. I de övriga kategorierna kom hon på 4:e respektive 5:e plats. Sammanlagt fick hon högst poäng, precis före Fredrik Ehrenström. På tredje plats kom Klas Malmberg.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2014-09-04. Läst av 5679 personer.

Kategori Vidvinkel med dykare. Foto: Jonna Bergström



Jonna Bergström på Galapagos. Foto: Ingvar Eliasson


(Logga in för att skriva en kommentar)
2014-09-04 15:05   Ronnie Bergström
Stort grattis Jonna!
2014-09-04 17:11   Agneta Viklund
Grattis Jonna till dessa underbara bilder och pris. De små händerna ser så goa ut på den lila bilden och den stora, med människan i bakgrunden ser så glad ut. Fattar inte varför de kallar ett levande djur för död mans hand:)
2014-09-04 19:45   Jonathan Johansson
Grattis åter igen Jonna!

/Från en Hamburgsunning!
2014-09-04 21:31   lasse.boberg
Stort grattis Jonna!
Du är verkligen jätteduktig!
Med vänlig hälsning Lasse i Varggården
2014-09-04 22:22   Pisquare
Förstår inte vart färger och ljus kommer ifrån, verkar ju vara helt fantastiska bilder (liiiite större hade varit trevligt). Bara lyfta på hatten igen - grattis!
2014-09-05 08:56   Vittangi
Jonna. Du är bäst!!!!
2014-09-05 12:06   Karuzzell
Lyfter också på hatten och gratulerar dessa duktiga systrar! Det hade varit roligt att se deras bilder utställda på 'hemmaplan', dvs i Skåne!
2014-09-05 16:08   JensEkberg
Fan vad snyggt!
2014-09-05 16:53   malmön
Vilken tjej !! Och din syster är lika duktig. Sådana fina tjejer har vi knappt här i Västmanland !! / Grattis / Hans
2014-09-05 19:30   tamojjen
Stort grattis! Verkligen fina bilder!
2014-09-06 08:08   pia51
Det är roligt att du når stor framgång med dina fina bilder. Ett stort grattis.
2014-09-06 09:02   gunnar.hogberg
Förkortningen "UV" står som bekant för "ultraviolett", vilket i synnerhet fotografer borde känna till (hur många använder UV-filter på sina objektiv?) Jag tycker att det är mycket olyckligt att ge en etablerad förkortning en ny innebörd - för mig var rubriken mycket missledande - jag väntade mig en helt annan sorts fotografi!
Svar från froderberg   2014-09-06 11:18
Ett ord eller en förkortning kan ha flera betydelser. Uv kan också betyda på fågeln uv. Vad som avses ger sig av sammanhanget.

När jag googlar uv-foto så får jag upp en mängd dykrelaterade träffar. Det är väldigt etablerat att förkorta undervatten uv, som uv-hus, uv-blixt och så vidare.
gunnar.hogberg   2014-09-06 17:29
Javisst kan ord ha flera betydelser - och jag googlade också på "uv-fotografering" och fick en massa träffar om fotografering under vatten, så jag förstår att det är ett mer eller mindre vedertaget begrepp. Nu råkar det ju emellertid finnas en genre av fotografering som handlar om just fotografering i UV-ljus (se här t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet_photography). Eftersom vi är så mycket för att använda engelska begrepp i detta land förvånar det mig att man inte anammat den engelska benämningen "UW photography". Nåväl, det här är mina personliga reflektioner och nu vet jag vad jag kan förvänta mig när jag läser om "uv-fotografering"! :)
2014-09-06 13:17   morlena
Stort Grattis!
2014-09-06 22:50   Jonna Bergström
Tack Fotsidan och tack till alla er som skrivit. :-)
Anders Samuelsson   2014-09-06 23:15
Väl förtjänt!
2014-09-07 11:54   IS
Mycket välförtjänt! Grattis Jonna och ser fram mot flera underbara bilder!!
2014-09-09 18:28   Camilla1967
Supergrattis Jonna. Du är grym :-)

Merläsning

Vita huset portar alla fotografer

All form av elektronisk bild- och ljudupptagning förbjuds på Vita husets presskonferenser. Fotograferna portas, reportrarna tvingas anteckna och anlita tecknare. Läs mer... 6

Stor Lennart Nilsson-utställning i Kivik

Fabriken Bästekille i Kivik visar under sommaren och början av hösten en stor utställning med cirka 200 fotografier tagna av världsfotografen Lennart Nilsson. Han har själv varit delaktig i planeringen av utställningen, men gick tyvärr bort i höstas. Läs mer... 1

Tamron 18-400/3,5-6,3 VC ger 22 gångers zoomomfång

Tamron är kända för sina superzoomar. Nu slår de nytt rekord med 18-400 mm f/3,5-6,3 Di II VC HLD som ger 22,2 gångers zoomomfång. Objektivet passar spegelreflexkameror med APS-C-sensor. Fotosidan har provat det nya objektivet. Läs mer... 14

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 14

Klubbat: Drönarkameror tillåts från 1 augusti

Riksdagen har beslutat att fotografering från drönare blir tillåten för privatpersoner, organisationer och företag, men inte för myndigheter. Den nya lagtexten börjar gälla den 1 augusti. Läs mer... 35

Publicera dina bästa analoga bilder

Nu finns chansen att få någon av dina bästa analoga bilder publicerade i Fotosidan Magasin. Alla publicerade bilder får feedback av ett proffs. Förutom "analogt" har vi också tema "porträtt". Läs mer ...

Mörkare himmel med övertoningsfilter

Peter Györffy visar i en ny video hur du mörkar ner himmelen på ett jämnt och snyggt sätt i Lightroom utan att önskade delar i bilden blir mörkare. Övertoningsfiltret fungerar på liknande sätt i Adobe Camera Raw. Läs mer ...

Så dyra blir Nikons jubileumsmodeller

Nikon fyller 100 år i sommar och firar det med några kameror och objektiv i grafitgrå speciallackering. Nu har Nikon avslöjat priserna och börjat ta emot beställningar. Läs mer... 16

Fotosidan Masters lockade många

Det blev fullt hus på Galleri Kontrast i Stockholm när det hölls vernissage för utställningen Fotosidan Masters 2017. Utställningen pågår till den 9 juli. Läs mer... 10

Fototävling med Nikon

Tillsammans med Nikon anordnar Fotosidan en fototävling där vinsten är att få testa en Nikon D7500 med AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR under sommaren, redovisa bilder och bli publicerad på Fotosidan och Nikon.se. Dessutom får vinnaren en Nikon Keymission 170 som pris. Läs mer...